Djurskyddets anmälan Bökeberg

Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

..det "forsvaras" inte som ett kulturproblem, det kan Forklaras med det och darifran arbetas med.

Moralen ar inte lika med noll, det finns gott om ryttare som inte anvander de metoder som namns pa det satt som framstalls. Men som med mkt annat hangs inte de fram som foredommen, tyvarr.

Wrangler: jattebra skrivet! :)

Jag forstar att det ar svart att lasa vad jag skriver ibland, sa jag fortydligar det ytterligare.

JA det sker pa en tavlingsplats, SRHA ar svenska TAVLINGSORGANISATIONEN for reining och dar med har de en hel del med sagda regelverk att gora. Just DARFOR kanske man borde vanda sig till SRHA? Om det nu ar en REGELVERKS forandring och overgang ni vill ha - sa ar det val vagen att ga? Eller hur? Om de satter upp klara riktlinjer for vad som ar acceptabelt och icke acceptabelt under framridningen under alla SRHA evenemang/klasser sa ar det en forandring, inte sant? Det ar val KLART att de SKA ta hand om sin "egen skit" som du uttryckte det sa att det kan bli en papersvagsmassig forandring i framtiden som klargor, for alla, vad som ar acceptabelt och icke.

WRAS vet jag hade i sitt regelverk att "icke hastmanna massigt beteende" under framridningen skall resultera i 2 varningar sedan att bli hemskickad. Men da ar det lagt pa individen att bedomma, ett klarare regelverk isf for vad som anses som daligt beteende for att udnerlatta for vara funktionarer och tavlingsledare.

Och nej Mackan, jag forenklar inget alls men jag ar val medveten om hur man anvander videos, val ihopklippta for att fa fram en poang i propagandasyfte be it PR eller smutskastning.

..forstar du Nu?

Nej jag förstår inte varför du vill sända allt den organisatoriska vägen och lägga locket på för såna här diskussioner och att folk reagerar. Det blir en skrämmande värld om man ska resonera så - att ingen debatt och ingen diskussion eller agerande bör ske annan väg än den rent organisatoriska, för de som handhaver politiken. Det är ett sånt resonemang som orsakar att folk kliver över människor i tunnelbanan och tittar åt andra hållet, för det är helt enkelt inte deras sak.

*djupt andetag* De videos jag sett har varit ihopklipp med olika ryttare.

Vand pa steken, lat oss saga att Herr High n Mighty inom hoppningen sitter och rollkurar infor EM i hoppning. Skulle du, som ridskoleryttare, vaga ga fram och ifragasatta dar och da?

Och ska vi da leka med dom fragestallningarna - hur kommer det sig att djurrattsorganisaitonen och Epona inte gick in och avbrot ryttarna om de har hastarnas val och ve framfor ogonen? Ar inte det fel? Att filma "plagade" hastar och stillatigande sta dar utan att gora nagot dar och da - utan vanta till after fact med att skrika? (disclaimer, anvander ordet "plagade" inom citationstecken da jag anvander det otroligt lost atm och inte kan tanka pa ett battre ord)

JAG har gjort det som ung tos. Skulle gora det idag med. Jag har gjort det som speaker faktiskt, nar jag sag en kvinna sla sin hast upprepade ganger pa huvudet utan nagon som helst anledning pa tavlingsplats. For att step up to the plate sa kravs det att man inte ar radd for att bli obekvam/persona non grata. Manga av de som var "runtikring" ar/var antagligen elever, andra tranare osv som faktiskt, tyvarr, har mer att forlora pa att bli en persona non grata an de har att vinna pa att sticka ut snoken.

Det ar sa otroligt latt att sitta pa ett (anonymt) forum och tycka att andra borde gjort/gora saker. Det ar en annan sak att sta dar och drumma upp modet att ta ett stort namn inom ridstilen head on.

Ursäkta men detta är rakt av rappakalja. Det går bra att titta på de publicerade videofilmerna så ser du att det är samma ryttare i de klippen. Inte flertalet olika. Vad vill du påstå - att de råkade rycka sin häst en kort sekund i munnen av otur, utan tanke bakom? eller rida slidestop in i väggen och sen korrigerings rycka?

ang. resten: det är världens enklaste sak - man går till tävlingsledningen om man inte vågar gå fram till den enskilda personen. det finns både tävlingsledning och veterinär på plats. Av precis den här orsaken dessutom, att det ska gå att kontakta dem vid behov, inklusive misshantering av djuren på tävlingsplatsen.

..fast jag sa ju faktiskt att en oppen dialog ar att efterstrava. :P

Ja, jag anser att vill man ha till regelandringar och fortydlingar sa ar det mer konstruktivt att ta det organisationsvagen. Det tanker jag inte sticka under stol med, jag kan inte heller se det konstruktiva med att bash en hel ridgren dar det finns mtk bra ridning, eller dra en hel "ridkultur" i skiten heller for den delen.

Jag sticker inte heller under stol med att jag ser saker annorlunda nu for tiden an jag gjorde for 10 ar sedan.

En oppen dialog inom (sveriges) westernridning har varit behovlig lange, har over.... jadu, visst behovs det det ar bara sa enormt mycket storre. Och vissa saker ar sa valdigt djupt rotade inom vissa cirklar, for att inte tala om alla pengar som ar involverade.

Vad jag skrev handlar inte om att lagga locket pa pa diskutionen alls, utan det ar ett forsok att halla den nagorlunda saklig sa att det inte blir en smutskastningskampanj gentemot enskilda individer nar problematiken gar djupare an sa.

Savitt jag forstar det sa svarar tex inte AQHA under FEI. Du far hemskt garna se om du kan hitta nagot som bevisar det pastaendet fel. :)

Jag -tror- inte NRHA svarar under FEI heller, FEI adopterade Reining som en gren valdigt nyligen och jag har inte lyckats hitta nagot som pavisar att de tva ovan namnda organisationerna svarar under FEI.

Topicen de senaste sidorna har varit hastmisshandel under sadel, da framst inom reiningen.

Det verkar som om dom är sammankopplade till viss del ja

http://en.wikipedia.org/wiki/Reining

..det "forsvaras" inte som ett kulturproblem, det kan Forklaras med det och darifran arbetas med.

Hur då? Alla ryttare som representerar en klubb eller sitt land skall vara väl införstådd med vilka regler som gäller, det funkar ju i de andra grenarna varför inte inom reining?

..jag skriver det igen - jag ar inte blind. och de filmer JAG sett har varit hopklipp.

Du behover inte forsoka laxa upp mig Mackan. Jag kommer inte satta mig och spy galla over enskilda ryttare oavsett hur mkt folk tycker att jag "blundar" eller pratar "Rappakalja".

-JAG- har satt mig i positionen som Persona Non Grata tidigare for hastarnas skull, JAG har varit funktionaren som ingripit. Sa att saga till MIG vad man kan gora ar att predika for koren. Vad jag SA var att alla inte ar villiga att gora detta.

Det verkar som om dom är sammankopplade till viss del ja

http://en.wikipedia.org/wiki/Reining

Fast sammankopplade och svarar under ar tva olika saker.

Och nej, det funkar inte felfritt inom andra ridstilar heller, tyvarr.

Vad som ar socialt acceptabelt i staterna ar inte socialt acceptabelt i sverige och eftersom det inte finns tydliga regler gallande FEIreiningens uppvarmning sa kan jag se att dar i ligger ett problem.

så du anser att de utländska ryttare som figurerar i debatten alltså blir kränkta och inte bör diskuteras på person nivå i denna debatt? blir rätt märkligt. Anky har burit titeln queen of HF och lär alltid få göra det. Jag ser inga problem med det faktiskt, inte heller att diskutera hennes eller andras dåliga träningsmetoder och etiska inställning till djuren de sysslar med. Varför skulle sånt lämnas den organisatoriska vägen och ingen debatt finnas utöver det?

ta och titta på de filmer som ligger ute så slipper du känna att du inte har koll på vad vi diskuterar, för det är de filmerna som är debatten här. Om du sett några andra blir det lite märkligt att dra in dem här som motivation till varför argumenten inte håller, och att man inte kan döma utifrån några få korta sekunder eller hopklipp osv osv.

Jag har bott 11 år i USA så jag är väl insatt i kulturen, både rent generellt och hästmässigt.

Fast sammankopplade och svarar under ar tva olika saker.

Och nej, det funkar inte felfritt inom andra ridstilar heller, tyvarr.

Vad som ar socialt acceptabelt i staterna ar inte socialt acceptabelt i sverige och eftersom det inte finns tydliga regler gallande FEIreiningens uppvarmning sa kan jag se att dar i ligger ett problem.

Fast nu har du inte läst igen och inte förstått. All reining svarar under FEI och där finns det klara riktlinjer vad som gäller för uppvärmning. NHRA svarar under FEI och är sammankopplat till AQHA

Är dte bara jag som ser en helt annan sida av vad ni tycker att Bewildered skriver? Ni har ju alla rätt faktiskt!
jag ser ingenstans att Bewildered försvarar våldet,men väl påpekar organisationens ansvar,att det är ett problem inom hästkulturen och inte hos en enskild ryttare endast.

På sikt kan vi alla,genomatt prata,protestera och informera,ändra det vi sett idag. Det har blivit gjort innan,ochkan bli gjort nu också.Men att säga att alla westernryttare är skit eller alla dressyrryttare osv,det är att förenkla världen lite för mycket för sig själv.

Jag tror tyvärr att det är så att anledningen till att ingen reagerad epå bökeberg var att det är allmänt utbrett och ett normalt sätt att rida fram.jag hars ett det innan,på allt fårn D-tävling till stora tävlingar.Det betydre inte tat jag gillar det,det betyder inte att jag inte säger ngot.Och det betyder inte heller att jag hatar dem som rider så,för jag är smart nog att skilja personen från handlingen.
det betyder bara att det är mer utbret än vi vill veta av och reglerna måste bli tydligare,kunskap måste nå fram på ett annat sätt,och ffa så måste vi se till att nästa generation inte får för sig att det är ok,i brist på kunskap.

Det finsn en anledning till att jag numera har en quarter rantandes hemma,att jag har vldigt många vänner inom westernridningen och helst tävlar i det själv.
Och en av anldningarna är att jag är välkommen bland tränare och ryttare med min enda fråga:"varför?"
Och den frågan är mäktigare änman först kan tro

"Reining as a sport was first recognized by the American Quarter Horse Association (AQHA) in 1949, and by the United States Equestrian Federation (USEF) in its western division and within a number of its breed divisions. Beginning in 1966, the National Reining Horse Association (NRHA), was formed in the United States, and developed worldwide membership as well as standardized rules and patterns that were gradually adopted in whole or part by other organizations, including the USEF and AQHA. The sport of reining became an FEI-recognized discipline in 2000, and international competitions such as the World Equestrian Games are now governed by the FEI in cooperation with the NRHA."

Är dte bara jag som ser en helt annan sida av vad ni tycker att Bewildered skriver? Ni har ju alla rätt faktiskt!
jag ser ingenstans att Bewildered försvarar våldet,men väl påpekar organisationens ansvar,att det är ett problem inom hästkulturen och inte hos en enskild ryttare endast.

Varför är kulturen enbart ett problem bland reiningryttarna som gör att dom måste rida fram på ett vedervärdigt sätt?? Är det så utbrett i USA?

"The sport of reining became an FEI-recognized discipline in 2000, and international competitions such as the World Equestrian Games are now governed by the FEI in cooperation with the NRHA."

...in cooperation indikerar att NRHA fortfarande ar en fristaende organisation som samarbetar med FEI under internationella tavlingar.

Att FEI adopterat reiningen som gren ar utmarkt, men betyder pa ignet vis att FEI kan paverka the nationella tavlingarna har t.ex. Det kan daremot NRHA och AQHA.

Mackan:

Snalla, las vad T skrev, for hon forstar vad jag menar med vad jag skrivit. Att du inte har nagra problem med att hanga ut och snacka om individer betyder inte per automatik att JAG inte har det. Jag har problem med det, jag ogillar det och tanker inte gora det. Bara for att folk gjorde det mot Anky betyder inte att jag behover gora det.

Och eftersom du har bott i staterna sa borde du kunna se vad jag forsoker saga, att jag inte forsvarar nagot men val anser att det ar hos organisationerna det ligger. Och vi kan inte, bor inte, sticka under stol med att vissa saker ar dug in like a tick i varan ridstils "hemlander". Jag sager inte att nagot ar "bra" eller "daligt" for att jag sager att det ar skillnader pa vad som ar (socialt) accepterat och inte. Jag sager att det ar ett gap som behover arbetas med, och det, tror jag, kravs att man kan se lite vidare om det skall fungera i det langa loppet.

Fast där har du fel, för om dom skall fortsätta gå under FEI så måste dom följa de regler som finns uppsatta. Svenska ridsportsförbundet är oxå en fristående organisation som är medlem i FEI

Vi fattar nog resonemanget du för men köper inte dina argument.

det handlar nog inte om att ni inte "koper" nagot, jag tror faktiskt att ni inte forstar vad jag forsoker fa fram. Och du och jag har tidigare varit i klash sa jag misstanker att oviljan att forsoka se vad jag vill fa fram ar ganska djupt rotad? Det ar det samma med Mackan om jag minns ratt.

Om du fattar mitt resonemang, beratta for mig vad du tror att jag sager? Bara sa jag vet, svart pa vitt, att du faktiskt forstar?

Fast där har du fel, för om dom skall fortsätta gå under FEI så måste dom följa de regler som finns uppsatta.

...sa vitt jag forstar sa gar dom, som organisationer, inte under FEI utan har ett samarbete. Sa ja, vi laser det olika uppenbarligen :)

Ska sanningen fram sa tror jag inte AQHA bryr sig namnvart om FEI da endast 1 av deras tavlingsformer ar accepterad. Da ar det nog mer NRHA som kan tankas bry sig om en ev. skarpning utav reglerna udner internationella tavlingar.

med kulturen var jag nog lite otydlig.jag pratar om en social och kulturell handling som går ner genom generationer utan att ifrgasättas,och den är spridd inom hästkulturen,inte bara inom western.

anledningen till att jag inte nämner namn är inte tat jag är feg,för det är nog det sista jag är.
jag respekterar Bewildereds önskan att slippa nämna namn,för jag vet ocks att det kan ligga mycket bakom. likväl som jag tycker att Mackan har absolut rätt,det måste diskuteras.
Jag har inte en aning om vilka ryttarna är på videorna,och bryr mig inte heller.Det jag vill se är handlingen,orsaken,lösningen.

Ni har alla väldigt värdefulla åsikter och bara just genom att diskutera så som vi gör nu kommer något att ändras,något har redan börjat förändras-vi är mer medvetna.

vi som ser det som onödigt våld,ryttarna som kanske passar sig lite vad de vill ska synas på en tävling,ägarna som funderar på vilken tränare de skall skicka hästen till och ..ja..det finsn en massa aspekter på pronblemet.

Det viktiga är att vi som enskilda individer tar vårt ansvar för det vi anser vara etiskt korrekt behandling av de som vi har i vår makt,hästar,hundar(karlar;) ),barn. och att vi på bästa sätt förösker skydda dessa.

Liknande trådar

Tävling Det har ju nu fattats beslut om att butta är tillåtet i begränsade mängder vid tävling. Dock så pass stora mängder att det har en...
2
Svar
21
· Visningar
3 228
Senast: via
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka