*Gotlandsrusset*

Trådstartare
letar efter en dobermann valp och har nu tagit kontakt med några uppfödare i närheten. Dock känns det nästan som ett måste att man ska tävla och ställa ut hunden för att ens vara i närheten av att vara ett alternativ som köpare.

Jag älskar rasen och vill verkligen ha en dobermann dock finns inget intresse för tävlande eller utställning. jag älskar att motionera och är mer ute än inne. träna och aktivera hunden kommer absolut inte bli några problem men om man inte ens får chansen hur ska man då få bli valpägare :(

ni som har dobermann hur fick ni tag i dem? Är ni aktiva inom tävling och utställning?

Sv: dobermann

Jag köpte min Dobermann från en uppfödare i Lund. De hade inte krav på tävling i någon form, utan bara att man är medveten om hur mycket aktivering en Dobermann kräver, och att man förberett sig på vad rasen innebär. De vill ha bra hem till sina valpar, sen om man tävler eller inte, det kan kvitta. Givetvis tycker de att det är kul om hundarna tävlas eller ställs ut.

Jag kunde inte varit mer nöjd med min tjej. Hon har en toppenmentalitet. Hon är gärna ute och röjer, men mår jag sjit en vecka ligger hon lika gärna och slöar med mig. Nu ligger jag och slöar med henne och hennes lillasyster, en kavat liten tös som kommit tillbaka till uppfödaren och som får bo här hos oss tills de hittar en ny köpare.

Jag köpte min Dobermann från en uppfödare i Lund. De hade inte krav på tävling i någon form, utan bara att man är medveten om hur mycket aktivering en Dobermann kräver, och att man förberett sig på vad rasen innebär. De vill ha bra hem till sina valpar, sen om man tävler eller inte, det kan kvitta. Givetvis tycker de att det är kul om hundarna tävlas eller ställs ut.

Jag kunde inte varit mer nöjd med min tjej. Hon har en toppenmentalitet. Hon är gärna ute och röjer, men mår jag sjit en vecka ligger hon lika gärna och slöar med mig. Nu ligger jag och slöar med henne och hennes lillasyster, en kavat liten tös som kommit tillbaka till uppfödaren och som får bo här hos oss tills de hittar en ny köpare.

Vad mysigt :) jag ser verkligen fram emot en dobermann och blev lite ledsen när man fick frågan vad man skulle ha hunden till och när man svarat blir de nästan tyst och mer ett mmm, än ett okey.

nej, jag tror inte det heller. vi tog kontakt med dem och visst vi var varmt välkomna men...ja vet inte. kändes som intresset för oss som valköpare försvann när vi sa vad vi ville ha ut av hunden och göra med den.

vi är mycket intresserade av lydnad, spår är kul mm men vi vill inte tävla.

Jag accepterar att de har krav, det förstår jag.

lite tråkigt för mig dock som så gärna vill ha en dobermann att ödsla min tid på.

Jag har faktiskt inte pratat med dem själv men jag kan tänka mig att de är kräsna med sina valpköpare eftersom de föder upp bra bruksdobermann, många avkommor som tävlat i bruks. De vill nog synas med att ha bra brukshundar.

Jag förstår dig helt och hållet det var inte lätt vi ringde runt till flera stycken i örebro regionen men det var kalla handen för att vi aldrig hade pysslat med dobermann förut det är inte lätt att sprida rasen på att bra sätt när inte vanligt folk får köpa vi hittade till slut en liten uppfödare i kiruna som inte hade några problem med att vi aldrig hade sysslat med denna ras förut mitt tips är att söka bland små uppfödare för rasen är underbar att ha att göra med mycket barnvänlig och trogen sin familj mvh ronta

lättaste är väl att hitta nån hund som inte är nån utställningsstjärna ändå, då spelar det ju ingen roll.

min dobermann var norsk så det är väl ingen hjälp för dig.. men uppf. var väldigt seriös och vi fick köpa en fin tik trots att vi inte haft rasen förut och att vi inte va så intresserade av att ställa ut (jag tycker utställningar är löjliga..)

eller så kan du säga att du ska göra si och så men inte göra det ändå, dom kan inte bestämma vad du ska göra med hunden när den är din. :devil:

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 073
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 825
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 060
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 278
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka