Död älg i skogen, har länsveterinären godkännt?

mariajonsson

Trådstartare
Dum rubrik, jag vet.
Sitter här och funderar varför man ska gräva ner ett hästkadaver. Älgar dör dagligen i skogen och kommer näringskedjan till del. Rävar, kråkfåglar, vargar, björnar. Och flugor och annat "göjs" som frodas i ett kadaver och är mat åt massor av små pippifåglar.
Men då Pålle dör då ska man minsann ha veterinärintyg på att pålle inte har någon smittsam sjukdom (klokt), man ska ha godkännande från länsveterinären att man får gräva ner och kommunen ska ha godkänt platsen för nedgrävningen.
Så här löd brevet som jag fick från länstyrelsen:

"Nedgrävning skall ske enligt anvisningarna från miljökontoret.
1. Nedgrävning utförs inom er fastighet XXXXXX
2. Platsen för nedgrävningen skall väljas så att det inte finns risk för förorening av vattentäckt,vattendrag, eller grundvatten.
3. Gravens botten bör ligga minst 0,5-1 meter ovanför grundvatten.
4. Graven ska täckas med jord så att det bildas en svag år över graven och jorden ska packas så att rovdjur inte kan gräva upp graven."

Så har vi gjort med alla våra hästar som vi har begravt hemma.
Men jag tycker faktiskt det är synd att dom inte får "gå in i kretsloppet" och få göra lite nytta som döda. (Möjligen är jag morbid.) Men jag skulle gärna lägga in en död häst i skogen så den skulle få göra nytta till alla andra små och stora djur.

Vad är det för skillnad på en död älg och en död häst i storskogen?

Maria

Sv: Död älg i skogen, har länsveterinären godkännt?

Håller med dig!

Bortsett från veterinärintyget så ser jag ingen problem med det.
Någon mer insatt kanske har någon invändning.

Jag skulle iofs inte vilja att min älsklingshäst hamnade där, men i andra fall; varför inte.

Men har man ett intyg från vet att det inte är smittsam sjukdom så tycker jag det borde vara grönt.

Nu vet jag inte hur stort älgbestånd och så vi har, men det kan inte vara så att vi har för mycket hästar för att göra så? Alltså att det till slut "kryllar" av döda hästar dumpade i skogarna?

Intressant fråga måste jag säga. Fast dina hästar blir ju också del av kretsloppet - de blir ju mat åt maskar och kryp.

Jag vet inte hur många älgar/ hästar vi har i vårt land, men jag är dagligen ute i skogen och har aldrig i mitt 45åriga liv sett ett dött djur i skogen! Bara kranier och stora lårben. Så en kvalificerad gissning är att det går fort att ett dött djur försvinner.

Jag tänker på hur mycket rovdjursantalet kanske skulle öka och kanske söka sig närmre gårdar, om det är där maten delas ut. Inte direkt så att alla kommer lämna hästarna låååångt ut i skogen :(

Nu kan jag inte vilddjur, men borde det inte bli mer frestande för en varg att fälla hästar om den fått smaka på dessa i skogen?

Spekuleringar bara, är som sagt inte kunnig inom ämnet!

Om vi ska tala om hur lång tid det tar för ett kadaver att försvinna i skogen så kommer jag i håg en kompis som berättade följande.

Dött får i hagen, pappan i familjen bär ut fåret från hagen och lägger den en bit in i skogen. Dottern påtalar det opassande med att ha den döda tackan liggande i skogen.
-Jag tar bort henne när jag har tid. sa pappan.
Nu var det här mitt i sommaren, men då min kompis efter fjorton dagar skulle begrava tackan, så var det bara päls och ben kvar!

Håller med dig om att det kanske inte är så smart att mata varg och björn på andra sidan stängslet.
Men om man tänker hur dyrt det är att skicka på destruktion så skulle då jag kunna köra tiotals mil ut i skogen utan problem.

Jag misstänker att skillnaden ligger i att stadsborna inte skulle klara av synen. ;)

LIA

Min make är jägare, och lämnar allt vi inte vill ha i skogen.
Fällda djur tas ur på plats och det är självklart att lämna inälvorna till rävar och grävlingar.
Sen när djuret är flått och slaktat körs de resterna också ut till en annan plats.

En bekant hittade faktiskt en koskalle när han var ut och plockade svamp här om dagen. Full med mossa och tydligt märke efter bulten.

Men visst är det lite intressant:

Slaktavfall från vilt till exempel älg får normalt ligga kvar på fallplatsen i skogen. Detta får dock inte orsaka olägenhet eller leda till att vilda djur lockas till bebyggelse. Tänk därför på följande:

•Samla inte ihop slaktavfallet i för stora volymer.
•Lämna det inte nära stigar eller bostäder.
•Rester av ben kan med fördel grävas ner men kontakta markägaren innan. Gräv inte ner för stora volymer på samma ställe, eller upprepade gånger.

Kontakta markägaren innan om man ska gräva ner benen, men jag kan alltså lämna benen ovan jord utan att kontakta markägaren? :confused:

Det skjuts väl ca 100.000 älgar i sverige, i princip alla under oktober månad. Och det finns väl ca 300.000 hästar i hela sverige? Och inte avlivas väl 1/3 av alla hästar varje år???
Sen till viltet, rådjur, vildssvin m.m. Som också "dumpas" i skogen för mat åt viltet.

Jag tycker faktiskt vi är lite "fjolliga" med våra hästar. Hellst ska de väl begravas i en sidenvadderad kista med guldspikar!
De ska begravas, för vi kan inte se det.
De ska inte slaktas, för vi kan inte se det.

Känslorna, de kan inte slaktas, ligga där och sen hängas upp i ett ben, det är så hemskt. Men att läggas i en kontainer med en massa andra djur i flera dagar och ruttna det går bra. För kontainern är stängd så man ser ingenting :confused:

Senast ändrad:

Kan det inte vara så att lagen om detta tillkommit för att kunna ha någon kontroll över hur mycket som grävs ner? Jag menar såhär:
Det finns ju många gårdar som har ett stort antal djur och skulle de börja gräva ner alla sina djur som dör utav annan anledning än vanlig slakt (om vi tänker nöt tex) så skulle det finnas en risk att det blir så pass många att det kan bli problem med just grundvatten och sådant? Och att det sedan av den anledningen också är svårt att dra gränsen någonstans vid hur många djur en gård kan ha utan att behöva få godkänt att gräva ner/ lägga ut?
Äsch jag vet inte.. men det är en tanke från mig!
Sen kan det ju kanske vara så också att som svampplockare hitta en död älg i skogen skulle nog vara mer naturligt än om man hittar en död häst i skogen!
Det kanske anses vara mer stötande att hitta en död häst än en älg?

Att man måste söka tillstånd för att gräva ner hästkadaver och andra döda lantbruksdjur har nog med att göra med att annars skulle de grävas ner till höger och vänster och alldeles för nära tomter och brunnar. Eller lämnas alldeles för nära bostäder. Min granne berättade att även dödfödda lamm måste grävas ner eller lämnas till destruktion så det handlar inte bara om större djur.

Många i alla fall hästägare har nog svårt att forsla ett större kadaver tillräckligt långt ut i skogen och sen skulle nog rovdjuren (även vildsvin tex som faktiskt är köttätare också) öka markant om de fick stora skrovmål ute i naturen. De vilda djur som dör av naturliga orsaker anses förmodligen vara tillräckligt för att föda de rovdjur som finns i området. Och slaktavfall från jakt går ju tydligen bra att lämna dock men inte hur som helst dessutom får man inte skjuta av hur mycket som helst heller.

Om vi skulle lämna döda djur i skogen, både häst och andra lantbruksdjur skulle förmodligen rovdjuren inte bara öka i antal utan också bli lite kräsna och inte som idag slicka benen rena. Vilket skulle göra att ruttnande kött skulle ligga i högar här och där

Ett nergrävt djur går ju faktiskt tillbaka till kretsloppet då det inte direkt balsameras och läggs i en försluten kista utan kommer förr eller senare att förmulta med hjälp av maskar och bli till jord igen. Så tänker jag

När vår ponny dog grävde vi ner henne hemma i skogen.
Med tillstånd och mycket studerande av diverse kartor.
En av de viktigaste anledningarna vi fick höra från kommunkontoret var att man inte får gräva ner djur hur som helst på grund av grundvattnet. Om man gräver ner för nära ett färskvattentag kan vatten bli väldigt förorenat.
Du får ju inte heller gräva ner människor hur som helst.

Skillnaden på död älg och död häst är väl egentligen ingen.
Däremot är det mycket sällan älgarna begravs..

Största skillnaden mellan tama och vilda djur är väll att tamdjur oftast har behandlats för något och så gått som alla har blivit vaccinerade för att hålla sjukdomar borta.

Vad jag kom på nu så har vi ju redan sätt till att det finns fisk i östersjön är sterila pga vår användning av p-piller,
Finns troligen fler exempel men man vet inte hur det skulle påverka dom vilda djuren om vi började mata dom med våra tamdjur som kan ha blivit behandlade både mot det ena och det andra.

Kram från en som funderar.

Vad jag kom på nu så har vi ju redan sätt till att det finns fisk i östersjön är sterila pga vår användning av p-piller,

Fast just det exemplet handlar ju om läkemedel som följer med urinen ut och som sedan släpps ut i våra hav orenat tex från fritidsbåtar. För inte leder väl det kommunala avloppet rakt ut i Östersjön? Och det kommer ju knappast från begravda människor.
Och i såfall skulle alla behandlade djur stå på stall för att inte kissa och bajsa i hagen och allt strömedel som mockas ut från hästens box skulle brännas upp, vilket inte alltid är praktiskt möjligt idag. Den största boven är nog faktiskt avmaskningsmedel som via träcken hamnar i hagarna och sedan läcker ut i våra vattendrag. I tex cydectin comps följesedel står följande:
För att begränsa påverkan av moxidectin på gödselfaunan samt beroende på otillräckliga miljöstudier avseende praziquantel, bör behandlade hästar hållas på stall 3 dagar efter behandlingen
http://www.lakemedelsverket.se/SPC_PIL/Pdf/vetpil/Cydectin%20comp%20vet.%20oral%20gel.pdf

Senast ändrad:

*kl*

och ännu en fundering...
om man nu tycker som jag att det känns bättre om hästen får återgå i kretsloppet genom att ätas upp av rovdjur (när den dagen väl kommer) så finns väl fortfarande möjligheten att köra hästen till Kolmården där den bultas och sedan blir mat å tigrar mfl rovdjur där uppe.

*kl*

och ännu en fundering...
om man nu tycker som jag att det känns bättre om hästen får återgå i kretsloppet genom att ätas upp av rovdjur (när den dagen väl kommer) så finns väl fortfarande möjligheten att köra hästen till Kolmården där den bultas och sedan blir mat å tigrar mfl rovdjur där uppe.

Sant och bor man i närheten är det absolut ett alternativ men tyvärr har jag många mil dit och skulle inte utsätta en sjuk/skadad häst som måste avlivas för den resan.

Senast ändrad:

Sant och bor man i närheten är det absolut ett alternativ men tyvärr har jag många mil dit och skulle inte utsätta en sjuk/skadad häst som måste avlivas för den resan.
Periodvis verkar det också som om dom får in för många djur och därför tackar nej.

För egen del ser jag ingen principiell skillnad på en död älg och en död häst i skogen, så länge hästens ägare gjort valet.
Det är inte bara rovdjur som konsumerar en död älg/häst utan allt från björn ner till mikroskopiska varelser tar för sig. Efter några månader återstår endast skalle och dom grövre benen vilka ger(?) ett litet tillskott till att balansera försurningen.

LIA

Sist jag ringde dit så var väntetiden 2 månader, jag vill iaf inte vänta så långt tid när jag väl bestämt mig! Och mitt försäkringsbolag gick inte med på det heller.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka