Sv: Djurskyddet Sverige anmäler reiningfinal
Jag rider western på min leknivå vilket inte innebär denna typ av träning.
Jag som anser mig ha bättre omdöme
har förkastat de tränare som - både nationellt och internationellet - förespråkar att man lär hästen att stoppa genom att driva den mot en vägg så den måste stoppa.
Ja, metoden används och JA; METODEN ÄR FÖRKASTLIG!
Vad gäller spinn: jag som klantig westernryttare på C-nivå (regionalnivå) ser ingen som helst vits med att spinna hästen jättefort många varv. Man begär inte fler än fyra varv i något reiningmönster upp till B-nivå (vet inte hur det är inom SQHA som följer den amerikanska regelboken, dock, det kan finnas skillnader).
Jag tycker att det är rätt att ifrågasätta de träningsmetoder som används.
Tror säkert, som en del påpekat, att det finns mindre trevliga träningsmetoder inom andra ridgrenar också, men det har inte med detta inslaget att göra.
Vad gäller betslingen: bettets skärpa beror mycket på hur mycket eller lite kraft som används i andra änden av tyglarna och behöver inte vara värre inom western än inom engelsk ridning. Tror att man ibland reagerar över det man inte är van och se.
Sedan har jag också sett exempel på bett inom flera rid-discipliner, som inte bör användas. Exempelvis pessoa-bett med nosgrimma till