Djurskyddets anmälan Bökeberg

Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

Fast det ör ju ändå så,om jagförstått det rät att tävligen hålls under svensk juridisaktion,under svenska djurskyddlagar,under ett internationellt förbund med klara riktlinjer.jag tror inte nationalitet ,kön eller något sdant har med det att göra,inte heller galenskap,psykopati eller grymhet.De är nog (tyvärr)som folk är mest o gör det för att d ekan,och tjänar p att göra det.Och för att vi andra väljer/har valt hittills att inte fråga varför

OBS Knapplån: Nu kan jag inte låta bli längre... Å jag kommer inte att ge mig in i någon långrandig diskussion. Men jag har två funderingar:
Ni som jobbat/vistats på en träningsranch eller hos tävlingsryttare i nåt annat land, tex USA, vad har ni sett för träningsmetoder där? Var Bökeberg första gången ni såg den här ridningen/de här metoderna?

Den andra funderingen är: Om man från FEI:s sida, eller från djurskyddet skulle gå in och detaljstyra träningsmetoder, hur skulle då gränserna kunna sättas. Hur många varv är det tillåtet att spinna. Hur hårt, och hur många gånger får man ta i tyglarna, hur nära får man komma sargen vid fencing etc etc... Det går ju så klart inte... Så det enda vi kan hoppas på är att de tävlingsryttare som avses här, och alla andra runt om i världen, hittar tilbaka till känslan; kärleken till hästen, glädjen över samarbetet etc... Ekonomiska intressen har en tendens att bli styrande i så gott som alla företeelser idag. Så fort det handlar om mycket pengar blir träningsmetoderna hårdare och okänsligare eftersom man till varje pris vill ha det där guldet. Gäller inte bara reiningen....Så ta bort de höga prissummorna så får vi nog också humanare träningsmetoder och kanske mera kärlek i stället...

KL

Jag kan inte heller låta bli att ställa frågor och lufta tankarna, just angående dessa olika organisationer och regelverk.

Om FEI ändrar regelverket och ser till att domare och funktionärer kan ingripa med stöd av regler, vad händer på dessa APHA, AQHA (osv)-tävlingar? Kommer FEI-reglerna gälla även där? Eller måste det komma in samma regler i alla dessa olika organisationer? Wras har ju egen regelbok, den kommer väl aldrig hänga ihop med FEIs regler?

FEI har väl bara med denna finalen att göra? Hur stor andel av alla anordnade tävlingar kommer att ändras om FEI sätter stopp för denna slags ridning som visats i filmerna?

Fint nu är det en kille från samma stall där jag har min häst som skriver så här, som svar på Craig videon:cry:
Being a upholder of moral standards, you guys should reconsider your riding! Craig is one of the Top Horseman these days, the horses he is riding are some kind of "Formula 1" cars and NEED a training that is beyond your standards! By the way, did you check out the titel of the vid!? FEI WORLD FINALS it´s not Ottersdorf!!!

Ottersdorf är där jag har min häst. Blir rätt skakad av hans attityd. Har tyckt att han är en trevlig kille tidigare. Nu har min bild av honom ändrats. Tidigare har han skrivit detta om den första videon:

So what's point?! Those riders do know what they do!!!! Those horses have a way better life than most of the hobby riders horses!!! I've seen even harsher things on ewu tournaments, where most of the competitors don't know what they do!! Not an offence just my two cents! ;0))

Spelar det någon roll? Ja, FEI har endast med Reining att göra men likväl ska det inte behöva ses sånt här någonstans alls. Oavsett regelverk...svensk djurskyddslag står över alla organisationers regler.

Och nu skickar han mig ett otrevligt meddelande där han tycker att han inte förstår hur jag kan sprida dessa filmer. Ja, jag förvånas inte längre. Han skriver att alla hästar tränas på detta sätt. Det förklarar ju tystnaden här inne från reiningryttarna.

Har kollat runt lite bland övriga vänner och alla som annars skriver något är upprörda åtminstone.

Med tanke på hur starkt du uttalat dig i tråden om hur viktigt det är att man vänder sig till organisationen, så tycker jag det är högst relevant att du svarar på frågan om du anser att det är av så stor vikt, och viktigare än att vi debatterar här. du har flertalet gånger skrivit att du motsäger dig diskussion ang. enskilda videoklipp, situationer och individer och att det är organisationen man ska vända sig till för att få genomslag, så sorry, men jag köper inte ditt kringående i frågan.

ang. FEI så återigen: de är ingen superpower organisation i fråga om att driva såna här frågor om de inte får motivering att så göra per historik jag konkret redovisat. så tillskriv inte dem hur svårt det är osv, för det är inte ett dugg svårt om de väl vill - för ska man tävla under dem så är det deras ord som gäller, och det väger då tyngst av alla.

vaddå sverige är väldigt snabba med att peka finger? jag har bott i sverige och jag har bott väldigt länge i USA som sagt. I mina ögon har sverige världens bästa djurskydd. skulle det då vara att vara snabb att peka finger, när man reagerar på djurens behandling? Om du som du säger, är ute efter djurens väl och ve så rimmar dina antydningar jäkligt illa. Gör ingen kulturell bortförklaring runt det hela utan se det för vad det är: i denna fråga är sverige långt komna jmf med andra länder och det är inget sverige ska appliceras ngn sorts jantelags stämpling för utan snarare tvärtom : grattis till våra djur som trots allt har det bättre eller har chans att få det så mycket bättre, tack vare våra lagar och vår moral runt detta.
Jag tycker du vränger och vrider och har dig nu senaste inläggen faktiskt. Hur ska du ha det? var konkret om du hävdar att du är konkret och bara vill djurens bästa mer än ngn annan osv, och driver en fråga så som du påstår.

11 år i USA? vär då? Med ditt International syn av olika kultur kan du inte förstå Bewilderd´s inlägg att andra folk kan har ett helt annan syn.

Världens bästa djurskydd? ooo, det var vågged med tänken på dom sista årens report om gris farmers och änmälling av Vanvård i Ridsport Tidning.

Vad är det för "Moral" du prata om??

Fencing har jag inget problem med men att spinna 100varv förstår jag inte vitsen med.
Stå o dra i tyglen när hästen redan har släppt efter fattar jag inte heller
men det är samma sak som vissa i stallet står stilla med sina hästar o sågar o sågar m tränsbett fast hästens huvud är nere, hände senast i går o jag undrar :confused: varför gör ni så men tyvärr är man som alla andra & frågar inte:(

Fint nu är det en kille från samma stall där jag har min häst som skriver så här, som svar på Craig videon:cry:
Being a upholder of moral standards, you guys should reconsider your riding! Craig is one of the Top Horseman these days, the horses he is riding are some kind of "Formula 1" cars and NEED a training that is beyond your standards! By the way, did you check out the titel of the vid!? FEI WORLD FINALS it´s not Ottersdorf!!!

Ottersdorf är där jag har min häst. Blir rätt skakad av hans attityd. Har tyckt att han är en trevlig kille tidigare. Nu har min bild av honom ändrats. Tidigare har han skrivit detta om den första videon:

So what's point?! Those riders do know what they do!!!! Those horses have a way better life than most of the hobby riders horses!!! I've seen even harsher things on ewu tournaments, where most of the competitors don't know what they do!! Not an offence just my two cents! ;0))

Usch vad tråkigt och skrämmande också! :crazy: Hur kan folk bara ha den attityden, har han inte ögon att se med eller är han så okänslig för vad han ser.

OBS Knapplån: Nu kan jag inte låta bli längre... Å jag kommer inte att ge mig in i någon långrandig diskussion. Men jag har två funderingar:
Ni som jobbat/vistats på en träningsranch eller hos tävlingsryttare i nåt annat land, tex USA, vad har ni sett för träningsmetoder där? Var Bökeberg första gången ni såg den här ridningen/de här metoderna?

Den andra funderingen är: Om man från FEI:s sida, eller från djurskyddet skulle gå in och detaljstyra träningsmetoder, hur skulle då gränserna kunna sättas. Hur många varv är det tillåtet att spinna. Hur hårt, och hur många gånger får man ta i tyglarna, hur nära får man komma sargen vid fencing etc etc... Det går ju så klart inte... Så det enda vi kan hoppas på är att de tävlingsryttare som avses här, och alla andra runt om i världen, hittar tilbaka till känslan; kärleken till hästen, glädjen över samarbetet etc... Ekonomiska intressen har en tendens att bli styrande i så gott som alla företeelser idag. Så fort det handlar om mycket pengar blir träningsmetoderna hårdare och okänsligare eftersom man till varje pris vill ha det där guldet. Gäller inte bara reiningen....Så ta bort de höga prissummorna så får vi nog också humanare träningsmetoder och kanske mera kärlek i stället...

Kan inte heller låta bli att kommentera lite. Tyvärr tror jag att de fulaste metoderna pågår hemma i skymundan. Hästar som dras omkull när de stegrar sig, tyglar rappas i ansiktet på dem som inte vänder tillräckligt fort, unghästar som rids tills de löddrar och skakar, rycks blodiga i munnarna med twistade bett, hjälptyglar och nosband. Från oinriden till fullt tävlingsklar på några veckor. Lite exempel på det som anses accepterat av vissa för att nå framgång. Ingen nämnd ingen glömd men jag tror det är en trend som vunnit mark i jakten på snabba resultat. Själv vill jag knappt åka ut och titta på de större tävlingarna längre. Folk är kanske lite hemmablinda?

11 år i USA? vär då? Med ditt International syn av olika kultur kan du inte förstå Bewilderd´s inlägg att andra folk kan har ett helt annan syn.

Världens bästa djurskydd? ooo, det var vågged med tänken på dom sista årens report om gris farmers och änmälling av Vanvård i Ridsport Tidning.

Vad är det för "Moral" du prata om??

Menar du på fullt allvar att det inte är bra djurskydd i sverige?

Jag håller inte med dig alls, tycker att det är ett bra skydd men som även kan bli betydligt bättre.

Djurskyddet i Sverige har i alla fall goda intentioner. Enda chansen att komma åt både offentlig och dold "misshandel" är att vi privatpersoner har nog med civilkurage att anmäla när det finns oegentligheter!

Är nog enormt svårt för inspektörer att upptäcka sådana förhållanden på föranmälda besök....

Uppenbarligen känner fler till att det förekommer, OM man nu vet det, då är det läge att anmäla, gärna då kunna bevisa att det faktiskt är så mha foton, filmer etc.

Visst kan det ibland vara svårt att avgöra var gränsen går, men det är ju upp till inspektörerna att göra!

Spelar det någon roll? Ja, FEI har endast med Reining att göra men likväl ska det inte behöva ses sånt här någonstans alls. Oavsett regelverk...svensk djurskyddslag står över alla organisationers regler.

Det jag tänkte på var att även om det ändras i FEI, att regelverket förtydligas och domare, funktionärer lättare kan gå in och säga till på skarpen så behövs ju samma insats läggas på ALLA regelverk, inte bara på de regelverk som visas på TV.

Räcker det om FEI och djurskyddet skriver ihop en bra regel, förhållningsätt så kan detta följas överallt, på alla westerntävlingar i hela Sverige?

För problemet är väl ändå inte bara här under FEI-finalen?

Fast FEI är ju en internationell organisation....

Dock ska ju svenska djurskyddsregler gälla i Sverige, oavsett varifrån ryttarna kommer!

Kanske behöver de förtydligas, alternativt att Westernsverige enas kring frågan och drar upp riktlinjer, tror att det kan vara svårt att avgöra ibland även som tävlingsledare, var gränsen går...

Reining ingår under FEI som gren. Då gäller deras regler, oavsett land och kultur och allt vad som framförts här. Samtidigt så gäller djurskyddslagstiftningen som borde vara tillämplig i det man såg på filmerna faktiskt.

Jag fick f ö också svaret från FEI som redan finns kopierat här av troi.

Där står ju bla:

As the international governing body for equestrian sport, the FEI condemns all training methods and practices that are contrary to horse welfare.

Det måste man väl säga att det som visas går in under detta?

Japp, 11 år. Jag har bott på flera platser då jag arbetade där.

och ja - vi kan anses ha världens starkaste djurskydd. så bristerna som finns säger dig något om hur det ser ut på andra platser i världen.

alazzi-jag har sett samma träningstendenser på lokala tävlingar-varvid jag notifierade banansvarige. Och jag respekterar de jag umgås med,mina vänner,andra ryttare osv för mycket för att INTE ifrågasätta om jag ser att de är brutala påett vis jag inte tycker stämmer med djurskyddslagstiftningen.

Har varit med om att folk står o snackar skit,öser ur sig skit om vissa tränare för att sedan när de kommer vara vänligheten själv o "löpa med".Det är inte respekt anser jag.Och,lustigt nog,en av de som det snackas mest skit om,är förmodligen den ende som rakryggat skulle bemöta det jag hade att säga o kunna diskutera det,men jag tvivlar starkt på att vi ser det ur samma utgångspunkt.:)

jag hade dte tvivelaktiga nöjet att diskutera detta på FB med en ung man som tycker att fr att nå eliten -måste-man använda den här typen av ridning och övervåld,det tillhör elitridning och så är det bara.
jag är lite tveksam där eftersom jag ser mycket god ridning också,inom olika discipliner.

vore intressant at föra en diskussion med din stall"kamrat" om var gränsen fr våld skall dras,om konfliktbeteende,inlärningspedagogik och stresspåbverkan,inlärd hjälplöshet osv.förmodligen har han ingen aning om detta,och förmodligen bryr han sig inte.
(en liten elak del av mig kan tycka att mankan ju fårga hur mycket våld som är tillåtet mot barn o fruar tex för att de skall så sin fulla potential? vad är det som skiljer ett försvarslöst barn mot en försvarslös häst? Och -varför-skiljer man på det?)

Det hela handlar i grunden om et moraliskt dilemma som varje person bär inom sig och skall reflektera över.

Jag vore glad om någon mer vill ta debatten med min stallkompis. En av mina stallkompisar har sagt sitt och en modig nätvän vågar svara emot min stallkompis. Jag vågar inte röra om i grytan nu, tycker att det känns obehagligt minst sagt.

Och för att frivilligt ta av mig helgonglorian så kan jag meddela att jag är -inte-en gulligulltränare som alltid stryker allt medhårs.Tvärtom faktiskt.
Pga att jag är tvungen att ha en viss typ av relation med mina hästar(djur) såär jag också vaken över vad den typen av inlärningspedagogik jag använder kan få för konsekvenser och vad det gör med djurens mentala status.

Jag vet att vissa saker jag kräver innebär en enorm press mentalt på dem,och att när jag väl korrigerar,de få gånger jag behöver göra det ordentligt,så är dte heller inget de glömmer eller struntar i.
skillnaden är mjlligtvis kunskap och en vakenhet om konfliktbeteenden,menjag är inte,och har aldirg varit en person som tycker att hästar är ett ngot större,luddigt marsvin som man kan pussa på.

Och några av de personer jag uppskattar mest i mitt liv är westernryttare inom olika discipliner,bla reining,och jag lär mig extremt mycket av dem,liksom jag förmodligen influerat dem i viss afall.Western är och kommer alltid ligga mig mycket varmt om hjärtat,det finsn en anledning till varför jag gjort ett aktivt val att befinna mig i den världen,och det skall de westernryttare som jag möter ha cred för.

Liknande trådar

Tävling Det har ju nu fattats beslut om att butta är tillåtet i begränsade mängder vid tävling. Dock så pass stora mängder att det har en...
2
Svar
21
· Visningar
3 228
Senast: via
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka