Djurskyddet var här

M

Midnight_Rose

De hade fått in en anmälan om att mina hästar var magra :( Har ett halblod som är på gränsen till fet, lite dåligt med muskler ännu. Samt mitt varmblod som är svårfödd. Bytte grovfoder eftersom varmblodet föll ur efter senaste leveransen (hö i mars) nu går de på hösilage från ett annat ställe. Jag har även precis ändrat i foderstaten så hon får baspellets, havre, betfor, olja och vitaminer i större mängd. Berättade detta för djurskyddet att jag nyss hade bytt foder efter det dåliga höet vi fick och att det tar några veckor innan det syns... Hon hade inget att anmärka på utan sa bara att det är bra att jag är medveten om problemet och ska öka fodergivan mer.. Hur det nu ska gå till eftersom jag inte får i henne mer basfoder :(
Fattar inte varför folk lägger sig i utan att veta bakgrunden till det :cry: Å givetvis får man inte reda på vem som anmälde..men jag har mina misstankar, men om det är personen jag tänker på så ska hon inte klaga då hennes hästar står inne 4 av 7 dagar i veckan :crazy:

Man blir ju rädd.. Någon mer som varit med om liknande?

Sv: Djurskyddet var här

Ok, men anta att de inte åkte på samtal de får? Nu har ju du bytt foder, så det är ju inget problem för dej att du blev synad, men hellre att de åker engång för mkt än för lite.

Sol på er, och är det ngn i er närhet som ropar varg så kommer ju kommunen veta det med sen.

Just vad jag tänkte skriva - hellre en gång för mycket än en gång för sällan.

Visst,det kanske inte är det roligaste att få djurskyddet knackandes på dörren,men se det från den positiva sidan,anmälaren hade inget för det!
Så där står personen med lång näsa!

Och,så samtidigt så är det ju bra att skyddet finns,för det finns djur som inte har det bra! Och att det kontrolleras när en anmälan kommer in!

Så,gräv inte ner dig,le!

Aldrig varit med om något sånt, men jag kan förstå att det känns jobbigt och otäckt... Försök skaka av dig det (säkert lättare sagt än gjort) för du vet och djurskyddet vet, att dina hästar mår bra och får bra skötsel.

Håller med er alla, tyvärr finns det ju hästar som mår dåligt som aldrig blir synade, så det är bra att de kollar. Vet ju att jag inte gör något fel men det är obehagligt eftersom jag tror att denna psykopatmänniska försöker sabba allt för oss *hon är väldigt speciell*

Men jag är glad att de inte hade något att anmärka på :grin:

Lite OT kanske..

I stallet vi hyr bor grannens får så de tittade på dem på samma gång. Det går 30 st (11 vuxna och resten 6v lamm) på en yta max 20 kvm, inne dygnet runt.. två får som ej lammat ännu. De undrade bara varför de ej var ute och jag sa att först har baggen varit här under vintern på betäckning sedan har de nästan nyss lammat. De sa inget mer. Jag har för mig att det är för litet för alla dem?

:confused:

Jag och mina stallkamrater blev för några år sedan anmälda. Enligt anmälaren så stod hästarna hela dagen i hagen utan mat och vatten.
Vinterhagen var ju inte den bästa, upptrampad och inte ett grässtrå.
Det var fem hästar i hagen och de dammsög vartenda strå de kom åt. När inspektören kom för att titta stod alla hästarna och åt lunch och vattenhinkarna var fyllda till bredden. :rofl:
Inspektören hade inte ringt innan. H*n satte en lapp på stalldörren. Förklarade varför h*n varit där, att hästarna såg ut att vara i gott hull, att de visserligen var leriga, men var välskötta. Och att anmälaren skulle få ett telefonsamtal senare. :mad:
Jag hade precis varit i hagen och fodrat och såg en filur gå omkring på gården och titta på hästarna. Jag undrade självklart vem det var, för jag bor på en återvändsväg och det är bara vi som bor utefter vägen som kör här.
För oss var anmälaren anonym, men vi anade att det var en sur människa längre in på vägen. Personen brukade köra fort förbi med bilen när vi red, och tog ingen hänsyn.

De hade fått in en anmälan om att mina hästar var magra :( Har ett halblod som är på gränsen till fet, lite dåligt med muskler ännu. Samt mitt varmblod som är svårfödd. Bytte grovfoder eftersom varmblodet föll ur efter senaste leveransen (hö i mars) nu går de på hösilage från ett annat ställe. Jag har även precis ändrat i foderstaten så hon får baspellets, havre, betfor, olja och vitaminer i större mängd. Berättade detta för djurskyddet att jag nyss hade bytt foder efter det dåliga höet vi fick och att det tar några veckor innan det syns... Hon hade inget att anmärka på utan sa bara att det är bra att jag är medveten om problemet och ska öka fodergivan mer.. Hur det nu ska gå till eftersom jag inte får i henne mer basfoder :(
Fattar inte varför folk lägger sig i utan att veta bakgrunden till det :cry: Å givetvis får man inte reda på vem som anmälde..men jag har mina misstankar, men om det är personen jag tänker på så ska hon inte klaga då hennes hästar står inne 4 av 7 dagar i veckan :crazy:

Man blir ju rädd.. Någon mer som varit med om liknande?

Har du rent mjöl i påsen så har du heller inget att dölja. Va glad i stället att dom kom ut och inte hade ngt att anmärka på samt att du själv till dom fick förklara situationen.

Du har haft inspektion från dom och dom har inget att anmärka på avseende din hästhållning,,,,, Nu har du papper på det oxå ;) att det för dagen förhåller sig så.

Det är mkt bättre om ngn som anser sig bättre vetande gör en anonym anmälan och djurägaren får ta den diskutitionen med en myndighet i stället för att en privatperson klampar in på gården och börjar dividera sin syn på god hästvård. Eller hur??

Jag tycker det är bra att personer reagerar och anmäler även om det i bland kan bli en gång för mkt. Heller en anmälan för mkt än en för lite.... för den anmälan som kanske är för liten kan vara av avgörande betydelse för dom hästarnas välbefinnande.

Se det inte som kränkande att du får ett besök från djurskyddsinpektörerna utan som en bekräftelse på att du bedriver god djurhållning som tål att granskas. :bow:

Har du rent mjöl i påsen så har du heller inget att dölja. Va glad i stället att dom kom ut och inte hade ngt att anmärka på samt att du själv till dom fick förklara situationen.

Du har haft inspektion från dom och dom har inget att anmärka på avseende din hästhållning,,,,, Nu har du papper på det oxå ;) att det för dagen förhåller sig så.

Det är mkt bättre om ngn som anser sig bättre vetande gör en anonym anmälan och djurägaren får ta den diskutitionen med en myndighet i stället för att en privatperson klampar in på gården och börjar dividera sin syn på god hästvård. Eller hur??

Jag tycker det är bra att personer reagerar och anmäler även om det i bland kan bli en gång för mkt. Heller en anmälan för mkt än en för lite.... för den anmälan som kanske är för liten kan vara av avgörande betydelse för dom hästarnas välbefinnande.

Se det inte som kränkande att du får ett besök från djurskyddsinpektörerna utan som en bekräftelse på att du bedriver god djurhållning som tål att granskas. :bow:

Så sant så.. Nu kan anmälaren stå där med lång näsa :grin: Har faktiskt funderat på att ta ut dem 1 gång/år för att kolla så då slipper man kanske sånt här.. Är nästan 100% säker på varför det är anmält ;)

Liknande trådar

Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 358
Senast: Castellini
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 683
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 348
Senast: ufot
·
Gnägg Jag vet inte varför jag gör denna tråden. Men jag får stundtals så ont i mitt hjärta när jag tänker på min älskade gamla häst som bor...
Svar
16
· Visningar
2 173
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka