Sv: DNA typningen har visat att hingsten Stonfire är felstammad
Det är inte ASVH som gör DNA-testen eller tar ut avgiften, det är nåt lab som man skickar taglet direkt till och sen får faktura ifrån. Enl uppg kostar det 500kr per häst, dvs 1500kr sto-hingst-föl. Dryga kostnader med andra ord. Jag måste ju göra det med mitt nya skäckföl, eftersom hingsten inte är visad dvs okänd, även om uppfödaren enbart har använt honom till sina egna ston. Tycker det är för jäkligt att uppfödare tillåts sälja oreggade föl och därigenom lägger över det på köparen! Förhoppningsvis blir det bättre från och med nästa år...
Årsföl efter gdk hingst/hingst med löst betäckningsbevis kostar 1000kr att regga och få pass på. Till detta kommer ID-kontrollantens avgift och om man vill chippa. Jag betalar 400kr för ID-beskrivning och chippning (125kr för ID-beskr o 275kr för chippningen). Dvs totalt 1400kr. ASVH har en prislista på sin hemsida!
Mitt nya skäckföl kommer att kosta 3400kr totalt i regavg! 400kr som ovan, 1500kr för passet (pga "okänd" pappa utan betäckningsbevis), 1500kr för 3x DNA-test. Hade jag istället valt ett sk grundpass hos SH hade jag kommit undan med 800kr (400kr ID + chip, 400kr grundpass). Eftersom jag troligtvis kommer att betäcka med en godkänd hbl-hingst någon gång i framtiden så verkar det lämpligare att regga hos ASVH från början.
Jag är också för obligatoriska DNA-tester på alla avkommor, inför registrering. Blir det fler kanske priset sjunker dessutom?