Djurskyddets anmälan Bökeberg

• Western
  • Trådstartare Trådstartare Ettie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 549
  • Visningar Visningar 70 075
Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

Han menar att hästarna dessutom går på butta.
Hur ser dopingreglerna ut för western?
_______

vi har ju sett hur man binder upp ett ben o sen rider på sk bråkiga hästar.

Nej butta ar det inte regel-lagligt att rida pa i nagon av de berorda organisationerna. Men sa vitt jag forstar det ska det till en anmalan for misstankt doping for att det skall kollas.

och att binda upp ben ar inte nagot som "alla" gor - utan nagra (citerar maken) "chickenshits that can't ride to save their lives" som gor.

Som Wrangler sa, vi kan inte prata om "Westernridningens regler" eftersom de ser olika ut beroende pa vilken forening man tavlar under for dagen. Vilket gor saker o ting lite krangliga ibland.

syftet har vi redan diskuterat, det finns här i tråden! Man skolar bort den från handen med smärta så att minsta lilla signal ska trigga hästen att reagera ännu kvickare på hjälpen från ryttaren.

Senast ändrad:

Knapplån..... och förmodligen ett helt onödigt inlägg...

Har tittat på klippen.... Har läst i debatten.... både här och på andra ställen..

Något som jag har försökt analysera fram.... men inte lyckats är...

Vad är syftet med den här typen av framridning??? Vad vill ryttaren/ryttarna uppnå??? Om jag förstod syftet med behandlingen så skulle jag kanske ha lättare att acceptera. För om en ryttare i världseliten anser att den här behandlingen är nödvändig så kanske det är något som jag *blåbär/hobbyryttare* som jag är inte har förstått ännu trots att jag har hållit på med häst i hela mitt snart 47 åriga liv... Men ärligt... jag förstår inte, vad är syftet??

Kan någon vettig människa ge mig en hint om vad syftet är......

Det är ju inte en liten "blåbärs" tävling vi tittar på.. det är WM final.... så det kan ju inte handla om att i sista minuten försöka få hästen att förstå vad vi vill att den skall göra.. Det kan ju inte heller handla om att få en obstinat häst att koncentrera sig och lyssna på ryttaren på en ny tävlingsplats... Dessa hästar borde ju vara väl så vana vid miljöomnyten..

Tyvärr har vi igen Reining Trainer på den har siten.
Vissa moment komma från Ranch Work med ko. En snabb Roll Back för att fånga upp en ko som sticker.
Jag har aldrig sett ett Spin i Cow Work och den som skulla göra det på skulla få ta sitt Pick & Pack.
Slides hör inte hemma eller, som i alla sport eller arbetet uttförenda måste hästen har ett bra fotfästet.
Spins & Slides är ett show för publiken, jag kalla det för "Cheap Thrills". The Longer The Slide The Biger The :banana: (att slide halve bana ner till vägen måste vara ett Record)
Den form som vi se i den här video måste vara ett nytt form för den form där hästen har näsen ner i bröstet fanns inte tidiger som jag minns.
Hoppas jag har varit till hjälp.

fugly horse of the day som Bewildered hänvisade till här lite tidigare, har en mkt intressant bloggdiskussion på ca 360 kommentarer, som diskuterar mycket av det du nu är inne på, dvs att reining förlorat grundsyftet och blivit en showsport där det inte längre handlar så mycket om hästens funktionalitet i det dagliga arbetet med kor, utan det spektakulära är det som nu är det primära.

jag tycker det ringer bjällror i fråga om när såna tankar och diskussioner skett inom andra tävlingsgrenar :cool:

men diskussioen på fugly är mkt lärorik och intressant - gå in där och läs ni som är intresserade.

syftet har vi redan diskuterat, det finns här i tråden! Man skolar bort den från handen med smärta så att minsta lilla signal ska trigga hästen att reagera ännu kvickare på hjälpen från ryttaren.

Trodde i min enfald att skolning (bra som dålig) skall vara klar när man kommit till final i WM...

Men kan bara konstatera... att om man öppet visar en sådan ridning... så vill jag inte veta hur övrig skolning går till när ingen ser... :cool:

Är någorlund uppdaterad på var ifrån reiningen har sitt ursprung. Så det var inte själva tävlingsformen i sig jag funderade över... Utan just metoderna man använde vid framridningen...

Att en reininghäst skall kunna spinna är inte nytt... men vad är syftet med att spinna den så att den uppenbarligen håller på att trilla omkull av utmatning.. begriper jag inte... Att man tar hjälp av en vägg... eller ett rejält staket när man skall lära den unga hästen att stoppa med rejäl slide... är inte så svårt att förstå heller... Men i min värld skall dessa hästar ha passerat det stadiet i utbildningen när man är på den nivån dessa hästar och ryttare befinner sig.. Inte heller förstår jag varför man gör samma sak om och om igen...

Var det 11 gånger... någon av ryttarna satt full sprutt mot väggen..

Lika så den manliga ryttare som under tiden han rider i full rulle mot väggen sitter rejält bakåtluta och med tvåhandsfattning sågar hästen i munnen...

Nä... kan inte se att de träningsmetoderna har något med reiningens ursprung att göra...

Möjligen har Mackans förklaring bringat lite klarhet... Att hästen även på den här tävlingsplatsen skall veta att var kvick som attan i reaktionen annars är det precis lika smärtsamt här som på andra tävlingsställen..

Vilket endast får mig att konstatera att man utsätter hästarna för otilbörligt lidande och därför skall detta klassas som djurplågeri..

vart reiningen har sitt ursprung? Den är ju ko-drivnings född! Hästens kvickhet och förmåga att driva och valla boskap i samarbete med sin ryttare!

metoder vid framridning? detta har vi ju precis nyss också börjat diskutera senaste inläggen, leafhillranch har ju just påpekat detta, att tävlingsrainingen kommit en lång väg från ursprungs uppvisnings syftet, då var syftet att visa hästens funktionalitet att driva boskap, nu är det mer inriktat på det spektakulära och ren show, dvs grundsyftet har dämpats och det show inriktade väger tyngre. som jag kommenterat till dessa tankar så finns det andra exempel i respektive grenar på samma trend.

Men att världscups ryttarna sågar hästarna i munnen för de kommer för fort mot hinderna, live i tv o inte kommentatorerna bara säger "där fick han ta i" eller rider mot hindret o fast man ser att hästen aldrig kommer att klara att hoppar trillar i hindret o slår alla ben mot bommarna,
det är helt ok?
Ni säger att fei vet. är avtrubbade så de inte säger till, de är ju samma vet. som finns på hoppning o dressyr tänker ni inte på detta?

Lägg ner nu o kom till Bökeberg i helgen o stå vid framridningen o våga klaga på alla som rider fel o få förklarat varför ngn rider på ett sätt ni inte förstår,
för det är ju de ni säger hela tiden att ingen förklarar.

jag anser inte att det är rocket science och ngt som det finns ngn annan vettig förklaring på än den som är uppenbar, på fotaget vi diskuterar. Jag tror rätt många är överrens om detta.

Om hoppryttaren i fråga hade gjort halt och börjat rygga hästen med ryck i bettet eller sporrar i sidan eller spöstraff, lovar jag dig att det fallit utanför ramarna och tillskrivits rubriker. Det är inte olycksfalls eller missbedömnings beteende du ser på korrigerings ridningen på filmen, det är utstuderad korrigering parat med grav efterhands korrigering. Hur man kan välja att bortförklara det är för mig en gåta.

veterinärerna och folket på plats agerar utifrån ett grundläggande regelverk. när saker sker som det inte går att läsa sig till i regelverket och det tar hus i helvete är första steget att man granskar regelverket och sen tar upp det för eventuell justering. vilket förefaller vara på G ang. detta, eller man kan iallafall hoppas att FEI uttalat sig korrekt gällande de löftena.

Senast ändrad:

Är någorlund uppdaterad på var ifrån reiningen har sitt ursprung. Så det var inte själva tävlingsformen i sig jag funderade över... Utan just metoderna man använde vid framridningen...

Att en reininghäst skall kunna spinna är inte nytt... men vad är syftet med att spinna den så att den uppenbarligen håller på att trilla omkull av utmatning.. begriper jag inte... Att man tar hjälp av en vägg... eller ett rejält staket när man skall lära den unga hästen att stoppa med rejäl slide... är inte så svårt att förstå heller... Men i min värld skall dessa hästar ha passerat det stadiet i utbildningen när man är på den nivån dessa hästar och ryttare befinner sig.. Inte heller förstår jag varför man gör samma sak om och om igen...

Var det 11 gånger... någon av ryttarna satt full sprutt mot väggen..

Lika så den manliga ryttare som under tiden han rider i full rulle mot väggen sitter rejält bakåtluta och med tvåhandsfattning sågar hästen i munnen...

Nä... kan inte se att de träningsmetoderna har något med reiningens ursprung att göra...

Möjligen har Mackans förklaring bringat lite klarhet... Att hästen även på den här tävlingsplatsen skall veta att var kvick som attan i reaktionen annars är det precis lika smärtsamt här som på andra tävlingsställen..

Vilket endast får mig att konstatera att man utsätter hästarna för otilbörligt lidande och därför skall detta klassas som djurplågeri..

Cheap Thrills Brings In The Money!!
http://www.youtube.com/watch?v=hNq2GrkbCtc
People Love It :banana:
&
http://www.youtube.com/watch?v=hwG_ii33h5s&feature=related
Hard too argue 100.000 reasons not too do it :devil:

fugly horse of the day som Bewildered hänvisade till här lite tidigare, har en mkt intressant bloggdiskussion på ca 360 kommentarer, som diskuterar mycket av det du nu är inne på, dvs att reining förlorat grundsyftet och blivit en showsport där det inte längre handlar så mycket om hästens funktionalitet i det dagliga arbetet med kor, utan det spektakulära är det som nu är det primära.

jag tycker det ringer bjällror i fråga om när såna tankar och diskussioner skett inom andra tävlingsgrenar :cool:

men diskussioen på fugly är mkt lärorik och intressant - gå in där och läs ni som är intresserade.

Hi Mack:
Vill prata med Bewildered och se om jag kan komme till den andra disscusion.
Jag fråge dig vart i USA för jag vill vet lite vem jag prata med lite.
Jag änta att med din tid i Texas du har varit på Rodeo´s och känna till kulteren och att deras syn är inte som vi har här. Jag skulla tänke att folk som har rest och bot i andra lander skulla få ett lite breder syn om djurhållning. Man behove inte att gilla hur andra behändla sina djur (jag har sett saker du kan inte drömma om!) men hur långt för man gå i sina egen uppfättning av djur behändling mot andra?
Vissa är på ett Crusade och jag kan bara säjer "lycka Till"
Det som stor mig är att den har siten ska anvandes som ett "Hate Platform" för att förstora en annan persons liv.
I don´t think Gunner intended that when he made this site!!

Det är mycket bakom Reining jag inte giller och som jag själv skulla klassa som Djurplågari, men det kan vi ta i en annan discussion, Jag vill inte slänga bensin på en "Wild Fire".

Men att världscups ryttarna sågar hästarna i munnen för de kommer för fort mot hinderna, live i tv o inte kommentatorerna bara säger "där fick han ta i" eller rider mot hindret o fast man ser att hästen aldrig kommer att klara att hoppar trillar i hindret o slår alla ben mot bommarna,
det är helt ok?
Ni säger att fei vet. är avtrubbade så de inte säger till, de är ju samma vet. som finns på hoppning o dressyr tänker ni inte på detta?

Lägg ner nu o kom till Bökeberg i helgen o stå vid framridningen o våga klaga på alla som rider fel o få förklarat varför ngn rider på ett sätt ni inte förstår,
Så du försvarar detta o som Mackan skrev är det efterhandskorrigering o man begär mer än vad som är fysiskt möjligt för hästen.

Skulle detta vara ponnytävling så lovar jag att ponnymammorna skulle lämna in protest på protest:bow:

det som är verklig sport är när hästarna själva korrigerar korna- trodde att det var Reining???

Det är väl så att vissa kan leva med den sortens korr/bestraffning annars skulle det väl inte finnas. Somliga ryttare kör softare ridning somliga inte :devil:.

Ärligt talat, handlar det om att förstöra livet för folk som regelbundet och utan hämingar plågar hästar så tror jag faktiskt jag gärna hoppar på. Inte för att skada människan utan för att skydda hästarna och eventuellt få det till ett avskräckande exempel. Vi diskuterar allt mellan himmel och jord här och du har i Svenska ögon ett märkligt sätt att tänka och verkar mer bry dig om människorna som hanterar hästarna illa ill hästarna och att de inte förlorar anseende än att hästarna får det bättre.

Nu är det knappast det det handlar om här, att hata och förstöra människorsliv, utan att ventilera åsikter och tankar och förhoppningsvis leder det till att några hästar får det lite bättre. Det är inte som i USA att folk riskerar att bli stämda och kanske inte vågar säga sin mening. Man kan inte göra bort sig så kappitalt i Sverige (eller Danmark) och tro att man kan tysta ner folk. Nu kommer inte diskussioner på något enskilt forum förstöra något alls för honom, problemet för honom är att väldigt många reagerar och uttrycker det på många olika siter på internet och andra platser. Blir hans liv förstört så är det han själv som är fixat det han valde att bete sig illa mot hästen inte Buke, FB eller annat folk, hade han betet sig schyst mot hästen hade filmen inte existerat.

Jag skulle tippa att det som nu har visats är väldigt vanligt förekommande o anses som kutym- att man tar till vad som helst o skyller på hästen.

Vem kommer inte ihåg Parelli som försvarade sitt betéende med att folk inte förstog vad de såg- på en stor clinic.

"stora namn"- hästkarlar som har en hel tortyrutrustning i kammaren.

Precis. Men hur mycke pågår inte då bakom kulisserna,hemma.Som redan bankat skiten ur dom innan dom åker ut. Men det ingen ser lider man visst inte av så är det. Men det e klart man kan ju inte disskutera nåt förrns det har setts o ännu bättre filmbevis . Hästarna lider inte bara på tävling...kommer alltid o finnas djurplågeri... Jag tror många håller varandra om ryggen nu.

Nu är det ju så att filmerna talar för sig själva och vi behöver inte göra nåt annat än att reagera och lyfta fram det som mycket dålig horsemanship samt även djurplågeri i några. Blir hans liv förstört så är han ju själv grunden till det. Kryper han till korset och ber om ursäkt och ändrar sin träning så är det lugnt...till dess, NEJ! Att inte reagera är att acceptera och då är man farligt ute.

Maja_70: Nog finns det mycket suspekt på hemmaträningar men likväl får man inte sitta och låtsas som om det inte finns. En öppen diskussion, goda tränare som kämpar på och ett tydligt ställningstagande gör ju att det sakta sker en förändring. Ju fler som visar att god hästträning fungerar desto bättre...det gör ju att de som måste ta till andra metoder kommer lite på skam och där vill ju ingen stå...

Senast ändrad:

det är helt ok?

Där kom det igen! Har du öht läst inläggen i tråden? Det som diskuteras är oacceptabel behandling av häst utfört av sk elitryttare inom sin gren.
Gång på gång har det påpekats att det visst har förekommit inom de flesta discipliner, men just för dagen är det faktiskt reiningryttares behandling av sina hästar som är på tapeten. Två fel gör faktiskt inte ett rätt.
Hur har du bara mage att tycka att vi ska lägga ned diskussionen?!

Delvis knapplån
Till er som tyckte att det här var en "storm i ett vattenglas i lilla Sverige":
Det är faktiskt inte bara vi mjäkiga svenskar som reagerar :)
Danmark, Tyskland, Österrike, Storbrittannien, Frankrike... De flesta av Europas ryttarnationer, om inte alla, reagerar och tycker det är en fruktansvärd behandling av redan kuvade hästar!

Jag har också mailat FEI och ifrågasatt stewarders agerande och framfört min åsikt att om detta är "acceptabel behandling av häst" inom reglerna, så är det dags att se över dessa.

Så du tycker att de metoder som visats i klippen är helt acceptabla?

Så klart att det finns skit inom andra sporter men när Anky blev filmad när hon utövade rollkur så gick iaf inte jag ut till hennes försvar som du gör nu.

Fin horsemanship de visar prov på de där ryttarna i klippet :grin:

det är helt ok?

Liknande trådar

Tävling Det har ju nu fattats beslut om att butta är tillåtet i begränsade mängder vid tävling. Dock så pass stora mängder att det har en... 2
Svar
21
· Visningar
3 232
Senast: via
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Barfotaboots!
  • Lymfangit