Djurskyddets anmälan Bökeberg

Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

Jodå, domar och skärpta reglementen hjälper givetvis i enskilda fall, men utan en attitydförändring kommer samma saker att hända igen och igen.

Hur menar du med att skärpta reglementen endast hjälper i enskilda fall? Vitsen med reglementen är ju att de gäller alltid (där de är tillämpliga) och alla eller hur? Visst behövs det en attitydförändring, men den kommer inte genom att sluta diskutera avarterna offentligt, snarare tvärt om.

*KL*
Ger mig inte in i diskussionen döma eller försvara.
MEN jag anser att Eponas förfarande i det här är skrämmande oseriöst. Först smygfilmar man och sprider dessa snapshots och videos...sen när FEI vill ha tillgång till det fullständiga oredigerade materialet till sin utredning då VÄGRAR epona??? :crazy:
Där föll deras trovärdighet till botten direkt anser jag!!
Vad är det då man vill med sitt förfarande liksom??? Hjälpa djuren??, näää knappast inte om man vägrar tillgång till de oredigerade filmerna! Dåligt! :cool:

Håller med. Och jag köper inte bortföklaringen på deras hemsida...

Den har jag inte ens sett faktiskt, anser att det inte överhuvudtaget kan finnas en godtagbar förklaring till att vägra FEI dessa filmer!?!?
Dom som agerar för eponas räkning kastar glatt ut folk med namn och personlig information över hela världen...men själva kan dom tydligen inte stå för det förfarandet när det börjar blåsa runt öronen...
:devil:

Än en gång vansinnigt oseriöst och jag kommer i framtiden fnysa föraktfullt när epona nämns i något sammanhang!

Jag tolkar det inte så, utan att de vill visa att detta är etablerat o godkänt av FEI.
Anledningen till att vi åkte till Malmö för att filma Reiner förbereda sig för finalen var att ta reda hur och på FEI upprätthålla sina regler när det gäller reining. . Vi visade att ordningsvakter, som FEI har utsett, tolkar företeelser som rör sig hästen i munnen, mycket annorlunda än tusentals vanliga häst människor. Reaktionerne på de offentliggjorte optagelser af fem forskellige ryttere ved World Reining Final lagt til grund. Svaren på de publicerade inspelningar av fem olika ryttare i World Reining finalen kvar.

Det är berättelsen: FEI fortfarande tillåter denna typ av utbildning. Vi filmade ordningsvakter SMSE, dricka kaffe och gosa med papper. De kunde se exakt vad som hände, men svarade inte, eftersom denna typ av ridning är normalt och accepterat för FEI tävlingar.

Det handlar inte om Craig Schmersal, Tom McCutcheon, Nico Hörmann, Helene Hokkanen, Martin Mühlstätter eller någon annan ryttare, vi har filmats. Det handlar om något mycket större. . Det handlar om FEI. . League är oförmögen att hantera ridsport, för det misslyckas konsekvent och förutsägbart skyldighet som påstås är dess huvudsakliga syfte: att skydda hästarna. Vi verkar inte som att vi har lösningen på problemet, pekar vi bara på det. . När vi skriver detta finns det ingen som håller hästar intresse för ridsport. . Regeringar lita bisarrt nog att de nationella förbunden har möjlighet att göra det, hästen välfärd organisationer förlitar sig på donationer från dem som tjänar på status quo, och allmänt folk hästen lita på regeringen, den federala slutet och organisationer välfärden vet vad de gör.

så tolkar jag det också. att prata om smygfilmning osv blir ju fånigt, det som filmats har varit live rakt framför näsan på stewards och under FEI regi, det finns liksom inget hemligt råmaterial som skulle behöva skickas, särskilt inte när FEI i samma andetag hävdar att stewards hade delat ut muntliga varningar pga förteelserna, samtidigt som de i nästa andetag förkunnar att allt skedde enligt regelverket.

Jag tycker faktiskt att Epona gör helt rätt.

Som de skriver så tackade de även nej när FEI ville att de skulle medverka i utredningen om PK:s hästs blå tunga.

De är oberoende, och vill så förbli. OM de skulle sylta in sig med FEI så blir de lite bakbundna, för de skulle då kunna beskyllas för att gå FEI:s ärenden om de skulle peka på oegentligheter inom någon någon annan del av hästhantering/ridning som inte var FEI-anslutet.

Oberoende är oberoende, oavsett vem som frågar.
En journalist på en dagstidning skulle ju inte ge bort materialet efter ett scoop, utan journalisten har gjort sitt jobb och pekat på felaktigheter, sedan är det upp till organistaionen att undersöka och ta tag i det.

Efter att ha sett filmen på Ridsports.se kan jag bara säga: Jag hoppas verkligen inte att jag återföds till häst, i kvinnan med de blå klädernas stall... det vore rent omöjligt att tillfredsställa den där kvinnans krav.

Ridning är för mig en glad och trevlig hobby jag ägnar mig åt, på min fritid. Min häst är mig kär och jag behandlar henne som jag vill bli behandlad själv, med respekt. Filmen visar brist på respekt för både god hästhållning och "låte bäste man/kvinna vinna". Det där är inte god tävlings-sed!

Jag tolkar det inte så, utan att de vill visa att detta är etablerat o godkänt av FEI.

Min stilla undran blir varför man pekar om man inte ämnar göra något åt det?? Jo, man tjänar pengar, får fler besökare till sin hemsida...sen försvinner "undercover journalisterna" vidare till att sniffa efter nästa tänkbara skandal som kan höja inkomsten och tittarsiffrorna....

Jag mår illa

Min stilla undran blir varför man pekar om man inte ämnar göra något åt det?? Jo, man tjänar pengar, får fler besökare till sin hemsida...sen försvinner "undercover journalisterna" vidare till att sniffa efter nästa tänkbara skandal som kan höja inkomsten och tittarsiffrorna....

Jag mår illa

Lever du?!?!! :love::love::love::banana:

Kan börja med att säga att jag håller med om det wrangler skriver!

Detta är inte okej! Men det tycker jag faktiskt inte att många ponnyhoppningar är heller. Små flickor/pojkar som sliter som galningar i sina pessoabett för att kontrollera hästen. Men detta uppmärksammas inte?? (vad jag vet) Varför inte? Det är väl precis lika fel som det ryttarna på videon? Eller är det kanske för att de är barn och hästarna är "dumma" som inte går som maskiner och stannar när de lyfter på lillfingret. Då blir det hästarnas fel, att de förtjänar att bli dragna i munnen.

Det gör mig ledsen att folk har mage att göra så mot sina hästar :cry:

Jag mår illa

Fast journalistik handlar väl inte om att göra något åt saken utan att belysa/förmedla fenomen i samhället Att göra något åt saken är politikers och den allmänna opinionens uppgift...

Fast journalistik handlar väl inte om att göra något åt saken utan att belysa/förmedla fenomen i samhället Att göra något åt saken är politikers och den allmänna opinionens uppgift...

Kanske uttryckte mig oklart, men då FEI avser att utreda tävlingen på Bökeberg och till hjälp som eventuellt bevismaterial anser sig behöva det fullständiga oredigerade materialet som Epona besitter, och dom NEKAR?? Då har man fel intentioner redan från start anser jag....

Hmm jag vet inte om jag tycker ditt resonemang håller, inte ber man journalister om deras bilder för bevis? Det ligger inte i journalistikens ämbete att tillhandahålla bevismaterial för diverse instutitioners internutredningar.
Journalistik fungerar inte så.

Du har orealistiska krav, det är väl knappast något media som lämnar ut fullständiga underlag utom möjligen till rättsväsendet. Menar du att all media har tveksamma intentioner eller? Det blir mycket att må illa över för dig om du inte ska vandra runt med stängda öron och ögon.

Hmm jag vet inte om jag tycker ditt resonemang håller, inte ber man journalister om deras bilder för bevis? Det ligger inte i journalistikens ämbete att tillhandahålla bevismaterial för diverse instutitioners internutredningar.

exakt och det framgår även mycket tydligt från Eponas sida, om man sen inte är familjär runt journalistiken som ämbete ur politisk aspekt så förstår jag att det ter sig som unikt, men det är snarare universalt, och Epona gör helt rätt i sitt ståndpunktstagande!

Du har orealistiska krav, det är väl knappast något media som lämnar ut fullständiga underlag utom möjligen till rättsväsendet. Menar du att all media har tveksamma intentioner eller? Det blir mycket att må illa över för dig om du inte ska vandra runt med stängda öron och ögon.

Det handlar inte om journalistiken i sig, det handlar om en handfull personer som slår sig för bröstet (minst sagt) efter sina spektakulära avslöjanden som efter sig lämnar en bitter eftersmak.
Epona hävdar att allt dom gör är för att hjälpa och rädda misshandlade djur, inte sant?? Thats bullshit!! OM det vore sanningen skulle den myndighet som visar tillräckligt med ansvar för att ta tag i ärendet för att få till stånd en förbättring givetvis få ta del av eponas oredigerade material, för djuplågeri eller ej så är filmerna rejält ihopklippta.
Jag behöver inte gå runt och må illa annat än när folk gör saker för att skapa kaos eller skit och sen sitter i sin ringhörna under ett täcke och fnissar åt sig själv och sin egen duktighet :grin:

Jag talade om eponas agerande, inte journalistik generellt, punkt!

Senast ändrad:

Eponas enda syfte var att skapa skandal på gräsrotsnivå, dvs på diverse hästforum, Facebook och andra lättspridna ställen...intentionen har aldrig varit att hjälpa någon individ från att bli misshandlad eller plågad av sin ägare/ryttare/handler....tyvärr!

Liknande trådar

Tävling Det har ju nu fattats beslut om att butta är tillåtet i begränsade mängder vid tävling. Dock så pass stora mängder att det har en...
2
Svar
21
· Visningar
3 228
Senast: via
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18