Djurskyddets anmälan Bökeberg

Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

*kl*

Enligt vad det skrevs i LR så välkomnades även detta av reiningsverige, att få bort de som inte rider sportsligt.

Det handlar ju inte om att smutskasta just reiningen, utan att försöka få bort avarter inom ALLA ridsportgrenar.

Må bäste man vinna och inte den som bäst kan "knäcka" sin häst..

Det handlar inte om journalistiken i sig, det handlar om en handfull personer som slår sig för bröstet (minst sagt) efter sina spektakulära avslöjanden som efter sig lämnar en bitter eftersmak.
Epona hävdar att allt dom gör är för att hjälpa och rädda misshandlade djur, inte sant?? Thats bullshit!! OM det vore sanningen skulle den myndighet som visar tillräckligt med ansvar för att ta tag i ärendet för att få till stånd en förbättring givetvis få ta del av eponas oredigerade material, för djuplågeri eller ej så är filmerna rejält ihopklippta.
Jag behöver inte gå runt och må illa annat än när folk gör saker för att skapa kaos eller skit och sen sitter i sin ringhörna under ett täcke och fnissar åt sig själv och sin egen duktighet :grin:

Jag talade om eponas agerande, inte journalistik generellt, punkt!

Du är ute och cyklar, sorry :D

FEI är ingen myndighet.

Epona påvisar ett systemfel. Det är upp till FEI att agera. Att Epona belyste det hela har ju faktiskt medfört att en mängd människor har hört av sig till FEI och krävt att ngt görs.

Epona har uppfyllt sitt syfte, sedan är det faktiskt FEI som måste ta tag i det hela.

Du är ute och cyklar, sorry :D

FEI är ingen myndighet.

Epona påvisar ett systemfel. Det är upp till FEI att agera. Att Epona belyste det hela har ju faktiskt medfört att en mängd människor har hört av sig till FEI och krävt att ngt görs.

Epona har uppfyllt sitt syfte, sedan är det faktiskt FEI som måste ta tag i det hela.

Jag är inte ute och cyklar, men givetvis är FEI inte en myndighet vilket jag är väl medveten om, ber om ursäkt för det skrivfelet!

Senast ändrad:

*delvis knapplån*

Jag håller helt med! En bra och sund hästhållning ska läras in från första början!

Varför ska det vara tillåtet att med hjälp av att tillfoga hästen smärta tvinga den att göra saker? Ömsesidig respekt och ett bra, naturligt ledarskap för att få hästen att vilja göra det vi vill borde vara fullt tillräckligt!

Finns det inte nåt sätt att skapa en protestlista som man kan skicka in till Djurskyddet, som de i sin tur kan använda och gå vidare till högre instans? Få fram ett skarpare förbud mot att behandla en häst på det sätt som så väldigt många hästar blir behandlade? Få en ändring i lagen också, där en häst inte bara räknas som egendom, utan som den livs levande varelse den är!

Misshandel mot ett djur borde likställas med misshandel mot människor och ge exakt samma straff, då det är lika j*vla illa! Ett djur är en individ, inte en sak!
:bow::bow::bow::bow:

Medans folket här krigar vidare så skulle jag vilja passa på att lägga in en blänkare.. När jag var och tittade på Rein In Sweden på Axevalla för ett par veckor sedan hade man satt upp skyltar med texten "Filmning inne och runt ridbanan ej tillåten. För att filma sök tillstånd i sekritariatet" Har man verkligen rätt att förbjuda filming på allmännt område? Jag som älskar att vara provokativ i sådana här sammanhang hade god lust att åka hem och hämta en filmkamera och filma som en dåre och ha på mig en T-shirt med texten "Saningen finns där ute // EPONA" Jag menar vad skulle de kunna göra med mig??

Ja de kan förbjuda att man filmar det är helt okej ur lagligt perspektiv. Det är faktiskt inte allmän plats. Det bekräftar också en del tongångar här, rör inte vår sport vi vill kunna göra på vårt vis utan någon inblandning. Det känns som en stor varningsignal, vill reiningfolket förlora all respekt från övrig rid och hästsport så jobbar de på bra. Hoppas det är en enstaka företeelse som bottnar i att någon glömt hjärnan hemma.

Bedrövligt...

Det enda rätta är att självmant sätta upp kameror på varenda tävling tycker jag. Då får sporten upprättelse eftersom det finns många humana, sportsliga, hästälskande tävlingsryttare, samtidigt som rötäggen kanske åker dit eller skärper till sig.

Men du:
grejen är ju att det skett publikt, epona har ju inte filmat ngn förseelse som skett bakom lyckta dörrar, eller på privat område, eller i privat regi, utan FEI har haft representanter på plats (vilket de ju enligt sin mail respons även påstår ha reagerat och varnat muntligt för saker som bevittnats), och var och gemene man har bevittnat alla förteelser. Detta parat med hur journalistik fungerar rent allmänt och rent politiskt (där nyckeln är att journalistik ska vara ICKE politiskt knutet dvs inte kunna beskyllas/anklagas/misstänkas för att rapportera saker pga en viss egen personlig preferens/mål/uppsåt/agenda, så är det HELT inom normala ramar att EPONA responderar och reagerar på FEIs uppmaning så som de gör! Precis som EPONA gått ut med så skulle de lämna ut material riskerar de att bli tolkade som partiska eller ha ett specifikt uppsåt med sin journalistiska professur.

Freaky_Em:
sanslöst. Det talar inte direkt för western sportens opartiskhet eller vilja att se till djurhantering i första hand. Jisses.

Senast ändrad:

Ja de kan förbjuda att man filmar det är helt okej ur lagligt perspektiv. Det är faktiskt inte allmän plats. Det bekräftar också en del tongångar här, rör inte vår sport vi vill kunna göra på vårt vis utan någon inblandning. Det känns som en stor varningsignal, vill reiningfolket förlora all respekt från övrig rid och hästsport så jobbar de på bra. Hoppas det är en enstaka företeelse som bottnar i att någon glömt hjärnan hemma.

Det bekräftar intenting, så länge du inte har samtalat med tävlingsledningen och fått en förklaring till filmförbudet samt förbudet för utomstående i stallar och på framridningsbana!

Medans folket här krigar vidare så skulle jag vilja passa på att lägga in en blänkare.. När jag var och tittade på Rein In Sweden på Axevalla för ett par veckor sedan hade man satt upp skyltar med texten "Filmning inne och runt ridbanan ej tillåten. För att filma sök tillstånd i sekritariatet" Har man verkligen rätt att förbjuda filming på allmännt område? Jag som älskar att vara provokativ i sådana här sammanhang hade god lust att åka hem och hämta en filmkamera och filma som en dåre och ha på mig en T-shirt med texten "Saningen finns där ute // EPONA" Jag menar vad skulle de kunna göra med mig??

Hade det inte varit enklare att söka tillstånd i sekretariatet? :angel:

på vilket sätt skulle tävlingsarrangörerna ha motiv att utlysa ett sånt förbud så att det skulle finnas en rimlig vett och sans i det som folk borde finna rimlig? vaddå kolla med tävlingsarrangörerna?

ang. att folk sitter på FB och buke och andra forum och diskuterar detta så LOVAR jag dig att en förkrossande extra volym reaktioner inkommit till FEI just pga dessa diskussioner. Så att tycka att det är onödigt och inte fyller ngn mening är absurt enligt mig. Resonerar man så kan man ju lika gärna lägga ner vikten av att rösta, eller engagera sig ö.h.t för att få folk engagerade runt flyktingfrågor eller inbördeskrig eller vad det vara månde. Din teori bygger på att folk ska skita i andra och sköta sig själva.

Senast ändrad:

lite allmant sadar....

WR -ar- en mkt duktig manniska och en BRA forebild. Hugg inte ner pa henom personligen. (sry wildy, kunde inte knipa kaft langre)

Bara for att man inte haller med om hur nagot hanteras betyder inte det att man stodjer vad man ser. Bara att man tycker saker kan hanteras annorlunda.

Det spelar faktiskt roll vad "buskisarna" gor.... folk borjar inte sin bana som westernryttare genom att rida for "toppen" - de flesta borjar hos buskistranare, lagniva och lar sig basen sen gar man vidare till den svenska eliten osv... sa nog sjutton spelar det roll vad personernas forsta tranare lar dom - det bar man med sig hela livet. Jag kan fortfarande komma ihag vad min Forsta ridlarare larde mig, hon lade grunden i all min hasthantering och ridning - sen har andra tranare lagt till sitt kunnande och med hennes bra bas har jag kunnat salla ut vad jag gillar och inte. Jag ar knappast unik i att ha blivit formad pa sa satt i min ridning. Visst skall forandringar vara genomgaende - men underskatta inte "blygisarna" som ni inte ser i tidningarna. :)

*KL*

Faktum är ju att just FEI är en liiiiten del av reining och ännu mindre (!) del av western och som tur är pågår det seriösa diskussioner om ändring på andra ställen runt om i världen som jag tror kan göra skillnad, till skillnad mot dessa "diskussioner" som blev precis som jag förutspådde i början av tråden.

Nu måste jag ändå lägga mig i lite. Jag uppfattar varken WR eller Wrangler som att dom lägger locket på. Vi har väl alla våra sätt att protestera mot avarter som man stöter på och jag är övertygad om att ingen av dom på nåt sätt försöker skydda någon eller något som inte hör hemma i hästvärlden.

Jag valde att skriva till FEI, ja...och jag reagerar om jag ser någon buskis göra nåt tokigt likväl som en "kändis" gör det. Diskussionen på Buke lär inte förändra något utan det är ute bland de som utövar hästsport som man måste visa bättre vägar.

CW blev portad från AQHA, men han har full träningsverksamhet (det är det ingen som förbjuder) och får tävla tex NSBA. Hans elever tävlar också AQHA och dom försvarar honom fortfarande med näbar och klor. Han har även flera elever i Europa, väldigt framgångsrika ryttare och tränare.

Det var för övrigt jag som lade ut nyheten och tråden om CW här på Buke. Men jag lägger ju bara locket på :cool:

Wild Rein, jag glömmer aldrig när du berättade historien om Bossy. Helt ofattbart hur folk bara kan.... :cry:

Jo, Wrangler, jag minns att det var du som berättade om CW, annars hade jag aldrig hört talas om honom.

CW blev portad från AQHA, men han har full träningsverksamhet (det är det ingen som förbjuder) och får tävla tex NSBA. Hans elever tävlar också AQHA och dom försvarar honom fortfarande med näbar och klor. Han har även flera elever i Europa, väldigt framgångsrika ryttare och tränare.

Det var för övrigt jag som lade ut nyheten och tråden om CW här på Buke. Men jag lägger ju bara locket på :cool:

Wild Rein, jag glömmer aldrig när du berättade historien om Bossy. Helt ofattbart hur folk bara kan.... :cry:

Mr Wells har fler kunder än någonsin har jag förstått, då i stort sett alla hans tidigare kunder slutut upp bakom honom, men hans avstängnning i AQHA gäller väl bara i ett år?

Ja, Bossy :love:

Nej, det är nog sånt man aldrig glömmer. På nåt sätt så litar man ju på att den som ska ta hand om ens häst (eller vad det nu än är) faktiskt är helt ok. Ofta så är det ju så väldigt bra det som visas upp...Inte lätt att genomskåda alla gånger:cool:

Liknande trådar

Tävling Det har ju nu fattats beslut om att butta är tillåtet i begränsade mängder vid tävling. Dock så pass stora mängder att det har en...
2
Svar
21
· Visningar
3 228
Senast: via
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18