DNA typningen har visat att hingsten Stonfire är felstammad

Sv: DNA typningen har visat att hingsten Stonfire är felstammad

Tagel kan en ID-kontrollant plocka åt dig (du får inte göra det själv).

Dom är ju inte enäggstvillingar så det går nog bra.

Fast det exemplet du nämnde måste ju vara helt "outstanding"
Fölston ska ju bevakas under fölning.
Om en unge hamnar utanför staketet så är man ju där och puttar tillbaka den så klart..
Om man inte hinner vrida stoet innan..

AM

Jag har plockat tagel på märrar i flera år.

Man ber om papper från respektive förening.
Dom får man fylla i och sedan har man en påse med kartongbit som taglet fästes vid.

Behövs ingen ID kontrollant till sådant.

Alla nya fölston av travras får gå igenom detta.

På våran "överraskning" så tog vi tagel från både föl och sto.
På fölet fick vi även ta blodprov eftersom tagelprovet på så små inte är tillförlitlig.

AM

Senast ändrad:

Hoppsan! Jag kanske har fel. Är dock tämligen säker på att ASVH inte godkänner att man plockar själv (det går ju att fuska då). olika regler för olika avelsföreningar kanske?

Måste vara olika i så fall..
Själva idkontroll för pass görs av frysmärkarna när ungarna är ett år.
Men kommer det ett nytt fölsto i avelsboxen så skickar dom papper till ägarna, som skickar det till oss.
Vi fyller i papprena och tar tagel och skickar iväg det igen.
Man fuskar inte eftersom fölungarna inte blir registrerade och en oreggad unge får inte tävla.
AM

men travarna är ju redan godkända inna då dom har kollats med blodprov...så det går ju eg inte att fuska med dom ändå.....

Saxat från ASVH:s hemsida:
För DNA-test tar Du ut en ID-kontrollant som tar tagel från hästen. Detta fästs sedan på en väl märkt pappskiva som skickas till Blodgruppslaboratoriet i Uppsala. Prov måste tas på både moder, fader och avkomma för att fullständig härstamningskontroll ska kunna göras.
Det skiljer alltså mellan föreningarna.

Travarna förr, frysmärktes med grund av blodprov..
Nu duger inte frysmärkningen längre för instansen eftersom vi har fått tagit tagelprov på varenda märr..
Dom har väl inget att göra där och fullständig idétorka råder. För att sätta folk i arbete har dom väl kommit på att börja om..
Ungefär lika dumt som detta med passen.

En ägare hade i alla fall glömt skicka pappren så det blev panik.
Märren, gamla Patricia med femtioelva avkommor, skulle tageltestas för att kolla att hon var hon..
Det blev ett fasligt hallo innan allt var klart...

Naturligtvis så var Patricia ..Patricia.. Det syns ju på bautamagen och lång underläpp.. :love: :D

AM

Ja det är ju inte mina hästar det gäller så det kan jag ju inte göra något åt, jag funderade bara över om det funkar med DNA i sådana fall!

Hihi.....ja lite jobb skall dom väl ha....och jag menar att skillnaden mellan att VI får ta taglet själva måste ju vara för att våra hästar redan ÄR blodtypade.......

Är ingen genetisk expert men helsyskon har inte samma dna uppsättning.
Däremot har enäggstvillingar det.
Därför kan man testa.

Kom sedan på att en av våra märrar hemma har fått två hingsföl efter samma hingst"pappa".. Tagelprov godkänt.. puh. ;)

AM

Eller annars är dom för lata för att åka runt i varje buske och leta fölmärr.. :devil:

Helkorkat att behöva ta tagelprov på en märr som redan är blodtypad... :crazy: :confused:

AM

Ja, det fick jag höra om då jag känner ägaren till den "fräcka" pappan. Snopet.

Jag har fått med mig tagel från mamman och pappan till fölet jag har köpt, i var sitt kuvert. Taglet från fölet låter jag ID-kontrollanten ta när det blir dags för beskrivningen. Påsar etc ska jag ringa och be labbet skicka, har dock redan hämtat hem provtagningsinfo (.pdf-fil). När jag rådfrågade ASVH sa de inget om att det måste vara just ID-kontrollanten som tar taglet. Vet flera andra som tar tagel själv på sina föl (halvblod o araber).

Tillägg: jag såg själv när uppf till mitt föl tog tagel ur svansarna på föräldrarna!

*Lånar knapp*

Samma sak när jag DNA testade vårat ponnyföl...då fick jag ta tagel själv och skicka in.Det var inget snack om det.

Förresten HUR skulle någon kunna fuska med det?De utgår ju från fölets DNA och jämför med föräldraparets DNA som man har skickat in...det är ju liksom omöjligt att fuska.Det måste ju stämma enligt deras avläsning annars har man ju en oäkting isåfall...

Senast ändrad av en moderator:

Haha! Precis! Det går inte att fuska med DNA, antingen är det rätt föräldrar eller så är det inte det. Och då får man väl försöka luska ut vem som är rätt pappa istället (för det brukar ju vara hingsten som blir fel).

Kan inte du fråga då hur det är det där med tagelprov från föl.
Till oss sa dom förra året att det inte räcker till dna test.Inte pålitligt.
Fast vi tog när ungen var ca. 2-3 veckor..
Man gör så i USA men svenskarna (i alla fall på trav) vill ha blodprov på "överaskningarna"..
AM

För att regga korsning i ASVH räcker det med tagel från mamma, pappa o barn. Det ska vara 20-30 tagelstrån från svansroten, med synliga rötter på de flesta stråna. Uppenbarligen tillräckligt pålitligt för ASVH i alla fall! Nu gäller detta iofs föl som är (minst) 5-6 månader gamla. Vet inte om yngre föl har sämre hårrötter på nåt sätt?

Sen är det säkert olika mellan ASVH och STC, vad de kräver etc. Men jag har inte hört något om blodprover här i alla fall!

Jorå.. jag vet det där om tagelstrån.. men tanken dök just upp..
Kanske är det inte så mycket hårrot på en mindre unge..
Ska gå ut och testa..
Den äldsta är ju född i mitten av mars och den yngsta i juli..
Kanske är det skillnad..

AM

Min tanke var nog att man kan ta taglet från "den andra" fölungen med mkt finare pappa och ljuga om stammen och därmed få bättre betalt för fölet. Men det är klart, man måste ju ha språngsedel också - tänkte inte på det! Att hävda misstag i semineringen (aktuellt ämne ju!) hjälper väl inte, hingstägaren lär ju reagera.

Undrar just hur de gör i de fallen där en "dyrgrip" visar sig vara far till fölet istället för "budgethingsten"??? Kommer "dyrgripens" ägare att kräva fölavgift då? Kan väl knappast gå. Kanske seminstationen som får stå för mellanskillnaden om så vore fallet.

Liknande trådar

Avel http://www.eurodressage.com/equestrian/2012/05/11/more-controversial-dna-results-denmark-believe-me-not-belissimo-m Är detta...
Svar
9
· Visningar
1 932
Avel Jag har börjat fundera på om jag ska betäcka mitt sto igen nästa år. Har ju fått hingstråd av ASVH, tänkt själv och frågat många andra...
Svar
7
· Visningar
1 691
Senast: kopparberg
·
Avel Sitter och grubblar på hur jag ska göra med hästeriet i framtiden. Så om ni nu tittar strikt ur avelsmässigt perspektiv - vilket av...
Svar
11
· Visningar
1 610
Senast: Fredag
·
I
  • Låst
Avel Kom igen nu! Jag behöver bolla lite idéer med sådana som kan det här med avel. Jag har ett 11 år gammalt sto efter D-Day - Martini -...
Svar
2
· Visningar
1 046
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix