Djurskyddslag för vem?

coari

Trådstartare
Fick ett tips från en kollega om en bok som handlar om djurskyddslagen. Själv hatar jag att läsa böcker, i så fall första sidan och sedan sista sidan för att se hur det slutade. Btw så beställde jag i alla fall denna bok eftersom den i stora delar är förknippad med mitt yrke. Jag är t.o.m. för dagen skyldig att anmäla till Länsstyrelsen om jag stöter på ngt som kan antydas som lagbrott. Detta fick man med "som bonus" när man blev Godkänd Hovslagare av Jordbruksverket. :crazy:

Så boken kom och jag läste med häpnad första sidan, två timmar senare hade jag läst sista sidan btw därmed hela boken i stäck!!! Mycket har jag varit med om men detta tar priset och jag råder samtliga hästägare att som jag, beställa den och läsa den..

Den är mkt kunskapsgivande för den belyser djurskyddslagen och med redovisade fallbeskrivningar hur resultatet kan bli. Btw så finn även en fallbeskrivning med från en annan bok som jag fick av en kollega som handlar om den sista bonden på Tämmesboda som btw jag tycker många av dagens hästägare borde läsa för att förstå hur man för dagen borde utfodra sina djur för att undvika trauma som enbart bottnar i ren okunskap.

Jag hoppas inte detta uppfattas som ngn typ av reklam för det är det under inga omständigheter,, detta kan endast klassas som att delge alla ni andra en sjans till att öka era kunskaper om Svensk djurskyddslag. Förståelse för myndighetsutövande, btw även en tanke till alla som skriver trådar om att dom ska anmäla grannen,ditten å datten för vanvård.

Jag är den första här att erkänna att man kanske borde tänka två ggr innan man anmäler,, risken verkar föreligga att slutresultatet inte leder till individens välmående.

Btw,, bifogar länken och ha en trevlig sommar med kunskapstagande läsning inte bara på forumet utan även i bokform.

http://www.litenupplaga.se/554

Sv: Djurskyddslag för vem?

Tack för länken. Ska bli intressant att läsa.:)

Definitivt något att tänka på! Ska rekommendera boken till resten av utbildningen, alltid någon som behöver en tankeställare. Tyvärr har vi många nitiska inspektörer som inte ser bonden/djurägaren utan bara går med tumstock. Jag kan tycka att många av våra produktionssystem är fruktansvärda, men det är inte bondens fel. Som alltid, det är samhället man måste förändra.

Har inte läst den, men antar att det är den bok som recenserades i vet tidningen för nåt nummer sedan. Det var 2 olika läsare som gav sin syn på boken, en som tyckte att den lyfte fram ett problem och en som var av motsatt åsikt. Intressant att läsa; först var jag helt enig med den den första recensenten (och stormande upprörd), men när jag läst numme 2 var jag lika uppeldad i motsatt riktning... En bok som man kanske borde läsa för att bilda sig en egen uppfattning!

btw, trevlig sommar på dig själv. Och prova att läsa sidorna mellan första och sista även i nån trevlig deckare, det kan (möjligen) vara trevligare än du tror!

Har inte läst den själv men har tänkt göra det, är nog intressant läsning. Av vad jag hört om den dock så ska man inte gå och se allt som står i boken som fakta! Speciellt inte alla delar i fallbeskrivningarna kan jag tänka mig. Men ändå säkert läsvärd.

Den står på listan över böcker jag ska läsa!

Är byråkrat själv och vet att den som är osäker i sin roll och vad som förväntas av en kan gå till nitisk överdrift istället för att sätta bestämmelser i sitt sammanhang.

Har läst om fallet som bokens titel anspelar på och blir mörkrädd över det maktmissbruk som verkar ha skett på grund av okunnighet.

Jag är den första här att erkänna att man kanske borde tänka två ggr innan man anmäler,, risken verkar föreligga att slutresultatet inte leder till individens välmående.

Med individen menar du då människan eller? Djurskyddslagen är till för att skydda djur från onödigt lidande, inte människor. Det finns inga undantag i lagen som gör att det är okej att missköta sina djur bara för att man är sjuk eller inte hinner med etc. Djurägandet medför ansvar att sköta djuren på bästa sätt!

Resten av texten är inte direkt riktat till Coari utan de som klagar på djurskyddshandläggare i allmänhet.

Jag är så innerligt trött på alla människor som tjatar om nitiska djurskyddsinspektörer som inte kan nåt om djur, kommer med måttstocken i högsta hugg och "förföljer" alla dessa stackars djurägare som inte gjort nåt fel. Hur många av er har träffat en djurskyddsinspektör? Hur många har läst djurskyddslagen och förskrifterna samt förarbetena till dessa?

Att vara djurskyddsinspektör är ett otroligt påfrestande jobb då man ofta träffar folk som har sociala problem på något sätt; psykiska problem, missbruk etc. Djurägaren kan knappt ta hand om sig själv, har usel ekonomi, bor i misär (det här scenariot är inte ovanligt tyvärr). Djurägaren har en drös med djur som h*n inte kan sköta; har inte råd med foder, kan inte ta djuren till veterinär om de blir sjuka. Djurskyddshandläggarens första prioritet är att se till att djuren sköts, det är vårt jobb. Ibland räcker det med att prata djurägaren tillrätta, ibland måste man skriva förelägganden om åtgärder. I värsta fall måste man ta djuren ifrån ägaren och ibland besluta om att djurägaren inte får äga djur i framtiden. Det är djurskyddslagen som är grunden för dessa beslut, inte djurskyddshandläggarens personliga åsikter eller värderingar. Jobbet går ut på att skydda djuren från onödigt lidande, inte människan. Dock inte sagt att vi inte bryr oss om djurägaren.Tvärt emot vad som skrivs i boken förstår vi att det är kränkande, psykiskt påfrestande och stressande för djurägaren när inspektören dyker upp oanmält. Vid behov tar vi också kontakt med psykiatrin, soc och andra instanser om vi tror att djurägaren kan behöva hjälp efter kontrollen, om djur omhändertas osv.

Djurskyddshandläggare har oftast en fleraårig universitetsutbildning med praktik att luta sig på samt, i många fall, lång erfarenhet av egen djurhållningoch så klart ett allmänt djurintresse. Kunskapskraven är styrda av lagstiftning och en undersökning som gjordes nyligen visar att de som jobbar med djurskydd på våra länsstyrelser har rätt kompetens för sitt arbete!

Djurskyddshandläggare skrev inte djurskyddslagen. Vi kontrollerar bara att den efterlevs. Vill ni klaga på lagstiftningen är till de som styr vårt land ni ska vända och inte halshugga djurskyddsinspektörerna som bara gör sitt jobb.

Personligen tyckte jag att boken är otroligt ensidig och hårdvinklad. Att en veterinär varit med och skrivit den här boken är bara tragiskt. Att den blivit publicerad över huvud taget är ett mysterium. Det saknas källor för påståenden i boken, mycket är taget ur luften. Självkritiken är icke existerande. Som väl insatt i djurskyddslagen och handläggarens arbete i verligheten framstår den här boken som ett olyckligt skämt som aldrig borde ha sett dagens ljus.

Beklagar den långa texten ;)
väl bemött, Smirinda :)

Jag har läst boken o även tipsat om den tidigare, fast då i kommentarer under "Nyheter".

Jag förstår att du försvarar ditt jobb och din yrkeskår, men det du beskriver ang utbildning och förståelse är en chimär.
Många djurskyddsinpektörer är "asfaltsbarn", djurrättsaktivister och helt utan vare sig empati eller social kompetens. De representerar ju "MYNDIGHETERNA" gudbevars.

De tomtar som var på kontroll hos mig lyssnade inte, uppträdde överlägset och hade klara problem med djurförståelsen.Inte någon med hästkompetens kliver in i en box utan att känna hästen, låter bli att hälsa på den och sätter igång att peta på den och inte ens märka hur illa hästen tyckte om det. Faktiskt rena undret att inspektören inte hade en uppsättning tandavtryck som minne med sig tillbaka, för det var inte långt borta och då är det en häst som aldrig bits.
Vid frågan om deras utbildning fick jag till svar "Husdjursagronom bland annat."

Protokollet från kontrollen innehåller rena sakfel (förutom felstavningarna) och vid telefonkontakt var det bara "Goddag-Yxskaft"

Protokollen är dessutom formulerade som rena polisrapporter i en insinuant ton, inte undra på att folk reagerar.

Det är faktiskt dags för oss att sätta ned foten och kräva att bli bemötta med respekt och vanlig hövlighet. Att kräva att få bli inspekterad av folk som faktiskt vet vad de pratar om och inte paragrafridande mätnissar med förutfattade meningar.

Senast ändrad:

Många djurskyddsinpektörer är "asfaltsbarn", djurrättsaktivister och helt utan vare sig empati eller social kompetens.
Är det så? Att många djurskyddsinspektörer är djurrättsaktivister (och alltså trillat in på yrket av den anledningen)?

Av allt att döma, ja

Både studenterna i Lund o Skara fotograferade vid studiebesök skolorna anordnade o hängde sedan ut bönderna på nätet.

De sk djurrättsaktivisterna är ju bevisligen duktiga på att vinkla saker som de själva vill...

Med individen menar du då människan eller? Djurskyddslagen är till för att skydda djur från onödigt lidande, inte människor. Det finns inga undantag i lagen som gör att det är okej att missköta sina djur bara för att man är sjuk eller inte hinner med etc. Djurägandet medför ansvar att sköta djuren på bästa sätt!

Resten av texten är inte direkt riktat till Coari utan de som klagar på djurskyddshandläggare i allmänhet.

Jag är så innerligt trött på alla människor som tjatar om nitiska djurskyddsinspektörer som inte kan nåt om djur, kommer med måttstocken i högsta hugg och "förföljer" alla dessa stackars djurägare som inte gjort nåt fel. Hur många av er har träffat en djurskyddsinspektör? Hur många har läst djurskyddslagen och förskrifterna samt förarbetena till dessa?
väl bemött, Smirinda :)

Hej,, otroligt intressant att en person med detta yrke delger sina synpunkter,, detta hoppas jag kommer bli mkt lärorikt.

Först vill jag poängtera att mina reflektioner inte har varesig med den anmälde eller den som ska utreda ärendet enligt djurskyddslagen.

Det jag ställer som frågande är just hur lagen är utformad,, påstå inte för mig att den är till för att skydda djuren från onödigt lidande.

För att du ska förstå min inblick i lagen så kan jag berätta att jag tagit del av ofentliga diarieförda fallbeskrivningar, flera av dom som näms i boken i startinlägget. Har tagit del av det fall där en kollegas häst blivit avlivad, vilket även hänvisar till bokens titel. Har även faktainformation om att den veterinär han "har" sammarbetat med blivit av med sin legitimation.

Va även en av dom höst inblandade i den sk berömda barfotahästen i mälardalen som trots långvarig smärta (ober 3) transporterades 30 mil och gömdes i en för dagen så berömd ort som Ockelbo Ta gärna del av just det ärendet så kommer du förstå att lagen inte är utformad för att skydda det enskilda djuret.

Jag har full förståelse för din situation,många djurägares situation och även min egen situation som av Jordbruksverket blivit "titulerad" Godkänd hovslagare.

Det jag reagerar på är hur lagen är utformad, frågande till vilka grundkravs som ställs på den enskilda inspektören vid ansökan om tjänst. Håll med om att det är jäv när djurskyddsinspektör och veterinär är ett par och involverade i samma ärende, precis lika mkt jäv som när hovslagare och veterinär har ett "närstående" sammarbete.

Citerar ett litet stycke från boken Den sista bonden på Tämmesboda

Citat:- Nu kom det två inspektörer som sa att vår ladugård inte räckte till för den nya djurskyddslagen. Det var båsen som var för små, det saknades några centimeter här och där, men det var annat också.Och så var det för lågt i stallet. Ja, du vet ju att (hästen) Rask är ovanligt stor för att vara ardenner och en bra bit större än Rallaren, vår nordsvensk som du träffade när du kom hit. Nu sa de att takhöjden skulle behöva vara fyrtiofem centimeter högre inne i stallet.Och så skulle Rask ha en rastgård, för han skulle vara ute på dagarna, på vintern också. Jag tycker ju att det kan räcka med att vi är ute i skogen och kör två eller tre gånger i veckan, men det gjorde det inte.
-Då sa jag till inspektörerna att nu gör vi ett experiment. Jag gick och öppnade stalldörren, tog loss Rask och gick ut, och stod där och på ladugårdsplanen och pratade om det som de sa att jag måste bygga om i ladugården. När vi stått där i en halvtimme sa jag: "Hästen har inte kommit ut!" Jag tänkte ju att det vill han inte heller, för han tycker det är varmt och gott inne i stallet, där han står och mumsar på sitt ängshå. Inte vill han stå ute i snö på vintern och frysa!

Men vi har väl inte samma uppfattning om djurens ve och väl, inspektörerna och jag. Slut Citat:

Så vart jag vill komma är hur dagens djurskyddsinspektörer resonerar, följer lagen till punkt och pricka eller ser till att djuren skyddas från onödigt lidande??

Psykiskt störda människor,missbrukare och folk med dålig ekonomi tror jag inte enbart djurägare innehar utan det tror jag man kan finna inom alla yrkesgrupper.

Vinkar lite uppgivet själv.

Jag förstår inte vad du menar med ditt citat. Anser du att djurskyddsinspektörer ska se mellan fingrarna på hästar som står på stall hela vinterhalvåret? Tycker du att det räcker att köra en häst i skogen två-tre gånger i veckan?

Citatet är bara för bedrövligt och exempel på förmänskligande av djur.

Jag förstår inte vad du menar med ditt citat. Anser du att djurskyddsinspektörer ska se mellan fingrarna på hästar som står på stall hela vinterhalvåret? Tycker du att det räcker att köra en häst i skogen två-tre gånger i veckan?

Var står det att hästen står på stall hela vinterhalvåret??? Förklara gärna för mig vilken typ av träning en brukshäst som vintertid drar timmer i skogen två till fyra dagar i veckan bedriver. Jag tror inte du har en aning om vika krafter som krävs för denna brukshäst för att bedriva sitt arbete och vikt av återhämtning när du skriver "Tycker du att det räcker att köra en häst i skogen två-tre dagar i veckan?"

Ja om vi talar om brukshäst vilket va fallet, talar vi om hobbyhäst så är svaret nej.

Lite bakgrundsinfo kan vara på sin plats:

Syskonparet på Töresboda hade bedrivit lantbruk i 55år.
Häst användes istället för traktor.
Det fanns ingenting att anmärka på djurens skötsel eller välmående.
Inspektioner hade förrättats vartannat år.
Paret var i 70-års åldern.
Utan häst kunde de inte längre driva gården. Kor, kalvar och får hämtade slaktbilen efter sommarbetet. Hästen hittade de lyckligtvis ett hem till.

Min reflektion:
Med lite flexibilitet hade man kunnat låta det vara, djuren mådde bevisligen bra, det fanns det inget att säga om. Att kräva en så pass stor ombyggnation av ett stall hade man kunnat göra den dag någon annan tog över, istället för att slå undan benen på paret.
Varför hänga upp sig på centimetrar? Det är väl trots allt djurens välbefinnande som ska stå i fokus? Kan man inte se till helheten?
Det är väl lättare att ge sig på de mindre, så får man fin statistik.
De stora producenterna klarar alla lagkrav och bestämmelser om mått, men hur mår deras djur egentligen?

Bra svar :)

Efter ett hårt pass krävs faktiskt 48 timmar för musklerna att återhämta sig.

Coari och Trix får väl föreslå för sittande regering att djurskyddslagen döps om till "lagen om att djurskyddsinspektörer får jävlas med djurägare" då? Eftersom det verkar vara eran uppfattning att det är det den är till för, inte att skydda djur. Coari, menar du på allvar att du tycker att det är okej att en häst står instängd under vinterhalvåret och att det räcker med att den får komma ut och jobba ett par, tre dagar i veckan?? :eek:

Det finns väldigt tydliga krav för vad en djurskyddsinspektör ska kunna. De kraven går att läsa om här http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/djurskydd/villdublidjurskyddsinspektor.4.7a446fa211f3c824a0e8000170958.html
I övrigt förstår jag knappt vad du skriver Coari så jag kan inte bemöta det.

Många djurskyddsinpektörer är "asfaltsbarn", djurrättsaktivister och helt utan vare sig empati eller social kompetens. De representerar ju "MYNDIGHETERNA" gudbevars
Trix, vad baserar du detta på? Du är ju uppenbart bitter över att ha blivit anmäld. I övrigt är ditt inlägg så dumt att det inte är värt att besvara...

Detta förakt för djurskyddslagen är helt fascinerande och otroligt beklagligt. Det som står i lagen är ju inte taget ur luften....

Jag har läst boken o även tipsat om den tidigare, fast då i kommentarer under "Nyheter".

Jag förstår att du försvarar ditt jobb och din yrkeskår, men det du beskriver ang utbildning och förståelse är en chimär.
Många djurskyddsinpektörer är "asfaltsbarn", djurrättsaktivister och helt utan vare sig empati eller social kompetens. De representerar ju "MYNDIGHETERNA" gudbevars.

De tomtar som var på kontroll hos mig lyssnade inte, uppträdde överlägset och hade klara problem med djurförståelsen.Inte någon med hästkompetens kliver in i en box utan att känna hästen, låter bli att hälsa på den och sätter igång att peta på den och inte ens märka hur illa hästen tyckte om det. Faktiskt rena undret att inspektören inte hade en uppsättning tandavtryck som minne med sig tillbaka, för det var inte långt borta och då är det en häst som aldrig bits.
Vid frågan om deras utbildning fick jag till svar "Husdjursagronom bland annat."

Protokollet från kontrollen innehåller rena sakfel (förutom felstavningarna) och vid telefonkontakt var det bara "Goddag-Yxskaft"

Protokollen är dessutom formulerade som rena polisrapporter i en insinuant ton, inte undra på att folk reagerar.

Det är faktiskt dags för oss att sätta ned foten och kräva att bli bemötta med respekt och vanlig hövlighet. Att kräva att få bli inspekterad av folk som faktiskt vet vad de pratar om och inte paragrafridande mätnissar med förutfattade meningar.

Har även varit med om inspektörer som inte kan lagstiftningen utan hävdat sina åsikter som något som skall följas! Dock har jag träffat ett par riktigt duktiga också (dock fler okunniga än pålästa...tyvärr.) Både före och efter länsstyrelsen tog över ansvaret för djurskyddet.

Coari och Trix får väl föreslå för sittande regering att djurskyddslagen döps om till "lagen om att djurskyddsinspektörer får jävlas med djurägare" då? Eftersom det verkar vara eran uppfattning att det är det den är till för, inte att skydda djur. Coari, menar du på allvar att du tycker att det är okej att en häst står instängd under vinterhalvåret och att det räcker med att den får komma ut och jobba ett par, tre dagar i veckan?? :eek:

Det finns väldigt tydliga krav för vad en djurskyddsinspektör ska kunna. De kraven går att läsa om här http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/djurskydd/villdublidjurskyddsinspektor.4.7a446fa211f3c824a0e8000170958.html

Trix, vad baserar du detta på? Du är ju uppenbart bitter över att ha blivit anmäld. I övrigt är ditt inlägg så dumt att det inte är värt att besvara...

Detta förakt för djurskyddslagen är helt fascinerande och otroligt beklagligt. Det som står i lagen är ju inte taget ur luften....

Själva lagen är väl de flesta för? Disskussionen handlar väl att många råkat på personer som inte levt upp till kraven, det händer säkert inom alla yrken. Det är dock extra känsligt när det gäller en myndighet. Det finns säkert väldigt många riktigt utsatta djur och djur där det är "gränsfall". Det måste vara oerhört jobbigt att inte nå ut till just dessa...

"Uppenbart bitter"?! Det var ju ett enkelt sätt att försöka avfärda mig på.
Inte alls, eftersom det jag anmäldes för var rent nonsens. Hade anmälaren tagit reda på fakta istället så hade det varit bättre och billigare för alla parter.

Snarare är det så att inspektörens uppförande kastar ett löjets skimmer över det hela.
Inspektera mig gärna, det gör mig ingenting, MEN då tycker jag att det ska göras av någon som är kompetent nog för uppgiften.

Du tycker att mitt inlägg är dumt, må så vara, men jag kan faktiskt inte stillatigande bara acceptera att någon med mindre erfarenhet snorkigt försöker knäppa mig på näsan. Dessutom tycker jag att man åtminstone kan kräva att fakta redovisas korrekt i rapporten.

Djurskydd, ja, men inte in absurdum.

När studiebesök på bondgård måste anordnas för att studenterna inte sett ett levande lantbruk med djur tidigare, kan man ju knappast dra slutsatsen att de är uppvuxna på landet.
När de sedan hänger ut bönderna på sidor för djurrättsaktivister ligger det nära till hands att anta att de själva sympatiserar.
När de är intar en von oben-attityd (inte bara mot mig) kan jag inte tycka att det avspeglar en särskilt hög EQ.
När de inte inser hur kränkande det kan upplevas att bli ifrågasatt efter decennier av djuruppfödning med fina, friska djur avspeglar det en avsaknad av empati.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 537
Senast: Sassy
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 462
Senast: Viva
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 611
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 900
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka