Djurskyddet Sverige anmäler reiningfinal

Sv: Djurskyddet Sverige anmäler reiningfinal

Var är gillaknappen när man behöver den? Inte roligt att titta på den videon... Har ingenting emot western men det där var extremt illa.

Vad är vitsen - hur dum får man vara? Finns det en tävling där hästen ska snurra varv på varv till den inte kan stå?
Jag brukar inte bry mig om olika träningsformer men det där var fanimig bland det mest onödiga jag sett.

Vad är vitsen - hur dum får man vara? Finns det en tävling där hästen ska snurra varv på varv till den inte kan stå?
Jag brukar inte bry mig om olika träningsformer men det där var fanimig bland det mest onödiga jag sett.

Jag håller med, väldigt märkligt...
Sen undrar jag om nån westernmänniska kan svara på vad som är grejen med att nästan krocka in hästen i en vägg. Okej jag ser ju att de stannar precis i tid så ingen skada skedd, och jag vet att det är en speciell westernrörelse som ser jäkligt häftig ut och som väl har en praktiskt betydelse "ute i fält". Men varför måste man göra det så fruktansvärt nära väggen? Det ser väldigt riskfullt ut i mina oerfarna ögon :crazy:

Stannar den inte i tid knäcker den nacken. Helt vansinnigt.

Jag kollade några finalritter på nätet och där snurrade de typ 4-5 varv. Kvinnan på filmen i tråden snurrar 20 (!) varv. Åt ett håll.

Sen blev jag förundrad över det andra i finalritterna jag såg, de stoppade några gånger, ryggade rakt, snurrade lite. Också galopperade de en massa på en åttvolt och när de bytte volt gjorde de ett byte och hela publiken skrek yeeah! Är det allt var min första tanke? Jag kan säga att jag inte är så impad, men om någon westernmänniska vill förklara så är jag öppen att ändra åsikt.

Jag rider western på min leknivå vilket inte innebär denna typ av träning.
Jag som anser mig ha bättre omdöme:crazy: har förkastat de tränare som - både nationellt och internationellet - förespråkar att man lär hästen att stoppa genom att driva den mot en vägg så den måste stoppa.
Ja, metoden används och JA; METODEN ÄR FÖRKASTLIG!
Vad gäller spinn: jag som klantig westernryttare på C-nivå (regionalnivå) ser ingen som helst vits med att spinna hästen jättefort många varv. Man begär inte fler än fyra varv i något reiningmönster upp till B-nivå (vet inte hur det är inom SQHA som följer den amerikanska regelboken, dock, det kan finnas skillnader).

Jag tycker att det är rätt att ifrågasätta de träningsmetoder som används.
Tror säkert, som en del påpekat, att det finns mindre trevliga träningsmetoder inom andra ridgrenar också, men det har inte med detta inslaget att göra.
Vad gäller betslingen: bettets skärpa beror mycket på hur mycket eller lite kraft som används i andra änden av tyglarna och behöver inte vara värre inom western än inom engelsk ridning. Tror att man ibland reagerar över det man inte är van och se.
Sedan har jag också sett exempel på bett inom flera rid-discipliner, som inte bör användas. Exempelvis pessoa-bett med nosgrimma till:p

De reiningryttare jag sett träna brukar oftast spinna olika antal varv på träning för att hästen inte ska lära sig att efter fyra varv är det klart. Har dock aldrig sett någon spinna så många varv som på filmen.

Sedan har jag också sett exempel på bett inom flera rid-discipliner, som inte bör användas. Exempelvis pessoa-bett med nosgrimma till

Utan nosgrimma vill jag då absolut inte se något pessoabett, men jag antar att du menade med fel nosgrimma.;)

Alla dicipliner har ju en del mindre trevliga bitar, det gäller att de kommer upp i ljuset så de kan försvinna.

Men fy trodde westernfolk var väldigt mycket för Horsemanship... Detta kallar ju iallafall inte jag för Horsemanship!

Tack och lov att det inte är något som allmänt förespråkas i westernridningen, som oinsatt vet man ju aldrig. Man kanske kan likna det med rollkur inom dressyren, som också förespråkas av en del av de stora namnen men långt ifrån alla. Hur som helst visar det ju att det finns rötägg i alla sporter :mad:

Men i andra discipliner använder man inte avsiktligt stångbettet till tvärstopp vilket gjordes i flera fall här.
PL

Senast ändrad:

Oavsett om man använder skarpa bett till att få tvärstopp på hästarna eller för att få dem att böja in huvudet i en hög form så är det väl lika illa? Jag har sett dåliga ritter när det gäller både dressyr, hoppning och western. Det finns överallt. Jag kan verkligen inte säga att det här klippet är värre än rollküren man fortfarande ser både svenska och utländska ryttare utföra inom dressyren.

Det är bra att det utreds och jag hoppas att ryttarna kan förklara varför träningen sker på det sätt som den ibland gör.

Skit bägge delarna, svårt att säga att det ena är bättre än det andra eller ursäkta det ena med det andra.
Men om vi för tillfället skiter i det så ser jag problemet med det här momentet i att det aktivt uppmanar till att använda stången som nödbroms.
Alla som gör det borde antingen diskas eller få en nolla på momentet.
PL

Ser otrevligt ut, många fulryck i stångbetten dessutom. :mad:

Förhoppningsvis är detta inte några goda representanter för startfältet. Men bra att det blev anmält och uppmärksammas.

Angående att rida in i väggen så har det lärts ut av ett flertal westernryttare jag mött. Men det behöver ju inte betyda att det är en vedertagen metod.

Just fulrycken tycker jag bara han som rider den mörka hästen gör - o det gör han på tok för mycket!
Att man tar i tyglarna för att snabbt släppa tycker jag i övrigt inte är något konstigt, det är lite så man arbetar i westernridningen. Ta och släpp för att ge eftergift.

Jag har ridit för ett antal westerntränare och har aldrig sett det här tidigare. Jag vet dock att det används och kan egentligen inte se några direkta konstigheter med det så länge som man inte rycker och sliter i hästen.

Jag tycker kvinnan på isabellen också rycker - hela skänkeln på stången rycks uppåt ett flertal gånger.

Antog att hon bara inte hade koll på hur stor rörelse hon fick i bettet. Det blir lätt så med långa tyglar, istället för spel med fingrarna så rör ryttaren hela handen en decimeter - hästen får ett ryck i munnen och över tryck nacken samtidigt, och tygeln släpper. Ser inte vad som är trevligt och hästvänligt med det alls. Det finns ju oerhört mjuk och fin westernridning, utan ryckande, så varför inte premiera det istället.

Oj jag är helt paff. Förstod varken vitsen med att nita in i en vägg samt snurra 20(?) varv åt ena hållet.

Jag är av en helt annan uppfattning. Rycken som kvinnan på palominon gör är inte alls så allvarliga att en anmälan är på sin plats. Sen att hon spinner många varv, det är en annan femma.

Får se vad ordföranden i Djurskyddet säger efter att ha granskat bilderna. Just nu verkar allt bara ha blivit uppblåst och medialt.

Ja - sådana här anmälningar brukar det inte bli så mycket med ens i riktigt grova fall. Och filmsnutten från Epona, om än otrevlig att se, visade ju bara tre ryttare av hela startfältet.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Radannons Bevaka ridsporten som ung journalist! Är du en ungdom 13-25 år som är fascinerad av ridsporten och trivs framför och bakom kameran...
Svar
0
· Visningar
442
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Sverige var egentligen redan innan onsdagens final i laghoppning utanför medaljstriden. Men medaljhoppet i individuellt tävlande, Peder...
Svar
0
· Visningar
515
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Jordbruksverkets tidigare djurskyddschef Björn Dahlén tar plats i Djurskyddet Sveriges styrelse. Det står klart efter...
Svar
0
· Visningar
542
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En hästägare i Åraslöv lämnade på måndagen in en anmälan om djurplågeri till polisen i Hässleholm, då ett sto ska ha skurits i...
Svar
0
· Visningar
763
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama