DNA typningen har visat att hingsten Stonfire är felstammad

Sv: DNA typningen har visat att hingsten Stonfire är felstammad

Sånt här gillar inte jag. Borde vara obligatoriskt med DNA test på alla föl. Jag skulle gärna ta den extra kostnaden för att vara helt 100 på att jag har rätt stam på mina föl.

shady skrev:
Sånt här gillar inte jag. Borde vara obligatoriskt med DNA test på alla föl. Jag skulle gärna ta den extra kostnaden för att vara helt 100 på att jag har rätt stam på mina föl.

Är det bara araber, travare och fjordingar som har obligatoriskt DNA-prov som krav för registrering?

Inte shetland i alla fall. De borde de ha, finns liknande historier där men tyvärr uppmärksammas de bara (oftast i alla fall) på hingstpremieringen.

Inte en aning faktiskt. Däremot Arab kan jag tänka mig att det är det för. Tänk så mkt lättare allt skulle vara om man hade det som obligatoriskt. Då skulle det ju aldrig kunna hända sådana här saker.

Fullblod och angloaraber blodtypas/DNA-typas vid registrering.

Jo men det står ju var och en fritt att göra det ändå - det är ju liksom inget som hindrar en ju. ;) :)

Jag har alltid hävdat att det borde vara obligatoriskt... ;)

Men, men...många skriade över kostnaden på våra hästpass vilket är en engångsgrej....så när det handlar om DNA typning på alla föl varje år (återkommande kostnad) - kommer de att skrika rakt ut i såfall måntro !?! :cool:

Hur menar du? DNA-typning på föl är ju lika mycket en engångskostnad för just det fölet, liksom passet är! Man tar ju provet endast en gång. Och om sto + hingst redan är DNA-testade så räcker det ju att testa fölet.

Vilken tur att det är obligatorisk DNA-test på travarna inför frysmärkningen. Skulle nog inte vara dumt med samma på halvbloden. Man tar ju iofs tagel när man chippar, kanske det räcker?

Vi tar också tagel....men då krävs det att föräldrarna också tagits tagel på...förr var det blodprov, men för ett par år sen skulle alla fölston "omreggas" med tagelprov....dom som inte gjorde det fick inte sina föl reggade.

Det med tagelprov gällde väl inte bara travarna har jag för mig? Även tex araberna gick över från blod till tagel... Är det inte nåt med att det är både enklare, billigare och säkrare resultat med DNA (tagel) vs blod? Tycker det är bra med DNA-koll på avkommorna inför registrering, oavsett ras. Många frågetecken skulle nog rätas ut i längden...

Ja du har så rätt så! :D Det var jag som var för trött för att tänka ordentligt när jag skrev. ;)

Men visst det innebär ju en ytterligare kostnad för uppfödaren som då skall läggas på och tas ut på de i många fall redan maxat prispressade fölen tex. :crazy:

Jag vet inte hur ASVH ligger till prismässigt på sina reg kostnader jämfört med andra??...kanske kunde de pressa kostnaden för detta något gentemot att folk fixade DNA-test??...men det blir väl som alltid-stoägarna ska betala kalaset. :crazy: Jag hade inte sagt något om priserna på svenska halvblod vore bättre. ;)

Men jag är helt klart FÖR att ALLA borde DNA testas. ;) :D ..för hur eller hur så vill man ju veta att betalar man extra mkt tex för en Robin Z fölis (för att bara ta ett exempel)...så skulle man ju knappast bli så glad om man senare upptäckte att pappan är en travare. :crazy: :eek:

Har funderat ännu mer på detta sedan det börjat dyka upp fux efter Landlord tex som påstås av ägarna att inte kunna lämna fux... :eek:

Det är inte ASVH som gör DNA-testen eller tar ut avgiften, det är nåt lab som man skickar taglet direkt till och sen får faktura ifrån. Enl uppg kostar det 500kr per häst, dvs 1500kr sto-hingst-föl. Dryga kostnader med andra ord. Jag måste ju göra det med mitt nya skäckföl, eftersom hingsten inte är visad dvs okänd, även om uppfödaren enbart har använt honom till sina egna ston. Tycker det är för jäkligt att uppfödare tillåts sälja oreggade föl och därigenom lägger över det på köparen! Förhoppningsvis blir det bättre från och med nästa år...

Årsföl efter gdk hingst/hingst med löst betäckningsbevis kostar 1000kr att regga och få pass på. Till detta kommer ID-kontrollantens avgift och om man vill chippa. Jag betalar 400kr för ID-beskrivning och chippning (125kr för ID-beskr o 275kr för chippningen). Dvs totalt 1400kr. ASVH har en prislista på sin hemsida!

Mitt nya skäckföl kommer att kosta 3400kr totalt i regavg! 400kr som ovan, 1500kr för passet (pga "okänd" pappa utan betäckningsbevis), 1500kr för 3x DNA-test. Hade jag istället valt ett sk grundpass hos SH hade jag kommit undan med 800kr (400kr ID + chip, 400kr grundpass). Eftersom jag troligtvis kommer att betäcka med en godkänd hbl-hingst någon gång i framtiden så verkar det lämpligare att regga hos ASVH från början.

Jag är också för obligatoriska DNA-tester på alla avkommor, inför registrering. Blir det fler kanske priset sjunker dessutom?

Ja men det vet jag..jag har DNA testat föl förut så det är inget nytt. Om jag inte minns fel så var det av mej som du fick prisuppgifterna på detta?

Jag menade bara att ASVH kunde varit lite "snälla" och sänkt avgiften lite gentemot att de reggade fölen i ASVH blir säkrade med blodtypning(en slags uppmuntran för DNA typning).DNA testade föl borde ju ändå gynna även ASVH när det handlar om kvalitétsstämplad avel.Men,men det lär de ju ändå inte göra...

Jo man kan tycka att det är sakligt att föl skall säljas reggade.Men i detta fallet handlade det väl om en prisfråga också väl?Även om du reggar din fölis och kostar på detta...så kommer du ju inte upp i speciellt mkt pengar totalt sett för fölisen ändå.Hade den varit reggad så hade den ju säkert kostat ett högre pris som inkluderade reg avgiften och kanske mer därtill även för "besväret" att fixa allt runt omkring.Ibland kan det vara värt att kosta på lite självt ändå liksom...

Nej jag har inte fått några prisuppgifter av dig, tror aldrig vi ens har pratat om det. Har tagit reda på det själv, genom någon annan + ASVH.

Men jag håller med dig ang ASVH, nu när jag förstår hur du menar. Tycker också att de gott kan sänka priset lite på fölreg om man DNA-testar.

Ärligt talat tror jag att de som kostar på reg av sina föl har ett starkare läge och får lättare att sälja till ett vettigt pris, även om det handlar om lite halvmysko korsningar. Det här fölet "reades" bort...och uppf kände inte ens till att man kunde regga i ASVH. Men det är väl bl.a. sånt här de vill komma åt med sina uppstramade regler! Vänta bara tills man måste visa sin egen hingst som ändå bara ska användas till egna ston! Fölet såldes alltså inte billigare pga att ev köpare själv fick kosta på pass etc, utan för att ingen varit intressad av att köpa det på ett par månader.

Jag pratar inte enbart om reg-kostnaden för det här fölet...det finns gott om hästar som sålts de senaste åren utan papper, trots att det står klart och tydligt att alla föl + div andra inkl hästar som säljs fr.o.m. 2001 ska ha pass! Hur många tror du har haft pass eg? Och det finns gott om föl/unghästar som sålts/säljs till fullpris där köparen blir tvungen att ombesörja alltsammans. Sen så står det förresten dessutom i "reglerna" att årsföl ska ID-beskrivas vid stoets sida före avvänjningen. Hur många tror du känner till det?

Nej du, det finns alldeles för många buskavlare lösa! Jag hoppas verkligen de nya reglerna ska stämma i bäcken.

Senast ändrad av en moderator:

Aha... då var det alltså någon annan här på Buke som frågade om det.Jag bara fick för mej att det kanske var du... ;)

Jag är inte så hemma på passreglerna...men någon sa att det var senast till årsskiftet 2005 som gällde?Det där sker ju automatiskt på halvbloden vid registrering liksom, så man tänker ju inte på det i den bemärkelsen. :) ;)

Faktum är att avelsvärdering av egen hingst blir något så enkelt som en hälsokontroll på hemmaplan(om än av det nogrannare slaget), alternativt kan man visa på vanlig avelsvärdering om man vill.Men ALLA hingstar som används i aveln framöver är man skyldig att bokföra språngrullor på och skicka in till ansvarande förening för respektive ras. :D :D

Frågan är hur de ska lyckas stoppa tex hästhandlarna!?!Det senaste jag hörde var att de ansåg att fanns det inte pass...så var det bara att köpa ett pass som tillhört hästar som är slaktade och försöka få uppgifterna att stämma in på hästen.De kan tydligen köpa in drös med pass utomlands för en billig penning :eek: :eek: ...suck....eländet har inget slut. :crazy:

Näpp fram med DNA test samt micro-chip ! :cool:

Jag är inte så jätteförvånad ! Jag tänkte redan i våras när hingsten gick bruksprovet - att det var lite udda att den ganska utårglat hoppavlad häst gick så jättebra på gångarterna, fast jag tyckte det var väldigt kul ! Men vilken chock för ägaren ! Fast å andra sidan hingsten är väl inte sämre (eller bättre) för det. Den är ju samma häst med samma kvaliteter. Det gäller även de som har betäckt med den. Jag skulle tom kunna tänka mig att den får fler ston nu.

men det ä ju perhört märkligt att det kan hända !

Det var ju det jag sa, nästa år ska ALLA hästar ha pass, oavsett ras eller ålder.

Tycker det är helt ok med en besiktning av hingst på hemmaplan, bara det händer något öht. Och det där med språngrullarna var intressant. Hoppas de lyckas genomföra det! Blir lite svårt för de med fribetäckning, men det får de ju lösa på något sätt. Hålla koll på när fölen föds åtminstone och räkna baklänges. Svårare då med hingst + ston av olika ras! Och dyrare...speciellt om det är en blandad flock där vissa ston dessutom har ponnyinslag...var och hur registrera då hehehe!

Samma sak här, funderade också på stammen och faktumet att det var en gångartshäst. Nu blev det ju faktiskt en mer lämplig/attraktiv stam för dressyravel, så han kanske tom kan få högre poäng på nästa års bruksprov! :)

Och kul för D-day som fick en godkänd son i Sverige!

/C

Jag har en fråga som går lite utanför ämnet, men hoppas ändå någon kan svara.
Om man misstänker att två märrar bytt föl (de fölade samma natt och den ena fölungen hittades på fel sida staketet, antagligen har märrern vars föl hamnat på andra sidan tagit den andres fölunge.) kan man kolla det med DNA även om mammorna är helsyskon och de har samma pappa? Eller är det för nära släkt för att det ska vara riktigt säkert?

Måste bara fråga en sak ang DNA-test.. kan man själv ta tagel från hästarna och skicka till labbet eller måste man ta ut en veterinär el etc till det!?!

Ska köpa en oäkting, vars pappa är en dansk import. Det kommer att kosta mig sammanlagt 3000 kr (inkl registrering och DNA-tester) om jag har räknat rätt!?! ID är redan klar..

Grundpass hos SH vad är det!?!

Liknande trådar

Avel http://www.eurodressage.com/equestrian/2012/05/11/more-controversial-dna-results-denmark-believe-me-not-belissimo-m Är detta...
Svar
9
· Visningar
1 932
Avel Jag har börjat fundera på om jag ska betäcka mitt sto igen nästa år. Har ju fått hingstråd av ASVH, tänkt själv och frågat många andra...
Svar
7
· Visningar
1 691
Senast: kopparberg
·
Avel Sitter och grubblar på hur jag ska göra med hästeriet i framtiden. Så om ni nu tittar strikt ur avelsmässigt perspektiv - vilket av...
Svar
11
· Visningar
1 610
Senast: Fredag
·
I
  • Låst
Avel Kom igen nu! Jag behöver bolla lite idéer med sådana som kan det här med avel. Jag har ett 11 år gammalt sto efter D-Day - Martini -...
Svar
2
· Visningar
1 046
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix