Djurskyddets anmälan Bökeberg

Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

Men hallå där!!!!

NH och Western är definitivt INTE samma sak!!! Däremot håller många inom western på med NH, och av det jag upplevt hittills (tränat för fler NH-tränare) så handlar det KNAPPAST om att skrämma/knäcka hästen, snarare att lugnt och sansat försöka kommunicera:love:

håller med i allt det skrivna.Och skall vi endast se på intäkterna till vårt land,kanske dte finsn något mer lukrativt än just hästar..pedofilkonvent tex?:)

...fast jag vill nog påstå att man även inom western jobbar på att få bort avarterna. Att nu vissa röster inom Reining säger annat talar definitivt inte för majoriteten...och Reining är inte hela gruppen westernryttare. Det är långt fler grenar än så.

...fast jag vill nog påstå att man även inom western jobbar på att få bort avarterna. Att nu vissa röster inom Reining säger annat talar definitivt inte för majoriteten...och Reining är inte hela gruppen westernryttare. Det är långt fler grenar än så.

Det har du säkert rätt i, det ena utesluter inte det andra, jag reagerar mest på att grymheterna verkar så accepterade att folk försvarar dem och försöker bortförklara dem. Och det här med att dra in ekonomin i det hela är patetiskt.

Det gör mig bedrövad att det fortfarande finns de som försvarar det som enda sättet att komma till toppen. Det gör mig också väldigt bedrövad att det finns de som inte vill lyfta upp det och öppet protestera mot de som uppenbart, rent visuellt visat vad dom håller på med...och det bara för att dom är "stora"(???) i sporten. Vad är stort i att kuva en häst på det viset? Vore roligt att få veta mer om de andra i finalen, vilka som kommit dit utan att behöva ta till hårda metoder? Dessa är i så fall långt mycket större i min värld...Redan 1995 när jag började med western red jag för tränare som redan då höjde ett varnande finger för att vissa ansåg att "lite blod i mungipan får man tåla"...och visade bättre sätt att få hästen med sig. De tränare som förmedlade detta är på inget vis okända utan har bra resultat internationellt utan "blod i mungipan"...En av dessa gjorde ett inlägg på FB och det lyste sorg över det som kommit i dagen nu.

Knapplån: När människor jag mött ifårgasatt våra skarpa bett har jag alltid som en sorts "sanning" sagt, att såna bett används bara när hästen är så välskolad att man knappt behöver ta i tyglarna.....Ett "försvar" som inte håller längre... Har troligen alldrig varit sant och håller inte ens på den nivå jag själv rider längre. Men en sak hoppas jag fortfarande håller: som hobbyryttare har man fortsatt stor respekt för vassa bett och rider därefter. Eller lever jag i en rosa bubbla...?

Kan man få ett pm med namn på "mjuka" tränare? Så att man kan försöka gynna dem om man kan?

När det gäller hoppning, dressyr, trav, galopp, Island, fälttävlan (och säkert fler grenar) så jobbar man på att få bort grymheter och risker inom sporten, och ingenstans så skyller man i dessa grenar på att andra beter sig minst lika illa. Visst man kan debattera om en metod är bra/dålig, farlig/ofarlig eller om en händelse ens skett, men jag vet då inte en enda inom de uppräknade sporterna som skulle försvara att man medvetet rycker hästen i munnen upprepade gånger eller låter den snurra runt tills den är groggy.

Fast nu tycker jag nog att du är lite orättvis. I den här tråden är det väl egentligen ingen som försvarar beteendet på filmerna. Sen vill jag bara påminna om rabaldret i samband med grisfösarskandalen i travsporten, Grand-National debatten och rollkurdebatten då argumentet "Andra grenar beter sig minst lika illa" haglade. Skall jag lägga mig på samma nivå så tror jag inte nån inom western accepterar att man låter döda hästar ligga kvar på trailbanan eller rutinmässig grisfösning men vet du. Jag tror faktiskt inte att majoriteten av människor i respektive sport accepterar det heller.

Sen tror jag debatten mellan några här havererat totalt då jag bara ser en massa inlägg som frustrerat talar förbi varandra så det är möjligt att det finns någon enstaka som försöker förklara bort det som sker på filmen men menar du verkligen att det skulle vara generellt alla westernfolk?

Diskussionen ligger på en märklig nivå men jag tycker det verkar som att alla är överrens att det som skett inte är OK någonstans (jag kan inte läsa ut annat, kan du?). Konflikten hamnar istället på hur man skall lösa det och på vilken nivå. Det kanske är bra att det är där den hamnar för var leder en tråd full med enbart "Fy fan för jävligt" inlägg?

Sen jag fick hjärnglapp och skrev ett svar till en som redan använde engelska.Engelska är egentligen nästan mitt förstaspråk i och med tat jag använder det varje dag.Ber om ursäkt

*kl*

Skrämmande att läsa vissas inställning till djuren, man förstår ju att det inte är något ovanligt förekommande..
Jag tycker helt ärlig synd om er alla seriösa som håller på med sporten som nu blir drabbade av detta! Tyvärr blir det hela sporten som får ta stryk utåt sett även om det gäller på individplan!

Jag ser nog en helt annan debatt än du, inte har jag hört folk försvara att hästar dör i grand national eller försvarar grymheter med att andra är värre (visa gärna var det skett i så fall) och flera här försöker tona ned det som skett. Jag tror inte vi talar förbi varandra, vi har helt enkelt olika åsikter.

Jag har större respekt för folk som debatterar och diskuterar kring att metoder de använder är okej, att till exempel fencing skulle vara en okej metod rätt utfört, eller för den del vissa former av bareting eller rollkur. Detta sker med all säkerhet och metoderna som sådana kan mycket väl ha bra effekt och vara okej om förutsättningarna är de rätta även om de inte tilltalar mig. Det som sker på bilderna handlar mest om att rycka och slita i hästar som redan verkar kuvade. Sådan ridning har jag aldrig tidigare hört någon säga något förmildrande eller positivt om.

Jag tror det är ganska befäst nu, att alla grenar har fuskare och idioter som borde lägga sin tid på något annat än levande djur.

Att ta upp att andra grenar inte är bättre beror väl i stort på att när det sker såna här saker som kommer fram i media, så blir hela sporten genast utpekad som grym, utan hänsyn till individen och folk sätter sig på höga hästar och börjar peka.
De som sitter och försöker förklara, blir genast anklagade för att försvara.

Det är bara beklaga att dessa människor håller med djur och jobba för att förbunden ska med all önskvärd tydlighet visa och bestraffa de som behandlar sina djur illa, oavsett gren.

Det värsta är att de diskussioner jag haft p facebook indikerar att en del,jag kommer inte säga ngra namn för att skydda dem,men rätt mnga faktiskt,tycker att det där är het absurt att bli upprörd över,det är godkänt och hästen lider inte.allt fårn den attityden till att ,som jag sagt,en person ansåg att för att tillhöra eliten mste man använda våld.

jag gör så gott jag kan även där för att skapa en nyanserad debatt,för jag vill verkligen -inte-att vare sig western,som är en underbar ridstil eller westernfolket,som jag verkligen gillar,ska hamna i mer blåsväder som kan skada sporten.Och nej,jag hatar inte de som korrigeringsrider på det här sättet,menjag föraktar deras handlingar.

Men för mig är det inte elaka,grymma människor,det är människor som inte förstår bättre.

Inom westernvärlden är vi -inte-betjänta av att fnysa överlägset åt "djurskyddsidioterna",utan tvärtom lyssna,fundera,kommunicera och se om det går att ändra på något så att det går att lösa problemet på ett så etiskt korrekt sätt som möjligt. Och att tålmodigt informera de som inte förstår sporten varför en del saker görs som de görs,tex bytena(som jag fått frågor om).

det kostar oss alla så lite att lyssna,fundera och kommunicera

och ja,jag vet att jag är en sådan där jobbig människa som gider runt mellan disciplinerna och lär mig av alla.men eftersom western är något av det jag tycker är roligast så få rni förlåta mig om jag säger"vi",även om jag nog är en patetisk westernryttare:)

1. Men vad tycker du då att man ska göra vid sådant här uselt hästhållande? Finns det bättre lösningar än att protestera till de som är ytterst ansvariga för tävlingarna? Vad i så fall?

2. Varför sänker du dig till en så pass låg nivå i dina inlägg? Det är fullt möjligt att respektera varandras åsikter och framföra sig sakligt - man får stå för sina egna inlägg oavsett om någon annan skriver något dumt till en först.

3. Varför klumpar du ihop alla som är emot det här till "mad dogs"? Skriver du för att tjafsa och göra ner folk här eller för att sakligt framföra din åsikt?

Liknande trådar

Tävling Det har ju nu fattats beslut om att butta är tillåtet i begränsade mängder vid tävling. Dock så pass stora mängder att det har en...
2
Svar
21
· Visningar
3 228
Senast: via
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka