Sv: Död älg i skogen, har länsveterinären godkännt?
Inte kan man slänga (eller bära, köra, forsla) ut alla döingar i skogen! Smittrisk, mediciner (av de hästar som avlivas har många läkemedel i kroppen, en stor del är dessutom avlivade på medicinsk väg, men jag utgår från att ni inser att den gruppen per automatik är diskad från förruttnelse under en gran!?), ur-äckligt!!
Där jag bor finns kanhända en eller annan räv så inte skulle kära hästen på 748 kg försvinna i brådrasket. Fåglar skulle hacka, räven gnaga, min hund och grannarnas skulle kanske komma hem med en skank... Dottern och hennes kompisar eller andra barn/joggare/svampplockare skulle få se det allt mer avgnagda skelettet ligga och göra vad kadaver nu gör. Jag har sett en del kor som dumpats i skogen efter sin död, ingen trevlig syn vare sig dag 1 eller ett halvår senare. Har man varg och björn (eller äter dom bara honung?) funkar det väl bättre men. Örk.
Fattar tänket, men en Sverigen 250000 hästar (kanske fler nu?) ingår inte i det naturliga kretsloppet i skogen. Och urskogen är få förunnat att leva i!