Sv: Do and don'ts med nya hästen.
En kompis ringde från Täby och ville att jag skulle rädda hennes favvohäst från galoppsporten. En stor fyraåring. Valack. Stum och stel, men frisk. Och jag lovade henne nästan på stående fot att klart älsklingspållen får komma hit och få lite TLC.
Men nu är det som så att jag aldrig har haft med galoppörer att göra. Har ridit med travhästar i full tävlingskondition men har en stark känsla av att det inte riktigt samma sak..
Hur börjar jag omskolningen? tex. Och introduceringen av hagen, hästen har bara kommit ut i walken, förut. Hagkompis? Kompisen har inga tvivel på min hästhantering. Men jag vill ju gärna ha några opartiska synpunkter, också.
MVH W
Äh, det är lättare än en stel stum travare i alla fall, skulle jga gissa.
Släpp den i en mindre hage, första tiden(min första släppte jag direkt bara walker han med innan,) Han fick vänta med kompisar lite men mest för att han var nykastrerad då.
När jag släppte i vår jättestora gräshage senare trodde han att jag var korkad nog att släppa honom lös och gav mej en lite föraktfull blick över axeln
Strunta i allt tjafs om att gå ut och gå med i handen flera månader, eller ställa av helt eller andra korkade förslag. Konditionen är bra att ha och me dmindre kraftfoder lär den vara lugn också. MEN, ge inte för lite mat!! Den behöver kraftfodret.
Det som är med fullblod är att allt händer fortare. De reagerar blixtsnabbt vilket kan skrämma många. Å andra sidan är de lätthanterliga och sliter inte och drar i grimskaft eller annat som mer okänsliga hästar gör.
De kan hoppa till för ovana saker men sen stannar de upp och kollar .Bara du är lugn själv och inte jagar upp dej. Har du lugnet så behöver du inte göra nån affär av att det är ett fullblod.
Tror du tycker de är superkänsliga och du måste kanske göra mindre av allt, om man säger så. Travare är i regel lite mindre rörliga i huvudet och känsliga i kroppen.
Rid från start och ställ inte av. Rid som en unghäst vilken som helst som är sutten på och grundriden i alla gångarter.
Är den stel så massera och rid lösgörande det går snart över fbl är inte hästar som är stela normalt sett. Kanske gått mkt på tung bana tex.
Risken är nog att du överger travarna efter detta bara