Bee

Trådstartare
Har ett sto med okändhrstamming...
Hennes tidigare äg. gjorde ett Dna test på henne för att hon skulle kunna registrears.
Kan man på nåt sätt med hjälp av testet spåra hennes föräldrar??

Sv: DNA test

ja men jag tänkte om det kanske fanns något register eller så...
men just nu inser jag hur dumt det låter:D
Nu när alla hästar ska ha pass osv så täkte jagom det kanske fanns eller så...

Visst finns det register, men man måste jämföra hästens DNA med varje hingst i registret,och veta vart man ska börja. Tror också att man måste ha hästens mammas DNA för att veta vilken DNA hästen fått från mamman och vilken som är från pappan.

Förstår att du väldigt gärna vill veta hästens stam!

Gissningsvis är henne pappa hel arab eller arabkorn. och då är det ju mkt svårare
...

Görel skrev:
Visst finns det register, men man måste jämföra hästens DNA med varje hingst i registret,och veta vart man ska börja. Tror också att man måste ha hästens mammas DNA för att veta vilken DNA hästen fått från mamman och vilken som är från pappan.

Jag har för mig att det räcker med att ha en gissning på en blodtypad, DNA-typad hingst. Vi blodtypade en importerad ponny med okänd härstamning och testade att matcha mot en känd hingst, tyvärr var det inte pappan & vi har fortfarande ingen stam.

Då hade jag i alla fall rätt till hälften ;)
D v s att man måste ha en hingst att matcha mot.

Bee skrev:
Gissningsvis är henne pappa hel arab eller arabkorn. och då är det ju mkt svårare
...

Om det är en Arabisk Fullblodspappa eller Partbred Arabpappa blir det faktiskt mycket ENKLARE!
Detta eftersom ALLA Arabiska Fullblod alltid DNA-testas (numera, tidigare blodtypade man). Och är det då en Partbred Arab (=Arabkorsning) så finns ju redan den bit av AF-blod redan i registret).
Vad gissar man att det är för pappa??

mvh
Carina
www.cesamarabians.com

hur kan man få hjälp att matcha det?? Hon är troligtvis 75%arab 25% NF. 12år. Registrerad som sv.ridponny.

Bee skrev:
hur kan man få hjälp att matcha det?? Hon är troligtvis 75%arab 25% NF. 12år. Registrerad som sv.ridponny.

Det förutsätter förståss, vilket jag glömde säga innan, att pappan är registrerad i ARAB...Tyvärr finns det gott om oreggade araber bara för folk inte anser sig ha råd...
Sedan var det tyvärr så att innan reggade ASRP såväl rena araber som partbred araber som korsningsponny utan känd stam...bara för att man ville ha in så många registreringar som möjligt.
Tack o lov så fick ARAB rätt i hovrätten med att regga alla Partbred Araber och därmed blev stammarna kända....

Det Du kan göra är att skicka in ett DNA på Din häst till SLU's blodgruppslab och se om de kan hitta en matchning med hennes pappa och ev. andra araber i släkten. Du behöver inte vem han är för att kunna matcha ihop dem. Ring SLU....(Uppsala).
Är det en oreggad arab kan det dock bli mer problem, men någonstans bakom denna oreggade arab finns hans släkt och då kan man med detektivarbete få fram det....

Lycka till
mvh
Carina
www.cesamarabians.com

Tack!!
Ska försöka ringa till slu...
Det jag hört ryktesväg via tidigare äg. så är det inte helt omöjligt att hon är efter en godkändhingst. Men hennes släkthistoria försvann nog med hästhandlaren som hade henne ett tag....

Som flera andra har sagt, du MÅSTE ha en misstänkt hingst att matcha med.

roslagen skrev:
Som flera andra har sagt, du MÅSTE ha en misstänkt hingst att matcha med.

Men varför det egentligen? :confused: Om alla arabers DNA analyseras och finns i ett register så räcker det väl att föra in resultatet från det individuella provet och göra en sökning?

Sedan måste man naturligtvis ha ett hum om var man skall titta, men förutsatt att saker och ting är ordentligt registerförda skall man väl inte behöva ha en namngiven kandidat? Rent metodologiskt kan det inte vara så, i så fall måste det vara klantigt registrerat. :devil:

Indy

Cesam skrev:
Sedan var det tyvärr så att innan reggade ASRP såväl rena araber som partbred araber som korsningsponny utan känd stam...bara för att man ville ha in så många registreringar som möjligt.

Det kanske inte var riktigt så det var... (Ja, jag är ganska insatt i frågan :smirk: ). ASRP ville inte registrera alla okända ponnyer, det fick man på köpet... ASRP registrerar de uppgifter de får från ägaren & tyvärr finns det ju oseriösa hästägare/hästhandlare.

Jag känner till ett fall där en arab registrerades som okänd härstamning hos ASRP. Ponnyn i fråga var köpt som Danmarksimport med okänd härstamning av en mindre seriös hästhandlare. Hästhandlaren hade i sin tur köpt hästen utan papper av en stallägare som på kronofogdens inrådan sålde hästen ifråga p g a obetalda stallhyror (ägaren hade dumpat hästen där och gjort sig oanträffbar...). Så småningom kom sanningen (och rasen) fram. Knappast ASRPs fel att den araben var felreggad...

Nej, när det gäller rena arabiska fullblod MÅSTE man INTE ha en misstänkt hingst att matcha med.....SLU har ett register på ALLA DNA och blod.typade araber...Och de kan screena igenom detta för att hitta en träff....

Även jag är mycket insatt i detta eftersom jag tidigare suttit i ARAB's styrelse....Och jag VET at tman reggat svenskfödda rena araber, (som varit oreggade som araber förvisso) med okänd stam i ASRP. Svaret var, när vi i ARAB frågade, att man ville ha så många som möjligt i korsningsregistret för att tjäna pengar...bl.a. Det var inte bara det att ASRP fick det på köpet...
Tro mig...jag har alla utdrag från rätten och allt tjafs det var kring ARAB's rättigheter att regga dessa okända araber och ASRP's ovilja att lämna över dem till ARAB.
MEN....denna diskussion hör inte hemma här egentligen....även om jag på sätt och vis själv sade A och Du fortsatte med B.....så end of discussion....

mvh
Carina
www.cesamarabians.com

Är verkligen ALLA arabhingstar DNA typade är en del inte "bara" blodtypade.
Enligt min kompis som jobbar på blodlabb är det inte så enkelt som du vill få det att låta. Blodprover ligger arkiverade och skall letas upp och så skall man lyckas få ut något av det för att kunna matcha, med andra ord ett hästjobb att matcha en häst utan kända föräldrar mot något alls.

Sedan måste man naturligtvis ha ett hum om var man skall titta, men förutsatt att saker och ting är ordentligt registerförda skall man väl inte behöva ha en namngiven kandidat? Rent metodologiskt kan det inte vara så, i så fall måste det vara klantigt registrerat
Tänk först efter själv att alla hingstar faktiskt inte är DNA-testade utan längre tillbaka i tiden så blodtypade man dem och HUR många hingstar av olika raser detta rör sig om är nog svårt att uppskatta, dessutom är engelskafullblod, oavsett kön, och mig veterligen även travarna blodtypade/DNA testade, då har du ett och annat litet provrör i arkivet.....Inte direkt som att hitta mjölken i sin egen kyl s.a.s

Jag har en förälder i ASRP och har oxå läst allt "bakgrundsmaterial" och hört ASRPs syn på det hela. Deras uppfattning är väl som ARABs fast tvärt om :smirk: ...

Jag vet inte om jag har missfårstått dig, men menar du på fullt allvar att ASRP medvetet ska ha registrerat araber som okänd härstammning? I så fall, varför skulle man göra det?

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 041
Senast: Piaff
·
Avel Vill inleda med att jag skriver frågan med ett visst önsketänkande att provet visade fel. 😉 Jag testade p-test på mitt sto på 106dygn...
Svar
12
· Visningar
1 118
Utrustning Läste precis att det gjorts ett hjälm test i Finland. Flera hjälmar klarade inte testet detta har ju hänt förut även på Svenska tester...
Svar
0
· Visningar
303
Senast: jemeni
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 481
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar