DNA typningen har visat att hingsten Stonfire är felstammad

C

clownen

Såg på ASVH Örebros hemsida att Hingsten Stonfire är felstammad har man upptäckt vid den obligatoriska DNA typningen. Han är inte efter Levantos - Roderik utan efter D-Day - Roderik !

Clownen

Sv: DNA typningen har visat att hingsten Stonfire är felstammad

Inte så kul för ägarna..
Synd att dom inte har DNA koll vid ett årsåldern som travarna har.

Det är många ägare då som får sin livs chock...

AM

Är det sant? Menar du att man har så dålig koll inom travaveln att man inte kan vara säker på att märren blir seminerad med rätt hingst???

Francess skrev:
Är det sant? Menar du att man har så dålig koll inom travaveln att man inte kan vara säker på att märren blir seminerad med rätt hingst???

Det KAN faktiskt hända , men är ovanligt...däremot så förekommer det att märren blivit tjuvbetäckt innan inseminering...tror nafa menade det då hon själv har en sån hemma...märren var på inseminering i Danmark...hon tog sig inte och var kollad och inte dräktig(såklart) Hon togs hem till Sverige, hamnade i träning men ville eller kunde inget, sen hamnade hon hos nafa och skulle "gödas" upp för att betäckas året efter....sedan i maj juni så var hon så rund o fin....MEN nåt knepigt var det....kollade och hästen var HÖG dräktig( en förstagångare KAN man faktikst missa)
Sen började det räknas dagar..och tillslut kom en fölis ut...under tiden hon varit i träning hade hon tydligen blivit tjuvbetäckt av en av tränarens hingstar :D :D ....hästen är idag 1 år och heter nåt otippat som Surprise xxx :rofl: :rofl:

DOM ägarna fick en smärre chock :D

Nafa får komma och komplettera eller nåt om jag missat nåt, annars tror jag det finns att läsa hela historian på hennes hemsida.

Kanske vore dax att blodtypa alla hingstar innan de sätts i aveln :angel:

Såg på ASVH Örebros hemsida att Hingsten Stonfire är felstammad har man upptäckt vid den obligatoriska DNA typningen. Han är inte efter Levantos - Roderik utan efter D-Day - Roderik !

Man kan ju undra om det är någon som tror att de har ett D-Day avkomma egentligen har en Levantos avkomma. :eek: Sperman efter Levantos kan ju inte bara försvinna.

När mina svärföräldrar bodde i Jämtland skickade de några ston till Skåne för seminering och betesgång. Ena stoet inseminerades med Bayron. Stoet fick föl och fölet såldes till min sambos styvsyster och allt var ok tills de kom på att ena föräldern måste vara skimmel för att avkomman ska vara skimmel. Avkomman var skimmel och bägge föräldrarna bruna. Efter kontakt med ASVH blodtypades avkomman och det visade sig att Bayron inte var pappan, ingen annan skimmelhingst i svensk halvblodsavel det året heller. De vet bara inte var hon blivit betäckt, det finns endast en skimmelvalack några km ifrån betet och han hade då varit valack i flera år. Vid dräktighetskollen hade de endast sagt att fostret var lite litet, men inte oroväckande. Teorin är att hon/en hingst kommit lös på hingststationen och hon blivit tjuvbetäckt, men ägarna till stationen vet inget om detta (säger de iallafall). Men man kan ju undra var det hänt. Detta har varit uppe i tidningen Ridsport.

Man kan ju undra om det är någon som tror att de har ett D-Day avkomma egentligen har en Levantos avkomma. Sperman efter Levantos kan ju inte bara försvinna

Logiskt sett så borde ju då något annat sto fått den dosen då ju !?!Jag undrar hur många förväxlingar som sker? :confused:

Egentligen borde det vara obligatoriskt med DNA test på fölen idag ;) ...speciellt nu när det är så enkelt att uföra.Men som uppfödare så är det ju ytterligare en kostnad som tillkommer i såfall.... :crazy:

Sedan kan man ju undra VEM som ska stå till svars för ett sådant misstag!?! :confused:

Skulle dina svärföräldrar vara intresserade av att köpa tillbaka ett sto från sin uppfödning tror du? Ett par vänner till mig har halvsystern till Trolé m fl och de funderar på att sälja.

Jag gissar att en konsekvens av detta ÄR att det blir krav på DNA-typning av ALLA svenska halvblod. Och det tycker jag är bra, vi slipper en massa fusk i en rad olika sammanhang om det inte går att bluffa med hästens identitet.

Intressant!

Jag har sett ett antal mycket trevliga D-Day-avkommor och även Stonefire och nu när man vet är det ju inte alls otroligt... Energin, rörelsemönstret påminner faktiskt en del om de D-Day-avkommor jag sett.

Kanske inte vad ägaren/hingsthållaren tänkt sig dock... Men en himla trevlig individ är han ju!

Mvh Cissi

Kan komplettera med en annan grej.

På ett stort stuteri/hingsstation för x-antal år sedan hade dom uppstallat både halvblodshingstar och travhingstar.. Av hög klass.. i alla fall halvblod.

Året efter så fölade först en travmärr.. Skitsnygg hingstunge med rejäl resning..
Dom var i sin tur jätteglada och trodde dom fåt en jackpott..

Ungefär samtidigt så fölade en halvblodsmärr.
Hon fick, enligt ridhästögon, en "dålig" unge..

Ett år senare, vid frysmärkningen så släpptes bomben..
Nää, inte var den travhingsten pappa till den travungen inte..
Så då sattes undersökningen igång..

Båda märrarna hade förväxlats och fått "korsningar"..

Travmärren hade fått en exteriört snygg unge men " i travögon sett" helt kass trav.

Halvblodsmärren hade fått en "ful" unge och " i ridögon sett" helt kass trav.

Lovar dig att dessa två inte är dom första.

Angående "vår" unge så finns den här:
I länken diverse på www.overberga.com
Överaskningen...

Fölungen finns i länken Föl 2003
Och bete 2004 (unghingstar)

AM

Senast ändrad:

Jag har hört om ett par exempel där travmärrar av någon anledning bytt föl med varandra på betet, och det kanske kan vara lite svårt att se skillnad (för stoägaren) om dom går på ett bete med massa ston med föl, många travarföl är ju välidgt lika; bruna, bruna och bruna....
Eftersom stamen har en stor spelmässig betydelse så är det ju viktigt att stammen på hästen stämmer, spelarna skulle ju kunna "luras" att spela på den individ med bäst stam i ett lop där tillexempel ingen startat tidigare.

Kommer ihåg den historian! Det skrevs ju en del här på Buke (av Nafayette) och jag var även inne på hennes hemsida då och läste. Just den varianten måste ju vara väldigt ovanlig. Eller? Fast, det är ju klart, tjuvbetäckningar hör man ju jämt och ständigt om.

Ingen dum idé alls! Själv lät jag chipmärka mitt föl fött i år inför registreringen och kommer att göra så även fortsättningsvis. Då tar de ju även tagel ur svansen. Fram för bättre koll!!!

Stammen har ju ingen betydelse spelmässigt.
Det är ju hästens löpförmåga som spelarn aär intresseade av eller inte...

AM

Man blir ju mörkrädd alltså...fy för den lede att upptäcka att man fått ett korsningsföl när man betalt så himla mycket pengar för resp hingst! Hoppas man kunde ställa seminstationen till svars och att någon fick betala för misstagen. Sånt får ju bara inte ske!!!

Man skulle kanske börja kräva att få vara med vid betäckning etc?

Jo, jag minns historian med stoet du fick hem som visade sig vara dräktigt. Läste om det på din hemsida o allt! Där gick det ju åtminstone att regga och tävla med avkomman.

Tror nog som Nafaytte sa att spelare inte bryr sig så mycket om stam på hästarna utan på löpresultaten.

Men det du berättade är intressant. Har hört förr att föl bytt mammor och att ston kidnappat föl. Tur då att man DNAtestar fölen inför märkningen. En sån miss kan ju ingen lastas för. Himla slarvigt av märrarna bara!

Skulle du vilja skicka ett Pm till mig om vilken/vilka det är som är till salu. Vet kanske några som är intresserade. Förstår ju att den ena är efter Mona Loo, men inte vilken hingst den är efter, hon har ju haft en del avkommor.

Stackars dom som betäckt med honom... Inte vad man tänkt sig kanske. Fast D-Day är ju inte helt fel heller, gillar nog honom bättre än Levantos.

Helt otroligt att sådana saker kan hända i dag.

Jag har en sån "bortbyting" här hemma nu, där mammorna bytte ungar, eller om det var tränaren som tog fel unge och chansade på 2 lika :rofl:
..och detta var fuxston, som tydligen var väldigt lika och ganska så exakt lika gamla......

Men det upptäcktes ju vid frysmärkningen som 1 åringar.

Stod om henne i trav o galoppronden för inte alls så längesen...... :love:

Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel http://www.eurodressage.com/equestrian/2012/05/11/more-controversial-dna-results-denmark-believe-me-not-belissimo-m Är detta...
Svar
9
· Visningar
1 932
Avel Jag har börjat fundera på om jag ska betäcka mitt sto igen nästa år. Har ju fått hingstråd av ASVH, tänkt själv och frågat många andra...
Svar
7
· Visningar
1 691
Senast: kopparberg
·
Avel Sitter och grubblar på hur jag ska göra med hästeriet i framtiden. Så om ni nu tittar strikt ur avelsmässigt perspektiv - vilket av...
Svar
11
· Visningar
1 610
Senast: Fredag
·
I
  • Låst
Avel Kom igen nu! Jag behöver bolla lite idéer med sådana som kan det här med avel. Jag har ett 11 år gammalt sto efter D-Day - Martini -...
Svar
2
· Visningar
1 046
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix