Djurskyddets anmälan Bökeberg

Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

Hi Boj:
Jag gick tillbaka till dett förste inlägg link och kom främ tilll den har, vet inte on den fungera.
http://epone.tv/dk/nyheder/vis/artikel/fei-ikke-aggressivt/?ttxnews(backPid)=285
Har lite svårt med danska men om jag inte missförstå se FEI det som inte djurplågari.
Så jag änta att plågari är en tålknings fråga!
The US Goverment does not see "water boarding" as torture!!??

I will for the last time repeat:
"I DO NOT LIKE OR APPROVE OF WHAT I SAW ON THE FILM"!!!
Men det ska inte innabär att jag skrita PLÅGARI till FEI som andra.

Jag hävdar med en dåres envishet, att utsätta en häst för onödig smärta är enligt lagen djurplågeri. Så den här frågan ställer jag inte bara till dig, utan till alla andra också, om man rycker en häst i munnen på det sätt som visas på filmerna. Ger det smärta eller inte i hästens mun?

Om man bedömer det som att det inte ger smärta så är det inte djurplågeri, men skulle man bedöma att det ger smärta så ja då är det väl djurplågeri.

Betänk också att det vid varje ryck blir många kg i hästens mun, och ju skarpare bett desto mer effekt.

Jag hävdar med en dåres envishet, att utsätta en häst för onödig smärta är enligt lagen djurplågeri. Så den här frågan ställer jag inte bara till dig, utan till alla andra också, om man rycker en häst i munnen på det sätt som visas på filmerna. Ger det smärta eller inte i hästens mun?

Om man bedömer det som att det inte ger smärta så är det inte djurplågeri, men skulle man bedöma att det ger smärta så ja då är det väl djurplågeri.

Betänk också att det vid varje ryck blir många kg i hästens mun, och ju skarpare bett desto mer effekt.

Intressant tänk! Smärta är ju en upplevelse... Hur kan man mäta upplevelse hos ett djur? Hur ser smärttrösklarna ut hos olika indivier? Var går gränsen för vad som är "acceptabel" smärta? (förfärligt ord i detta sammanhang men hittar inget bättre just nu...) Är det onödig smärta när nybörjarryttaren rycker i tyglarna för varje steg hästen tar, pga obalans? Då kanske det inte blir lika hårda ryck som vi såg på filmen, men i ställer timtals varje dag... Är det onödigt lidande när man inte får tag i veterinär, när hästen har ont nån stans? (troligen ett glesbygdsproblem) Är det onödigt lidande (nu talar jag inte bara om ren fysisk smärta) när man ger sin häst för mycket mat så den blir för tjock, för lite mat för att den ska banta....Finns hur mycket exempel som helst som man kan fundera kring...
Obs att jag inte försvarar ryttarens metod, men allt är inte svart och vitt...
Jag har haft en intensiv och stundtals förtvivlad diskussion med länsveterinärerna angående att brist på veterinärer utsätter djur för onödigt lidande, och alltså borde falla under djurskyddslagen. Men så bedömdes det inte....

Brott mot djurskyddslagen är det definitivt, vad brottsrubriceringen är kan vi bara spekulera om. Enda sättet är att prova ärendet i rätten.

Det finns säkert en massa gränsfall, detta är dock inte gränsfall, medvetna upprepade ryck i tyglarna med ett skarpt bett gör ont, tvivlar du verkligen på det? Det behöver man inte fundera på. Det man möjligen kan fundera på i situationen är att hästen inte reagerar på det. Det tyder på att det inte är något undantag utan vardagsmat för hästen. Min pålla hade blivit förtvivlad och rädd om man betet sig på det viset och troligen kastat sig i panik för att undkomma.

Efter vad jag sett så var det här plockat från framridningen, domarna befann sig antagligen inne på arenan. Det är nog snarare Tävlingsledarens uppgift att ta tag i det. Tror dock tyvärr att det känns kymigt att säga till etablerade ryttare. Kanske särskilt om det är fråga om utländska toppryttare....

Vi behöver nog tuffare människor som inte har för mycket respekt för dessa!

Nu kan det ju vara en fördel att bilderna finns ute på nätet, till allmän beskådan.

För övrigt tror jag knappast att hela sporten blir lidande, idioter finns överallt!

En viktig sak i som i alla fall jag fick lära mig när jag gick tävlingsledarutbildningen var att ALLA ska behandlas lika, så oavsett om det är Nisse skogsluffare som gör fel eller Pelle stortränare så är det tävlingsledarens jobb att se till att de sköter sig.

Det finns säkert en massa gränsfall, detta är dock inte gränsfall, medvetna upprepade ryck i tyglarna med ett skarpt bett gör ont, tvivlar du verkligen på det? Det behöver man inte fundera på. Det man möjligen kan fundera på i situationen är att hästen inte reagerar på det. Det tyder på att det inte är något undantag utan vardagsmat för hästen. Min pålla hade blivit förtvivlad och rädd om man betet sig på det viset och troligen kastat sig i panik för att undkomma.

Ja, å så kan man ju fundera även när det gäller tex ridskolehästarna.... Dom är ju åxå rätt så vana....
Vad jag försökte var att vinkla diskussionen till en mera övergripande nivå.
Jag tycker att man behöver fundera över rätt mycket, som jag hoppas framgick av mitt inlägg....

En viktig sak i som i alla fall jag fick lära mig när jag gick tävlingsledarutbildningen var att ALLA ska behandlas lika, så oavsett om det är Nisse skogsluffare som gör fel eller Pelle stortränare så är det tävlingsledarens jobb att se till att de sköter sig.

I den bästa av världar är det ju lika för alla, men jag undrar hur många som verkligen har modet att säja till herr storfräsare och vice världsmästaren? Det är ju bara att se hur min stallgranne reagerar. Han är skitförbannad på mig som sprider dynga i hans ögon. Kul liksom. Jag kommer inte att våga stå upp mot någon när jag ser hur vilda reaktioner det blir. Civilkurage är bra och jag önskar att jag hade mer av den varan.

Och var var alla åskådare när det var framridning? Var framridningen stängd eftersom reaktionen kommer först när Epona visar hur det gick till?

Men det är ju ändå skillnad. En ridskoleryttare skumpar ju inte med flit men en proffsryttare gör ju saker medvetet. Det är givetvis många hästar som har det dåligt, felaktig utrustning, felaktig träning, för lång väntan på veterinär o.s.v. Listan kan ju bli hur lång som helst. Allt lidande är fel det kan vi givetvis enas om, men var går gränsen till djurplågeri?

KL
Har western inga överdomare som även kontrollerar framridningen?
eller är det accepterat?

Trodde faktiskt inte att westernryttare red värre än rollkur i sdn utsträckning.

Faktiskt är ju skillnaden att dressyrhästarna som rids så inte rädda för bettet o vågar ta stöd o kan även läggas i rätt form när som...o inte fasen rycks det i som man försöker få igång en trögstartad gräsklippare.

Hästarna ser helt förstörda ut o skulle aldrig drömma om att våga sticka runt på prisutdelningen- se AvG.

Vad var det en amerikansk travtränare med häst till start idag uttryckte igår ang. Elitloppet? Jo att man i US ser mer till pengarna o äran än till hästarnas hållbarhet o viljan att springa.

Ja ni får kalla mig för antiamerikan, men titta oxå på deras travsport- pass. Där hästarna vurpar vid minsta taktfel. Shit happens.

UK som försvarar steeplechase o farlig FT- traditionen ska upprätthållas till varje pris.

Man har en helt annan syn på hästarna.

Efter vad jag har läst så ska det tydligen ha funnits 4 "stewarder" på framridningen när detta skedde.

Ja, å så kan man ju fundera även när det gäller tex ridskolehästarna.... Dom är ju åxå rätt så vana....
Vad jag försökte var att vinkla diskussionen till en mera övergripande nivå.
Jag tycker att man behöver fundera över rätt mycket, som jag hoppas framgick av mitt inlägg....

Jag tycker mest du försöker blanda äpplen och päron och förvirra saker. Somliga i diskussionen verkar se som sin uppgift att hitta att hitta andra som behandlar hästar dåligt. Som många sagt innan mig, att två gör fel gör det inte mer rätt.

På de flesta om inte alla ridskolor så försöker man minimera obehaget för hästarna. Det är knappast fallet för de ryttarna på filmsekvenserna, där är det nästan tvärt om. Ingen ridskola vad jag vet sätter på hästarna skarpa bett och lär ut hur man rycker mest effektivt, de sätter snarare på så snälla bett som möjligt och lär eleverna att undvika att dra och rycka.

Var går gränsen för vad som är "acceptabel" smärta?

En tillfogad smärta genom ryck och slag kan aldrig vara acceptabel i ett oprovocerat ögonblick.

Är det onödig smärta när nybörjarryttaren rycker i tyglarna för varje steg hästen tar, pga obalans? Då kanske det inte blir lika hårda ryck som vi såg på filmen, men i ställer timtals varje dag...

Många ridskolor har sk softhands inkopplade på sina hästar, sedan ska väl denna situation ställas till en rutinerad ryttare med ett riktigt skarpt bett i munnen på hästen. Så vad tycker du själv?

Tillkallar du veterinär om din häst är sjuk, så kan det aldrig kallas för att utsätta hästen för onödig smärta. Däremot skulle det bli så om du i samma situation struntade i att ringa.

Din sista fråga är även min... Vart går gränsen? Fick jag bestämma så skulle ribban ligga betydligt lägre än vad den gör idag. Alltså hårdare bedömning...
Nej ridskoleryttaren gör det inte med flict, men blir lidandet mindre för hästen för det? Och är det ett "nödigt" eller onödigt lidande? Är det nödvängdigt att lära sig rida? Ja kanske i en del fall, om man ska bli ridande polis tex.. Eller cowboy....Men för de allra flesta är det bara för att man vill...Och är det nödvändigt att vinna tävling, eller är det bara för att man vill?
Det här är en etikfråga i dess djupaste bemärkelse.

Ja det är jätteviktigt! Nu vet ju inte jg alls vem som var tävlingsledare på Böke, ej heller om denne faktiskt sa till..... Är det FEI som skötte den biten så kommer ju allt i en annan dager, de har kanske andraregler och förhållningssätt!

Din sista fråga är även min... Vart går gränsen? Fick jag bestämma så skulle ribban ligga betydligt lägre än vad den gör idag. Alltså hårdare bedömning...
Nej ridskoleryttaren gör det inte med flict, men blir lidandet mindre för hästen för det? Och är det ett "nödigt" eller onödigt lidande? Är det nödvängdigt att lära sig rida? Ja kanske i en del fall, om man ska bli ridande polis tex.. Eller cowboy....Men för de allra flesta är det bara för att man vill...Och är det nödvändigt att vinna tävling, eller är det bara för att man vill?
Det här är en etikfråga i dess djupaste bemärkelse.

Ja det är stor skillnad, jag är övertygad om att dels det gör f-n så mycket ondare att bli ryckt i tyglen med ett skarpt bett i munnen än med ett normalt tränsbett och dels att de flesta hästar är kloka nog att förstå skillnaden mellan misstag och bestraffning.

Men givetvis, ska vi förhindra allt lidande så kan vi slakta alla hästar direkt. Det är inte direkt nödvändigt att rida. Att jämföra oavsiktliga ryck från nybörjare (i den mån de rycker alls) med avsiktlig misshandel av hästar är inte direkt meningsfullt. Hur man kan förbättra ridundervisningen är en viktig diskussion men att ta upp den här i en tråd som handlar om tävlingsryttare som medvetet gör sin häst illa är alltför offtopic.

Nu vill jag inte vara den som ar den... men visst behover vi val studera de som lar manniskor rida? Jag tror de har "teknikerna" kom nagonstans ifran, att de blivit larda (tror ocksa de ar avarter, alltsa en latt snall korrigering som blivit "forstorad och forhardad" - att jamfora med halvhalter dar vissa manniskor sagar med rorelser som ar dryga 1.5 dm langa medan andra anser att halvhalter ar latt kramande av tygeln)

De har tavlingsryttarna haller clinics och lar folk rida, nagon larde Dom rida... sa pa satt och vis ar det nog ganska intressant och kanske viktigt att satta det i "instruktor-elev" ljus med?

Läste du mitt inlägg? Som jag skrev, jag tycker också att detta är bra att diskutera ridundervsining, men inte just i denna tråden. Det tycks som många vill gömma och glömma den grova ridningen och diskutera allt annat.

Läste du mitt inlägg? Som jag skrev, jag tycker också att detta är bra att diskutera ridundervsining, men inte just i denna tråden. Det tycks som många vill gömma och glömma den grova ridningen och diskutera allt annat.

När man diskuterar är det inte ovanligt att dra paraleller. Sen kan man tycka vad man vill om varandras paraell-tänkande. Att bara fortsätta älta hur hemskt det var tycker jag är meningslöst och leder ingen vart. Hänt har hänt och kan inte göras ogjort. För att tänka framåt anser jag det är en bra idé att man reflekterar kring hur kanske alla kan dra sitt strå till stacken för att minska hästars lidande, överlag...Ridskolan är bara ETT exempel. Möjligen dåligt, och jag missunnar verkligen ingen glädjen över att få lära sig rida, men hävda ändå att vi inte vet mycket om hur hästar upplever smärta/obehag. Nån som känner till någon forkning kring detta?

Vi vet inte hur mycket smärta och obehag det är att rida en häst över huvudtaget.

Ja det är stor skillnad, jag är övertygad om att dels det gör f-n så mycket ondare att bli ryckt i tyglen med ett skarpt bett i munnen än med ett normalt tränsbett och dels att de flesta hästar är kloka nog att förstå skillnaden mellan misstag och bestraffning.

Men givetvis, ska vi förhindra allt lidande så kan vi slakta alla hästar direkt. Det är inte direkt nödvändigt att rida. Att jämföra oavsiktliga ryck från nybörjare (i den mån de rycker alls) med avsiktlig misshandel av hästar är inte direkt meningsfullt. Hur man kan förbättra ridundervisningen är en viktig diskussion men att ta upp den här i en tråd som handlar om tävlingsryttare som medvetet gör sin häst illa är alltför offtopic.

Jag håller helt med dig. Dessutom så är det vi pratar om utifrån filmerna dessutom som vi diskuterat tidigare i tråden, ett medvetet sätt att skola bort hästen från bettet via våld och smärta, det blir en vesäntlig skillnad.

Liknande trådar

Tävling Det har ju nu fattats beslut om att butta är tillåtet i begränsade mängder vid tävling. Dock så pass stora mängder att det har en...
2
Svar
21
· Visningar
3 228
Senast: via
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka