Djurskyddet Sverige anmäler reiningfinal

Sv: Djurskyddet Sverige anmäler reiningfinal

Oj, jag blev alldeles yr i huvudet bara av att titta på filmen....

En sak jag funderat över är hur westernhästar mår egentligen efter några år. Hur bra är de dära stoppen och att snurra runt?

Stop och spinn är utslitande. Det gör att det inte nöts och tränas på det dagligen om man vill att hästen ska hålla.
Min personliga åsikt är dock att det inte är mer utslitande än att hoppa en häst högt och ofta.

Tyvärr så har det de senaste åren gått troll i det hela och livslängden (träning och tävlingsmässigt) på westernhästar har förkortats. Det känns dock som att det inte är enbart inom westernridning som detta skett.

Men i andra discipliner använder man inte avsiktligt stångbettet till tvärstopp vilket gjordes i flera fall här.
PL

Precis! Ser inte alls särskilt trevligt ut. Och i dressyr måste man kvalificera sig genom att tävla lätta klasser för att få rida med kandar.

Oj, jag blev alldeles yr i huvudet bara av att titta på filmen....

En sak jag funderat över är hur westernhästar mår egentligen efter några år. Hur bra är de dära stoppen och att snurra runt?

En veterinär på Strömsholm hade fått in en westernhäst som sprutats 16 ggr i samma led :crazy:

Även i westernridning måste man ta sig igenom ett antal nivåer. Det finns även regler som säger hur man ska använda stångbettet och även vad det får vara för bett.
Vid reining kontrolleras bett och mun efter riden klass för att se så att allt går enligt reglerna och att hästen inte har några skador efter bettet.

En veterinär på Strömsholm hade fått in en westernhäst som sprutats 16 ggr i samma led :crazy:

Jag har hört ett flertal hopphästar och dressyrhästar som sprutats många gånger i samma eller olika leder. Likaså har jag hört travhästar och galopphästar sprutas gång efter gång. För att kunna diskutera den punkten behöver man nog statistik som visar vilken sorts hästar som sprutas mest och oftast.

Heder åt de tävlingsryttare som lyckas sätta hästen först i alla lägen! Oavsett disciplin. Det är inte tävlingsgrenen eller träningsintresset som spelar roll. Hur du använder din utrustning och vilken attityd du har är det som spelar roll, det är min mening!

Fy f-n för att behöva se bett (och sporrar!) missbrukas på det här sättet. Tyvärr hjälper kanske bara låga poäng, poängavdrag, diskvalificeringar och andra typer av markeringar, så tummen upp för att någon reagerar och agerar!

Man kan säkert tro att western skulle uppvisa mer av horsemanship-tänk, men likheterna upphör nog vid ursprungslandet. Westerngrenar som tävlas är just det, tävling. På samma sätt som andra grenar, i alla avseenden.

Nä, vi får ansvara för oss själva, föregå med gott exempel och markera dålig hästhantering när vi ser den!

hej jag heter sofie och jag rider Både rining och Working Cowhorse och där har vi Slidestop och spin. jag tävlar även i detta så jag vet att det är inte 20 var vi spiner kianske bara när vi trännar men det är den ända gångenoch det är inget som skada dom. under dom 11 år jag nu har ridigt westen så har jag inte varit med om att någon jag känner har fott problem med sinna hästar värken i benen eller sycket men jag har otaliga väner som har åkt till atg kliniker med sinna hopphästar med förstörda ben för att dom har fåt förslitnings skador av att dom har hoppat. så vad ska man säga är det fel det med då ich ska man inte anmäla alla hopprytare för att dom plåga sinna hästar med. jag hoppar med mina hästar ochså och jag rider på hög nivå inom westn så jag har inte i mot något av det men jag ser inte vad som är djurplågeri i det. Min häst som jag riden rening med hon älskar att slida det är det bästa hon vet när man kommer på långsidan och ska rida ökar hon och så slidar hon och och har nästan alltid öronen framåt och är glad. när hon spiner så spiner hon med mycket fri vilja men man måste ju alltid lära dom. men det gör du ju med all ridning och det är inte altid det är snälla metoder dom använder inom hoppning och dressyr. men det här är bara min åsigt men jag låvar man skadar inte hästen med att spina och stoppa, stoppet förd oftast hästarna med det är inget man kan "lära" dom.

Du det här handlar om huruvida hästarna i det här aktuell fallet far illa, det är bara dumt att försvara folk med att andra eventuellt är värre. Det är trevligt att dina hästar gillar vad ni gör tillsammans, men det påverkar inte det som syns på filmen alls.

Skador förekommer inom alla grenar, vad vi upplever omkring oss är sällan eller aldrig rättvisande utan man behöver ett större perspektiv samt lite statistik.

PS lite fler skiljetecken, en och annan styckes brytning och fler versaler gör att man kan och orkar läsa inlägg, jag säger det inte för att vara elak utan för att hjälpa, ditt inlägg är svårläst.

kl

Usch, känns pinsamt att vara en av dom som hyllar westernridningen när man ser sån här skit.

Som väl är så tror jag faktiskt de flesta bryr sig mer om sina hästar än de individer vi såg i klippet.
Som i alla grenar inom ridningen finns det rötägg och det är bra att det uppmärksammas och att dessa individer får sig en varning och kankse kanske ändrar inställning.

Synd bara att oftast hela ridgrenen ofta drabbas av felaktigt dåligt rykte.

Skit bägge delarna, svårt att säga att det ena är bättre än det andra eller ursäkta det ena med det andra.
Men om vi för tillfället skiter i det så ser jag problemet med det här momentet i att det aktivt uppmanar till att använda stången som nödbroms.
Alla som gör det borde antingen diskas eller få en nolla på momentet.
PL

Jag håller med dig! Jag är westernryttare, rider varierat med stång, vanligt tvådelat och bettlöst. Tränar regelbundet för tränare som har hästen i fokus. Metoder som "fencing" m.m. ger mig rysningar. Allt onödigt harvande på ett enda moment likaså.

Det är bra att man synar sporten och de metoder som används, oavsett vilken gren det handlar om. Dessa djur ställer upp och gör sitt bästa och det är vår skylidghet att visa vägen på ett mjukt och lättuppfattligt sätt.

I min värld är det INTE ok att använda bettet som nödstopp, då har man missat nåt i utbildningen av hästen. :cool:

Delvis *Kl*

Ett par reflektioner. :)

I min värld är det INTE ok att använda bettet som nödstopp, då har man missat nåt i utbildningen av hästen.
Men om du skulle behöva en nödbroms, vad använder du då?
Nödbroms innebär ju att annat av någon anledniing är ur funktion.
I körning t ex, så har man inte mycket annat än bettet att välja på.

Ser också en del kommentarer om att man förväntat sig mer "horsemanship" inom western. Vilket väl borde innebära att man för andra dicipliner accepterar mindre "horsemanship"? :angel:

LIA

Skillnaden är att här används "nödbromsen" som en del i ett tävlingsmoment inte för att ngt allvarligt inträffat.
PL

Jag kan ju bara säga att det handlar om "min värld" då jag inte behövt fundera på nåt "nödstopp". Jag har och har haft högst normala hästar och där sitter röstkommandot "whoa" rätt bra. Nåt jag lär dom innan jag sitter upp.

Körning ger jag mig inte in i och diskuterar då jag är novis på området, även om jag kört några hästar genom åren. Dessa var väl utbildade och gick på röstkommando.

Pratar vi skenturer så tror jag de flesta är rätt införstådda med att hästen inte är kontaktbar och då hjälper inte ett bett. Det är nåt jag klarat mig från under de drygt 40 år jag hållit på med hästar.

Skillnaden är att här används "nödbromsen" som en del i ett tävlingsmoment inte för att ngt allvarligt inträffat.
PL

Används felaktigt som en del i tävlingsmomentet. Tyvärr tror jag inte att det bestraffas poängmässigt men jag vet inte säkert.

KL
Jag hörde av en tränare från USA att flera domare i reining lämnat in sina domarlicenser i protest mot sportens utveckling (har inga detaljer tyvärr).

Senast ändrad:

Det är väl jättebra att det kommer fram att djurplågeri förekommer inom alla grenar och att förbunden är tvungna att jobba mot det. Fula knep är inte okej vare sig det rör sig om rollkur, barrering eller få hästen att göra en snabbare slidestop genom att galoppera "rätt in i en vägg" (som kanske inte var det värsta på filmen, men ändå). Något som förvånar mig är att det i det här fallet tränas saker under uppvärmningen som tydligen hästen inte riktigt är färdiglärd än (Om hästen var färdiglärd skulle ju slidestopen in i väggen inte behövts eller hundra varv i spinn). Ska man då tävla med hästen???

Måste man framkalla ett kraftigt obehag för en häst när man tränar den så ska man fundera på om ens metoder verkligen är så bra. Alternativet är ju förstås att hästen kanske inte passar för uppgiften och då bör man byta till en häst som man inte behöver använda fula knep för att få den att göra det man eftersöker.

Det är precis som polisen som ville få specialtillstånd att använda stackel på vissa hundar under polishundsträning. Om en van hundförare måste använda stackel för att rå på hunden vid träning, då kanske inte hunden är lämpad för uppgiften (eller har en förare den inte passar med förstås). Inte helt olikt scenario kan jag tycka...

Oavsett så behövde inte hästen som snurrade öva på det - den snurrade förträffligt - varv på varv på varbv på varv på varv på varv på varv på varv på varv på varv på varv.
Ville hon att den skulle ramla omkull? Vad var syftet? Straff? Show off? Hon borde snurras tills hon spydde och sen lite till.

Oavsett om man använder skarpa bett till att få tvärstopp på hästarna eller för att få dem att böja in huvudet i en hög form så är det väl lika illa? Jag har sett dåliga ritter när det gäller både dressyr, hoppning och western. Det finns överallt. Jag kan verkligen inte säga att det här klippet är värre än rollküren man fortfarande ser både svenska och utländska ryttare utföra inom dressyren.

Det är bra att det utreds och jag hoppas att ryttarna kan förklara varför träningen sker på det sätt som den ibland gör.

Det finns självklart rötägg inom alla dicipliner. Men grejen är väl också att detta görs helt öppet på en framridning utan att någon säger något. Skulle detta skett på en framridning och det gällde dressyr eller hoppning, så TROR eller hoppas jag ialla fall att ryttaren skulle bli tillsagd.

Naturligtvis pratar vi sken, eller upptakten till sken. I kontrollerade situationer finns väl inget behov av "nödstopp"?

Jag har heller aldrig råkat ut för skenturer, men det gällde alltså vad man tar till om det skulle hända. Så min fråga till dig var vad du skulle använda, om det inte är OK att använda bettet?

Vad har du emot "one-rein-stop"?

LIA

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Radannons Bevaka ridsporten som ung journalist! Är du en ungdom 13-25 år som är fascinerad av ridsporten och trivs framför och bakom kameran...
Svar
0
· Visningar
442
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Sverige var egentligen redan innan onsdagens final i laghoppning utanför medaljstriden. Men medaljhoppet i individuellt tävlande, Peder...
Svar
0
· Visningar
515
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Jordbruksverkets tidigare djurskyddschef Björn Dahlén tar plats i Djurskyddet Sveriges styrelse. Det står klart efter...
Svar
0
· Visningar
542
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En hästägare i Åraslöv lämnade på måndagen in en anmälan om djurplågeri till polisen i Hässleholm, då ett sto ska ha skurits i...
Svar
0
· Visningar
763
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama