Djurskyddets anmälan Bökeberg

Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

Knapplån: Men nu får ni väl ge er! Vi har tanke-åsikts- och yttrandefrihet i Sverige. Det är bara att konstatera att åsikterna går isär. De flesta verkar vara överens om att det är nåt fel när/om sånt här är ok. Andra har en mer luttrad inställning. Det är bara att acceptera att folk tycker och tänker olika och man kan inte tvinga på någon annan sin åsikt hur gärna man än skulle vilja ibland. Vi är alla "offer" för våra värderingar, på gott och ont. Och värderingar kastar man inte bara av sig lätt som en plätt. Dom sitter i ryggmärgen och om möjligt ännu djupare. När folk i allmännhet argumenterat någorlunda sakligt tillräcklig länge, utan att ha fått önskad effekt (varför kan han/hon inte fatta/köpa att jag har rätt...) då börjar de osakliga.
Vet ni vad jag tror: Den här debatten - inte bara här, utan på många olika nivåer och i olika sammanhang, kommer att få effekt! Några kommer att skriva till FEI (eller vem man nu skriver till), många kommer att kritiskt granska sin egen ridning, flera kanske kommer att byta tränare, eller ställa krav på andra träningmetoder osv. osv. Processen är igång, medvetenheten har ökat, och med många bakom sig vågar flera visa ett starkare civilkurage. Var och en som kallar sig westernryttare oavsett diciplin kan dra sitt strå till stacken för att återge sporten ett bra rykte: Välj schyssta tränare, rid med känsla - både kroppslig och mental, använd schyssta bett, se till att din häst är glad och villig, var en pedagogisk ledare i din ridning och handhavande av hästen - både hemma på ridbanan, på skogsstigen och i tävlingssammanhang. Ingen av oss kan göra något för alla hästar. Vi skulle bli totalt nedbrutna om vi ständigt tvingades tänka på, visste om , såg och kände till allt det hemska som sker världen över, just nu. Men alla kan göra något lite. Och om många gör lite så blir det mycket....

Jag ser nog en helt annan debatt än du, inte har jag hört folk försvara att hästar dör i grand national eller försvarar grymheter med att andra är värre (visa gärna var det skett i så fall) och flera här försöker tona ned det som skett. Jag tror inte vi talar förbi varandra, vi har helt enkelt olika åsikter.

Jag har större respekt för folk som debatterar och diskuterar kring att metoder de använder är okej, att till exempel fencing skulle vara en okej metod rätt utfört, eller för den del vissa former av bareting eller rollkur. Detta sker med all säkerhet och metoderna som sådana kan mycket väl ha bra effekt och vara okej om förutsättningarna är de rätta även om de inte tilltalar mig. Det som sker på bilderna handlar mest om att rycka och slita i hästar som redan verkar kuvade. Sådan ridning har jag aldrig tidigare hört någon säga något förmildrande eller positivt om.

Det var något om att hästar minnsan dör i fälttävlan också och det är det ingen som ylar om. Tråden fanns på galopp. Jag tycker inte att två fel gör ett rätt men fenomenet uppstår hela tiden och jag antar att det är en försvarsmekansim på något sätt men jag vet inte. Jag försvarar det inte. Det är väl egentligen inget att tjafsa om så det var dumt av mig att reagera på det.

Jag upplever fortfarande inte att westernfolket på Buke generellt går in och försvarar eller tonar ner händelserna eller menar du det, visa gärna det i så fall? Jag ser två vars inlägg kan tolkas som nedtoning men knappast försvar. Men vi tolkar olika och du kan få tolkningsföreträde i detta om det känns bättre. Att vi tjafsar om det leder knappast någonstans.

Men förstår jag dig rätt att du tycker det är bättre att folk går in och försvarar metoderna på filmen än att man tar avstånd?? Är alla som på något sätt tränar western ansvariga för vad ryttarna på filmen gör? Jag ser ingen som helst poäng i ryckandet och slitandet, jag ser ingen som helst poäng i att stoppa hästen i munnen eller spinna 20 varv. Jag förstår inte varför en häst skall bära huvudet under mankens nivå. Jag tycker fortfarande att hästen skall gå i en lång och låg form med nacken som högsta punkt. Den stoppen som dammar in i väggen ser iofs ut som om det skulle kunna en grov missbedömning av avstånd och underlag men jag vet inte eftersom jag inte var där.

Jag kan förstå iden med att använda ett staket eller en vägg som stöd när man tränar in ex. rollback men jag har aldrig tränat slidestop men däremot stop och de tränar jag inte in mot en vägg.

Jag tror det är ganska befäst nu, att alla grenar har fuskare och idioter som borde lägga sin tid på något annat än levande djur.

Att ta upp att andra grenar inte är bättre beror väl i stort på att när det sker såna här saker som kommer fram i media, så blir hela sporten genast utpekad som grym, utan hänsyn till individen och folk sätter sig på höga hästar och börjar peka.
De som sitter och försöker förklara, blir genast anklagade för att försvara.

Det är bara beklaga att dessa människor håller med djur och jobba för att förbunden ska med all önskvärd tydlighet visa och bestraffa de som behandlar sina djur illa, oavsett gren.

:bow:
Precis vad jag menar (med en fot i travet och en i western så har man sett några rundor vid det här laget:) ). För att leda debatten framåt får man helt enkelt vara "the bigger man" och inte trigga på att folk kör med "andra är lika illa eller värre" argument och bara tålmodigt förklara att dessa "idioter" inte representerar hela grenen och det ligger i allas intresse att beteendet stävjas.

Samtidigt kan jag förstå att man blir upprörd och chockad när man ser sådana här saker och då vill ju människorha en syndabock, man vill ha blod och kommer man inte åt den ytterst ansvarige så tar man alla som kan ha med grenen att göra istället. Om man känner sig oskyldigt påhoppad kan det kanske hjälpa att tänka på att människans beteende är sådant.

Jag håller helt med.

När drevet gick som värst med Patrik o anky(återigen,jag fördömer deras handlande,meninte,absolut inte,de som människor) så var horsesforlife inblandade.Det är ennätpubikation som tar upp det mest ainom hästeriet.Vad som gjordes där var rätt intressant.När det vars om allra värst så kom det bara två ord" say yes". O*ch med det menades att säga ja till att vara förebilder,säga ja till etiskt korrekt hantering,säga ja till positiva förebilder.

Det är lite som nämnt här redan,kan vi tex hitta tränare som vi vet har ett etiskt korrekt hanterande,som är pedagogiska? Kan vi för oss själva sätta upp mål och riktlinjer för vår egen hantering,sportsmanship och korrigeringar så att vi kan stå för det även när dte blåser,och ffa,kan förklara det ur ett inlärningsteoretiskt perspektiv?
Kan vi hjälpa varandra ute p banorna att inte kritisera,inte döma,men hålla koll och diskret och oaggressivt ge ett litet tecken när det fiskas lite fö rmycket i tygeln av ren nervpress tex?jaghar aldirg träffat så mycket hjälpsamhet och avslappnad attityd som bland westernfolk,kan vi på något sätt använda det nu när vi riskerar att fler missuppfattar vår sport?

en sak som jag tycker är så himla skönt och uppyftande,fastän det kan låta konstigt är att en dle av er faktiskt säger öppet att nej,jag vågar inte,jag är feg,jag vil int eprotestera eller stöta mig med de som jag uppfattar som viktigare/mäktigare än jag själv.
För här har vi nått en uppfriskande ärlighet,och vågar man erkänna det så har man nått ganska långt tycker jag.

alla kan inte vara en liten rultig rödhårig tant utan hämningar som åker runt i sin extratrimmade permobil på 160 kg och frågar varför? Och som faktikst blir väldigt väl bemött av er westernryttare/tränare trots att jag förmodligen är en kliande böld i röven på en del med min vetgirighet.vissreligen en alldeles förtjusande böld,men ändå:)

Jag upplever fortfarande inte att westernfolket på Buke generellt går in och försvarar eller tonar ner händelserna eller menar du det, visa gärna det i så fall? Jag ser två vars inlägg kan tolkas som nedtoning men knappast försvar. Men vi tolkar olika och du kan få tolkningsföreträde i detta om det känns bättre. Att vi tjafsar om det leder knappast någonstans.
Tjafs leder ingen stans inte ens från din sida, tolkningsföreträde eller inte, så fort någon går in och försöker förklara varför det blir så, säger att det var övervakat så det var nog inte så farligt så försvarar man i mina ögon en företeelse.

Men förstår jag dig rätt att du tycker det är bättre att folk går in och försvarar metoderna på filmen än att man tar avstånd?? Är alla som på något sätt tränar western ansvariga för vad ryttarna på filmen gör? Jag ser ingen som helst poäng i ryckandet och slitandet, jag ser ingen som helst poäng i att stoppa hästen i munnen eller spinna 20 varv. Jag förstår inte varför en häst skall bära huvudet under mankens nivå. Jag tycker fortfarande att hästen skall gå i en lång och låg form med nacken som högsta punkt. Den stoppen som dammar in i väggen ser iofs ut som om det skulle kunna en grov missbedömning av avstånd och underlag men jag vet inte eftersom jag inte var där.
Du förstår mig rätt men tar det lite för bokstavlig, när man använder metoder som fencing, rollkur, diverse inspänningar, vikter, gummiband eller vad det nu månde vara så har man förhoppningsvis en avsikt och en plan och ett mål. Det är inte fel att gå in i debatt om företeelsen. En öppen diskussion kan både få resultatet att folk accepterar metoden och att den som utför den inser att det är fel. Man kan också komma fram till när en metod är acceptabel och hur man då kan tänkas använda den och när och hur den är förkastlig. Vissa saker kommer nog aldrig att accepteras av flertalet hur mycket man än diskuterar.

Du ar en bedarande OCH imponerande bold. Det har jag tyckt lange.. sa lange att nar jag sag dig pa hall forsta gangen var jag en liten skit med undercut o knallrott har och inte vagade ga fram till dig haha :)

till traden i ovrigt:

jag kan inte forklara fenomenet fencing da jag har lart mig att halla mig borta fran allt som heter staket - for att det ger falsk stod. Att alltid rida nagra meter ifran, oavsett vad man gor. Staket/vagg kan hjalpa en vid traning utav rollbacks, men vid traning av stop har jag lart mig att det bara gor att hasten spanner bogarna och kor upp skallen, istallet for att fortsatta rora framkarran och lata hofternas tiltning ga vidare genom hela hasten for att fa ett mjukt och flytande stop.

Men det ar vad -jag- blivit lard.

Jag vet att den har videon ar om pleasure, men det forklarar lite hur det fungerar med "mode" inom ridstilar.. jag tyckte den var ganska bra sa jag lankar den helt enkelt.

http://www.horsechannel.com/western-horse-training/aqha-western-pleasure-judging.aspx

Det är inte fel att gå in i debatt om företeelsen. En öppen diskussion kan både få resultatet att folk accepterar metoden och att den som utför den inser att det är fel. Man kan också komma fram till när en metod är acceptabel och hur man då kan tänkas använda den och när och hur den är förkastlig. Vissa saker kommer nog aldrig att accepteras av flertalet hur mycket man än diskuterar.

Jattebra skrivet btw :)

Det värsta är att de diskussioner jag haft p facebook indikerar att en del,jag kommer inte säga ngra namn för att skydda dem,men rätt mnga faktiskt,tycker att det där är het absurt att bli upprörd över,det är godkänt och hästen lider inte.allt fårn den attityden till att ,som jag sagt,en person ansåg att för att tillhöra eliten mste man använda våld.

tyvärr måste jag säga, kommer du alltid att stöta på den typen av respons eller resonemang oavsett gren - det tycker jag man har sett rätt tydligt genom inte minst diskussioner här genom åren, när respektive olika grenar varit i blåsväder för liknande saker.
personligen har jag väldigt svårt att förstå varför man har ett sånt behov av att försvara sin disciplin för disciplinens skull, till den nivån. Tack och lov är det ju inte något de flesta känner behov av eller hur de flesta resonerar, det får vi komma ihåg. De flesta tack och lov, som har en känsla för etik och moral och respekt för djur i största allmänhet, har inga problem att se såna här fall betydligt mera objektivt, och i så extrema fall som fotaget från just denna event nu handlar om, helt backa och ta avstånd och helt enkelt säga ifrån. Tack och lov - återigen.

tyvärr måste jag säga, kommer du alltid att stöta på den typen av respons eller resonemang oavsett gren - det tycker jag man har sett rätt tydligt genom inte minst diskussioner här genom åren, när respektive olika grenar varit i blåsväder för liknande saker.
personligen har jag väldigt svårt att förstå varför man har ett sånt behov av att försvara sin disciplin för disciplinens skull, till den nivån. Tack och lov är det ju inte något de flesta känner behov av eller hur de flesta resonerar, det får vi komma ihåg. De flesta tack och lov, som har en känsla för etik och moral och respekt för djur i största allmänhet, har inga problem att se såna här fall betydligt mera objektivt, och i så extrema fall som fotaget från just denna event nu handlar om, helt backa och ta avstånd och helt enkelt säga ifrån. Tack och lov - återigen.

:bow: Håller helt med. Det är så lätt hänt att avarter som dessa normaliseras. Jag antar att det är lite som hundavel. Det extrema premieras och då måste man gå förbi extremen för att lyckas. Man skall spinna jättefort och slida jättelångt, om sen hästen gör det på rätt sätt spelar mindre roll, ju snabbare desto bättre på nåt vis. Vad gäller försvaret av sin disciplin så kan jag från både trav- och NH- debatterna känna ett behov att gå in och påpeka att alla är inte så eller gör inte så. Det är dumt, jag vet men det innebär samtidigt inte att man försvarar en företeelse.

Jag är övertygad om att det faktiskt finns sätt att stävja den utveckling som filmerna visar. På flera sätt.

Jag får väl be om ursäkt, men jag uppfattade snarare den delen av ditt inlägg som en spark i röven och uppläxning, du tjafsar men jag är ädelmodig och talar om det för dig och slutar. Du kanske inte menade det på det viset. Och nu fortsätter du att tjafsa ;).

Jag tycker ridning går in under hästhållande. Jag undrade vad just du tycker är det rätta sättet att gå i det här sammanhanget då jag antar att du har ett alternativt fördragbart handlingssätt?

Jag ser inga personangrepp förrän i slutet av tråden. Om du tycker nivån är låg så förstår jag ändå inte varför du ska sänka dig?

Nu uppfattades det inte så, du kallade implicit alla som kallar det för djurplågeri för "mad dogs" - vet du hur illa och oseriöst det låter?

Varför hoppa på någon, grupp som individ, över huvud taget? Vi skriver alla på Buke för att lyssna och lära oss av varandra trodde jag. Med en respektfull och välanalyserad debatteknik når man längre och slipper uppröra folk på vägen.
Jag tycker T.Alsterfeldt är föredömlig där.

Hästhållning omfätta lite mer än riding.
Om jag hade klagomål skulla jag kontakta NRHA National Reining Horse Assosiaction.

Djurplågeri = Mad Dogs. Bara ördet kan få folk att "Foam At The Mouth"
Det är ett valdig stärk ord, och om du gå bak (please) och se vad jag skriv, "vart gå gränsan för plågeri? Aven om du kan sätta ett fäst gräns, hur ska du få andra lander att godkänna en sån som har ett helt annan syn på livet?
Det är svårt att vara serious när det hela är så oserious. Tank om folk kunde lägga ner lika mycket energi att få slut på krig som dom göra på ett reining video.

Om du har inte markt, den som started trågen och den som tänkt sig en discusson "Have Left Dodge för lägesen" :grin:
I think I will do the same.
Adios

Om man utsätter hästen för onödig smärta så är det att klassa som djurplågeri.

Vi lever och bor i Sverige, åtminstone merparten på forumet, i första hand behöver vi hålla rent här. Givetvis är det bra om vi kan påverka andra länder men där är det svårare med opinionsbildning av förklarliga skäl. Det finns ingen som helst anledning att tillåta dålig hantering av djur inom. Sveriges gränser bara för att andra länder tillåter det.

Gränsen för djurplågeri är det om man i onödan orsakar djur smärta eller annat starkt obehag.

jag har gjort vad jag kunnat för att få ennyanserad debatt och för att försöka hålla en respektfull ton och bistå med information så gott jag kunnat.Jag hoppas och tror ändå att något gott kommer ur det här,även för de som valt att hantera sina hästar på ett sådant sätt att de blev uthängda på det här otrevliga sättet.

Jag fickför ca 4 mån sedan svininfluensan,höll på att dö,men överlevdemed sjukhusets hjälp,menmed komplikationer i form av en ful och mycket långvarig lunginflammation som gjort att min muskelsjukdom ställt til besvär,jag är helt eneklet så svag att jag r sängbunden och merparten av tiden så svag att jag inte kan tala eller göra annat som kräver att musklerna fungerar,dvs allt ungefär.Jaghar rätt rejäla andningsproblem.
Jag känd eändå att jag ville försöka få er att se det här ur olika synvinklar,menjag orkar inte att skriva så mycket mer,armarna o fingrarna fungerar dåligt.jag är väldigt trött.

jag hoppas att jag trots att jag varit virrig kunnat ge någonting och drar mig nu tillbaka. det har varit jätteintressant och givande att höra era åsikter.
Jag villebara förklarar varför jag drar mig tillbaka så ingen missuppfattar något..

Jaghoppas att ni kan hålla en god ton,för ni vet hur det blir annars-160 kg rullstol gör ont att få på tårna:)

Om jag hade klagomål skulla jag kontakta NRHA National Reining Horse Assosiaction.
Varför då?

Arrangemanget som tråden startades utifrån var FEI väl huvudman för, och djurskyddsbrott är det i Sverige länsstyrelserna - och i förlängningen domstolar - som handlägger.
Djurplågeri = Mad Dogs. Bara ördet kan få folk att "Foam At The Mouth"
Det är ett valdig stärk ord, och om du gå bak (please) och se vad jag skriv, "vart gå gränsan för plågeri? Aven om du kan sätta ett fäst gräns, hur ska du få andra lander att godkänna en sån som har ett helt annan syn på livet?
Gränsen för djurplågeri definieras i Sverige av rättsväsendet, som för att kunna ta ställning behöver uppmärksammas på tveksamma fall.
Det är omöjligt att uppfatta det du skriver på annat sätt än att du tycker att det som visas på filmklippen är helt ok. OM du har den uppfattningen så är jag inte förvånad över din reaktion på diskussionen.

Först och främst, min ytterst okunniga erfarenhet om westernridning är att det är en bra ridstil, som (liksom Alla andra rgenar) har rötägg inom sig.
Men allt som allt så anser jag att det är en avslappnad och mjuk ridstil där man ser itll hästens behov... Och som sagt, det är min ytterst okunniga åsikt om westerridning.

Jag håller med i allt du skriver i det första inlägget (det är så långt jag kommit i denna tråd).

Men... ;)

Om du följer länken i TS första inlägg http://www.youtube.com/watch?v=bOqhYC_WMGY&feature=player_embedded och ser videon så kan du se att det inte var vacker ridning.
I detta fall kan man se att det inte var en "olyckshändelse". I videon rider 2 ekipage näst intill in i väggen från ena kortsidan i full galopp rakt in i motsatta väggen, hästen stannar Väldigt nära, så pass nära att den måste slänga upp huvudet för att inte slå pannan i väggen (vilket ju dessutom sänker ryggen och förstör mer än det hjälper... Så vad är det "positiva" med den handlingen).
Utöver det så är det en ryttare som spinner sin häst varv på varv på varv, och när ryttaren saktar av hästen får den knappt hämta andan förrän det är dags igen, vi pratar 2 sekunders vila mellan spinningarna (heter det så?) och sen sätter ryttaren igång igen. Inte heller detta kan vara konstruktiv ridning?

Jag förstår behovet och användningen av spinning så just det diskuterar jag inte, men vill man träna för att få en bra spinn så ska det först och främst ske i små steg, var nöjd med det man som ryttare får i framgångsväg, ett steg räcker. Och framför allt, korrigeringsridning hör inte hemma på framridningen! Inte ens korrigeringsridning för att hästen lärt sig att komma undan med ett beteende för att det är tävling hör hemma på en Äkta framridning, där får man anordna fejkade framridningar för att träna hästen. På framridningen skall man finjustera möjligen, men inte korrigera. En framridning är till för att värma upp häst och ryttare och finna samlingen innan ekipaget kommer in på banan.

Och med det sagt så ja, jag tycker det var riktigt dålig och ful ridning i videon, och det var inte frågan om en sekunds korrigering utan om grov korrigering... men... det ska självklart inte belasta Alla westernryttare eller alla ryttare inom en viss gren. Det ska belastas just specifikt de ryttare som gjorde handlingarna, ingen annan! (föränn man ev själv gör ngt i samma stil).
Som någon skrev under videon i kommentarfälten "Western at its worse" och ja... det är det sämsta från westernridningen, det är inte westernridningen som är sämst!

Bara för att en person beter sig som en idiot ska inte hela mänskligheten anklagas för att vara idioter!

Önskar att det var så enkelt. Det är ju inte vi som har tolkningsföreträde. Må så vara att vi har ett mycket bra djurskydd jämfört med många andra länder, men nog finns det mycket som i mina ögon är onödigt lidande, men som är helt ok enligt djurskyddet...

Om man utsätter hästen för onödig smärta så är det att klassa som djurplågeri.

Hi Boj:
Jag gick tillbaka till dett förste inlägg link och kom främ tilll den har, vet inte on den fungera.
http://epone.tv/dk/nyheder/vis/artikel/fei-ikke-aggressivt/?ttxnews(backPid)=285
Har lite svårt med danska men om jag inte missförstå se FEI det som inte djurplågari.
Så jag änta att plågari är en tålknings fråga!
The US Goverment does not see "water boarding" as torture!!??

I will for the last time repeat:
"I DO NOT LIKE OR APPROVE OF WHAT I SAW ON THE FILM"!!!
Men det ska inte innabär att jag skrita PLÅGARI till FEI som andra.

:bow::bow::bow:
jag har gjort vad jag kunnat för att få ennyanserad debatt och för att försöka hålla en respektfull ton och bistå med information så gott jag kunnat.Jag hoppas och tror ändå att något gott kommer ur det här,även för de som valt att hantera sina hästar på ett sådant sätt att de blev uthängda på det här otrevliga sättet.

Jag fickför ca 4 mån sedan svininfluensan,höll på att dö,men överlevdemed sjukhusets hjälp,menmed komplikationer i form av en ful och mycket långvarig lunginflammation som gjort att min muskelsjukdom ställt til besvär,jag är helt eneklet så svag att jag r sängbunden och merparten av tiden så svag att jag inte kan tala eller göra annat som kräver att musklerna fungerar,dvs allt ungefär.Jaghar rätt rejäla andningsproblem.
Jag känd eändå att jag ville försöka få er att se det här ur olika synvinklar,menjag orkar inte att skriva så mycket mer,armarna o fingrarna fungerar dåligt.jag är väldigt trött.

jag hoppas att jag trots att jag varit virrig kunnat ge någonting och drar mig nu tillbaka. det har varit jätteintressant och givande att höra era åsikter.
Jag villebara förklarar varför jag drar mig tillbaka så ingen missuppfattar något..

Jaghoppas att ni kan hålla en god ton,för ni vet hur det blir annars-160 kg rullstol gör ont att få på tårna:)

Liknande trådar

Tävling Det har ju nu fattats beslut om att butta är tillåtet i begränsade mängder vid tävling. Dock så pass stora mängder att det har en...
2
Svar
21
· Visningar
3 228
Senast: via
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka