R
roslagen
Sv: DNA test
Det är ju inte direkt en oinsatt förälder heller
Det är ju inte direkt en oinsatt förälder heller
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
roslagen skrev:Är verkligen ALLA arabhingstar DNA typade är en del inte "bara" blodtypade.
Enligt min kompis som jobbar på blodlabb är det inte så enkelt som du vill få det att låta. Blodprover ligger arkiverade och skall letas upp och så skall man lyckas få ut något av det för att kunna matcha, med andra ord ett hästjobb att matcha en häst utan kända föräldrar mot något alls.
Dalatjej skrev:Jag har en förälder i ASRP och har oxå läst allt "bakgrundsmaterial" och hört ASRPs syn på det hela. Deras uppfattning är väl som ARABs fast tvärt om :smirk: ...
Jag vet inte om jag har missfårstått dig, men menar du på fullt allvar att ASRP medvetet ska ha registrerat araber som okänd härstammning? I så fall, varför skulle man göra det?
Bee skrev:Är det någon som vet var man kan få reda på vilka arabhingstar som fanns i avel under 91-93??
Låter som en dyrhistoria att försöka hitta hennes föräldrar.... men jag kan ju alltid ruínga till SLU och höra..
roslagen skrev:Tänk först efter själv att alla hingstar faktiskt inte är DNA-testade utan längre tillbaka i tiden så blodtypade man dem och HUR många hingstar av olika raser detta rör sig om är nog svårt att uppskatta, dessutom är engelskafullblod, oavsett kön, och mig veterligen även travarna blodtypade/DNA testade, då har du ett och annat litet provrör i arkivet.....Inte direkt som att hitta mjölken i sin egen kyl s.a.s
Jag har tyvärr ingen scanner heller... kan i o f s scanna på jobbet om det krisar.roslagen skrev:Och ingen scanner fick jag i julklapp heller... måste få in bilden på skäcken som bidde skimmel