Djurskyddets anmälan Bökeberg

Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

Japp, jag har varit i Texas och på rodeo osv osv och jag är fullt införstådd med kulturen så det behöver du inte oroa dig mera över nu. Tyvärr har jag ingen förståelse för hur kulturen ska tas hänsyn till under FEIs flagga och att någon sorts dispens i fråga om behandling av eller syn på djur skulle gälla, om det nu är USA eller vilken annan nationalitet vi skulle prata om, så hela den biten lämnar jag därhän.

när det handlar om att förstöra någons liv genom att inte hålla tyst utan diskutera det som väckt rubriker världen över, så kan jag bara säga att det 1) råder pressfrihet i sverige och även i USA och b) man ansvarar själv för sitt liv genom sina handlingar, så nej, jag tänker inte sluta diskutera detta oavsett hur gärna du vill att jag slutar.

Håller med.... Att folk reagerar är kanske det enda sättet för den som blivit hemmablind att stanna upp och ta sig en funderare... Vad håller vi på med??

När en en kuvad häst, som utför momenten blixtsnabbt på grund av rädsla för fysisk smärta blir "modell" för hur det "ska se ut"... eller snarare "hur det måste" se för att man skall kunna vinna.... då är sporten farligt ute...

När en häst tränad med metoder som inte innebär smärtupplevelser och rädsla och kanske saknar det där blixtsnabba, det lilla extra, och i mina ögon "kuvade" intrycket aldrig vinner.... Då kommer fler och fler att träna på ett sätt som ger en häst som uppvisar det beteende och uttryck som är uppsatt som ideal. Det ideal som ingen verkar få ifrågasätta.....

De tränare som tränar häst med i våra ögon "rätt metoder" kommer ständigt att ligga i bakvattnet. Det är bara framgång på tävlingsbanorna som ger berömmelse.. Aldrig framgång... är ju i princip samma sak som att tränaren inte är lika bra som de som ständigt vinner.

Om jag som rik ägare till en reininghäst vill att min häst skall vinna så sätter jag ju den i träning hos en tränare som har framgångar. Som rik ägare till en reiner är jag inte alltid dagligen involverad i hästens träning. Det jag som rik ägare till en reiner är intresserad av är framgångarna.
Det är också det som sätter press på tränarna... Framgång och helst fort.. då är det lätt att vägen dit sker med tveksamma metoder...

Ägaren ifrågasätter sällan framgången.... Inte tränaren heller av förklarliga skäl... Om ingen vill/får ifrågasätta träningsmetoderna... var kommer vi då slutligen att hamna?

Jag återkommer åter igen till videoklippen... Om denna typ av framridning anses nödvändig... Och om den typen av behandling av hästarna anses fullt normal och försvarbar på den här höga nivån... då undrar jag hur vägen dit har varit för hästarna.

Alla världscupryttarna sågar inte hästarna i munnen, och jag har sett mycket fin reining också.

Jag kan bara inte förstå hur man kan tycka att sådan korrigering är schysst. Visst, folk kan braka in i hinder för att de missbedömer och det är väl en sak men hur ofta skulle en världsstjärna spöa upp hästen efter det? Att fatta fel beslut i anridningen på ett hinder går på en hundradels sekund. Det är en helt annan sak att medvetet sitta och rycka i stången i flera minuter. Jag ser en ryttare som ger sin häst sjukt mycket stryk med det hjälpmedel han har tillhanda.

Slutligen tror jag att ALLA stora namn oavsett gren använder metoder vi hobbyryttare skulle klassa som djurplågeri. Det finns ju ett skäl till att vissa säger att man alltid ska ringa innan man kommer och hälsar på hästen man lämnat på träning. :grin:

Håller med.... Att folk reagerar är kanske det enda sättet för den som blivit hemmablind att stanna upp och ta sig en funderare... Vad håller vi på med??

När en en kuvad häst, som utför momenten blixtsnabbt på grund av rädsla för fysisk smärta blir "modell" för hur det "ska se ut"... eller snarare "hur det måste" se för att man skall kunna vinna.... då är sporten farligt ute...

När en häst tränad med metoder som inte innebär smärtupplevelser och rädsla och kanske saknar det där blixtsnabba, det lilla extra, och i mina ögon "kuvade" intrycket aldrig vinner.... Då kommer fler och fler att träna på ett sätt som ger en häst som uppvisar det beteende och uttryck som är uppsatt som ideal. Det ideal som ingen verkar få ifrågasätta.....

De tränare som tränar häst med i våra ögon "rätt metoder" kommer ständigt att ligga i bakvattnet. Det är bara framgång på tävlingsbanorna som ger berömmelse.. Aldrig framgång... är ju i princip samma sak som att tränaren inte är lika bra som de som ständigt vinner.

Om jag som rik ägare till en reininghäst vill att min häst skall vinna så sätter jag ju den i träning hos en tränare som har framgångar. Som rik ägare till en reiner är jag inte alltid dagligen involverad i hästens träning. Det jag som rik ägare till en reiner är intresserad av är framgångarna.
Det är också det som sätter press på tränarna... Framgång och helst fort.. då är det lätt att vägen dit sker med tveksamma metoder...

Ägaren ifrågasätter sällan framgången.... Inte tränaren heller av förklarliga skäl... Om ingen vill/får ifrågasätta träningsmetoderna... var kommer vi då slutligen att hamna?

Jag återkommer åter igen till videoklippen... Om denna typ av framridning anses nödvändig... Och om den typen av behandling av hästarna anses fullt normal och försvarbar på den här höga nivån... då undrar jag hur vägen dit har varit för hästarna.

Och det här var det vettigaste inlägget i hela "debatten" - huvudet på spiken.
Tack så mycket.

Problemet finns i alla delar av hästsporten och är en av anledningarna till att jag inte finner någon passion i att träna andras hästar längre.

Men att världscups ryttarna sågar hästarna i munnen för de kommer för fort mot hinderna, live i tv o inte kommentatorerna bara säger "där fick han ta i" eller rider mot hindret o fast man ser att hästen aldrig kommer att klara att hoppar trillar i hindret o slår alla ben mot bommarna, det är helt ok?

En sån urbota dum kommentar borde egentligen inte besvaras... Men.. Nu råkar det vara så att det är reiningen som är under luppen pågrund av vad världseliten visade upp på WM finalen... Om du vill plocka in mig i ett fack.. så placera mig bland westernryttarna... Alltså är det inte så att jag från en annan ridgren kritiserar något jag inte har rätt till.....

Lägg ner nu o kom till Bökeberg i helgen o stå vid framridningen o våga klaga på alla som rider fel o få förklarat varför ngn rider på ett sätt ni inte förstår,
för det är ju de ni säger hela tiden att ingen förklarar.

Det skulle jag gärna göra om jag hade möjlighet. Tyvärr jobbar jag. Och det kommer nog finnas fullt med folk runt framridningsbanan som är beredda att filma eventuella oegentligheter... Men om jag inte hör eller ser några videoklipp från Bökeberg..Då fanns det nog inget att kritisera... Vilket jag hoppas och önskar

Våga ta diskussionen i stället..... Våga ifrågasätta vad håller folk på med? När det är djur inblandat så måste man våga lyfta upp till diskussion om vad som är rätt och fel... Vad är etiskt och moraliskt försvarbart...

Hade tänkt att vara tyst men måste bara säga att detta inlägg omfattar allt jag skulle vilja säga själv!

Tränaren jag rider för är inte en av Sveriges främsta tävlingsryttare i reining men hon har garantrerat de mest välmående träningshästarna!

Japp, jag har varit i Texas och på rodeo osv osv och jag är fullt införstådd med kulturen så det behöver du inte oroa dig mera över nu. Tyvärr har jag ingen förståelse för hur kulturen ska tas hänsyn till under FEIs flagga och att någon sorts dispens i fråga om behandling av eller syn på djur skulle gälla, om det nu är USA eller vilken annan nationalitet vi skulle prata om, så hela den biten lämnar jag därhän.

när det handlar om att förstöra någons liv genom att inte hålla tyst utan diskutera det som väckt rubriker världen över, så kan jag bara säga att det 1) råder pressfrihet i sverige och även i USA och b) man ansvarar själv för sitt liv genom sina handlingar, så nej, jag tänker inte sluta diskutera detta oavsett hur gärna du vill att jag slutar.

1. I´v noticed Freedom Of Speach on this site seem´s too apply too some and not for others.

2. Ansvar??? ya, right :grin:

Skulla det inte vara lika bra att förbuda Hästhållning helt o hållet :idea:
Då kan alla känna sig trygg att igen häst plågas, ;)

kl

Tycker man att den här typen av bett är okej att stoppa i munnen på två-åringar, så förstår jag att man inte har mycket medkänsla med hästen :(

TB_hex_snaffles.jpg

TB_snaffle_med_twists.jpg

bit-Large_Twist150.jpg

Dessa bett säljs genom nämnde ryttares hemsida, med brasklappen att de är förbjudna på tävling.

Skulla det inte vara lika bra att förbuda Hästhållning helt o hållet :idea:
Då kan alla känna sig trygg att igen häst plågas, ;)

en bra början utan att gå till sån extrem är att inte låta tävling, pengar och framgång väga tyngre än empati och respekt för sina djur.

Trix: japp, exakt.

De betten har ett anvandninsomrade... fast inte pa tvaaringar utan som problemlosarbett pa aldre hastar, om de har for vana att bita fast i bettet och dra. De kan inte bita tag i dom dar twistade.

-till ovriga-

Att kulturen skiljer sig var inte menat att anvandas som en URSAKT - utan en form av "forklaring". Att vi ser saker och ting annorlunda. Det var heller inte menat att anvandas som nagot "overslatande" utan bara en binot, att vi har skillnader i var hasthantering och ridning som ar stora. Sen betyder inte det att man ska acceptera det for det, utan kanske forsoka inse skillnaderna och arbeta fran det.

lite mer allmant kan jag informera om att mitt uttryck "storm i ett vattenglas" inte var for ATT folk reagerade - utan snarare HUR det reageras. Dar "alla" blir heliga och vill hanga ut sarskilda ryttare till hoger och till vanster, nar vad vi ser pa videorna eg. ar symptom pa en sjuka som gar mkt djupare an en handfull ryttare. Hatkampanjerna alltsa. Vilket hittills faktiskt inte har varit lika stora, knappt markbara, har pa buke som pa andra stallen.. eloge for det! :)

F.o. kan jag upplysa om att en del av stormen ar markbar aven i staterna. Men jag misstanker att det kommer bli som med PP, uppdelning av lager och sen inte mer med det.

Syrran:

Du skrev ett kalasbra inlagg! Och jag tror du fick huvet pa spiken rakt av, bade med hemmablindhet och prestationskraven..! :)

De betten har ett anvandninsomrade... fast inte pa tvaaringar utan som problemlosarbett pa aldre hastar, om de har for vana att bita fast i bettet och dra. De kan inte bita tag i dom dar twistade.

De marknadsförs så här på hans hemsida, exemplet nedan gäller det tunnaste:
"A more severe mouthpiece ideal for tuning and intermittent training. Used alternately it softens the mouth, making the horse more responsive to their regular bit.

Crafted by Tom Balding

Good for 2 yr olds and up"

Jojo, man får hästen "känsligare" för det vanliga bettet. Inte konstigt om man stoppar in nåt som gör ont först. Om hästen "biter fast i bettet och drar" är det något som inte stämmer och det löser man inte med vassa verktyg.

-till ovriga-

Att kulturen skiljer sig var inte menat att anvandas som en URSAKT - utan en form av "forklaring". Att vi ser saker och ting annorlunda. Det var heller inte menat att anvandas som nagot "overslatande" utan bara en binot, att vi har skillnader i var hasthantering och ridning som ar stora. Sen betyder inte det att man ska acceptera det for det, utan kanske forsoka inse skillnaderna och arbeta fran det.

lite mer allmant kan jag informera om att mitt uttryck "storm i ett vattenglas" inte var for ATT folk reagerade - utan snarare HUR det reageras. Dar "alla" blir heliga och vill hanga ut sarskilda ryttare till hoger och till vanster, nar vad vi ser pa videorna eg. ar symptom pa en sjuka som gar mkt djupare an en handfull ryttare. Hatkampanjerna alltsa. Vilket hittills faktiskt inte har varit lika stora, knappt markbara, har pa buke som pa andra stallen.. eloge for det! :)

F.o. kan jag upplysa om att en del av stormen ar markbar aven i staterna. Men jag misstanker att det kommer bli som med PP, uppdelning av lager och sen inte mer med det.

Syrran:

Du skrev ett kalasbra inlagg! Och jag tror du fick huvet pa spiken rakt av, bade med hemmablindhet och prestationskraven..! :)

Att vissa ryttare pekas ut har att göra med att det är just de som råkat fastna på film. Att det sedan är ryttare som är i eliten och verkar som tränare gör det etter värre. De ska ha skit för det de gör.
Hade CS legat lågt och inte hotat med stämning, utan kanske gjort en pudel så hade förmodligen avskyn mot honom inte nått sådana nivåer.

Det folk regerar mest över är FEI:s stewarders handfallenhet och att ingen på plats verkar höja ett ögonbryn. Enligt FEI så hade många muntliga varningar delats ut på framridningen, men det krävs mer än så.
Vi vet att amerikaner och andra inte har samma syn på djur och djur på tävling som i Europa. Vi minns den alternativa dopinglistan och att de europeiska ryttarna bildade en förening i protest mot vad den listan innebar.

Därför beklagar jag alla dessa som rycker ut till CS försvar, men jag är inte förvånad.

Senast ändrad:

Det finns ju ett skäl till att vissa säger att man alltid ska ringa innan man kommer och hälsar på hästen man lämnat på träning. :grin:

En mtk vis svensk sa en gang till mig att - ar man inte valkommen nar som helst, hur som helst... sa skickar man inte sin hast dit.

..min kommentar var bara i forbi farten.. jag VET att det finns svenska tranare som anvander det i stor utstrackning pa unghastar. Och amerikanska, och tyska och.... och att det anses gora dom "mjuka".
De finns aven i dubbel variant och med shanks. Som de flesta bett sa ar det handen som gor bettet........ pa gott och ont :S men det ar nog tpoic for annan trad misstanker jag.

CS uppforande gor just nu att han framstar som en asna.

I ovrigt var mitt inlagg bara ytterligare ett forklarande utav mina ord da jag sag dom anvandas utav andra och jag kande att ytterligare en forklaring kanske var pa sin plats.

Det ar val klart att CS kunder, vanner och familj samt fans rycker ut till hans forsvar. I vissas ogon ar han just nu reiningdjavulen, i andras ogon ar han fortfarande en stor och kunnig hast manniska. Och med storsta sannolihet sa kommer diskutionerna mellan de bada lagren (talar nu inte om buke.. heh) blossa upp an mer och bli annu hetare ju mer "hart" folk forsoker fa fram sin poang till det andra lagret.

Jag ser med spanning pa framtiden, ska bli jatteintressant att se vad som kommer ur det har.

Tror de flesta som följer tråden är högst medvetna om de debatter som sker på andra forum och sociala media.

Klart att folk vill försvara honom som känner honom! utsagor som att "he's a true friend, a great family father" etc etc, florerar vilt på alla de forum från nära och kära. Det är väl självklart! Men två fel gör för den skull inte ett rätt - vad har dessa aspekter att göra med saken? svar: nada. Jag kan dra hur många exempel som helst på att alla förbrytare, om det så är mördare, pedofiler, soldater i krig, terrorister, eller vad det vara må, också har vänner, familj och bekanta som älskar dom högt och som aldrig sett ngt fel i vad de gör/gjort, för det har inte drabbat dem eller handlat om dem.
Det har liksom inte med saken att göra, men reaktionen är högst mänsklig.

att det är handen som avgör hur skarpt bettet är, är den största piece of c-p som ngnsin skapats i form av talesätt anser jag.

ett bett är utformat på ett visst sätt. skarpare eller mjukare, rent funktions mässigt i sin utforming. detta gör att samma hand som håller olika bett, fortfarande har en annorlunda effekt beroende på vilket bett. Högst logiskt rent fysik lags mässigt, och om så inte vore fallet skulle behovet av olika bett vara lika med noll.

Svarade iofs pa Trix inlagg och ignet annat.

Givetvis ar de utformade olika och har olika funktion - men det ar, i mina ogon, inte BS att handen gor bettet. Fraga hasten ang transbett med harda, tunga hander med mkt rorelse vs latta, foljsamma hander utan ofrivilliga rorelser. Det ar inte det samma och det vet du.

läs igen vad jag skriver.
samma dåliga hand på det tränsbett du beskriver, blir snäppet värre på ett skarpare bett.

en bra hand på ett vanligt tränsbett, blir fortfarande med ett skarpare bett, en skarpare hand. såvida du inte lyckas skapa en uber-robot människa som har den utomgjordliga förmågan att förändra sin hand minituöst, efter bettets funktion. såna människor brukar inte existera - endera har man en bättre hand rent allmänt, eller så har man en sämre. I bägge fall blir typen av bett, fortfarande en skillnad i dessa respektive händer.

Helt kallt kan jag konstatera att vi lagger olika innebord i olika ord.

Men ja visst, ett skarpare bett AR ett skarpare bett - det finns ryttare som kan rida pa bett som ar bra mkt vassare an nagot jag rider med utan att asamka mer obehag/smarta an vad jag "kan/gor" pa ett mildare bett.

Men du forstar utmarkt vad jag menade. Det finns korrekta satt att rida pa alla bett, att man sen som ryttare sjalv valjer bort sarskilda typer av bett for att man a) ogillar dom eller b) inte kan rida pa dom tycker jag ar utmarkt, mindre utmarkt ar nar man som ryttare inte ser sina egna fel och brister och satter sig med kassa hander och utan teknik pa ett skarpt bett som gor ens fel och brister som ryttare sa mkt mer smartsamma for hasten. Men, som jag skrev tidigare, det har ar nog ett amne for en annan trad. :)

(och innan nagon tror att jag "forsvarar" alla typer av bett - imo finns det MANGA bett vars uppfinnare borde slas i skallen med ett baseball tra for att ha skapat tortyrredskap som inte ens duger som vaggprydnad och aldrig nagonsin borde komma i kontakt med nagon levande varelse)

bra att du förstått vad jag menade, för skillnaden på ett bett beroende på skarphet, i exakt samma hand, är som sagt vesäntlig, annars skulle olika bett inte finnas i det utbud det gör.

jag anser inte att det finns någon vidare korrekthet i att rida på kedjor osv, den typen av bett är olämpliga pga sin skarphet, oavsett vilken hand som håller dem. Det är en utväg för människan som inte kan rida på ett korrekt sätt,eller vill åstadkomma saker som inte har med human ridning eller ett respektfullt sätt gentemot hästen, inget annat.

tillägg - såg att du editerat ditt svar nu och skrivit samma sak - bra, då är vi överrens ang. den frågan.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Tävling Det har ju nu fattats beslut om att butta är tillåtet i begränsade mängder vid tävling. Dock så pass stora mängder att det har en...
2
Svar
21
· Visningar
3 228
Senast: via
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka