Djurskyddet Sverige anmäler reiningfinal

Sv: Djurskyddet Sverige anmäler reiningfinal

postar den här videon från andra tråden

http://youtu.be/en_90D5TOKA

Men jisses - ryck, ryck, ryck, ryck... :mad:

I den första delen, när hästen skrittar runt, satt jag och funderade på vad han ville att den skulle göra, rycken verkar ju inte ha påverkat så mycket mer än att den vek in näsan. Efter stoppen skulle den rygga - med ryck även under ryggningen.

Illa med fulridning på den nivån. Men som sagt, bra att det uppmärksammas. Dålig ridning är dålig ridning oavsett disciplin.

Rycken i munnen på en häst som har ett skarpt stångbett tycker jag är hemska. Kan inte se att en häst på den nivån skulle behöva rättas på det sättet.

Men jag som inte kan reining förstår inte vad det är han försöker rätta till. Jag ser en häst som med ett visst dödsförakt lyder och rusar rakt mot en vägg i en jäkla fart och som nitar precis innan den når väggen. Vad vill ryttaren förfina? Vad kan bli bättre i rörelsen?

*Ja, jag försöker förstå och lära mig lite*

Ställer samma fråga om filmen där han skrittar runt och rycker hästen i munnen. Vad är det han korrigerar? Vad vill han uppnå?

Ställer samma fråga om filmen där han skrittar runt och rycker hästen i munnen. Vad är det han korrigerar? Vad vill han uppnå?

Och varför kallas det inte för rollkur när en westernhäst går och biter sig i bringan?

En häst i fullt sken "leder" du inte någonstans, den är helt bortkopplad tills den av trötthet börjar gå ner i varv. Om ingen olycka inträffat innan. Vad gäller att "slita i en tygel" har du antagligen missuppfattat vad o-r-s innebär?

Till Lobelia,
Vad gäller nödstopp, så sades det i ett inlägg att det inte är OK att använda bettet. Jag undrade då vad man skulle använda istället. Jag ser inget annat/effektivare alternativ.

LIA

Jag håller med, nöden har ingen lag. Måste man ha stopp på hästen för att inte orsaka värre skada så måste man. Jag har inget förslag, man använder det som står till buds.

postar den här videon från andra tråden

http://youtu.be/en_90D5TOKA

Om han gör så här med en väldresserad häst på en tävlingsplats inför publik så vill man inte ens tänka tanken vad han håller på med när han tränar hästar hemma och ingen ser.

Bra av EPONA att lyfta fram och synliggöra dessa missförhållanden inom hästsporten, men man tappar nästan sugen när ser det.

En häst i fullt sken "leder" du inte någonstans, den är helt bortkopplad tills den av trötthet börjar gå ner i varv. Om ingen olycka inträffat innan. Vad gäller att "slita i en tygel" har du antagligen missuppfattat vad o-r-s innebär?
Man får helt enkelt hänga med tills man hittar ett lämpligt ställe att cirkulera på alternativt slänga sig av på en lämplig plats. Att slita i tyglarna hjälper inte ett dugg på en vettskrämd häst, du sliter bara sönder munnen på hästen.

Och många westernfolk som anser att westernridning är så himla mycket bättre och naturligare (horsemanship my ass..:mad:)för hästen än andra grenar. Jo tjenare... Inte ett piss bättre än fula trix som används inom dressyr, hoppning, trav, galopp, Islandshästridning etc. i så fall.

Horsemanship och western är inte samma sak, vilket är en missuppfattning hos många. Däremot är det många inom western som tillämpar horsemanship, vilket dessa ryttare definitivt INTE gör!

Egentligen är inte skillnaden mella western och engelsk ridning särskilt stor. Inom western ska dock hästen kunna ridas i form utan tygelstöd, samt att man använder mer vikt hjälper och inte så mycket skänkel, lite andra hjälper är det också.

Synd att dra alla över en kam, kanske du borde besöka någon av de underbara western- och/eller horsemanshiptränare som finns för att få en inblick och inte stirra dig blind på enstaka ryttare och enstaka händelser....

Synd att dra alla över en kam, kanske du borde besöka någon av de underbara western- och/eller horsemanshiptränare som finns för att få en inblick och inte stirra dig blind på enstaka ryttare och enstaka händelser....

Fast som hoppryttare har man ju alltid fått höra att vi som rider "engelskt" (eller kanske tyskt?) rider SÅ illa och att vi plågar våra hästar. Kanske borde vara slut på den diskussionen nu :devil:

Bra och dålig ridning finns inom alla discipliner. Vad som är trist med videon är att inte ens domarna verkar reagera :confused:

*kl*

En av anledningarna till att rida hästen mot sargen är att hästen ofta lärt sig att stoppet brukar ske mitt på ridbanan och om hästen börjar stoppa för tidigt på egen hand får man poängavdrag, alltså tränar man på att hästen ska accelerera hela vägen in tills ryttaren faktiskt säger "stop". På sätt och vis som när man som dressyrryttare inte alltid tränar momenten på den plats de ska ske i programmen så att inte hästen börjar förekomma ryttaren.

Därmed inte sagt att det finns en anledning att rycka hästen i munnen när man ber den stoppa, straffa den när den står still, ränna den rakt in i sargen o.s.v. Tycker det är rent sorgligt hur det ser ut på videofilmerna, och som flera också sagt undrar man hur det går till på hemmaplan om det här är sådant man ser som acceptablet på tävlingsplatsen.

Vet att all westernridning/reining inte ser ut så här, men det är bra att det uppmärksammas så ridsporten kan rensa bort sånt här skräp.

LIA
Var har jag sagt något om att "slita i en tygel"????????????
Man får helt enkelt hänga med tills man hittar ett lämpligt ställe att cirkulera på alternativt slänga sig av på en lämplig plats. Att slita i tyglarna hjälper inte ett dugg på en vettskrämd häst, du sliter bara sönder munnen på hästen.
Är min åsikt också ;)

Ursprungligen postat av LIA
LIA

Var har jag sagt något om att "slita i en tygel"????????????
Hur kom du in i det? Har du inte missuppfattat?

Är min åsikt också
Ja, se där har ni båda definitivt missupfattat. Trots påpekande!

LIA

Fast som hoppryttare har man ju alltid fått höra att vi som rider "engelskt" (eller kanske tyskt?) rider SÅ illa och att vi plågar våra hästar. Kanske borde vara slut på den diskussionen nu :devil:

Bra och dålig ridning finns inom alla discipliner. Vad som är trist med videon är att inte ens domarna verkar reagera :confused:

Ja jag tycker då inte att hoppryttare i allmänhet rider illa, de jag sett på "min" klubb rider mjukt och fint. Fast självklart finns det även inom hoppning de som inte rider så. Precis som inom andra grenar...

Att domarna inte reagerar beror kanske på att de inte är med på framridningen, precis som inom andra grenar.... Kan lova att ritten under tävlingen inte så lika illa ut!;)

Vet du vad det är för människor som sitter på typ "pidestaler" bredvid framridningsbanan? De syns på filmerna.
Verkar ju vara ngn form av "övervakare"?

KL
Är det inte dags att sluta diskutera vem som är värst eller hur illa alla andra är och istället konstatera att det finns rejäla problem inom eliten i alla grenar. Människan är en egoistisk varelse som gärna söker genvägar för att ta sig till sitt mål. Tyvärr är FEI och ridsportförbundet alldeles för flata och vågar inte ta konflikten med de aktiva på de högre nivåerna i någon större utsträckning. Tyvärr drabbar det hästarna i första hand men även alla aktiva på lägre nivå inom den gren som för tillfället är på tapeten.

Fy fan=( Såna borde ju få böter precis som i alla andra grenar ex inom travsport så får kusken böter om han driver för hårt el använder otillåten träningsmetoder. Likaså inom andra grenar inom hästsport borde det finnas inom western.
Var ju en kille med som tävlade från usa i Malmö nu i maj 2011 där folk filmat honom medans han drar sönder hästens mun med stångbett samtidigt som han sporrar hästen massor. Hästen heter Ms little ati tude, ryttaren Craig Schmersal - FEI World Reining Final 2011
www.youtube.com också från www.epona.tv

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Radannons Bevaka ridsporten som ung journalist! Är du en ungdom 13-25 år som är fascinerad av ridsporten och trivs framför och bakom kameran...
Svar
0
· Visningar
442
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Sverige var egentligen redan innan onsdagens final i laghoppning utanför medaljstriden. Men medaljhoppet i individuellt tävlande, Peder...
Svar
0
· Visningar
515
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Jordbruksverkets tidigare djurskyddschef Björn Dahlén tar plats i Djurskyddet Sveriges styrelse. Det står klart efter...
Svar
0
· Visningar
542
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En hästägare i Åraslöv lämnade på måndagen in en anmälan om djurplågeri till polisen i Hässleholm, då ett sto ska ha skurits i...
Svar
0
· Visningar
763
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama