Djurskyddets anmälan Bökeberg

Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

1. I´v noticed Freedom Of Speach on this site seem´s too apply too some and not for others.

2. Ansvar??? ya, right :grin:

Det råder inte yttrandefrihet på buke, bryter man mot reglerna så raderas inläggen. Vill du säga precis vad du vill (eller nästan vad du vill det finns vissa inskränkningar) så får du satta en egen website eller liknade. Yttrandefriheten hindrar inte en redaktör att välja vad man vill publicera.

Har följt tråden i det tysta. Kan redan nu säga att jag är motståndare till den här hanteringen/träningen av hästar, och kan inte tillföra så mycket mer där än vad som redan sagts.

MEN!

Kan inte vara tyst om det här med bett...

De betten har ett anvandninsomrade... fast inte pa tvaaringar utan som problemlosarbett pa aldre hastar, om de har for vana att bita fast i bettet och dra. De kan inte bita tag i dom dar twistade.

Varför har man ett problem med att hästen biter sig fast i bettet?
Äldre hästar bör väl vara skolade på ett så korrekt sätt att de inte biter sig fast, och man inte behöver sådana här bett?
Hur kommer det sig att mina äldre hästar fungerar kanon på ett mjukt gummibett och de här äldre hästarna du pratar om inte gör det?
Visst, jag rider inte reining, men oavsett vilken gren man sysslar med så ska en välskolad häst kunna gå på ett snällt bett likväl som på ett skarpt.
Det är en skolningsfråga, inget annat.

Jag hoppas innerligt att folk som inte ser felet i hur hästarna på filmerna rids inte har egna hästar. Jag har skrivit på listan och hoppas att det snart blir grava konsekvenser för såndan här hantering, och att regleverket ändras.

Men att världscups ryttarna sågar hästarna i munnen för de kommer för fort mot hinderna, live i tv o inte kommentatorerna bara säger "där fick han ta i" eller rider mot hindret o fast man ser att hästen aldrig kommer att klara att hoppar trillar i hindret o slår alla ben mot bommarna,
det är helt ok?

Oj oj vi måste verkligen inte se samma tävlingar trots att det är en del av "min" gren.

Ser du detta ofta?? För det gör jag verkligen inte.

Och vill du på detta sättet försvara ryttarens beteende i videon från Bökeberg???

Eller du ser inte skillnaden i att dra i munnen på en häst som springer iväg eller en som redan är så kuvad att den inte tar ett andetag utan lov :crazy:

Snälla öppna ögonen och titta på videon igen!!! Hästen rör INTE en fena och ändå sitter han och rycker den i munnen. Är det ok så tycker jag att ni skall lägga ner hela er sport

Ni säger att fei vet. är avtrubbade så de inte säger till, de är ju samma vet. som finns på hoppning o dressyr tänker ni inte på detta?

Hade vi suttit och gjort så mot en av våra hästar på framridningen på en internationell tävling så hade vi fått åka hem med svansen mellan benen. Och nej jag har aldrig haft den veterinären på en enda tävling i min gren någonsin.

Lägg ner nu o kom till Bökeberg i helgen o stå vid framridningen o våga klaga på alla som rider fel o få förklarat varför ngn rider på ett sätt ni inte förstår,
för det är ju de ni säger hela tiden att ingen förklarar.

:rofl::rofl:

Jisses du ser verkligen inget fel i det som hänt utan tycker även du att det är ok

Kom förbi och sog ditt brev.
Titta på filmen igen och du se att hästen är inte stressed, bara "Brain Dead" Den har helt enkelt stängt av sig och göra det som den är programerad att göra.
Så om man vill hålla sig till tråden för man gå tillbaka till första börjen:
Hästens första träning där den har blivit psykisk knäckt, programed intill ett sliding spinning machine som har svårt att registrera nånting utan för dess program så att när ryttern ger ett signal få igen respons och måste förstärka signalen. Tyvärr gå den signalen över till ett mer bestraffning som se utt som djurplågari villket i sin tur är ett tolknings fråga som igen kan nagla fäst.

Vet du inte att stressade hästar även dem kan stänga av??

Ser ut som!!! Menar du att det skulle vara något annat än just djurplågeri?? Att knäcka en häst mentalt anser jag vara det största djurplågeriet

Slutligen tror jag att ALLA stora namn oavsett gren använder metoder vi hobbyryttare skulle klassa som djurplågeri. Det finns ju ett skäl till att vissa säger att man alltid ska ringa innan man kommer och hälsar på hästen man lämnat på träning. :grin:

Här tror jag faktiskt att du har fel..

De betten har ett anvandninsomrade... fast inte pa tvaaringar utan som problemlosarbett pa aldre hastar, om de har for vana att bita fast i bettet och dra. De kan inte bita tag i dom dar twistade.

Underligt att man inte kan rida sina äldre hästar utan att de biter fast i betten om de nu är så bra tränade från början.

En bra riden häst biter inte fast i bettet för att den blir äldre, jag skulle säga att det snarare är tvärtom..

Jag anser inte att detta är ett problem inom westernridning utan inom all ridsport. Bort med elakheter mot hästarna på framridningsbanan oavsett disciplin, dessutom gäller det även på träningar hemma på ridbanan etc.

Jag är en riktig dressyrmupp och var ute och tävlade i helgen på låg nivå. På framridningen sitter det ryttare som drar och sparkar på sina hästar, långa sporrar etc. Har man problem med vissa övningar lär man inte lösa dem på framridningen heller. Min förra häst red jag alltid fram för att få henne uppmärksam, övergångar m.m. ord så att hon slappnade av och började lyssna och fokusera på mig istället för alla andra. Finns ingen anledning att slå, sparka om hästen inte går i form för att den är spänd m.m.

Hur många hästar far inte illa inom trav, galopp, dressyr etc när okunniga och otåliga männsikor är i farten.

Dock tycker jag att det är bra att det kommer fram när det inte går schysst till på en framridning framförallt på så hög nivå, då borde man veta bättre som ryttare. Men det är synd att det är just western som får ta skiten, sporten i sig borde ta den.

Är inte så insatt i western, men vad jag förstått satt det domare som övervakade framridningsbanan som inte reagerade på det som hände, det är lika illa det.

Bara min åsikt.

kallt: for att vissa manniskor inte kan rida eller utbilda hastar och da kommer det da och da hastar till tranare som ar i behov utav sadana bett for en stund.

Det ar inget speciellt for reiningen utan, som tidigare skrivit, ett problemlosar bett.

Alla ryttare betalar inte for sina egna misstag utan de forsoker laga hastarna efter andras.

kallt: for att vissa manniskor inte kan rida eller utbilda hastar och da kommer det da och da hastar till tranare som ar i behov utav sadana bett for en stund.

Det ar inget speciellt for reiningen utan, som tidigare skrivit, ett problemlosar bett.

Alla ryttare betalar inte for sina egna misstag utan de forsoker laga hastarna efter andras.

Det kallas kanske för "problemlösare", jag skulle vilja kalla det för en taskig genväg :devil:

Problemet är nog att saker och ting inte får ta tid längre, allt ska fixas snabbt och med minsta möjliga ansträngning.
För tränarna är det nog egentligen en svår sits, OM de inte är i avsaknad av inlevelseförmåga eller empati, att kunderna kräver en snabb lösning. Det får inte heller kosta för mycket.

Det onormala blir gradvis normalt. Pengar och framgång dövar samvetet.

Kunder forvantar sig en helt inriden hast pa 30 dagar. Kunder forvantar sig att deras problem som de lagt grunden till under MANGA ar skall losas pa 30-60 dagar. Kunden tror att tranaren ar gud och kan utfora magi. Utan kunder - ingen tranare.

Man Behover inte rida med sina hander Trix, faktiskt. Det -gar- att rida pa ovan visade bett UTAN att asamka smarta eller obehag. Det handlar om att vara forbaskat medveten om vad man gor, och forbaskat medveten om att det bara ar for att bryta en vana i hasten. De kan inte bita fast i det - du vet det dar brutala sagandet man sett folk gora for att hasten grabbat bettet och stuckit? Du slipper det.

Nar jag talar om att rida pa det bettet tanker jag pa sadan ridning jag VILL se och som jag vet FINNS dar ute - inte pa nagon som drar och sliter och sagar och binder ner skallar och sporrar i sidorna. Jag tanker pa mjuk och fin omskolning dar det handlar om att med mildaste och enklaste medel bryta en VANA i en hast. Man kan "fixa" en run away pa flera olika satt.

Jag vet att man inte behöver använda händerna :D

Jag rider Teamchasing på fullblod med enbart 3-delat tränsbett :p

Det du beskriver, det man skulle vilja se, är tyvärr en utopi.

en bra början utan att gå till sån extrem är att inte låta tävling, pengar och framgång väga tyngre än empati och respekt för sina djur.

Trix: japp, exakt.

Kan hålla med dig om det hade inte varit för "the human ego" folk komma att göra vad dom vill oavsätt skrik, protest lister eller nonting jag har att säjer.
Jag skörter mitt det bäste jag kan, och låter andra göra det samma.

Hissen har fästnet i träsket ;)

Personligen har jag väldigt svårt för filosofin att vända bort huvudet och sköta sig själv, när man bevittnar grav misshandel av djur - eller människa med för den delen. Det känns som att välja den smidiga vägen ut och bara göra läget så okomplicerat och o-jobbigt för sig själv helt enkelt.
Jag tror inte på sköt dig själv och skit i andra, som filosofi på djurmisshandel. snarare tror jag det är oerhört viktigt att inte låtsas som det regnar när såna här saker dyker upp.

Men för mig är det inte elaka,grymma människor,det är människor som inte förstår bättre.

Fast det här är vuxna vi talar om, på hög nivå i sin ridning och självklart vet de precis vad de håller på med. De är inte helt avskärmade från världen utan kan väldigt lätt hitta information om hur dessa träningsmetoder påverkar hästarna (vilket de antagligen vet eftersom en van ryttare vet precis vad dennes metoder skapar för effekt på djuren) och de är heller inte avskärmade från fysisk smärta så de har empati och kan utöva den.

Jag har absolut ingen förståelse i min kropp för ett sådant beteende från en vuxen människa i ett välfärdsland. Ett barn ja. En fattig människa som är desperat. Ja. Men en utbildad, välinformerad och skicklig ryttare ska alltid hållas ansvarig för sina handlingar. Det är ju ändå dina handlingar som definerar din person och Ghandi hade väldigt rätt i att man kan bedöma ganska mycket utifrån hur djuren i ett land behandlas, även då hur de behandlas av en viss person.

Det vore jättebra om det var så. Men min erfarenhet säger att det är naivt att tro nåt annat tyvärr. :crazy:

Nej du har fel. Att vara hård och använda metoder som skulle klassats som djurplågeri använder nog inte alla stora namn i alla grenar.

Förstår faktiskt inte hur du kan skriva det :crazy:

Att straffa en häst som gör som du eg vill som i denna video tror jag ingen gör med någon av sina hästar som de tävlar höga klasser med.

Tänk dig själv vilka konsekvenser det skulle medföra om du straffade en häst för att den hoppade bra eller gör en bra passage.

Nej jag har så pass stor erfarenhet av både tävlingar på hög nivå och känner och har sett många stora namn både träna hemma och trimma på tävling

Men det absolut intressantaste i denna tråd är att video faktiskt är från en tävling, vad sysslar han med hemma då om han beter sig mot sin häst såhär på tävling?

Knapplån: Måste bara få komma men en sista reflektion:
Tänk om det kunde läggas ner bara hälften så mycket energi på djurplågeri av den högre graden (nu vet jag att många går i taket direkt...) Hästar (eller för all del alla djur) som står och får svälta ihjäl, som aldrig kommer ut, som får gå med skador som ingen tar hand om, som transporteras inhumant. Listan kan göras lååång....Då kanske vi skulle kunna få en djurskyddslag med tänder, och resurser att bevaka den.... Detta vara garanterat mitt sista bidrag i den här debatten! ;-)

Liknande trådar

Tävling Det har ju nu fattats beslut om att butta är tillåtet i begränsade mängder vid tävling. Dock så pass stora mängder att det har en...
2
Svar
21
· Visningar
3 228
Senast: via
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka