Djurskyddets anmälan Bökeberg

Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

Det är samma brev som alla som mailade tycks ha fått redan längre tillbaka!

Det är samma brev som alla som mailade tycks ha fått redan längre tillbaka!
Ok, förstår. Det var åtminstone en nyhet för mig som inte mailat, att FEI berättar att man behövt tillrättavisa ryttare flera gånger medan tävlingsveterinären i sin första kommentar med emfas hävdade att allt gått rätt och riktigt till. Möjligen finns det en diskrepans mellan vad FEI tycker är anmärkningsvärt och vad en veterinär tycker är anmärkningsvärt.

Nej det finns längre bak i tråden citerat till och med och flera skrev att de hade fått samma svar på sina mail! Men visst är det en ren motsägelse som du säger!

Jag håller inte med. Rycken på filmen kommer inte som en konsekvens av hästens beteende, förvarnas inte av någon mildare signal och upphör inte när hästen reagerar. För att en korrigering ska ha en pedagogisk funktion så måste hästen veta vad som begärs, och få en omedelbar eftergift så fort den utför det. På filmen är det många, korta och hårda ryck i en mycket skarp stång, utan något sammanhang med hästens agerande.

Det enda hästen på filmen lär sig är att den aldrig kan komma undan smärtan från bettet, att smärtan kan komma precis när som helst och upprepas ett oförutsägbart antal gånger. Det ger en häst som absolut inte litar på handen, inte söker bettet och som ständigt går med ångest över eventuella kommande ryck. Ser säkert "mjukt" och "stabilt" ut...

Om du har läst vad jag skrivit tidigare i tråden så ser du att du fastnat på fel del av mitt inlägg som enbart är ett direkt svar till snuffsans jämförelse med ridskoleungars dragande.
det är inlärd hjälplöshet vi ser på filmen i och med den totala bestraffningen utanför ett sammanhang för hästen, vilket jag mkt tydligt skrivit om tidigare i tråden. Men i slutänden, eftersom det handlar om tvärstopp i hög hastighet, så skolar man hästen oavsett, för rycken är till för att skapa sån smärta att minsta tag i tygeln sen ska få hästen att tvärstanna/ge vika för trycket etter snabbare. som jag skrivit om tidigare så är det extra hög grad av djurplågeri som jag ser det, just för ATT, det som jag redan påpekat, sker utanför ett kopplingsbart kontext för hästens del, dvs bestraffningen sker utan relation till stoppet, som hästen redan svarat på. Jag är helt övertygad om att det dock är ett medvetet skolningsförsök att spara några halvsekunder i reaktion bara för att hästen ska associera tygeltaget i bettet med blixtsnabb undergivelse - oavsett kontextet, och därmed är resultatet uppnått å ryttarens vägnar.

Senast ändrad:

*KL*
FEI gör ingen pudel men ger åtminstone sken av att ta de ifrågasatta händelserna vid reining-VM på allvar i sitt uttalande idag. Jag funderar däremot över hur å ena sidan den nu omnämnda rapporten från FEI's Chief Steward om att ett antal muntliga varningar delats ut under träning och å andra sidan tävlingsveterinärens tidiga utsaga om att allt gått regelrätt och fläckfritt till, förhåller sig till varandra. Kanske är det bara så att Chief Steward'en var onödigt petig.

det där är ö.h.t inget uttalande från idag, det är exakt, ordagrant, samma svar som de lekmän som valde att kontakta FEI, mottog via mail response omedelbums inom några timmar efter att ha kontaktat FEI. Jag är kritisk till påståendet om muntliga varningar,när man i samma andetag hävdar att allt skett inom protokoll och enligt regelverk. det borde finnas protokoll även på sådana muntliga varningar om det ska vara seriöst dvs man dokumenterar till vem och varför de utdelats.

Senast ändrad:

det där är ö.h.t inget uttalande från idag
Jag har förstått det, och det var slarvigt av mig att omnämna det så när det i själva verket bara var LR som publicerade det idag.
Jag är kritisk till påståendet om muntliga varningar,när man i samma andetag hävdar att allt skett inom protokoll och enligt regelverk. det borde finnas protokoll även på sådana muntliga varningar om det ska vara seriöst dvs man dokumenterar till vem och varför de utdelats.
Kunde inte hålla med mer.

Vad jag inte förstår är ..finns inga kameror uppsatta på banan där ryttarna rider fram och tävlar ? ell jag kanske har missat , dem har ? Stallar har ju kameror uppsatta för att ingen doping ska kunna utföras ell hästar bli utsatta för nått olagligt ..Filmas ritterna då finns ju bildbevis , ingen kan smita undan ell bli ev falskt anklagad om ev otillåtna metoder . Ni har kanske diskuterat detta ..men jag har inte orkat läsa igenom allt ,,

det lilla jag kan ang. att ha övervakningskameror uppsatta så är det en oerhört komplicerad grej som i dagsläget i sverige faller under ngn sorts regel som handlar om "integritets lagar" - hittar inget bättre ord just nu. Men summa summarum så är det oerhört komplicerat och strikt regelverk som krävs för att få ha övervakningskameror, det krävs särskilda licenser för varje kamera och plats och situation, så nej -jag tror inte det finns i samband med hästtävlingar, även de internationella, eftersom det är en stor process att ha sån licens och internationella tävlingar fluktuerar ständigt dvs det är inte alltid samma plats osv. Detta säger jag som sagt utifrån kunskap av hur det funkar med övervakningskameror rent generellt, i orelaterade hästbranscher också.

vad jag vet har långifrån alla stallar övervakningskameror, det är betydligt vanligare med patrullerande nattvakt och att området är officiellt stängt för övriga efter kl xx.

Senast ändrad:

Kom förbi och sog ditt brev.
Titta på filmen igen och du se att hästen är inte stressed, bara "Brain Dead" Den har helt enkelt stängt av sig och göra det som den är programerad att göra.
Så om man vill hålla sig till tråden för man gå tillbaka till första börjen:
Hästens första träning där den har blivit psykisk knäckt, programed intill ett sliding spinning machine som har svårt att registrera nånting utan för dess program så att när ryttern ger ett signal få igen respons och måste förstärka signalen. Tyvärr gå den signalen över till ett mer bestraffning som se utt som djurplågari villket i sin tur är ett tolknings fråga som igen kan nagla fäst.

Ingen levande varelse som kan röra på sig kan vara hjärndöd.
Levande varelser kan heller inte programmeras till maskiner som varken känner eller tänker.

När en häst beter som som att den är hjärndöd beror det på att den är utsatt för den yttersta stress, och den har lärt sig att hantera det genom att gå in i sig själv.
Om den här hästen inte reagerar på en signal, så är det inte för att den inte känner, det är för att den inte kan reagera, för att den stängt sig inne.

Vill man få respons från en sådan häst måste man få den att "komma ut" och det gör man INTE med en kraftigare signal. (om man nu vill kalla gräsklippar-rycket för signal...)

Du har verkligen intalat dig att hästen inte känner de där rycken? Att den är hjärndöd och saknar både tankar och känsel?
Kanske känner/uppfattar den inte smärtan på normal vis precis under ritten, då den är avstängd, men du kan lite på att den känner det tusenfalt när den är ensam i boxen :cry:

HUR kan du tycka att det SER UT som djurplågeri?
Ser ut som?
Va?

Det där med kamera regleras i två lagar lagen om allmän kameraövervakning och personuppgiftslagen tror jag. Tror också det står nåt om att behovet av övervakningen ska väga tyngre än de övervakades intresse av skydd för den personliga integriteten.

I ett sånt här fall borde det gå att sätta upp eftersom det är ett avgränsat område som är framridningsbanan och dit har inte allmänheten tillträde hur som helst. Det finns också djurskyddsintressen i det (uppenbarligen:crazy:)

Leafhillranch:

Tyvärr gå den signalen över till ett mer bestraffning som se utt som djurplågari villket i sin tur är ett tolknings fråga som igen kan nagla fäst.

Var går gränsen för att DU ska våga kalla något solklart djurplågeri? Vågar knappt inte tänka på var du har din gräns efter ett sånt uttalande som du gör.

Jag har hållit mig utanför den här diskussionen... Inte för att jag inte finner sakfrågan intressant och värd att diskuteras, utan för tonen (och nivån på diskussionen) som övervägande verkar råda.

Men nu (och ni får så gärna inte hålla med om det jag skriver) känner jag att jag inte vill vara tyst längre.

För det första. Vi använder hästar dagligen på ett sätt som kan anses icke naturligt – eftersom att kånka runt på eller dra runt på människor och utföra allehanda saker som vi tycker att de ska göra, inte är något som är naturligt för den vilda hästen. En del av de sakerna vållar säkerligen en hel del obehag också - hur välmenande vi människor än är. Så… frågan blir väl då – hur ska vi, som använder hästar för vårt höga nöjes skull, förhålla oss till dem, hur ska vi behandla dem och hur långt är det ok att gå för att nå framgång.

Avarter finns överallt. Att konstatera det betyder inte att man säger att det är ok, som en del tycks tro. Det som jag tycker vore intressant vore att tala lite mer konstruktivt om HUR vi kan förändra ett förhållningssätt inom hästsporten – oavsett gren – till förmån för hästarnas väl och ve.

Den här typen av diskussioner (oavsett om de rör dig om rollkur i dressyr, barrering i hoppning, överdrivet användande av spö (eller grisfösare för den delen!) i trav, hårdhänt beteende i reining, fälttävlansbanor där hästar bryter ryggen eller galopplöp där de bryter benen, eller vilken annan gren det nu rör sig om) måste tas på största allvar. Och behandlas ansvarsfullt.

Och om de överhuvudtaget ska leda till något utom allmän pajkastning, generaliseringar och tröttsamma utbrott om hur dumma alla andra är och hur förkastlig en hel sport är, så måste man vara extra noga med såväl ton som innehåll.

Förändring uppnås inte genom att skälla ut folk som har en annan åsikt, eller att dra alla över en kam när man inte tycker om något.... Jag tror att vi däremot kan uppnå en både dramatisk och hållbar förändring genom att alltid sträva efter att låta goda exempel ta plats och skina... Buck Brannaman, Tom och Bill Dorrance, Ray Hunt, Mark Shastid, Craig Johnson... eller för ett exempel närmare och en tränare som jag hyser enorm respekt för: Bob Mayhew. Eller varför inte Stacy Westfall – så att vi får in en kvinna också ☺

Hästmän (och kvinna) som arbetar med hästar på ett lugnt genomtänkt och empatiskt sätt som handlar om respekt för hästen som en partner. Hästmän som är anledningen till att jag är så tilltalad av den här världen… av den här sporten (alltså westernridning).

Det finns så mycket positivt att lyfta med westernridningen. Varför inte sätta fokus på det och låta det skina också - istället för att tjata om och om igen om en händelse som jag inte tror att någon tittar på och tänker "ja – vilket effektivt höjdarsätt att skapa ett förtroendefullt och långsiktigt effektivt förhållande med min häst. Så måste jag också göra…"

Jag tänker i alla fall lägga min energi på att försöka bidra till att det som är positivt med Westernsporten får dominera och ta plats – och på så sätt är jag övertygad om att jag bidrar till att i förlängningen sätta nivån för vad som är och inte är acceptabelt. Det är min personliga övertygelse att det är så man skapar en förändring. Genom att tända ett ljus och sen ett och sen ett och sen ett och så vidare. Till sist kan ingen gömma sig i mörkret.

Men om man bara talar om för alla att de är dumma i huvudet… Om man bara förkastar och drar alla westernryttare över en kam, för det vet man ju hur vi är, det har man minsann sett i stallar och på framridningsbanor, eller om man försöker stoppa diskussionen med argument i stil med ”Din gren är ju ännu värre så du ska inte komma här och tycka”. Då är det ingen som orkar lyssna – och den som till syvende och sist förlorar på det, det är faktiskt hästarna.

Är det verkligen det vi vill uppnå? Eller vill vi skapa något annat?

You tell me.

Och så menade jag naturligtvis Mark Rashid.... fingrarna sprang ifrån mig.... sorry

Hästmän (och kvinna) som arbetar med hästar på ett lugnt genomtänkt och empatiskt sätt som handlar om respekt för hästen som en partner. Hästmän som är anledningen till att jag är så tilltalad av den här världen… av den här sporten (alltså westernridning).
Det finns så mycket positivt att lyfta med westernridningen. Varför inte sätta fokus på det och låta det skina också - istället för att tjata om och om igen om en händelse som jag inte tror att någon tittar på och tänker "ja – vilket effektivt höjdarsätt att skapa ett förtroendefullt och långsiktigt effektivt förhållande med min häst. Så måste jag också göra…"

Jag tänker i alla fall lägga min energi på att försöka bidra till att det som är positivt med Westernsporten får dominera och ta plats – och på så sätt är jag övertygad om att jag bidrar till att i förlängningen sätta nivån för vad som är och inte är acceptabelt. Det är min personliga övertygelse att det är så man skapar en förändring. Genom att tända ett ljus och sen ett och sen ett och sen ett och så vidare. Till sist kan ingen gömma sig i mörkret.

Men om man bara talar om för alla att de är dumma i huvudet… Om man bara förkastar och drar alla westernryttare över en kam, för det vet man ju hur vi är, det har man minsann sett i stallar och på framridningsbanor, eller om man försöker stoppa diskussionen med argument i stil med ”Din gren är ju ännu värre så du ska inte komma här och tycka”. Då är det ingen som orkar lyssna – och den som till syvende och sist förlorar på det, det är faktiskt hästarna.

Är det verkligen det vi vill uppnå? Eller vill vi skapa något annat?
Tyvärr så ser jag det som att man faller tillbaka på traditionen från westernkulturen. Även om ambitionen till mjukare metoder finns där.

Kan inte låta bli att gå till gurun för detta- Parelli, som visade vad man tar till när det inte fungerar på det sätt som man vill- som man själv förespråkar.
Dessutom inför en publik o när dagens kommunikation sprids som en löpeld världen över.. blixtsnabbt. Busted!

Europeisk hästkultur är som regel en helt annan. En annan syn på hästen- inget rovdjur. Att man låter hästen vänja sig med tiden o accepterar unghästars orutin.

Nej jag ser inte tjusningen med just western.
Att rida ut på lång tygel kan man göra på vilken häst som helst.

Att accelerera, stanna eller snurra så fort som möjligt är mer för motorsport, men sålänge folk tycker att det är häftigt så kommer detta fortgå- på vems bekostnad:crazy:

Axel det där var ett oerhört inskränkt och fördomsfullt inlägg. Att försvara den europeiska hästhållningen som så mycket bättre än alla andra med alla skandaler som skett inom de grenarna är löjligt. Det handlar inte om det. Det handlar inom alla grenarna om människor som vill vinna till varje pris. Det gäller inom western men även inom dresyr och hoppnig. Det här handlar inte om en specifik gren utan om hela världseliten inom ridnig. Det finns massor av bra ridning och massor av skit. Skiten måste belysas på alla ställen och sopas bort.
Angående
Att accelerera, stanna eller snurra så fort som möjligt är mer för motorsport, men sålänge folk tycker att det är häftigt så kommer detta fortgå- på vems bekostnad
så undrar jag varför dessa saker är sämre än halt ur galopp på en dresyrbana, piruetter, passage och ökad trav. Vill man ta sig fortare fram kan man galoppera och varför är det bättre att vända i galopp på stället som i en pisuett än göra ett stopp från galopp och sen vända och varför är det bättre att snurra i en galopppiruett än att göra en korrekt spin? Det är bara en värdering i dina ögon och är ingen allmängiltig sanning då sakerna i sig, rätt utförda, inte skadar hästarna.

Axel -
Måste erkänna att jag inte förstår vad du menar riktigt... de hästmän jag framhöll som goda exempel har ju precis den hästsyn du säger är europeisk. Så handlar det om kontinenttillhörighet eller om bra horsemanship?

Och återigen ligger vi på en nivå som inte leder någonstans. Trist. Nu ska jag gå ut och sprida lite positiv energi istället. ha en härlig dag alla!

Senast ändrad av en moderator:

Jag kan inte se vitsen med att klanka ner på alla Westerngrenar utifrån avarterna. Allt vi gör med hästarna sker på deras bekostnad (eller för deras nöjes skull) och det mesta kan vara skadligt eller obehagligt om man utför det felaktigt.

@Kirum

Jag det äv väldigt viktigt att belysa fel i hur vissa behandlar sina hästar oavsett gren. Det fungerar inte enbart med att ta fram bra exempel utan man måste även angripa avarterna dirket och även sätta fokus på vad som är oacceptabelt och oförsvarbart. Detta givetvis oavsett gren.

skillnaden är rätt vesäntlig mellan att som människa bli tillfrågad och ombedd att gradera sin smärta, mot en smärta vi tillfogar ett djur, som vi själva inte kan bedöma graden på, och som djuret inte kan svara på och gradera det heller. :cool:

Kirium:
merparten av tråden har haft en sån diskussion, dvs vikten av att inte bara sitta och klaga på ett internetforum utan kontakta FEI och förbund osv, för att göra sin ståndpunkt tydlig. Dessa konstruktiva alternativ var inte helle de, så uppskattade från flera håll i tråden trots att det går att peka på flera incidenter inom andra grenar där sådant agerande har haft stor genomslagskraft och väckt till ett skärptare reglemente och ställningstaganden runt vissa ageranden och hanteringsmetoder.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Tävling Det har ju nu fattats beslut om att butta är tillåtet i begränsade mängder vid tävling. Dock så pass stora mängder att det har en...
2
Svar
21
· Visningar
3 228
Senast: via
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Valp 2025