Djurskyddets anmälan Bökeberg

Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

Nä precis! Skulle man dra den yttersta konsekvensen skulle man inte rida över huvud taget. Ens ha häst, eftersom man troligtvis inte kommer att kunna undvika att någon gång utsätta sin häst för onödigt lidande... Eller vaddå förresten.... hästen bryr sig inte om om det är onödigt eller nödvändigt. Det finns bara lidande helt enkelt...
Nu lägger jag ner min röst i debatten.

*KL*
Vi begränsar hästens naturliga beteende i större eller mindre utsträckning genom i princip alla aspekter av konventionell hästhållning - och ridning i synnerhet. Samtidigt är med mycket få undantag dagens hantering av domesticerade hästar helt onödig, i ett vidare avseende. Därmed blir frågan egentligen filosofisk; är det överhuvudtaget möjligt att hantera hästar - eller för den delen andra husdjur eller sällskapsdjur - utan att orsaka dem onödigt lidande?
Vad som är onödigt lidande i juridisk mening, liksom var gränsen i praktiken går för att "behandla djur väl" vilket ju också stadgas i Djurskyddslagen, är det ju bara en svensk domstol som kan slå fast. Vad nationella eller internationella tävlings-, uppfödar-, intresse- eller avelsorganisationer, eller deras representanter, tycker är egentligen inte av större vikt i det sammanhanget.
Vad jag däremot tycker är intressant är hur svenska veterinärer och djurskyddsinspektörer, på vars lott det ligger att uppmärksamma olika slags bristfällig djurhållning och -hantering, väljer att bedöma situationer som de man kunnat se på film.

axel, jag tycker i sanningens namn faktiskt inte att det är jättestor skillnad mot de grövsta rollkur episoderna fångade på kamera när det blev som först registrerat att frau Grunswen praktiserade metoden och rubrikerna haglade. sen dess har det mjukats ut, (både metoden och rubrikerna), och man har klassat olika grader på rollkur, som för övrigt dessutom döpts om till hyperflexion osv, med slutklämmen att FEI satt en gräns för hur mycket och hur länge det får böjas på tävling. Nu pratar jag om att skillnaden i SYFTE alltså faktiskt inte är särskilt stor, sen skiljer sig kroppsmetoden att få djuret dit förvisso. Men de riktigt grövsta klippen som sagt, är i allra högsta grad som jag ser det, en medveten teknik att skapaen slags inlärd hjälplöshet hos djuret man mästrar. Det praktiseras med för ögat betydligt mindre våldsamhet ur handen, så det ser kanske mindre grovt ut i den bemärkelsen, men ögon, munnar och vinkeln på huvud och hals talar om samma reaktion hos djuret oavsett, just på dessa tidigaste videoklipp.
Jo det är skillnad på om djuret är knäckt eller inte.
titta när ryttaren helt släpper tygeln- hästen är superstressad o bara väntar på det helt oförutsedda ryckandet står med huvudet lågt o med panik i blicken. Det är ju det- hästen ska springa framåt, bakåt eller runt i 180 direkt-utan ngn som helst förberedelse! Att springa så fort i den formen utan att ha en ryttare som förstår att det inte är möjligt eller kan rida i övrigt för att hjälpa den är barbariskt.
Ankys hästar är fortfarande medvetna o kan o får reagera. Inte hjärntvättade.

Men hur kan du anse att vad organisationer och tävlings förbund osv tycker, är orelevant?
Jag uttryckte mig nog oklart, jag syftade på om internationella och utländska förbund och organisationer har en mer tillåtande hållning än vår djurskyddslagstiftning, beroende på skillnader i tradition eller kultur. Organisationer och förbund kan ju ha vilka regler och riktlinjer de vill; svenska domstolars tillämpning av svensk lag är överordnad. Varken FEI, NRHA eller Ridsportförbundet kan döma ut fängelse eller djurförbud (men kanske bötesstraff, osäker där). Tävlingsorganisationernas sanktionsmöjligheter sträcker sig inte mycket längre än till just tävlingsverksamheten. Därav min synpunkt. I de fall organisationer och förbund har strängare regler så är det förstås jättebra om de tillämpas.
det som du skriver att du tycker är intressant, djurskyddets reaktioner osv - HAR ju reagerat, det är ju det hela tråden centrerar runt? :confused:
Det jag syftade på där var det faktum att tävlingsveterinären såvitt jag förstått har bedömt att de filmade situationerna på Bökeberg inte bryter mot några regler - underförstått inte heller mot svensk djurskyddslagstiftning. Han har därmed förstås inte reagerat, om jag inte missat något steg i händelseutvecklingen. Det är den bedömningen jag tycker är intressant, eftersom jag inte riktigt förstår den. Men så är jag inte heller veterinär. Eller tävlingsdomare.

Senast ändrad:

titta när ryttaren helt släpper tygeln- hästen är superstressad o bara väntar på det helt oförutsedda ryckandet står med huvudet lågt o med panik i blicken. Det är ju det- hästen ska springa framåt, bakåt eller runt i 180 direkt-utan ngn som helst förberedelse! Att springa så fort i den formen utan att ha en ryttare som förstår att det inte är möjligt eller kan rida i övrigt för att hjälpa den är barbariskt.

Men du, reininghästen vågar inte göra ett skit på lång tygel för att den är kuvad och väl medveten om att det kan komma ett smärtsamt ryck i munnen när som helst. Du kan väl för all del ''jämföra'' med rollkur -som jag anser är samma slags skitmetod att nå ett mål med en levande individ- men eftersom du där håller hästen i ett järngrepp utan eftergift med skarpt bett och hopsnörd mun, samt schysst spända brachioradialis på dig själv, så visar hästen andra signaler. Den sträcker ut luftstrupen för att kunna andas ordentligt och röra sig fritt så fort någon släpper järngreppet, och det kan den nog göra utan bestraffning i de sammanhangen. Tror du att det kan finnas andra anledningar till att en rollkur-häst drar iväg och visar uttryck för känsla? Är du säker på att du ser glädje och bus? Är du säker på att den inte uttrycker utåt det som den aktuella reininghästen känner inombords? Tycker du att rollkur är en hälsosam träningsmetod? Annat än för att bygga ryttarens armmuskler menar jag?
Jag tror att du är en riktigt duktig hästmänniska, och säkert ryttare också, jag stämmer in i många av dina inlägg, och ibland tycker jag att du pratar i nattmössan. Nu tillexempel. Är inte den här diskussionen sundare om vi inte favoriserar den skit som är minst dålig, som OK? Att det inte blir pajkastning mellan discipliner utan att vi tar tag i den aktuella frågan. Fula metoder av vissa ryttare på en stor reiningtävling i Sverige, och tvivelaktigt agerande och ställningstagande av arrangörer, veterinär och förbund.

kl*

OT raderat. Ni som vill diskutera rollkurens och dressyrens vara eller icke vara kan göra det någon annanstans.

/ricca, moderator på western

Kom förbi och sog ditt brev.
Titta på filmen igen och du se att hästen är inte stressed, bara "Brain Dead" Den har helt enkelt stängt av sig och göra det som den är programerad att göra.
Så om man vill hålla sig till tråden för man gå tillbaka till första börjen:
Hästens första träning där den har blivit psykisk knäckt, programed intill ett sliding spinning machine som har svårt att registrera nånting utan för dess program så att när ryttern ger ett signal få igen respons och måste förstärka signalen. Tyvärr gå den signalen över till ett mer bestraffning som se utt som djurplågari villket i sin tur är ett tolknings fråga som igen kan nagla fäst.

Tränarna/ryttarna inte alla(hoppas jag) e inte mycke värda i mina ögon tills nån kunnat bevisa motsatsen. Dom flesta har fullt sjå o bara visa upp sig o naturligtvis tjäna pengar. Men man hör tydligen inte hemma på dessa arrangemang om man inte tål dessa metoder tydligen. Även om dessa ska va proffs o veta vad dom gör o inte lilla jag som inget vet. Då borde dom veta bättre:confused: . Som alla sporter pengar, berömmelse mm gör att man inte bryr sig hur man når toppen.

Utan att ha direkt tillgång till regelböckerna har jag funnit att:
AQHA använder ordet "inhumane" i sina regler och det gäller bl.a. överdriven fencing, överdriven spinning (max 8 varv åt vardera hållet = 16 varv totalt). Jag blir lite förundrad över att ryttare inte följer dessa? Alltså, dessa ryttare bryter mot sin förenings regler...

WRAS: utrustningen som används ska inte användas till att tillfoga obehag och smärta.

FEI:s regler ser mest ut att rikta in sig på att "välfärd ska gå framför annat"...

Ska vi ryttare behöva mer detaljerat vad som är vad, egentligen??? Var kommer vårt egna ansvar in?

Han har ju rätt i precis allt han säger. Bra att de gör headlines av det här!

Han menar att hästarna dessutom går på butta.
Hur ser dopingreglerna ut för western?

Hur ofta o på vilka tävlingar testas de i såna fall?

titta på hur "lugna o lydiga" alla andra hästar är.Jo jag tror att man använder denna teknik i mångt o mkt mer än vid uppsuttet.

vi har ju sett hur man binder upp ett ben o sen rider på sk bråkiga hästar.

det finns många tekniker som än sålänge är främmande för oss, men troligen kommer det... som allt annat därifrån:crazy:

Hur ser dopingreglerna ut för western?

När ni nu diskuterar så konstruktivt, kan ni inte en gång för alla försöka hålla er till verkligheten.

Det finns inte några specifika tävlingregler eller tävlingar för "western"

Denna tävling på Bökeberg var FEI, samt AQHA, APHA, och vilka det nu är som anordnar allbreedsklasser. Utan att veta gissar jag att det anordnades NRHA klasser också.

Det finns även WRAS som är den svenska western organisationen för alla raser.

Vilka regelverk tävlingarna lyder under beror helt på vilken organsiation som organiserar dom, samt naturligvis under landets lagar.

Vilket betyder att man kan inte diskutera specifika regler för "western" -det är som att säga vilka regler gäller för bollsport.

Samma lagar som gäller för all doping inom FEI måste ha gällt för denna tävling. Och Sveriges egna lagar -de som träder in lär ju vara dom som är hårdast.

Vad gäller AQHA så tas det doping stickprov och självklart tillåts inte butta eller några lugnande medel. Man kan få hästar lugna, trygga och stabila utan våld och droger även om det verkar otroligt för vissa :grin:

Senast ändrad:

Knapplån..... och förmodligen ett helt onödigt inlägg...

Har tittat på klippen.... Har läst i debatten.... både här och på andra ställen..

Något som jag har försökt analysera fram.... men inte lyckats är...

Vad är syftet med den här typen av framridning??? Vad vill ryttaren/ryttarna uppnå??? Om jag förstod syftet med behandlingen så skulle jag kanske ha lättare att acceptera. För om en ryttare i världseliten anser att den här behandlingen är nödvändig så kanske det är något som jag *blåbär/hobbyryttare* som jag är inte har förstått ännu trots att jag har hållit på med häst i hela mitt snart 47 åriga liv... Men ärligt... jag förstår inte, vad är syftet??

Kan någon vettig människa ge mig en hint om vad syftet är......

Det är ju inte en liten "blåbärs" tävling vi tittar på.. det är WM final.... så det kan ju inte handla om att i sista minuten försöka få hästen att förstå vad vi vill att den skall göra.. Det kan ju inte heller handla om att få en obstinat häst att koncentrera sig och lyssna på ryttaren på en ny tävlingsplats... Dessa hästar borde ju vara väl så vana vid miljöomnyten..

Enligt uppgift från Alazzis "vän" så är rycken i tygeln för att hästen ska lyfta sitt skulderblad. Hur den ska kunna göra det när den går i den formen eller varför man måste rycka så hårt och många gånger i följd utan att känna resultatet emellan förtäljer inte historien :grin:. Jag kan be hästen om att lyfta skulderbladet men då rycker jag inte, hästen har huvudet i en normal position samt att jag lyfter 1 gång.

Ska vi ryttare behöva mer detaljerat vad som är vad, egentligen??? Var kommer vårt egna ansvar in?

I en perfekt varld skulle regler inte behovas, for manniskans vilja att samarbeta och i harmoni, utan onodig press, stress och hardhet, fa hasten att utfora vissa moment borde vara det drivande (skonheten i ridning).

Tyvarr verkar det inte fungera sa.

-Egentligen- borde det inte behovas svartvita definitioner av vad som ar vad, men dessvarre sa verkar det som om det behovs.

-jag tycker- (min hogst personliga asikt) att bade tranare/ryttare och hastagare har ansvaret over hastens valfard. Att man som hastagare har ansvaret att se till att den tranare man skickar hasten till rider pa ett satt som inte kommer forstora ens hast.

-men- i en hel del fall har over ar agaren bara en planbok och inte en hastmanniska, hasten ar ett medel och tranaren kung. "Lopande band traning".

Som leafhill var inne pa "braindead maschine". Alltsa en hast vars mentalitet blivit sa pass kuvad att den "stangt av", i vissas ogon en sk "deadbroke" hast. Aven med hardare regler pa tavlingarna (talar da om tavlingar alla tidigare namnda organisationer organiserar) sa kommer vi se hastar som uppvisar det.

*nyttjar min egen knapp*

fuglyhorse of the day har f.o. called out C.S. och utmanat honom till att stamma henne med om han nu ska stamma alla som inte gillar hans ridning.
ganska intressant inlagg f.o. om ni vill lasa (tror inte jag far lanka sa ni far googla lite)

Liknande trådar

Tävling Det har ju nu fattats beslut om att butta är tillåtet i begränsade mängder vid tävling. Dock så pass stora mängder att det har en...
2
Svar
21
· Visningar
3 228
Senast: via
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka