Djurskyddets anmälan Bökeberg

Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

vet du, att faktumet att du lyckats erinra dig ngn tidigare tråd för åratal sen där vi varit gravt oense, säger allt i denna debatt, för jag hade ingen aning vid detta laget, utan jag svarar på dina argument och jag ser grava problem med ditt resonemang, oavsett vilken gren det hade varit. Att du däremot tydligen fäst dig vid vissa användar namn och bestämt dig för att de är ute efter dig personligen, är ju gravt beklagligt och lägger liksom nivån på det hela.

varför skulle jag sitta och försvara agerande på en tävlingsplats med kulturella acceptanser? reiningen faller under FEI's regelverk precis som alla andra kulturer som har tävlingsgrenar under samma regelverk. Uppenbarligen klarar tillochmed Kina och Arabemiraten som jag lovar inte har ngn tillnärmelsevis så civiliserad kultur som ändå USA får sägas ha, runt sin hästhantering. Och när de inte klarar det, så åker de dit per regelverket.

T. Asterfelt: absolut. Jag håller med dig, och svaret är inte att lägga locket på och hänvisa till att politiska strukturer ska sköta det och vi andra ska hålla tyst.

KL
Jag tycker alla som är så engagerade i tråden kan börja med att maila FEI precis som jag varit inne på tidigare i tråden. Jag räcker upp en hand på att JAG har gjort det.

Fast jag forsvarar Fortfarande inte ridningen....

jag sager Fortfarande att skall det till langverkande forandringar sa kravs det mer an att se pa de individuella ryttarna.. och ska man verkligen ga till botten med problematiken sa Tror jag att man behover fa in en dialog med tidigare namnda foreningar.

och det handlar Fortfarande inte om att jag vill ha locket pa pa nagot vis. Jag sager det igen: En oppen klar dialog vill jag se, som ar konstruktiv och kan hjalpa en forandring.

och dte lustiga är att just nu säger ni faktiskt samma sak..eller så ska jag gå o lägga mig:) mackan:trycker på "like"

lånar en knapp....

vill bara kliva ett steg tillbaka och se vad som redan hänt här.... vill minnas att när jag började läsa första inlägget i denna tråd så var den fem sidor lång, nu lägger jag ett inlägg på sida nr. sju....
-ändring, medan inlägget skrevs, ökade tråden med en sida till...---

Diskussionen är igång, och alla här inne enas om att detta inte är okej på någon ridbana någon dag i veckan så att säga...

Min förhoppning är att denna diskussion sprids både uppåt och nedåt. det ska finnas regler som är tydliga på att ful ridning inte får ske, men det måste lika mycket ner på ridskolenivå (just bara för att de flesta börjar där, inget annat..) att så och så gör man bara inte.. Tycker allmännt i hästvärlden att ett ridspö inte ska vara den första egna ridutrustning man köper till barn!!

så jag uppmanar til alla att inte låta era åsikter stanna på ett forum, utan sprid detta inåt, utåt, neråt, bortåt, utåt och uppåt.

Jag vill hoppas att det kommer att ytterligare förbättra hanterandet av hästar överallt!

Senast ändrad:

Hästsporten verkar öht dra till sig en hel del idioter, oavsett om de har cylinderhatt, westernhatt eller hjälm...

:):bow:

Hästen har ju inget val, kan inte värja sig, be sin ägare att gå och kuva, domdera och plåga någon annanstans. Är det för lätt att komma undan med att uppföra sig som en idiot tillsammans med den, kanske?

Nu skriver jag KL här, tack den person som påpekade det förrut!:)

Jag tillhör dom som skrev till FEI! Och jag har redan fått ett svar!
Dom granskar redan reining (för dom som inte trodde att det låg under FEI! )
Flera ryttare varnades också! Det fetstilta är orginal, inte min markering.

Thank you for contacting the FEI.

The FEI is constantly reviewing and amending the rules for all its disciplines to ensure that horse welfare is maintained.

Three working groups were set up in January of this year to conduct a full review of the discipline of Reining which will address all aspects of the sport, including rules and veterinary issues.

The working groups have already reviewed the Reining rules and regulations, the competition format and educational standards for all FEI officials within the discipline and will be giving their recommendations to the Reining Committee shortly. Also included in the review process are new Stewards’ guidelines and details of permitted training practices.

Representatives from FEI HQ spoke to the Chief Steward in Bökebergs Gård and were assured that all practice sessions were fully monitored, that each training session was timed and that all practices were within the rules that are currently in place. However, a preliminary report from the Chief Steward has been received by the FEI which records that a number of verbal warnings were issued to riders about their training methods during the practice session.

As part of the review process that was initiated in January, footage from the FEI World Reining Final and the resulting debate will be included in the file that will be submitted to the Reining Committee for inclusion in the review process.

The new FEI Reining rules and regulations will be voted on at the 2011 General Assembly in November for implementation on 1 January 2012.

As the international governing body for equestrian sport, the FEI condemns all training methods and practices that are contrary to horse welfare.

Thank you again for your interest.

Kind regards,

FEI Communications

Alltid rätt att ifrågasätta grym djurhantering. Spelar ingen roll var det händer eller vem som gör det.
Framförallt gör debatten att man tänker efter hur ens egen ridning och hantering är och om det är något man borde förbättra.

Hemska filmer, och jag har sett motsvarande behandling av ryttare inom alla discipliner. Den gemensamma nämnaren är nog mentaliteten hos ryttarna. Det är ok att som elitgymnast pressa sig själv och träna sönder sin kropp. Men det är aldrig ok att göra det mot ett djur som inte valt att vara med!!!
Tyvärr är nog alla dessa elaka ryttare extrema tävlingsindivider som vill vinna till varje pris. Tyvärr är de dessutom talangfulla och lyckas. Men det är inte mer rätt att plåga sitt djur bara för att man vinner.

Jag har också fått samma svar! BRA att de svarar snabbt iallafall. Jag hoppas fler kommer att bombardera dem med mail, så att detta verkligen ligger högst upp på bordet och inte trillar ner ngnstans i underparagraferna.

Ray: väl talat!

..sa aldrig att det inte lag under, jag sa att vissa av organisationerna som haller i reining inte gor det :P

Men sedar, sa BRA! Da kanske det kan lugna ner sig lite i vattenglaset en stund eftersom FEI tydligen sedan tidigare var medvetna om att det inte fanns tillrackliga guidelines. Samt lugna kommentarerna om att "ingen gjorde nagot" da det uppenbarligen varit folk som blivit varnade :) sa bra, sa bra. Tack for inlagget, for att du delade med dig av deras svar!

Fast i ärlighetensnamn så tycker jag inte att detta är en bråkdel av de videos som visats från bökeberg :crazy:

Här kör man ju rollkur på högre nivå och dessutom konstant och i hög fart.

Nä fy fan att detta kan få förekomma! Se bara i Bakgrund på de andra ekipagen, precis lika illa....

Och det ar inget som ar unikt for reiningen - utan finns utspritt i hela ridsporten.

Det finns skit, skitridning, skittekniker, skitattityder oavsett vart man gar - dels beroende pa vara egna referensramar. Folket har tycker jag ar djurplagare for att jag inte cratear min hund nattetid, jag tycker dom ar djurplagare som gor det. Nagra anser att barrelracing med tiedown ar djurplageri, nagra anser att det ar djurplageri att rida utan.

Vad jag forsoker fa fram ar att hastvarlden ar sa stor att det inte bara handlar om nagra individers ideer om vad som ar vad och varfor - utan vi har kulturskillnader som paverkar vad vi anser vara moraliskt riktigt och inte.

Jag som tävlat internationellt i en annan gren måste nog säga att NEJ jag har aldrig sett ett sådant beteende av de ryttare som ridit på samma tävling som jag oavsett landstillhörighet!

Detta ska vara er elit, de bästa ivärlden och den som plågade sin häst mest vann ju även, hur kan man bortförklara detta?

På de tävlingar jag ridit är man under uppsikt HELA tiden och ingen skulle kunna rida fram sin häst på en sådant sätt utan att "åka dit" för det.

Hoppas verkligen inte att man applåderade segraren efter den fina framridningen.....
Att det ens blir en diskussion är eg horribelt :crazy:

ater igen sa laser nagon in nagot i vad jag skrivit som jag inte menat.

Hade jag forsvarat det sa hade jag val anda inte foreslagit att maila forbunden gallande en skarpning och ett fortydligande utav reglerna?

Att det blivit en diskution ar for att folk antingen laser vad jag skriver som fan laser bibeln, eller sa uttrycker jag mig helt enkelt for luddigt.

Och jag ar GLAD for dins skull, att du sluppit se skit i din gren! Underbart ju!

Jag orkar inte lägga mig i diskussionen öht, det är redan pajkastning fram och tillbaka och ingenting konstruktivt kommer ur det. Tror att alla tycker att händelserna som debatteras är fullkomligt oacceptabla och att man inte behandlar en levande varelse så. Tror dessutom att alla förstår att ritterna som visats på intet sätt är föredömliga eller representativa för westernsporten. Det är väl ingen normalt funtad människa som tycker att det är okej att rida på det sättet, och ingen som vill se det.

Med det sagt, så måste jag bara fråga om någon förstår vad som är syftet med ridningen i klippet som jag har citerat? I det första klippet i tråden så känns det som att ryttarna har ett syfte - de första vill träna sliding stops och göra hästarna uppmärksamma och rädda att göra fel och kvinnan som spinner vill träna spinn helt enkelt. Fruktansvärda tillvägagångssätt och helt oacceptabelt, men jag kan ändå så att säga se vad målet är och vad tanken bakom är med denna otroligt hemska ridning, på samma sätt som att jag kan se att målet med rollkur är att mjuka upp hästens hals. Däremot så kan jag verkligen, verkligen inte förstå vad mannen i ovan citerade klipp försöker åstadkomma genom att rycka i högertygeln? Vad vill han att hästen ska göra?

det är ju inga konstigheter. Han anser inte att hästen tar förhållning tillräckligt skarpt och starkt och ögonblickligt. så han skolar bort den från bettet genom smärta, dvs han rycker i bettet så att hästen ska underkasta sig och lära sig att minsta lilla millisekund att handen tar i bettet så ska hästen underkasta sig och stanna. det är Korrigerings ridning bestraffningsmässigt av högsta grad. särskilt som korrigeringen pågår många många stunder från själva beteendet han inte var nöjd med. dvs hästen kan inte ens assocciera korrigeringen direkt till det exakta beteendet som inte var önskvärt, korrigeringen kommer EFTER att den utfört det ryttaren önskade av den, dvs den stannade. Men den blir bara bestraffad efter detta oavsett, och det är även anledningen till att den blir så oerhört kuvad. total underkastelse och uppgivenhet under situationen.

Senast ändrad:

-Ska vi fokusera pa reiningen sa ar det val da vettigare att ta det med just reining organisationen istallet?-

-SRHA ar svenska TAVLINGSORGANISATIONEN for reining och dar med har de en hel del med sagda regelverk att gora. Just DARFOR kanske man borde vanda sig till SRHA? Om det nu ar en REGELVERKS forandring och overgang ni vill ha - sa ar det val vagen att ga? Eller hur? Om de satter upp klara riktlinjer for vad som ar acceptabelt och icke acceptabelt under framridningen under alla SRHA evenemang/klasser sa ar det en forandring, inte sant? Det ar val -KLART att de SKA ta hand om sin "egen skit" som du uttryckte det sa att det kan bli en papersvagsmassig forandring i framtiden som klargor, for alla, vad som ar acceptabelt och icke.-

-Det ar lite min poang, att det blir sa latt smutskastningskampanjer nar det handlar om en liten grupp, det ar darfor jag vill se att det gar via organisationerna -

-Ja, men ga da till FEI och ga ORGANISATIONSVAGEN som jag tidigare papekat-

Dar, cute n paste lite som jag skrivit tidigare i traden.... Jag har heller inte sagt att jag aldrig bott i staterna, inte heller sagt att det ar godtagbart. Jag har patalat att dar finns en kultur som man kanske skall ta i beaktande och inte glomma bort - men jag har ALDRIG sagt att det gor det godtagbart. Jag sa att vissa saker ar socialt accepterade dar som itne ar socialt accepterade i sverige - fornekar du att det finns skillnader mellan amerikaner och svenskar? Eller kanadensare och svenskar? Det -finns- skillnader i kulturerna, varesig vi gillar dom eller ej, att ignorera det faktumet ar -imho- dumt. Att inse att dar finns skillnader gor att man kan hantera det pa ett lite annat satt och kanske se problemet i ett annat ljus.

Helt enkelt kass timing kombinerat med kass korrigering :crazy: Vilket stolpskott till ryttare.

läs gärna det som Mackan skriver om och om igen,och i det förstå hela vidden av hur "inlärningen" går till.Gå sedan ut o jämför med det vi ser dagligdags och ni kommer se liknande beteenden,menkanske ite fullt så grova signaler.Och anmäl till FEI,diskutera,påpeka,läs TR och våga protestera

Liknande trådar

Tävling Det har ju nu fattats beslut om att butta är tillåtet i begränsade mängder vid tävling. Dock så pass stora mängder att det har en...
2
Svar
21
· Visningar
3 228
Senast: via
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka