E
Ettie
Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg
Det är samma brev som alla som mailade tycks ha fått redan längre tillbaka!
Det är samma brev som alla som mailade tycks ha fått redan längre tillbaka!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ok, förstår. Det var åtminstone en nyhet för mig som inte mailat, att FEI berättar att man behövt tillrättavisa ryttare flera gånger medan tävlingsveterinären i sin första kommentar med emfas hävdade att allt gått rätt och riktigt till. Möjligen finns det en diskrepans mellan vad FEI tycker är anmärkningsvärt och vad en veterinär tycker är anmärkningsvärt.Det är samma brev som alla som mailade tycks ha fått redan längre tillbaka!
Jag håller inte med. Rycken på filmen kommer inte som en konsekvens av hästens beteende, förvarnas inte av någon mildare signal och upphör inte när hästen reagerar. För att en korrigering ska ha en pedagogisk funktion så måste hästen veta vad som begärs, och få en omedelbar eftergift så fort den utför det. På filmen är det många, korta och hårda ryck i en mycket skarp stång, utan något sammanhang med hästens agerande.
Det enda hästen på filmen lär sig är att den aldrig kan komma undan smärtan från bettet, att smärtan kan komma precis när som helst och upprepas ett oförutsägbart antal gånger. Det ger en häst som absolut inte litar på handen, inte söker bettet och som ständigt går med ångest över eventuella kommande ryck. Ser säkert "mjukt" och "stabilt" ut...
*KL*
FEI gör ingen pudel men ger åtminstone sken av att ta de ifrågasatta händelserna vid reining-VM på allvar i sitt uttalande idag. Jag funderar däremot över hur å ena sidan den nu omnämnda rapporten från FEI's Chief Steward om att ett antal muntliga varningar delats ut under träning och å andra sidan tävlingsveterinärens tidiga utsaga om att allt gått regelrätt och fläckfritt till, förhåller sig till varandra. Kanske är det bara så att Chief Steward'en var onödigt petig.
Jag har förstått det, och det var slarvigt av mig att omnämna det så när det i själva verket bara var LR som publicerade det idag.det där är ö.h.t inget uttalande från idag
Kunde inte hålla med mer.Jag är kritisk till påståendet om muntliga varningar,när man i samma andetag hävdar att allt skett inom protokoll och enligt regelverk. det borde finnas protokoll även på sådana muntliga varningar om det ska vara seriöst dvs man dokumenterar till vem och varför de utdelats.
Kom förbi och sog ditt brev.
Titta på filmen igen och du se att hästen är inte stressed, bara "Brain Dead" Den har helt enkelt stängt av sig och göra det som den är programerad att göra.
Så om man vill hålla sig till tråden för man gå tillbaka till första börjen:
Hästens första träning där den har blivit psykisk knäckt, programed intill ett sliding spinning machine som har svårt att registrera nånting utan för dess program så att när ryttern ger ett signal få igen respons och måste förstärka signalen. Tyvärr gå den signalen över till ett mer bestraffning som se utt som djurplågari villket i sin tur är ett tolknings fråga som igen kan nagla fäst.
Tyvärr gå den signalen över till ett mer bestraffning som se utt som djurplågari villket i sin tur är ett tolknings fråga som igen kan nagla fäst.
Som när sjuk syster fråga:
"på ett skala av 1-10, hur mycket ont har du?"
Tyvärr så ser jag det som att man faller tillbaka på traditionen från westernkulturen. Även om ambitionen till mjukare metoder finns där.Hästmän (och kvinna) som arbetar med hästar på ett lugnt genomtänkt och empatiskt sätt som handlar om respekt för hästen som en partner. Hästmän som är anledningen till att jag är så tilltalad av den här världen… av den här sporten (alltså westernridning).
Det finns så mycket positivt att lyfta med westernridningen. Varför inte sätta fokus på det och låta det skina också - istället för att tjata om och om igen om en händelse som jag inte tror att någon tittar på och tänker "ja – vilket effektivt höjdarsätt att skapa ett förtroendefullt och långsiktigt effektivt förhållande med min häst. Så måste jag också göra…"
Jag tänker i alla fall lägga min energi på att försöka bidra till att det som är positivt med Westernsporten får dominera och ta plats – och på så sätt är jag övertygad om att jag bidrar till att i förlängningen sätta nivån för vad som är och inte är acceptabelt. Det är min personliga övertygelse att det är så man skapar en förändring. Genom att tända ett ljus och sen ett och sen ett och sen ett och så vidare. Till sist kan ingen gömma sig i mörkret.
Men om man bara talar om för alla att de är dumma i huvudet… Om man bara förkastar och drar alla westernryttare över en kam, för det vet man ju hur vi är, det har man minsann sett i stallar och på framridningsbanor, eller om man försöker stoppa diskussionen med argument i stil med ”Din gren är ju ännu värre så du ska inte komma här och tycka”. Då är det ingen som orkar lyssna – och den som till syvende och sist förlorar på det, det är faktiskt hästarna.
Är det verkligen det vi vill uppnå? Eller vill vi skapa något annat?
så undrar jag varför dessa saker är sämre än halt ur galopp på en dresyrbana, piruetter, passage och ökad trav. Vill man ta sig fortare fram kan man galoppera och varför är det bättre att vända i galopp på stället som i en pisuett än göra ett stopp från galopp och sen vända och varför är det bättre att snurra i en galopppiruett än att göra en korrekt spin? Det är bara en värdering i dina ögon och är ingen allmängiltig sanning då sakerna i sig, rätt utförda, inte skadar hästarna.Att accelerera, stanna eller snurra så fort som möjligt är mer för motorsport, men sålänge folk tycker att det är häftigt så kommer detta fortgå- på vems bekostnad