Död älg i skogen, har länsveterinären godkännt?

Sv: Död älg i skogen, har länsveterinären godkännt?

Men det finns väl fler djurparker i Sverige som håller stora rovdjur? Tar de också emot hästar eller var får de sitt kött ifrån? Eftersom det nu är sådan väntetid på kolmården finns det tydligen ett intresse för att låta sin häst bli rovdjursmat då många med mig verkar tycka det är bättre än att betala en dyr avgift och lämna kroppen till destruktion (förbränning är det väl antar jag).

Men nu hittade jag också följande tråd
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1012414
Kolmårdens service gällande hästslakt är avbruten och sker inte längre, stop ngngång i oktober. Beslut taget i samråd med arbetsmiljöverket . Inläggen skrivna i november 2009. Så hur är det egentligen?

Håller med dig om att det kanske inte är så smart att mata varg och björn på andra sidan stängslet.
Men om man tänker hur dyrt det är att skicka på destruktion så skulle då jag kunna köra tiotals mil ut i skogen utan problem.

Utifrån hur viltlagen är utformad tycker jag du resonerar i rent eget ekonomiskt intresse.
http://www.hogesta.se/?page=page49f57fa8c44f8

Dum rubrik, jag vet.
Vad är det för skillnad på en död älg och en död häst i storskogen?

Maria

Den största skillnaden är väl att flera älgar självdör i storskogen och en orsak är viltolyckor, den största orsaken är skadeskjutna djur. I båda fallen säger lagen att eftersök ska ske och kroppen "omhändertas".

En fundering är väl när det gäller avlivade hästar varför dom avlivats och innan dom avlivatst blivit behandlade med.

Majoriteten hästar är behandlade så allt annat än destruktion är uteslutet. Duger inte deras kött som föda till oss människor, varför anser du då att det kan klassas som föda för våra vild djur??

Visst,, det är det billigaste alternativet att bara slänga ut den i skogen, Grävare kostar och godkännande av plats kostar för att inte tala om själva avlivningen. Fast det kanske du sköter om själv eller en granne som är jägare mot en flaska i ersättning.

Du får ursäkta men ditt resonemang får inte mig att först tänka på att du vill ge din häst den mest humana avslutning i sin livsfas oberoende av den ringa kostnaden den borde vara värd.

Visst,, det är det billigaste alternativet att bara slänga ut den i skogen, Grävare kostar och godkännande av plats kostar för att inte tala om själva avlivningen. Fast det kanske du sköter om själv eller en granne som är jägare mot en flaska i ersättning.

Jag får hoppas att du vaknat på fel sida? :rofl: :rofl:
För inte kan du mena allvar!
Eller du kanske talar av egen erfarenhet? Är det så ni brukar göra hemma hos dig? :crazy:

Jag har aldrig sagt att hästen ska "slängas ut i skogen" jag sa läggas in i skogen. Det, min vän, är en väsentlig skillnad.
Att jag sa att jag skulle kunna köra långt för att få lägga in hästen i skogen var inte för att det var dyrt med destruktion, utan att det skulle gå att köra vääääldigt långt för samma summa. Och var ligger vinsten med att skicka upp den döda hästen i atmosfären?

Jag skulle inte heller ha något emot att få en plats anvisad av kommunen. Nu måste ju, till och med du, förstå att det här var en tanke, en fundering, en undran vari skillnaden ligger mellan död häst och död älg.

Fast det kanske du sköter om själv eller en granne som är jägare mot en flaska i ersättning.

Har jobbat som slaktare, och de kollegor jag haft som slaktat även utanför arbetstid har inte tagit en krona, möjligtvis kanske lite milersättning, när de behövt avliva något djur pga sjukdom eller ålder.

Och jag låter hellre maken som är jägare avliva min häst än någon nervös/fumlig veterinär som inte avlivar regelbundet, eller som man måste vänta i timmar på när hästen kanske ligger med brutet ben.

Och det du avslutade med:

"Du får ursäkta men ditt resonemang får inte mig att först tänka på att du vill ge din häst den mest humana avslutning i sin livsfas oberoende av den ringa kostnaden den borde vara värd."

Läst men inte förstått!! Vad menar du?

"den mest humana avslutning i sin livsfas" ???

Jo du, jag tänkte nog inte lägga hästen levande i skogen. Avslutat sin livsfas torde den ha gjort en stund innan. Det är i alla fall vad som definierar en död häst för mig.

Det skjuts väl ca 100.000 älgar i sverige, i princip alla under oktober månad.

:confused:

I stora delar av landet (Dalarna, Värmland, Gävleborg, Jämtland, Norrbotten, Västerbotten, Västernorrland) startade älgjakten nu i måndags, så varför tror du att majoriteten av älgarna fälls i oktober?

Anledningen till att tamdjur inte får läggas ut hur som helst i skog och mark är pga att de oftast är behandlade/vaccinerade under sin livstid och dessa preparat/medel och dessutom är det ofta sjuka djur som avlivas och detta är inget som gagnar det vilda djurlivet att få "in i systemet". Tvärtom!

Senast ändrad:

en undran vari skillnaden ligger mellan död häst och död älg.

En älg har aldrig vaccinerats/behandlats och oavsett dödsorsak, så tillför den inget skadligt för de djur som äter upp den. Till skillnad då från en vaccinerad/behandlad/sjuk häst..

En älg har aldrig vaccinerats/behandlats och oavsett dödsorsak, så tillför den inget skadligt för de djur som äter upp den. Till skillnad då från en vaccinerad/behandlad/sjuk häst..
Är en sjuk häst som dör skadlig att äta upp, men inte en älg? Kan du förklara skillnaden?

Varför är det skadligt att äta upp en vaccinerad häst? Om jag inte misstar mig torde även dom hästar som slaktas, och vi människor äter, vara vaccinerade.

Läkemedelsbehandlade hästar kan vara skadliga för naturen. Kan vara, alltså. Dom regler som idag finns om livstidskarens även för medel som försvunnit ur kroppen inom ett par veckor, borde verkligen ses över. Undrar just hur många läkemedel som i realiteten är skadliga för naturen sedan hästen dött. Majoriteten torde redan ha gjort sin skada via urin och gödsel.

Sidospår: En intressant tanke är om man kan räkna på plus och minus när det gäller uttag och tillförsel av rovdjursmat och olika ämnen för naturen. Kanske skulle hästkadaver hjälpa till att balansera en del där? För faktum är ju att vi människor plockar ut mer än vi tillför, allt från bärplockning till skjutna älgar och harar.

LIA

Läkemedelsbehandlade hästar kan vara skadliga för naturen. Kan vara, alltså. Dom regler som idag finns om livstidskarens även för medel som försvunnit ur kroppen inom ett par veckor, borde verkligen ses över. Undrar just hur många läkemedel som i realiteten är skadliga för naturen sedan hästen dött. Majoriteten torde redan ha gjort sin skada via urin och gödsel.

LIA

Precis den stora skadan sker nog när hästen gör ifrån sig i hagen då det försvinner rakt ner i backen och kanske rakt ner i grundvattnet (ja inte rakt ner men för eller senare hamnar det nog i ett vattendrag i alla fall). För vi människor utsöndrar ju en del medicin via urinen och det borde ju knappast vara mindre för en häst? Människors avlopp renas väl förhoppningsvis så gott det går (om vi nu inte blir tvungna att gå bakom en buske men det sker väl inte så ofta) men hästens hamnar direkt på marken eller på gödselstacken som sen ibland hamnar på åkern

Jag frågade veterinär om detta med livstidskarens, om det verkligen finns något kvar efter flera år, då min häst fick finadyne nyligen och vet då skulle skriva i passet.
Min vet förklarade att vissa läkemedel (tex finadyne) för häst tydligen kan vara cancerframkallande för människor (borde de inte vara cancerframkallande för hästen då?) och därför blir det livstidkarens för säkerhets skull. Det var den förklaringen jag fick om den verkligen är den korrekta vet jag inte men lite överdrivet känns det som faktiskt.

Senast ändrad:

Delvis KL skrivet till alla:

Hur får man ut ett hästkadaver i skogen?

Mvh JV

Varför inte slakta upp den till humankonsumtion eller till hundmat . I denna miljötid måste det vara det bästa om inte karens förhindrar det .

Kontakta markägaren innan om man ska gräva ner benen, men jag kan alltså lämna benen ovan jord utan att kontakta markägaren? :confused:

Det är väl snarare så att du måste be om tillstånd att GRÄVA på annans mark. Man får ju inte direkt gå in på någon annans mark och gräva ett hål i jorden och på så sätt ändra på marken. Du får vistas på annans mark, enligt allemansrätten, men man får ju inte "störa och förstöra" som det så fint heter. Och att gräva en grop klassas nog definitivt i den tolkningen. På samma sätt som man inte får gå in och börja hugga av lite grenar på träd på annans mark utan tillåtelse.

Spelar ju inte så stor roll om det är ett granplantage eller vildvuxen skog som inte brukas, det är ändå inte din mark och du får därför inte ändra på något på ett sånt sätt.

Du får ursäkta men ditt resonemang får inte mig att först tänka på att du vill ge din häst den mest humana avslutning i sin livsfas oberoende av den ringa kostnaden den borde vara värd.

En human avslutning är väl att ligga sjuk tills man självdör. Eller är det inte det debatten har handlat om? Jag trodde det vi strävade efter var att våra älskade djur skulle slippa genomgå ett humant avslut...

Precis den stora skadan sker nog när hästen gör ifrån sig i hagen då det försvinner rakt ner i backen och kanske rakt ner i grundvattnet (ja inte rakt ner men för eller senare hamnar det nog i ett vattendrag i alla fall). För vi människor utsöndrar ju en del medicin via urinen och det borde ju knappast vara mindre för en häst? Människors avlopp renas väl förhoppningsvis så gott det går (om vi nu inte blir tvungna att gå bakom en buske men det sker väl inte så ofta) men hästens hamnar direkt på marken eller på gödselstacken som sen ibland hamnar på åkern
Även ämnen ur vår urin/avföring kan i o f s hamna i vattendrag via trekammarbrunnar o dyl. Hur det går med medicinrester i reningsverken har jag inte kläm på, men undrar om inte mycket tar sig vidare där också.

Jag frågade veterinär om detta med livstidskarens, om det verkligen finns något kvar efter flera år, då min häst fick finadyne nyligen och vet då skulle skriva i passet.
Min vet förklarade att vissa läkemedel (tex finadyne) för häst tydligen kan vara cancerframkallande för människor (borde de inte vara cancerframkallande för hästen då?) och därför blir det livstidkarens för säkerhets skull. Det var den förklaringen jag fick om den verkligen är den korrekta vet jag inte men lite överdrivet känns det som faktiskt.
Det sägs att man sätter livstidskarens på läkemedel som inte, via utredningar och tester mm, intygats vara ofarliga. Dessa intyg kostar tydligen en förmögenhet att ta fram, alltså görs det inte annat än när det gäller produkter i stora mängder.
Så man väljer den enkla och billiga vägen.

Nog borde det finnas andra och rimligare vägar att gå. Om det t ex inte finns mätbara rester efter en vecka i en häst, varför ska ämnet då ha livstidskarens??
Fram för lite sunt förnuft!

LIA

Inte kan man slänga (eller bära, köra, forsla) ut alla döingar i skogen! Smittrisk, mediciner (av de hästar som avlivas har många läkemedel i kroppen, en stor del är dessutom avlivade på medicinsk väg, men jag utgår från att ni inser att den gruppen per automatik är diskad från förruttnelse under en gran!?), ur-äckligt!!

Där jag bor finns kanhända en eller annan räv så inte skulle kära hästen på 748 kg försvinna i brådrasket. Fåglar skulle hacka, räven gnaga, min hund och grannarnas skulle kanske komma hem med en skank... Dottern och hennes kompisar eller andra barn/joggare/svampplockare skulle få se det allt mer avgnagda skelettet ligga och göra vad kadaver nu gör. Jag har sett en del kor som dumpats i skogen efter sin död, ingen trevlig syn vare sig dag 1 eller ett halvår senare. Har man varg och björn (eller äter dom bara honung?) funkar det väl bättre men. Örk.

Fattar tänket, men en Sverigen 250000 hästar (kanske fler nu?) ingår inte i det naturliga kretsloppet i skogen. Och urskogen är få förunnat att leva i!

Varför förutsätta att allt är så negativt, omöjligt och förbjudet?
Om vi talar principer, så vad är det för fel i att lägga ett hästkadaver i skogen så länge det är lämpligt och hästen inte är full med farliga mediciner eller dött i mul och klövsjukan t ex?

Vi bor inte i urskogen men har gott om skog runtomkring med oräkneliga ställen lämpliga att lägga ett hästkadaver på.

Så lägger man inte kadavret under en gran, varför skulle man det(?), utan öppet för all slags köttätare att hitta. När du enbart ser räv och fågel som tänkbara mumsare på en hästkropp, så missar du alla dom små krypen som tack vare sin numerär äter mängder när dom kommer åt. Kvar blir skelett och hovar, inte mycket mer, och det går mycket fortare än sex månader.

Men med omtanke om alla stadsbor som tappat kontakten med vår natur och naturliga förlopp, så skulle man ju kunna märka ut platsen med en skylt, "Hästkyrkogård" t ex. :)
Hästar kan gott ingå i det naturliga kretsloppet. Våra äter av det som växer i skogen, så dom kan gott betala igen. Om inte annat kan dom vara ersättning för allt som tas ut ur naturen vid jakt!

LIA

Varför förutsätta att allt är så negativt, omöjligt och förbjudet?

Jag anser kort och gott att det är olämpligt. Ett område med ruttnande hästkadaver tilltalar inte mig öht, vare sig ur smittskyddssynpunkt eller etisk synvinkel. Att slumpmässigt dumpa kadaver i skogen är ännu värre.

Hästar är mig veterligen inte mer naturliga än hundar, katter och människor. Ditt resonemang innebär då att alla kadaver/lik ska ligga på ytan istället för att kremeras eller grävas ner, om ägaren/döingen så önskar eller?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka