Djurskyddets anmälan Bökeberg

Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

+1 på den frågan!

Inte sjutton tillfogar man smärta när man spänner sadelgjorden eller sitter upp :eek:

Hur vet man det? Vad är smärta? En signal till hjärnan om "fara". När är det "bara"obehag? När startar det som vi kallar smärta - vid vilken signalnivå? Är smärtupplevelsen densamma hos alla hästar? Jag har en häst som reagerar med missnöje när jag drar sadelgjorden. Hur vet jag att hon inte känner smärta? Nä, det finns inga enkla svar på sånt här....

Hur vet man det? Vad är smärta? En signal till hjärnan om "fara". När är det "bara"obehag? När startar det som vi kallar smärta - vid vilken signalnivå? Är smärtupplevelsen densamma hos alla hästar? Jag har en häst som reagerar med missnöje när jag drar sadelgjorden. Hur vet jag att hon inte känner smärta? Nä, det finns inga enkla svar på sånt här....
+1, helt enkelt.

I princip vad vi än gör med en häst begränsar dess naturliga beteende, redan det är en frihet vi tar oss som människor. Vilka begränsningar som innebär obehag, och var obehaget övergår i lidande - och hur skillnaden definieras - är långt ifrån självklart.

Reagerar din häst med missnöje när sadelgjorden dras åt så kanske just din häst har ont, du bör då kolla upp är hästen är frisk och kry och kanske byta sadel eller vara mer varsam när du spänner gjorden. Känner du din häst väl så bör du veta hur den visar glädje, smärta obehag mm.

Min häst reagerar inte alls på sadeln men hon är väldigt tydlig med om hon ogillar något.

I princip vad vi än gör med en häst begränsar dess naturliga beteende, redan det är en frihet vi tar oss som människor. Vilka begränsningar som innebär obehag, och var obehaget övergår i lidande - och hur skillnaden definieras - är långt ifrån självklart.

Givetvis, men tror du på allvar att hästar uppskattar eller är likgiltiga inför upprepade ryck med en skarp stång? Självklart finns det gränsfall, men för den skull behöver man väl inte stå och vela när det gäller uppenbart övervåld.

Gränsdragning göres lämpligen i samarbete med experter på hästars fysiologi, man kan säkerligen med god precision och utifrån mängden nervceller dra välgrundade slutsatser om vad som gör ont, men tills vidare så är det väl lämpligt att rikta in sig på uppenbara fall, och försöka göra något åt dem.

Givetvis, men tror du på allvar att hästar uppskattar eller är likgiltiga inför upprepade ryck med en skarp stång?
Nej, absolut inte - du missuppfattade mig. Jag höll med Tussemaja, som i sin tur ifrågasatte Pancaces inlägg om att hästar inte känner smärta av att sadelgjorden dras åt.

För att vara övertydlig; jag menar att just eftersom mycket av det vi gör med hästar innebär risk för obehag eller lidande eller smärta, och eftersom vi inte har några säkra sätt att avgöra vad en häst subjektivt upplever, så bör man utgå från ett slags försiktighetsprincip snarare än motsatsen.

Men nu är ursprunget till tråden bl.a ryck i munnen och en del tycks försvara/förklara det med att vi inte vet vad som gör ont. Det var åtminstone så detta spåret av tråden började.

+1, helt enkelt.

Lobelia har ju redan svarat ganska bra, men ja, jag vet vilka signaler min häst ger vid "bara" obehag och vid smärta. Sen var den precisa gränsdragningen är är tämligen omöjlig att svara på, det kan jag ju inte ens göra för egen del.

Missförstå mig rätt, för det är bara en nyfiken fråga: Om man ska ta det säkra före det osäkra, låter man då bli att sadla för att inte riskera att tillfoga hästen obehag som man inte missar? Fast ni kanske inte rider med sadel?

Nej, absolut inte - du missuppfattade mig. Jag höll med Tussemaja, som i sin tur ifrågasatte Pancaces inlägg om att hästar inte känner smärta av att sadelgjorden dras åt.

För att vara övertydlig; jag menar att just eftersom mycket av det vi gör med hästar innebär risk för obehag eller lidande eller smärta, och eftersom vi inte har några säkra sätt att avgöra vad en häst subjektivt upplever, så bör man utgå från ett slags försiktighetsprincip snarare än motsatsen.

Exakt vad jag menar! Å försiktighetsprincipen är vars och ens personliga ansvar. För att nu spinna på sadelgjordsexemplet: Jag har sett massor av folk som fullständigt oreflekterat drar åt sadelgjorden rätt okänsligt trots att hästen visar missnöje. DÅ har man inte använt sig av försiktighetsprincipen!

Reagerar din häst med missnöje när sadelgjorden dras åt så kanske just din häst har ont, du bör då kolla upp är hästen är frisk och kry och kanske byta sadel eller vara mer varsam när du spänner gjorden. Känner du din häst väl så bör du veta hur den visar glädje, smärta obehag mm.

Min häst reagerar inte alls på sadeln men hon är väldigt tydlig med om hon ogillar något.

Du kan vara övertygad jag är en person som använder "försiktighetsprincipen" och ständigt reflekterar över hur det jag gör inverkar på/påverkar hästen/hästar. Det där med att vara stensäker på det jag tror jag ser och vet, det har jag slutat med för länge sen....

Visst är det illa men försvarar det att man medvetet rycker hästarna i munnen eller låter dem spinna tills de nästan trillar av sig själv? Gör detta det svårare att bedöma om det är fel att medvetet göra hästen illa under framridning för att den ska prestera bättre på tävlingar?

Så du har din häst ( om du har någon) fri utan staket, utan att överhuvudtaget umgås med den? Ska man vara säker att inte göra någon annan varelse (inklusive människan) så får man i princip leva som en eremit, fast då kanske man sårar sina vänner och anhöriga genom att undvika det.

Ärligt talat, är det inte en helt annan debatt, vad som kan tänkas vara gränsfall? Ska man verkligen dra in den debatten som något slags försvar för att misshandla hästar?

Flikar in en kommentar;
Ärligt talat, är det inte en helt annan debatt, vad som kan tänkas vara gränsfall? Ska man verkligen dra in den debatten som något slags försvar för att misshandla hästar?
Nej, man kan tvärtom använda det i diskussionen som argument för att vara extra försiktig. Som jag gjorde, och som jag uppfattar att Tussemaja också gör.

Så du har din häst ( om du har någon) fri utan staket, utan att överhuvudtaget umgås med den? Ska man vara säker att inte göra någon annan varelse (inklusive människan) så får man i princip leva som en eremit, fast då kanske man sårar sina vänner och anhöriga genom att undvika det.

Det är pricis vad hela debate gick utt på!!!!!!
"Djurplågari Video Från Bökeberg"
FEI och ban vetrenär änsåg att igen djurplågari främ gick;
Vissa har med sina protest list ansåg det var.
Skrik, Hystäria o Ovanner för ett "Storm I Ett Vatten Glas".

Nej debatten går inte ut på att definiera vad som är djurplågeri utan på att uppmärksamma att det förekommer och göra något åt det. Ja förutom för dig, du verkar mest vara ute efter att förolämpa folk som ogillar hanteringen i synnerhet och svenskar i allmänhet för att vi är så korkade att vi bryr oss om hästars välfärd.

Det är pricis vad hela debate gick utt på!!!!!!
"Djurplågari Video Från Bökeberg"
FEI och ban vetrenär änsåg att igen djurplågari främ gick;
Vissa har med sina protest list ansåg det var.
Skrik, Hystäria o Ovanner för ett "Storm I Ett Vatten Glas".

Nu tror jag för min del att folk kan bli lite färgade, så även veterinärer och speciellt om man har samma inriktning som intresse.

Annars kan nämnas att en ryttare som ryckte hästen upprepade gånger i munnen under en tävling av annan disciplin, och nu hade hästen en tränsbett.

Blev anmäld av veterinär till tävlingsledningen, och ryttarens stängdes av från den tävlingen. Djurplågeri kallades det för, dock inget åtal eftersom inga sår kunde ses i hästens mun.

För en tid sedan stängdes en landslagsryttare tillika tränare av från alla aktiviteter inom Islandshästsporten pga dels ha brutit mot tävlingsreglementet i träning av häst men anmäldes också för djurplågeri.
Här ska SIF ha all heder som vågar sig på att sätta ner foten i marken när det är behövligt.

Tyvärr så ser jag det som att man faller tillbaka på traditionen från westernkulturen. Även om ambitionen till mjukare metoder finns där.

Europeisk hästkultur är som regel en helt annan. En annan syn på hästen- inget rovdjur. Att man låter hästen vänja sig med tiden o accepterar unghästars orutin.

Tack Axel for din input...

Jag vill bara tillagga att det -finns- ganska markanta skillnader aven har... kan eg bara tala for "oss" men det finns "horsebreakers" och "horsetrainers" och for "oss" ar det en markant skillnad emellan de bada.

Hos manga "nonames" ute pa vishan ar en baby just "a baby" och man tar det darifran. Sa det ar inte alla som anser att unghasten "Bara ska ta det", aven om de, tyvarr, syns mer.

Liknande trådar

Tävling Det har ju nu fattats beslut om att butta är tillåtet i begränsade mängder vid tävling. Dock så pass stora mängder att det har en...
2
Svar
21
· Visningar
3 228
Senast: via
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka