Do you need to breed?

Sv: Do you need to breed?

Ja, på ponnysidan kan okända stammar etc ofta hävda sig bra, men på storhäst är det ovanligare. Men om alla de där hästarna tagit placeringar med vanliga ridskoleelever i de klasserna är det bra jobbat. Men generellt skulle jag säga att det inte är så att vilken häst som helst med lätthet går nolla i 1m med ridskoleryttare. Och ser man det över tid så har iaf våra bästa tävlingshästar, de som nästan alltid kommer hem med rosett, haft bra stam med tävlingsprestationer.

Med det inte sagt att det inte finns hästar med okänd stam eller udda korsningar som blir bra lättklasshästar, men jag känner inte alls igen att prestationsstammade hästar skulle vara oattraktiva på en ridskola. Tvärtom, det gäller bara att hitta en i en prisklass man har råd med! En häst som är en rosettplockare i 1 m med ridskoleelever kan ju i regel gå 1,20 eller så med en privatryttare, och då blir det ju lätt lite dyrare än man brukar ha råd med.
 
Sv: Do you need to breed?

kl*

Tror ridskoleplacering ar har mer att gora med om ridskolorna aktivt skickar ut ryttare att tavla, an hurvida deras hastar har specifik stam. Vet sa manga ridskolor dar tavlingssidan av ekonomiska skal eller ren ovilja helt enkelt inte framjas. Och da ar det ju svart att visa att ridskolepolle ocksa kan.
 
Sv: Do you need to breed?

Rent avelsmässigt så är det ofta rätt intelligent av ridskolor att syssla med korsningsavel snarare än rasavel då målen med egna uppfödningar för ridskoleverksamhet ofta är billiga, vettiga, hållbara och friska hästar. Det är rätt välkänt att det finns något som heter korsningseffekt/korsningsvitalitet där avkomman som är en korsning mellan två rasrena föräldrar av olika ras blir friskare än sina föräldrar eftersom den får en större genetisk variation. Dvs skador på olika gener som uppkommit när man tagit fram en specifik ras (genom inavel eller liljeavel) kan man komma ifrån. Fast det gäller förstås fortfarande att man måste avla på friska individer för annars riskerar man ju en avkomma som får defekter från båda föräldrarna i stället för blir friskare och hållbarare.
 
Sv: Do you need to breed?

kl
Men är inte denna video gjord för att få människor i Storbritannien att tänka till innan de avlar? Där finns ju mängder av oönskade/övergivna hästar. Tror inte att videon riktar sig till oss i Sverige.
 
Sv: Do you need to breed?

kl*

Tror ridskoleplacering ar har mer att gora med om ridskolorna aktivt skickar ut ryttare att tavla, an hurvida deras hastar har specifik stam. Vet sa manga ridskolor dar tavlingssidan av ekonomiska skal eller ren ovilja helt enkelt inte framjas. Och da ar det ju svart att visa att ridskolepolle ocksa kan.

Fast ridskoleryttare står ju i regel för hela kostnaden själva när det tävlar. Tror vi betalar 300 per klass, plus anmälningsavgift och ev hyra av transport, så ridskolan går inte back på det. Tror mer det handlar om att man måste ha ekipage på den nivån, både hästar och ryttare. Och många ridskolor har inte råd att ha 8-10 hästar som är tillräckligt bra, och kan man inte ha en träningsgrupp på rätt nivå är det svårt att få eleverna dithän. Men fortfarande handlar det inte om att man inte vill ha prestationsstammade hästar, utan att man inte har råd med dem.
 
Sv: Do you need to breed?

Men det gäller ju för raser med hög inavelsgrad, vilket halvblod inte är iom att det är så otroligt bred avelsbas. Så det argumentet är inte giltigt för halvblod. Det är sällan ekonomi i att föda upp egna hästar för en ridskola, dessutom, eftersom du kan köpa en helt ok sjuåring för mycket mindre än vad det hade kostat att föda upp samma häst på ridskolan.
 
Sv: Do you need to breed?

kl

Jag tror, att oavsett vad för avel man håller på med, renrasig eller korsningsavel, bör man lägga ner avsevärd tid att läsa på om sin hästs stam vilka individer som finns och vad de gjort, vad de förärver, vilken typ av avel de använts för, vilka linjer som givit bra resultat när de kombinerats och så vidare. Även ta reda på vilka hästar som eventuellt förekommer mer än en gång i stamtavlan och vad deras egenskaper är/var. Rent krasst är det ett jäkla vågspel att avla på individen i sig, har man tur så har man en förärvningsäker individ och då kan man mer förlita sig på den individens egenskaper, men man kan oxå ha en individ som nedärver det som ligger bakom mer än sina egna egenskaper.

Om vi tar min häst som ett exempel, hon är fullblod, hoppar jäkligt bra och rör sig väldigt bra (Klass 1 med 40p). Men, det är inte alla fullblod som har de egenskaperna. Fullblod är inte avlade för att i första hand springa fint och hoppa högt, utan springa snabbt och vinna pengar! Bara för att mitt sto rör sig och hoppar bra så betyder inte det nödvändigtvis att hon kommer nedärva de egenskaperna till sitt föl. Därför har jag lagt ner gud vet hur många timmar på att forska i vad hennes släktingar ända tillbaka till 1700-talet har nedärvt och avlats för. Jag har kartlagt vilka individer som förekommer mer än en gång och följt deras avkommor genom historien för att få ett hum om vilka egenskaper som verkar förekomma som en gemensam nämnare. Detta har jag gjort för att min häst inte avlats för ridsporten utan för galoppsporten, och därför kan jag inte förlita mig på enbart individen.

Nu vet jag att jag är lite väl "nördig" vad gäller det här och bryter ner det hela i molekyler, men det är ju så avel fungerar. Varför tror folk att man använder sin av stamböcker och avelsförbund? Varför kartlägger man egenskaper och släktskap? Jo för det har betydelse.

Jag tror det är detta många missar att göra när de tar föl på sitt söta lilla sto. Man vill så gärna se vilken underbar individ hon är och det är klart man ska göra det oxå, men det är lika viktigt att se till vad hon är avlad för. Har man en en häst med okänd stam tex, eller låt säga en travare som man vill använda i ridhästaveln så har man genast ett handikapp vad gäller att kunna förlita sig till stammen som man kan om man har en renrasig häst.

Är man seriös med sin avel så tror jag korsningsavel är precis lika "bra" för sporten som renrasig avel, det är trotts allt korsningar som fört aveln framåt. Det som är viktigt är ju bara att man verkligen lägger ner tid och energi, och är jäkligt självkritisk när man granskar sitt sto, både på individnivå och stammässigt. Det är ack så jobbigt att se till hennes negativa sidor, men man måste, precis som man måste se till hennes positiva (men det är ju så mycket lättare eftersom man älskar sin häst).

Jag tror inte det finns något rätt eller fel i avel så länge folk tänker efter noga vad det är de ger sig in på. Många avlar nog utan större kunskap om dels vad man ska tänka på när man korsar två individer och dels vilka risker man utsätter sitt söta lilla sto för. I de flesta fall är det garanterat både billigare, säkrare och enklare att köpa en färdig häst, och därav alla råd angående det i många av de här trådarna.

Sen är det oxå så att bara för att det är ens hästs föl betyder inte det att man kommer passa ihop med den individen. Det är oxå något folk sällan verkar tänka på när de skriver att de avlar för att behålla osv. Man glömmer att det inte är en klon av mamman man får, utan en helt annan individ. Det är inte alls säkert att det här fölet är rätt häst för den som sätter det till världen. Rätt häst kanske redan finns och behöver ett nytt kärleksfullt hem.

Det är oxå detta som är så fantastiskt med Buke och andra forum, att man kan dela information och kunskap med varandra. Men man måste ju vara beredd att man kanske inte får höra det man vill höra när man ställer en fråga om vilken hingst som man bör välja till sitt sto. Sanningen svider många gånger och det måste man vara beredd på.

Nu har jag svamlat en massa! Avslutningsvis vill jag säga att det är en bra film och alla bör verkligen ställa sig den frågan innan man tar föl på sin häst.

:)
 
Sv: Do you need to breed?

Kanske. Men sa har det inte varit pa de ridskolor jag har varit i kontakt med. Iaf inte som regel. Dar har problemet ocksa varit att man helt enkelt inte later hastarna aka ivag.
 
Sv: Do you need to breed?

Fast på många ridskolor vill man ju att hästarna ska kunna tävla lätta klasser på ett bra sätt med ridskoleryttare, då är det ju en stor fördel om de är avlade för tävling, eftersom det är just det de ska kunna göra. Har man inte den typen hästar, med lite mer kapacitet, känslighet och ridbarhet, så tappar man eleverna när de blir lite duktigare. En bra ridskolehäst är ofta en bra lättklasshäst, den är enkel nog att rida så att mer orutinerade ryttare kan få den i form och hoppa lite lägre hinder, men har ändå såpass mycket krut att den kan tävla L:B eller nolla 1 m med mer rutinerade ryttare.

Det är den typen av hästar som jag menar inte är så lätt att hitta. De som säljer anser ofta att de hästarna är lämpliga för de riktigt stora klasserna och sätter prislapparna därefter. En bra ridskolehäst ska gå L:A dressyr och L:Bhoppning tycker jag. (och till det krävs inte hästar som är avlade för topprestationer)

När det gäller filmen så tänkte jag på det efter att jag sett den att hur man än vänder sig har man aschlet bak. I filmen menar de ju att istället för att avla ska man ta hand om de hästar som finns. När jag betäckte mitt korsningssto med en korsningshingst fick jag många konstiga kommentarer. Det var uppenbarligen väldigt fel i mångas ögon. När jag för ett halvår sedan adopterade en hund fick jag lika många (om inte ännu mer) kommentarer om hur fel det var. Då skulle jag köpt en valp istället. Det var det enda rätta enligt dem. Vad man än gör så finns det alltid de som anser att det är fel. Det får man nog leva med. Huvudsaken är väl att det man gör är genomtänkt. Att det finns en tanke bakom och en plan framåt. Då vet man vad man gör och varför.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Tävling Är det någon som kommer ihåg den klassiska serien Horse in Sports om olika grenar av ridsporten. Den gjordes 1987 en riktig blast from...
Svar
0
· Visningar
149
Senast: MJLee
·
Hästhantering Från galoppsporten - men väldigt relevant även för ryttare inom övriga discipliner! Hur små hjälper som behövs för att inverka. "For...
Svar
1
· Visningar
772
Äldre Nu när vi avhandlat semifinal 1 (tråden finns kvar, fortsätt gärna diskutera där!) så är det hög tid att gå igenom semifinal 2 (går av...
6 7 8
Svar
154
· Visningar
7 790
Senast: voltis
·
Äldre Med en vecka kvar till semifinal 1 i ESC 2018 kommer här årets första INFÖR ESC-tråd! Eftersom de slutat sända inför-programmen på tv...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
7 026
Senast: mandalaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp