Djurskyddets anmälan Bökeberg

Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

Fast det här är vuxna vi talar om, på hög nivå i sin ridning och självklart vet de precis vad de håller på med. De är inte helt avskärmade från världen utan kan väldigt lätt hitta information om hur dessa träningsmetoder påverkar hästarna (vilket de antagligen vet eftersom en van ryttare vet precis vad dennes metoder skapar för effekt på djuren) och de är heller inte avskärmade från fysisk smärta så de har empati och kan utöva den.

Jag har absolut ingen förståelse i min kropp för ett sådant beteende från en vuxen människa i ett välfärdsland. Ett barn ja. En fattig människa som är desperat. Ja. Men en utbildad, välinformerad och skicklig ryttare ska alltid hållas ansvarig för sina handlingar. Det är ju ändå dina handlingar som definerar din person och Ghandi hade väldigt rätt i att man kan bedöma ganska mycket utifrån hur djuren i ett land behandlas, även då hur de behandlas av en viss person.

Intresant:
Wise words of Gandi:
Och hur ska en utanför bedöma ett folk som kan inte uppfostra sin egen?

Knapplån: Måste bara få komma men en sista reflektion:
Tänk om det kunde läggas ner bara hälften så mycket energi på djurplågeri av den högre graden (nu vet jag att många går i taket direkt...) Hästar (eller för all del alla djur) som står och får svälta ihjäl, som aldrig kommer ut, som får gå med skador som ingen tar hand om, som transporteras inhumant. Listan kan göras lååång....Då kanske vi skulle kunna få en djurskyddslag med tänder, och resurser att bevaka den.... Detta vara garanterat mitt sista bidrag i den här debatten! ;-)

Ja tänk om vi levde i en utopi, nu är det så att ditt fina "det", det handlar om dig, mig och alla andra. Det är vi människor som har ansvaret i slutändan, man kan inte hänvisa till någon det.

Givetvis är det få förunnat att ensamma kunna omvända världen, men man kan börja i mindre skala på hemma plan. Jag tycker dock detta också är ett sidospår, som sagt två fel gör inte något rätt. Det går att behandla både kossor,grisar och hästar med respekt.

Intresant:
Wise words of Gandi:
Och hur ska en utanför bedöma ett folk som kan inte uppfostra sin egen?

Och här kommer det stora felet med denna debatt. :mad: Istället för att ansvarsfullt säga "jo det här förekommer i våran gren, vi ska ta tag i det, hur ska vi göra för att förbättra situationen?" och sedan sätta punkt där så säger man kort och gott "ni är ju också dåliga!". I ena varvet tycker ni att det är fel att döma ned en sport p.g.a. några ruttna ägg, men ändå vrider ni om det till att andra sporter är minsann lika dåliga :confused: En bättre argumentationsteknik är att önska. Jag pekar absolut inte på en hel gren utan de ensiklda ruttna puckon som faktiskt gör såhär mot hästarna. Och jag kan med gott samvete säga att jag INTE gör så, så visst kan jag som är utanför bedöma eftersom mitt egna är packat och klart!

Jag tycker inte att detta är accepterat i någon gren över huvud taget. Punkt. Här talar jag om en enskild vuxen människa eller en grupp av människor som absolut ska stå tillsvars för sina handlingar och är vuxna/myndiga nog att fatta vad de håller på med. Det går inte att skylla på att de inte vet bättre, jodå de vet bättre. De vet mycket väl att dessa metoder får folk från flera länder (även sina egna) att bli arga. De har internet, de har TV, de har information från djurskydd, samhället etc. och vet mycket väl vad deras träning skapar för effekter på hästarna. Det är just därför man använder dessa metoder!

Jag skjuter inte ned sporten. Det är människorna som jag inte accepterar och jag accepterar inte att man benämner det som "okunskap" och "kulturella förteelser". En kulturell förteelse är när människor svälter sina hästar för att de inte vill ge dem mat utan mata sina egna barn istället. En människa som inte vet bättre är 14 år gammal eller outbildad u-lands människa som tror stenfast på att gud sa åt dem att göra så. I motsats till dessa så VET ryttarna på filmerna vad de gör. Det är fruktansvärt löjligt att låtsas som annat och försöka ursäkta deras elaka ridsätt.

Och här kommer det stora felet med denna debatt. :mad: Istället för att ansvarsfullt säga "jo det här förekommer i våran gren, vi ska ta tag i det, hur ska vi göra för att förbättra situationen?" och sedan sätta punkt där så säger man kort och gott "ni är ju också dåliga!".

Nu vill jag påpeka att alla som har diskuterat detta i reiningens försvar har definitivt påpekat att detta är inte accepterat beteende av ryttarna, att man inte håller med om ridstilen och att saker borde göras för att lösa problemet. Det jag istället menar, som kanske inte framkommer tydligt här i min text, är att man borde ha satt stopp där.

Peka inte finger mot andra för det sätter er i precis samma låga sits som de idioter som dömer ut hela sporten. Vi pratat om reining och dessa ryttare enbart. Som ett försvar kan man påpeka "det är ju inte sporten det är fel på, det är ryttarna" och sedan sätta punkt där. De människor som är trångsynta och kommer med påståenden om att det är sporten det är fel på: slösa inte tid på dem. Deras uttal talar tydligt om vilka typer av människor de är ändå.

Det är exakt i samma anda som om någon i försvar mot rollkurens utbredd i dressyr hade sagt "ja men kolla på hoppningen eller reining, de rycker sina hästar i munnen!!". Vilket värdelöst argument kan jag tycka som inte har något i en vettig diskussion att göra :confused:

Ja men precis. Det är ju helt meningslöst att istället för att ta tag i problemen i sin egen disciplin så hänvisar man till andra discipliners hemska avarter.

syftet har vi redan diskuterat, det finns här i tråden! Man skolar bort den från handen med smärta så att minsta lilla signal ska trigga hästen att reagera ännu kvickare på hjälpen från ryttaren.

Nu vet jag inte om jag missuppfattat alltihop men det låter tvärtom för mig? Om man drar en häst i munnen blir den till sist väldigt okänslig och reagerer inte alls. Samma sak med skänkel. Därför är ju många ridskolehästar hårda i munnen och skänkeldöda. En riktigt bra ridhäst ska ha känslig mun och reagera på små, fina hjälper. Oavsett vilken diciplin man håller på med.

Nu vet jag inte om jag missuppfattat alltihop men det låter tvärtom för mig? Om man drar en häst i munnen blir den till sist väldigt okänslig och reagerer inte alls. Samma sak med skänkel. Därför är ju många ridskolehästar hårda i munnen och skänkeldöda. En riktigt bra ridhäst ska ha känslig mun och reagera på små, fina hjälper. Oavsett vilken diciplin man håller på med.

Det beror ju på hur man drar. Har man ett vanligt tränsbett som ungarna drar i tid och otid så är det lättare för hästen att stänga av än ett par välplacerade ryck med ett väldigt skarpt stångbett. Ger man hästen ett ryck och den inte lyssnar = konsekvenser på ett eller annat sätt (spöstraff, hårdare ryckningar, låsa nacken åt sidan etc.). På ridskola så rycker man aldrig särskilt konsekvent eller genomtänkt = stum i munnen och skänkeldöv.

fast skolar du hästen så pass medvetet som görs på filmen, dvs när hästen böjer in huvudet och släpper efter för rycket tillräckligt mycket, så lättar handen, så får du effekten. Det är rätt stor skillnad på denna skolning och ridskoleungars dragande.

Tussemaja: jag vet inte om jag tycker det är mindre djurpågeri än svältande missskötta hästar, den här typen av djurplågeri. Här tar man bort djurets integritet och kuvar den. Jag tror det är minst lika plågsamt, och definitivt är det att våldföra sig på ett djur.

Igår skrevs det på Epona en ledare, som verkligen slår huvudet på spiken :)

Varenda invändning/"försvarsargument" smulas sönder:devil:

Extra kul var det att läsa mr Schmersmals brev. Snacka om att erkänna sig skyldig. Om det inte funnits några fel varför då komma med det dravlet.
i övrigt är det bara att konstatera att reiningen kvalar in fint bland övriga grenar när det gäller att uppträda dåligt mot hästen. Detta trots allt prat från de på högre nivå att western är en mjuk ridstil. Vad är det för fel på människan som måste ta till denna typ av metoder för att vinna och hur klarar man av att se sig själv i spegeln efteråt?

Alla ridstilar kan vara mjuka, problemet är att det kommer in människor som inte inser att det går att komma längre med att vara mjuk i sitt sätt att rida och träna.

Det var bra skrivet! Mycket intressant också...

Jag är helt med dig Lenita. Önskar så att folk kunde hejda sig lite och allvarligt fundera på vad dom gör. Att våga ifrågasätta sig själv och sitt handlande lite mer.

Jag kan ha missförstått det du menar men har jag sagt något annat? Det jag säger är att western marknadsför sig som en mjukare ridstil än andra och nu är det ju tydligt bevisat att det för vissa är vinsten framförallt även där.
Jag slutade träna western just för att jag såg dessa tendenser precis som jag slutade med dressyren och hoppningen. Snabba reslutat istället för att jobba långsiktigt är det som verkar vara dagens melodi. Idag plockar jag lite från allt (och har ett helvete att hitta en tränare).

Jag har inte svårt att hitta tränare. Som jag sa i ett tidigare inlägg så är det flera som avvisar tuffa metoder och som är illa berörda av det som kommit i dagen nu. Jag fortsätter med western utan att acceptera dumheter.

Igår skrevs det på Epona en ledare, som verkligen slår huvudet på spiken :)

Varenda invändning/"försvarsargument" smulas sönder:devil:

Ja! Bra! Alla klippen som de har visar ju att det inte var en engångsföreteelse:crazy:. Man skäms över att en svenska (VM-ryttare) fanns med, för att hon "fencade" sin häst 13 (!?!??!?!) gånger under framridning.

Jag har inte svårt att hitta tränare. Som jag sa i ett tidigare inlägg så är det flera som avvisar tuffa metoder och som är illa berörda av det som kommit i dagen nu. Jag fortsätter med western utan att acceptera dumheter.

Skönt att höra att många reagerar. Det skrev jag nog tidigare att jag förutsätter också. Visste du/ni att detta förekom innan denna debatten?

Som jag sa tidigare, när jag började träna western 1995 varnade flera tränare för att det fanns de som ansåg att det var helt ok "med lite blod i mungipan" ... det har alltså pågått försök till att ändra tänket. Jag har valt att rida för de tränare som har hästen i fokus på ett positivt sätt och det kommer jag fortsätta med:cool:

Smärtuppfattningen i munnen mildras aldrig av. Däremot mister signalen sin betydelse och blir "white noise" om den aldrig kombineras med logisk eftergift. En typ av inlärd hjälplöshet (pun not intended), oavsett hur hästen reagerar så kommer den aldrig undan smärtan.

/Migo

fast skolar du hästen så pass medvetet som görs på filmen, dvs när hästen böjer in huvudet och släpper efter för rycket tillräckligt mycket, så lättar handen, så får du effekten. Det är rätt stor skillnad på denna skolning och ridskoleungars dragande.

Jag håller inte med. Rycken på filmen kommer inte som en konsekvens av hästens beteende, förvarnas inte av någon mildare signal och upphör inte när hästen reagerar. För att en korrigering ska ha en pedagogisk funktion så måste hästen veta vad som begärs, och få en omedelbar eftergift så fort den utför det. På filmen är det många, korta och hårda ryck i en mycket skarp stång, utan något sammanhang med hästens agerande.

Det enda hästen på filmen lär sig är att den aldrig kan komma undan smärtan från bettet, att smärtan kan komma precis när som helst och upprepas ett oförutsägbart antal gånger. Det ger en häst som absolut inte litar på handen, inte söker bettet och som ständigt går med ångest över eventuella kommande ryck. Ser säkert "mjukt" och "stabilt" ut...

*KL*
FEI gör ingen pudel men ger åtminstone sken av att ta de ifrågasatta händelserna vid reining-VM på allvar i sitt uttalande idag. Jag funderar däremot över hur å ena sidan den nu omnämnda rapporten från FEI's Chief Steward om att ett antal muntliga varningar delats ut under träning och å andra sidan tävlingsveterinärens tidiga utsaga om att allt gått regelrätt och fläckfritt till, förhåller sig till varandra. Kanske är det bara så att Chief Steward'en var onödigt petig.

Liknande trådar

Tävling Det har ju nu fattats beslut om att butta är tillåtet i begränsade mängder vid tävling. Dock så pass stora mängder att det har en...
2
Svar
21
· Visningar
3 228
Senast: via
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Valp 2025