Sv: Do you need to breed?
kl
Jag tror, att oavsett vad för avel man håller på med, renrasig eller korsningsavel, bör man lägga ner avsevärd tid att läsa på om sin hästs stam vilka individer som finns och vad de gjort, vad de förärver, vilken typ av avel de använts för, vilka linjer som givit bra resultat när de kombinerats och så vidare. Även ta reda på vilka hästar som eventuellt förekommer mer än en gång i stamtavlan och vad deras egenskaper är/var. Rent krasst är det ett jäkla vågspel att avla på individen i sig, har man tur så har man en förärvningsäker individ och då kan man mer förlita sig på den individens egenskaper, men man kan oxå ha en individ som nedärver det som ligger bakom mer än sina egna egenskaper.
Om vi tar min häst som ett exempel, hon är fullblod, hoppar jäkligt bra och rör sig väldigt bra (Klass 1 med 40p).
Men, det är inte alla fullblod som har de egenskaperna. Fullblod är inte avlade för att i första hand springa fint och hoppa högt, utan springa
snabbt och
vinna pengar! Bara för att mitt sto rör sig och hoppar bra så betyder inte det nödvändigtvis att hon kommer nedärva de egenskaperna till sitt föl. Därför har jag lagt ner gud vet hur många timmar på att forska i vad hennes släktingar ända tillbaka till 1700-talet har nedärvt och avlats för. Jag har kartlagt vilka individer som förekommer mer än en gång och följt deras avkommor genom historien för att få ett hum om vilka egenskaper som verkar förekomma som en gemensam nämnare. Detta har jag gjort för att min häst
inte avlats för ridsporten utan för galoppsporten, och därför kan jag inte förlita mig på enbart individen.
Nu vet jag att jag är lite väl "nördig" vad gäller det här och bryter ner det hela i molekyler, men det är ju så avel fungerar. Varför tror folk att man använder sin av stamböcker och avelsförbund? Varför kartlägger man egenskaper och släktskap? Jo för
det har betydelse.
Jag tror det är detta många missar att göra när de tar föl på sitt söta lilla sto. Man vill så gärna se vilken underbar individ hon är och det är klart man ska göra det oxå, men det är
lika viktigt att se till vad hon är avlad för. Har man en en häst med okänd stam tex, eller låt säga en travare som man vill använda i ridhästaveln så har man genast ett handikapp vad gäller att kunna förlita sig till stammen som man kan om man har en renrasig häst.
Är man seriös med sin avel så tror jag korsningsavel är precis lika "bra" för sporten som renrasig avel, det är trotts allt korsningar som fört aveln framåt. Det som är viktigt är ju bara att man verkligen lägger ner tid och energi, och är jäkligt självkritisk när man granskar sitt sto, både på individnivå och stammässigt. Det är ack så jobbigt att se till hennes negativa sidor, men man måste, precis som man måste se till hennes positiva (men det är ju så mycket lättare eftersom man älskar sin häst).
Jag tror inte det finns något rätt eller fel i avel så länge folk tänker efter noga vad det är de ger sig in på. Många avlar nog utan större kunskap om dels vad man ska tänka på när man korsar två individer och dels vilka risker man utsätter sitt söta lilla sto för. I de flesta fall är det garanterat både billigare, säkrare och enklare att köpa en färdig häst, och därav alla råd angående det i många av de här trådarna.
Sen är det oxå så att bara för att det är ens hästs föl betyder inte det att man kommer passa ihop med den individen. Det är oxå något folk sällan verkar tänka på när de skriver att de avlar för att behålla osv. Man glömmer att det inte är en klon av mamman man får, utan en helt annan individ. Det är inte alls säkert att det här fölet är rätt häst för den som sätter det till världen. Rätt häst kanske redan finns och behöver ett nytt kärleksfullt hem.
Det är oxå detta som är så fantastiskt med Buke och andra forum, att man kan dela information och kunskap med varandra. Men man måste ju vara beredd att man kanske inte får höra det man vill höra när man ställer en fråga om vilken hingst som man bör välja till sitt sto. Sanningen svider många gånger och det måste man vara beredd på.
Nu har jag svamlat en massa! Avslutningsvis vill jag säga att det är en bra film och alla bör verkligen ställa sig den frågan innan man tar föl på sin häst.