Sv: DNA test

Och ingen scanner fick jag i julklapp heller... :crazy: måste få in bilden på skäcken som bidde skimmel :D

Är det någon som vet var man kan få reda på vilka arabhingstar som fanns i avel under 91-93??

Låter som en dyrhistoria att försöka hitta hennes föräldrar.... men jag kan ju alltid ruínga till SLU och höra..

Har du försökt spåra hennes tidigare liv genom tidigare ägare? Det finns ju alltid någon som sitter inne med informationen om vart hästen kommer ifrån från början.

Hon som hade henne före mig visste i princip inget (hade bara hästen 2år) hon som hade henne innan hade henne bara drygt 1år. Pratde med henne och allt hon visste var att hon kom någonstans nerifrån... hon köpte nämligen av en hästhandlare...

Kommer hon inte ihåg hästhandlaren då? :crazy: Du får ligga i som en liten igel :D

Tyvärr var det nån "på genomresa" vet inte hur seriös hon var heller egentligen hade henne ju som sagt knappt ett år. Hann betäcka henne och sålde henne när fölet var ett par månader.

roslagen skrev:
Är verkligen ALLA arabhingstar DNA typade är en del inte "bara" blodtypade.
Enligt min kompis som jobbar på blodlabb är det inte så enkelt som du vill få det att låta. Blodprover ligger arkiverade och skall letas upp och så skall man lyckas få ut något av det för att kunna matcha, med andra ord ett hästjobb att matcha en häst utan kända föräldrar mot något alls.

Alla hingstar verksamma i avel idag skall vara DNA-testade också förutom att de tidigare varit blodtypade. Detta eftersom vi helt gått ifrån blodtypning på föl utan enbart genomför DNA-test idag.
Kanske inte så enkelt då...det ÄR ett detektivarbete men det går....I alla fall på Kaj Sandbergs tid.....det är möjligt det är nya tider nu.....
Men även det arkiverade blodet går det att få fram DNA ifrån om det inte är för gammalt. Nu minns jag inte på rak arm hur gammalt dnna Partbred var i frågan här, men det var inte lastgammal och då går det.....om än med merarbete.....

Tillägg......såg nu att hästen var 12 år, då KAN man fortfarande använda blod till DNA test på blodtypade araber.....

mvh
Carina
www.cesamarabians.com

Senast ändrad av en moderator:

Dalatjej skrev:
Jag har en förälder i ASRP och har oxå läst allt "bakgrundsmaterial" och hört ASRPs syn på det hela. Deras uppfattning är väl som ARABs fast tvärt om :smirk: ...

Jag vet inte om jag har missfårstått dig, men menar du på fullt allvar att ASRP medvetet ska ha registrerat araber som okänd härstammning? I så fall, varför skulle man göra det?

Jo men så är det ju alltid.....man tolkar ju saker olika.....
Ja, jag menar på fullt allvar (varför skulle jag ljuga??????? :confused: ) att ASRP tidigare reggade rena araber som korsningponnier. Trots att de i en del fall t.o.m. kände till den verkliga stammen! Man mörkade m.a.o. att det var frågan om rena Arabiska Fullblod eftersom man kan ju inte rida och tävla araber i någon som helst gren annat ärn vem som är vackrast på prydnashylland (*ironi från min sida...bäst jag skriver ut så ingen missförstår...*)
Varför? Tja, ASRP vill i tidigt skede tjäna in plenty of money bl.a. Andra osaker var den som jag nämnde ovan...Inte f*n kunde man göra reklam att det var en REN arab!!!
Bl.a.

Så från oss som varit insatta är alltså tolknignarna (tydligen) olika...Men man kan ju bara se vem som fick rätt i Hovrätten att regga Partbred Araber! Det säger en hel del....Och då blir det inga "korsningsponnier med okänd stam"
mvh
Carina
www.cesamarabians.com

Bee skrev:
Är det någon som vet var man kan få reda på vilka arabhingstar som fanns i avel under 91-93??

Låter som en dyrhistoria att försöka hitta hennes föräldrar.... men jag kan ju alltid ruínga till SLU och höra..

Ja, Du kan fråga mig!
Maila mig på carina@cesamarabians.com så skall jag titta på det när jag inte jobbar....Har det mesta papper från tidigt 70-tal.....Sitter på jobb just nu och inga papper här...
mvh
Carina
www.cesamarabians.com

roslagen skrev:
Tänk först efter själv att alla hingstar faktiskt inte är DNA-testade utan längre tillbaka i tiden så blodtypade man dem och HUR många hingstar av olika raser detta rör sig om är nog svårt att uppskatta, dessutom är engelskafullblod, oavsett kön, och mig veterligen även travarna blodtypade/DNA testade, då har du ett och annat litet provrör i arkivet.....Inte direkt som att hitta mjölken i sin egen kyl s.a.s

Självklart så är det ett problem att man ganska nyligen har gått över till DNA (begränsat antal hästar är testade), samt att olika raser ligger i skilda register. Men jag vidhåller att det inte kan vara rimligt att man behöver en namngiven kandidat för att över huvud taget kunna ha möjlighet att få en träff vid ett matchningsförsök. Att det sedan är betydligt enklare om det finns har jag inga invändningar mot. Men för att förtydliga hur metoden i sig funkar, så tycker jag att det är viktigt att det framgår att en kandidat inte måste finnas.

Jämför med hur DNA används vid brottsutredningar. Om man alltid var tvungen att vänta på en misstänkt att matcha DNA som utvunnits på en brottsplats mot skulle ju metoden ha ett mer begränsat värde, även om t.ex. Helen-mordet fanns sin lösning på detta sätt. I fallet med Anna Lindh-mordet (om jag inte minns fel) så fanns mördarens DNA i ett register som man kunde söka i och få en träff utan att ha ett på förhand givet namn att jobba mot.

Nu är ju de register polisen arbetar med lite mer utvecklade än de vi har på hästsidan, men som sagt - metoden är densamma.

Indy

Man behover i alla fall ha ett hum om vilken hingst eller sto som ens hast ska ha som foraldrar.
Dock ar det inte sa svart som du tror att fa reda pa. Nagonstans maste nagon veta vilka som ar foraldrar till din hast. De avlade ju fram hasten.
Ta kontakt med hasthandlaren, fraga vem han kopte hasten ifran. Ta sedan kontakt med dem och ga vidare ner i ledet av agare for att sedan komma fram till de som avlade hasten. Det kanske tar lite tid och ar lite jobb, men det ar battre att du vet vad hasten har for foraldrar innan du DNA-testar, for det finns ett par hundra tusen hingstar i Europa. Det ar som att leta efter en nal i en hostack.
Du sager att hasten antagligen ar 75% arab och 25% NF, men vet du egenligen vilken ras hingsten var, eller stoet??

Borja forska i din hasts bakgrund, sa kommer det komma fran vilka hennes riktiga foraldrar ar!! Dessutom kommer du veta mer om din hast!!

Vad har ARAB för adress till hemsidan.. (om du har nån) blev hänvisad dit när jag ringde slu's blodlabb...

ARAB har ingen hemsidesadress.
Och just nu håller SAHF's styrelse på att strula med ARAB och dess anställda :crazy: :mad: :( så jag vet inte riktigt var Du skall vända Dig.... :confused: :crazy: :mad:
Prova: registraturen@arab.se
eller 046 - 25 55 51 så finns det säkert hänvisning till "vikarien"

Saxat från SAHF's sida (www.sahf.se) om ARAB:

Arabhäst Registratur (ARAB) AB ägs av Stiftelsen Svenska Arabhästregistret, SAHR, och är fristående från Svenska Arabhästföreningen, SAHF.
SAHRs styrelse består from juni 2004 av: Håkan Mattsson, Einar Larsson och
Mats Genberg. Denna styreles utser ARABs styrelse vid ny bolagsstämma.

ARAB har hand om allt som rör registrering av arabiska fullblod i Sverige.
ARAB registrerar även arabkorsningar och arabiska halvblod.

ARAB och hästpass
Enligt EU och Jordbruksverket skall alla hästar i Sverige ha hästpass så fort som möjligt dock senast 2005. Sedan den 11/9 2002 gäller hästpasstvång inom EU på alla hästar som passerar gränser. F o m 2003 fordras pass även vid avelsvärdering.

För att Din häst skall få hästpass behöver Du tillkalla en ID-kontrollant som gör ett konturdiagram över hästen där hästens tecken och färg beskrivs.
Detta konturdiagram skall ingå i passet. Konturdiagrammet i original sänds tillsammans med registreringsbevis i original in till ARAB med begäran om pass. Du får då tillbaka ett pass som alltid skall följa hästen, samt registreringsbeviset som framöver utgör Ditt ägarbevis och som alltid skall skickas in till ARAB vid ägarbyte.

Aktuella ID-kontrollanter är listade på Svenska Hästavelsförbundets (SH) hemsida www.svehast.se. Det går också bra att få namn från ARAB. För Arabiska Fullblod går det bra med samtliga kategorier av ID-kontrollanter.Ett pass utan andra samtidiga åtgärder (ägarbyte eller export) kostar 500 kr inkl. moms. Invänta faktura innan Du betalar.

Vänd dig till:
Arabhäst Registratur (ARAB) AB
Box 47
245 21 Staffanstorp
tel.046-255551 fax. 046-250409
postgiro: 498 26 55-5
e-post: registraturen@arab.se

Öppettider på ARAB: Vardagar 8.00-17.00, lunchstängt 12.00-13.00

ARAB säkerställer det arabiska fullblodets rasrenhet i Sverige
- en trygghet för Dig som arabhästägare och arabhästbeundrare.

Det här är ett arabiskt fullblod:
"Ett Arabiskt Fullblod är en häst som är registrerad i någon stambok/register som är godkänd av WAHO".

Världsorganisationen World Arabian Horse Organization, WAHO, har för närvarande arabhästregistraturer anslutna i ca 60 länder. De omfattar närmare 900.000 Arabiska fullblod.
En godkänd registratur som för stamböcker måste uppfylla WAHOs regler och krav på korrekthet och säkerhet i registreringsarbetet.

Registreringsbevis avgör
Rätt stam är avgörande för att få bli registrerad som arabiskt fullblod!
Vid registrering av ett arabiskt fullblod kontrolleras alltid uppgifterna om betäckningen och härstamningen, mor och far, med hjälp av fullständig härstamningskontroll. Det innebär att de anmälda uppgifterna i registreringsunderlagen även kontrolleras med hjälp av blodtypning (kommer att ersättas med DNA-analys) mot bägge föräldrarna.
Stamboken är sluten. Det är endast hästar med anfäder som redan finns i godkända stamböcker som tillåts bli registrerade som arabiska fullblod.
En häst som saknar registreringsbevis är alltså ej ett arabiskt fullblod!

Ansvar
ARAB har ansvar för registrering och kontroll av arabiska fullblod i Sverige både i förhållande till WAHO respektive Jordbruksverket och Svensk Hästavel, SH.
Vid köp och försäljning i landet samt vid import och export kontrollerar ARAB uppgifterna om hästen och dess ägarförhållanden.
Alla hingstar som ska användas i allmän avel skall ha betalt in betäckningslicens för betäckningsåret. Det gäller även semin. ARAB har de aktuella uppgifterna om betäckningslicenser för arabiska fullblodshingstar.

Lycka till
mvh
Carina
www.cesamarabians.com

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 041
Senast: Piaff
·
Avel Vill inleda med att jag skriver frågan med ett visst önsketänkande att provet visade fel. 😉 Jag testade p-test på mitt sto på 106dygn...
Svar
12
· Visningar
1 118
Utrustning Läste precis att det gjorts ett hjälm test i Finland. Flera hjälmar klarade inte testet detta har ju hänt förut även på Svenska tester...
Svar
0
· Visningar
303
Senast: jemeni
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 481
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar