Djurskyddets anmälan Bökeberg

Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

åh,nej du! den går jag inte på:) det r ett bra tillfälle för dig att träna integritet. du behver inte var aggressiv,men fråga honom,respektera hans åsikter,men fårga ocs vad träningen syftar till o om den typen av moraliskt ståndpunkt spiller över på andra delar av hans liv? du få rkomma ihåg att aggressivitet nästan alltid är rädsla om dte gör dte lättare för dig. seså,ut o stå på dig nu!

Japp, 11 år. Jag har bott på flera platser då jag arbetade där.

och ja - vi kan anses ha världens starkaste djurskydd. så bristerna som finns säger dig något om hur det ser ut på andra platser i världen.

Vad jag vill vet är om dina 11 år har varit bland Western där man äter country breakfest, säjer Mamm, Mr. or Sir. varit utt mitt i natten för en svor kalvning eller varit med och hjälpa till vid branding time?

Är den svenska djur skydd bättre än andra lander? eller är det mer överdriven svensk klemighet?

vad går ditt förhör ut på?

jag har tillbringat vesäntligt med tid i Texas, är du nöjd? Jag är också rätt väl införtrogen med amerikansk western och kulturen i syd.

svenskt djurskydd har kommit rätt långt i förhållande till andra länder. Hittar du något land du anser ligger längre än oss lagstadga mässigt, så påpeka gärna det. Jag förstår i övrigt inte varför du börjar älta runt detta, det är ju tack vare detta djurskydd som reaktioner har väckts per trådens ämne.

Bra att det blir debatt, tråkigt att debatten blir ensidig mot en tävlingsgren.
Jag tror som många andra att hårda träningsmetoder tillämpas i de flesta hästsportsgrenar och att man bör se över ALLA grenar.
Både western (och vill inte hålla mig till enbart reiningen här, men eftersom den är den enda westerngrenen som sorterar under FEI så är den den enda som faktiskt är med i VM och OS. Och som därför belyses i ett större perspektiv i Sverige.
Tävlingarna på klubb- och regionalnivå får väldigt lite medial uppmärksamhet. Man ser där en hel del normal, hygglig ridning på hobbynivå utan misshandel av djuren. Visst, stångbetten är skarpa. Och det är därför som man bara får rida på en hand på stång i tävlingssammanhang. Och det är (antar jag utifrån djupet/bristen på djup i min kunskap) därför man inte spänner curben hårdare än att man får ett utslag om ca 25 grader på skänklarna innan curben "hugger i".
Visst har jag också sett dålig ridning, visst har jag också varit feg.
Jag var och kikade på en träning för en av Sveriges namnkunnige reiningryttare och kan inte tänka mig att rida för honom för att jag ansåg att han gick för hårt på en unghäst. Men jag vågade inte som publik gå fram till honom och säga till honom att sluta.
Och jag har sett en annan namnkunnig reiningryttare skola en unghäst på framridningsbanan på en nationell tävling och enligt min uppfattning rida för tufft. Men jag hade inte civilkuraget att säga ifrån.

Jag tränar med jämna mellanrum för en EM-meriterad westerntränare som avbryter ridpasset efter tio minuter om unghästen verkar mentalt trött eller har gjort något riktigt bra. Och jag betalar gladeligen för hela halvtimmen för jag tycker att den tränaren har gott omdöme och en trevlig attityd till hästarna.

Så som gräsrotsryttare inom western och dressyr (har tävlat tom WA div II med guld för några år sed och tävlar LA dressyr i övermorgon) tycker jag att perspektivet blir för trångt om man bara skriker att reningen är djurplågeri. Man behöver förstora perspektivet och ifrågasätta ALL hästträning inom ALLA grenarna.
I Sverige har vi en utvecklad djurskyddslagstiftning och en ganska sentimental syn på hästar. Det är jättebra, för då kommer det en massa reaktioner på sådant som anses normalt i ett internationellt perspektiv.

Usch, långt och babbligt. Jag försvarar inte hård ridning. Kan citera Staffan Ljunggrens kommentar om en internationellt känd westernryttare: "hennes hästar ser inte glada ut" och det är en i mina ögon underbar kommentar från en profesionell tränare om en annan tränare.
Tänker inte hänga ut namnen på de individerna vars träningar jag inte gillar, för jag har inte civilkurage nog. Däremot vill jag att vi också kommer ihåg i debatten att det finns många bra tränare inom alla discipliner, och önskar att de personerna kunde komma mer till tals.
Tyvärr är det för mycket pengar och för mycket prestige inblandat och då blir det på bekostnad av hästarna.
Tränare som tar i för mycket för att de "måste" visa upp resultat för ägarna till hästarna de har i träning förekommer säkert ganska ofta.

Så när vi med rätt ska sortera bort avarterna, ska vi inte döma ut en hel gren för rötäggens skull. Det är inte konstruktivt.

Vi kan göra som Islandshästfolket och stänga av ryttare från verksamhet under flera år, när de betett sig illa. Mycket bra! Ger en ordentlig ekonomisk påföljd för förövaren om den är företagare, och ett varningstecken till andra om vad som inte är acceptabelt.
Borde göra detsamma inom alla grenar och det görs säkert också.
Och som Bewildered upprepat jag vet inte hur många gånger: gå på organisationerna för att regelmässigt dämpa beteendena!!!

KL
Jag har följt debatten på tidningen ridsports hemsida och filmklippen är bland det brutalaste jag skådat. Har sällan sett ett så ohyggligt kuvat djur. Jag skäms för att vara människa!

Jag håller med dig mackan, helt och fullt, kanske för första gången ;)

Kort och koncist, jag skäms.

Jag som just bestämt att jag ska börja tävla någon typ av "trail vid handen" innebär det att jag kommer att se sådana här saker live, ja, då kommer jag göra bort mig. Och bli avstängd förmodligen.

Ni ser mig kanske på TV till hösten, det är jag som är illröd i ansiktet och försöker stypa Craig(eller hans like) samtidigt som jag försöker hålla ordning på min lilla skäck...
:cool:

Jag som just bestämt att jag ska börja tävla någon typ av "trail vid handen" innebär det att jag kommer att se sådana här saker live, ja, då kommer jag göra bort mig. Och bli avstängd förmodligen.
:cool:

Nej, det får du inte se på småtävlingarna. Där ser man samma sorts folk som i småtävlingarna inom alla rid-discipliner. Fast man välkomnar alla hästraser med öppna armar och tycker bara att det är kul om man kommer med en "udda" ras (obs, mina personliga erfarenheter som kommer med vbl-travare och fjordingar).
Och man försöker, som jag tror att man gör på alla småtävlingar inom alla discipliner, hjälpa varandra. Lånar ut tävlingskläder och paddar om konkurrenten glömt hemma och liknande.

Hej cahs!
Jag kan glädja dig med att WesternSverige, en sammanslutning av de organisationer som sysslar med westernridning och avel av westernraser, håller på att ta fram gemensamma etiska regler.

Med vänligaste westernhälsning
/Mike Noberg - Förbundsordförande WRAS

Jättebra! :bow:

Tycker det är tråkigt att all westernridning dras i skiten pga några ryttares dåliga uppförande.. Jag vill på inget sätt försvara det som visas på filmerna, jag vill bara påpeka att det finns duktigt folk inom westernridningen också.

Svårt för oss som sitter här med knapphändig informaion att anse vad som de facto är djurplågeri eller inte.
:)

Knapphändig information? Bland annat ser jag en låååång sekvens där en man rider runt, runt på en liten cirkel med sin häst och RYCKER den UPPREPADE gånger i munnen med ett STÅNGBETT.

Jag är ledsen, men jag kan inte se att det kan vara annat än djurplågeri. På hög nivå. Även med ett vanligt tränsbett skulle det varit djurplågeri.

Och vad med sekvensen när hästen ska kuta hela vägen fram till väggen (upprepade gånger) och väl där så SLITER ju karl i tygeln (som väl fortfarande sitter i ett stångbett).

HUR är det inte djurplågeri?

En ögonblicksblid kan se illa ut om hästen tex just kastar sig, ryttaren tappar balansen och råkar slita hästen i munnen så att den gapar osv. Det är en ögonblicksbild som inte säger något om den övriga ritten.

De här videosekvenserna ger mer än nog information skulle jag vilja påstå.

T. Asterfelt: absolut. Jag håller med dig, och svaret är inte att lägga locket på och hänvisa till att politiska strukturer ska sköta det och vi andra ska hålla tyst.

KL
Jag tycker alla som är så engagerade i tråden kan börja med att maila FEI precis som jag varit inne på tidigare i tråden. Jag räcker upp en hand på att JAG har gjort det.

Som jag tolkar Bewildered så är det viktigt att vi OCKSÅ visar vårt missnöje till organisationerna. Att sitta här och förfasa sig är lite "skönt" sådär, men i slutänden lär det ju vara organisationerna som måste ta tag i det här.

Visst är det bra att klaga till FEI, men det skadar nog inte att se till att visa vad man tycker för alla inblandade organisationer, inkl lokalklubbarna.

Sedan är det väl upp till var och en om man vill sitta på forum och snacka skit om enskilda personer, jag personligen känner ett stort behov av att göra NÅGOT elakt mot den där Craig tex. Men om Bewildered inte vill det så ska man väl inte behöva.

Räcker också upp en hand på att jag mailat FEI via deras site.
Visserligen vart det kanske lite konstigt formulerat, men jag fick med Reining, Video, Craig, Sweden och Unacceptable, hoppas att de fattar andemeningen iaf :rofl:

jag har tillbringat vesäntligt med tid i Texas, är du nöjd? Jag är också rätt väl införtrogen med amerikansk western och kulturen i syd.

svenskt djurskydd har kommit rätt långt i förhållande till andra länder. Hittar du något land du anser ligger längre än oss lagstadga mässigt, så påpeka gärna det. Jag förstår i övrigt inte varför du börjar älta runt detta, det är ju tack vare detta djurskydd som reaktioner har väckts per trådens ämne.

You just don´t get it, Bewilderd tried, I tried.
All that is going too happen is that the FEI will move their show too some other country and Sweden will be out all that money a show like that brings in.
Hanging people out on the internet to be shit on and protesting to FEI (who with their vetrenarian didn´t see it as a big thing) is not cool, it just makes Sweds look bad.

All that is going too happen is that the FEI will move their show too some other country and Sweden will be out all that money a show like that brings in.
Hanging people out on the internet to be shit on and protesting to FEI (who with their vetrenarian didn´t see it as a big thing) is not cool, it just makes Sweds look bad.

Du tar upp intäkter som argument; menar du att de spelar någon roll för hur mycket man skall se mellan fingrarna med svensk djurskyddslagstiftning? Och på samma tema - hur stort värde skall vi sätta på att FEI lägger en tävling i Sverige, om det är uppenbart att det finns tveksamheter i djurhanteringen hos deltagande ryttare? Skall vi vara ödmjuka och tacksamma till den grad att vi blundar helt när "stjärnor" hanterar tygeln som om den var ett startsnöre till en motorgräsklippare? Eller vad, mer specifikt, är rätt sätt att reagera på?

haha, vilket intressant svar. Så din åsikt är alltså att vi ska ignorera brister så länge de tillåts under FEI, och inte messa runt med storpolitikerna i såna här frågor? Väldigt intressant inställning.

Jag tycker det är en förutsättning för ett fungerande samhälle, politiskt rent generellt, att man inte har den inställning du har, för har man det så lever vi snart under regim. Så huruvida du tycker att sverige gör åtlöje av sig själva då de reagerar ur djurskydds perspektiv för anledningar de anser essentiella när det gäller moral, etik och respekt för levande ting, får stå för dig, för jag anser snarare tvärtom - att det är rätt relevant att små länder höjer rösten och inte bara tiger still. Det är sånt som i längden ger större genomslagskraft än du kan ana nämligen, om man tittar på det ur ett politiskt helhetsperspektiv samhällsmässigt, och inte "bara" på en western tävling. Jag lovar dig att precis samma uppståndelse även haft genomslagskraft när det gäller FEIs nya lagar gällande hyperflexion, och också är anledningen att de fick dra tillbaks sin petition ang. "the new list" gällande tillåtna doping nivåer på sporthästarna. Hade alla tigit lär det aldrig ha hänt, det vet vi allihop.

I övrigt håller inte ditt argument för fem öre. FEIs uppgift är att sätta regler som gäller oavsett vilket land som är host. Det är liksom syftet, när alla nationaliteter tävlar under dess regelverk. Jag tror Sverige kostar på sig intäkterna, om det handlar om att höja rösten när sånt här bevittnas. Det är just det som kännetecknar att vi har ett vettigt djurskydd.

Men det var ju intressant som sagt att se vad din egentliga åsikt i frågan var.

Senast ändrad:

Sorry, I don't mean to be rude, but that is the single most stupid thing I have read on Bukefalos in the entire four years I've been coming here. With that line of argument, we should accept any abuse whatsoever of horses, and never say anything critical about anything, because we might end up "out of the money".

I don't care if protesting to the FEI "makes Swedes look bad". In whose eyes would Swedes look bad? In the eyes of people who accept cruelty to horses, that's who. And I don't give a flying f*ck what they think - they are not people whose opinions I care about.

Mackan, jag beundrar din envishet i den här tråden och håller med dig till fullo :bow:

Du tar upp intäkter som argument; menar du att de spelar någon roll för hur mycket man skall se mellan fingrarna med svensk djurskyddslagstiftning? Och på samma tema - hur stort värde skall vi sätta på att FEI lägger en tävling i Sverige, om det är uppenbart att det finns tveksamheter i djurhanteringen hos deltagande ryttare? Skall vi vara ödmjuka och tacksamma till den grad att vi blundar helt när "stjärnor" hanterar tygeln som om den var ett startsnöre till en motorgräsklippare? Eller vad, mer specifikt, är rätt sätt att reagera på?

Kunde inte ha sagt det bättre själv!!:bow::bow::bow:
Självklart ska vi hålla HÅRT på vårt djurskydd och vara STOLTA över det!
Inte sjutton kan vi låta hästar plågas bara för att det ger pengar????:confused:
Endera får FEI och andra utländska organisationer acceptera VÅRA regler eller hålla sina tävlingar någon annanstans!

Du gör dig i varje fall till åtlöje här i Sverige, att allt inte är perfekt inom alla grenar är jag fullt medveten om, dock är det bara inom Western/NH där folk försöker förringa grymheterna genom att exv mena det är kulturellt betingat och andra är lika elaka mot sina djur eller att det inte var så farligt. För övrigt är det är ingalunda så att Svenskarna är ensamma om att vilja skydda djuren, detta hade lika väl kunnat hänt i Danmark eller Tyskland. I Storbritannien har det redan skett (då var det Pat Parelli) att det blivit rabalder. Det kommer verkligen inte att gynna reiningen i synnerhet och Western/NH i allmänhet om det blir kända för att välja värdland för stora event utifrån hur pass stor risk det är att folk klagar på djurplågeri.

När det gäller hoppning, dressyr, trav, galopp, Island, fälttävlan (och säkert fler grenar) så jobbar man på att få bort grymheter och risker inom sporten, och ingenstans så skyller man i dessa grenar på att andra beter sig minst lika illa. Visst man kan debattera om en metod är bra/dålig, farlig/ofarlig eller om en händelse ens skett, men jag vet då inte en enda inom de uppräknade sporterna som skulle försvara att man medvetet rycker hästen i munnen upprepade gånger eller låter den snurra runt tills den är groggy.

Du kallar det hänga ut, för att någon ska kunna bli uthängd över huvudtaget gäller det att man faktiskt inte står för det man gör. Det är rent ut sagt absurt att det ens ska kunna gå att hänga ut en ryttare utifrån bilder tagna i offentliga sammanhang när det gäller stora tävlingar och mästerskap där man rimligen får räkna med att bli både fotograferad och filmad. Det var ingen som spionerade på honom hemma vis och visade smygfilmade bilder. Inte heller var det en "no name" ryttare i en lättklass någonstans som knappast ska behöva räkna med offentlighet.

Senast ändrad:

Sorry, I don't mean to be rude, but that is the single most stupid thing I have read on Bukefalos in the entire four years I've been coming here. With that line of argument, we should accept any abuse whatsoever of horses, and never say anything critical about anything, because we might end up "out of the money".

I don't care if protesting to the FEI "makes Swedes look bad". In whose eyes would Swedes look bad? In the eyes of people who accept cruelty to horses, that's who. And I don't give a flying f*ck what they think - they are not people whose opinions I care about.

Kan bara instämma. :bow:

Jag tycker det som sker på filmerna ser väldigt illa ut och det är självklart att man ska reagera och sätta ned foten i sådana här sammanhang om man inte stödjer en sådan här hantering av hästar. Ibland är den största ondskan att de goda tiger och stilla ser på ...

Du gör dig i varje fall till åtlöje här i Sverige, att allt inte är perfekt inom alla grenar är jag fullt medveten om, dock är det bara inom Western/NH där folk försöker förringa grymheterna genom att exv mena det är kulturellt betingat och andra är lika elaka mot sina djur eller att det inte var så farligt. För övrigt är det är ingalunda så att Svenskarna är ensamma om att vilja skydda djuren, detta hade lika väl kunnat hänt i Danmark eller Tyskland. I Storbritannien har det redan skett (då var det Pat Parelli) att det blivit rabalder. Det kommer verkligen inte att gynna reiningen i synnerhet och Western/NH i allmänhet om det blir kända för att välja värdland för stora event utifrån hur pass stor risk det är att folk klagar på djurplågeri.

När det gäller hoppning, dressyr, trav, galopp, Island, fälttävlan (och säkert fler grenar) så jobbar man på att få bort grymheter och risker inom sporten, och ingenstans så skyller man i dessa grenar på att andra beter sig minst lika illa. Visst man kan debattera om en metod är bra/dålig, farlig/ofarlig eller om en händelse ens skett, men jag vet då inte en enda inom de uppräknade sporterna som skulle försvara att man medvetet rycker hästen i munnen upprepade gånger eller låter den snurra runt tills den är groggy.

Du kallar det hänga ut, för att någon ska kunna bli uthängd över huvudtaget gäller det att man faktiskt inte står för det man gör. Det är rent ut sagt absurt att det ens ska kunna gå att hänga ut en ryttare utifrån bilder tagna i offentliga sammanhang när det gäller stora tävlingar och mästerskap där man rimligen får räkna med att bli både fotograferad och filmad. Det var ingen som spionerade på honom hemma vis och visade smygfilmade bilder. Inte heller var det en "no name" ryttare i en lättklass någonstans som knappast ska behöva räkna med offentlighet.

:bow::bow::bow: Instämmer i varenda ord!

Liknande trådar

Tävling Det har ju nu fattats beslut om att butta är tillåtet i begränsade mängder vid tävling. Dock så pass stora mängder att det har en...
2
Svar
21
· Visningar
3 228
Senast: via
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka