Djurskyddet Sverige anmäler reiningfinal

Sv: Djurskyddet Sverige anmäler reiningfinal

Risken för att gå omkull. I sken hjälper inget förrän hästen själv kommit till sans.

Vid "etablerat" sken håller jag med dig, men då hästen börjar "komma till sans" och fr a innan den går över till sken, är det väl inte fel att använda bettet som nödstopp?
Eller menar du att du bara skulle sitta där och hoppas på det bästa?

Frågan är om risken med en skentur är mindre än att använda o-r-s, även om hästen går omkull? F ö ser jag inte någon större risk för det, förutsatt att man lärt in det momentet hos hästen.

LIA

Jag har inget emot raining som gren om den utförs på ett bra sätt, dvs bara ett fåtal varv i spinnen och på ett smjukt och fint sätt i slide-stoppen utan att dra hästarna i munnen eller köra in dem i väggen...

*KL*

Det som stör mig mest i filmklippet är isabellen som verkar helt "borta" ingen glimt i ögat, inget öronspel. Stannar bredbent med sänkt huvud som den när som helst tänker ta sitt sista andetag :( (Vilket jag förstår som knappt kan longera 5 varv utan att bli illamående)
De som stoppar upp i sargen ska tydligen vara "olyckor"/missförstånd. Men om man inte känner till underlaget, varför väntar man så länge med att stoppa? En klappar på sin häst, den andra verkar bestraffa den.

Utan nosgrimma vill jag då absolut inte se något pessoabett, men jag antar att du menade med fel nosgrimma.;)

Alla dicipliner har ju en del mindre trevliga bitar, det gäller att de kommer upp i ljuset så de kan försvinna.

Jag menade MED nosgrimma. Jag tycker att bettet över huvud taget inte borde användas i något sammanhang.
Utan nosgrimma blir det ju mer som ett normalt tränsbett men det bör öht inte brukas.
Med nosgrimma blir det ett riktigt tvångsmedel.

Håller med dig i andra delen: bra att de sämre delarna lyfts fram så de kan rensas ut. Det var också skälet till att jag skrev mitt inlägg.

Det finns självklart rötägg inom alla dicipliner. Men grejen är väl också att detta görs helt öppet på en framridning utan att någon säger något. Skulle detta skett på en framridning och det gällde dressyr eller hoppning, så TROR eller hoppas jag ialla fall att ryttaren skulle bli tillsagd.

Jag har sett både hårda händer och sporrar på framridning i både dressyr och hoppning och ingen har sagt till. Jag har sett inböjda hästar i skarpa bett i samtliga discipliner.
Jag tycker att de övriga sporterna förskönas lite nu när westernridningen/reiningen har kommit upp för diskussion.

Jag försvarar inte ryttarna OM de gjort något fel men i den här diskussionen behöver man inte ställa disciplinerna mot varandra.

I Lucky Riders artikel kan man läsa att både ryttare och häst gjorde något misstag som gjorde att han blev tvungen att ta i tyglarna. Om någon sitter och hävdar att den aldrig har råkat ut för något sådant tror jag att den ljuger.

Jag anser att Craig tar i på tok för mycket på en häst som ser ut att redan försöka göra allt rätt. Jag förstår syftet med det han gör men jag kan inte se att det är riktigt berättigat.

Det är synd att många nu enbart kommer se de filmsnuttarna från en i övrigt riktigt bra tävling med bra ryttare och riktigt bra ritter.

Jag menade MED nosgrimma. Jag tycker att bettet över huvud taget inte borde användas i något sammanhang.
Utan nosgrimma blir det ju mer som ett normalt tränsbett men det bör öht inte brukas.
Med nosgrimma blir det ett riktigt tvångsmedel.

Nja, du har nog inte riktigt koll på hur ett pessoabett fungerar, men den diskussionen ska vi inte ta i denna tråden.

Jag anser att Craig tar i på tok för mycket på en häst som ser ut att redan försöka göra allt rätt. Jag förstår syftet med det han gör men jag kan inte se att det är riktigt berättigat.

Det är synd att många nu enbart kommer se de filmsnuttarna från en i övrigt riktigt bra tävling med bra ryttare och riktigt bra ritter.

Berätta för oss som inte förstår! Vad är syftet? En satans modig häst som ökar rakt in mot en vägg, tvärnitar på kommando och blir omedelbart ryckt i munnen. Vad är syftet?

Du kanske kan förklara varför man snurrar en häst 20 varv också. Vad vill man uppnå?

Jag förstår att du inte försvarar det, men du som verkar förstå syftet kan väl förklara för oss som inte kan reining.

Jag rider western och jag tävlar på lägre nivå. Jag tycker att filmerna visar avarter. Finns ingen anledning att spinna 20 varv eller att galoppera rakt in i en vägg. På en framridning inför ett VM ska man ha hästen klar för uppgiften, hemma. Idioter finns det inom alla disipliner.

Den här videon gör mig gråtfärdig och illamående och grymt förbannad.

Det finns INGA förmildrande omständigheter för det han sysslar med och på det sätt han behandlar sin häst.

Kvinnan med isabellen likaså - vad vill hon uppnå med att snurra sin stackars häst tjugo(?!) varv åt ett och samma håll när den alldeles uppenbart redan kan utföra en spinn?

Oavsett om det är ögonblicksbilder så är det inte okej ens för ett ögonblick. Man behandlar inte ett djur så! :mad:
Det finns givetvis rötägg inom alla discipliner, det vet vi alla. Även om det är lättare att förkasta de som inte sysslar med samma ridningsform som vi själva. Själv rider jag western, på hobbynivå dock - men jag förkastar deras metoder ändå. All ridning och hästhantering ska handla om respekt och samarbete mellan häst och ryttare och glädje för bägge parter. Ingenting annat.

*halvt knapplån!*

Fast det som står i Lucky Rider verkar ju bara vara BS om man ser på videon.
Han gasar som en idiot rakt in i vggen (flera gånger dessutom), hästen stoppar och han drar i tyglarna samtidigt, och när hästen är nästan still (dvs inte alls på väg in i väggen eller något annat panikartat) så stälelr han sig upp och rycker och drar i stången?
Vad kan rättfärdiga det? Ryttaren gör en felbedömning från början, drar som sjutton i tyglarna och straffar sen hästen när den faktiskt står still? Drar ner huvudet och backar den- för mig är en solklar tillrättavisning.:mad:

Jag säger inte att det är bättre inom någon annan sport. Inom "min" sport har det varit stora diskussioner om munskador och blåmärken i munnen, och det blev ett väldigt stohej när man inte längre fick ha stångbett med snokrem (Heja!).
Tittade precis på en av Adelinde framridningar till någon stor dressyrklass och blev riktigt illamående.
Så, det händer inom alla discipliner- det som gör mig skräckslagen är att folk runt omkring inte säger till utan tvärtemot håller utövarna av dessa avarter om ryggen!!
Var är tävlingsledning när sånt här händer?
Har våra hästar blivit tävlingsmaskiner?:confused:

Som kontrast var jag på agilitytävling i helgen. En hund fick en jäkla åthutning när den gjorde fel i slalomen, och tävlingsledaren var framme hos föraren i tre raska steg och läxade upp honom efter noter. :devil:
Det hade inte hänt på en hästtävling, inte någon som jag varit på iaf.

Det allra konstigaste är att alla som beter sig illa mot sina djur har samma argument: Det är ögonblicksbilder/det är korta filmsnuttar/så där såg det inte ut egentligen/jag var tvungen, situationen krävde det
Och de som håller dem om ryggen säger "Vi vet ju faktiskt inte varför han/hon gjorde som han gjorde, det fanns nog en bra anledning!"
Och varje gång någon säger något så ubota dumt tänker jag- vilken anledning kunde det vara? Vad kan rättfärdiga att man använder för grova metoder?
Jag blir mer och mer matt ju mer jag hör från spridda håll i hästvärlden.

Det jag har insett när jag ser hur folk kan få fortsätta med grymma träningsmetoder och hör dem bli uppbackade av folk i sin omgivning är helt enkelt: Kaka söker maka. Rättfärdigar man metoderna så betyder det helt enkelt att man innerst inne tycker att det är OK att bete sig som ett as mot sina djur.

Nu blev det väldigt långt det här, och det är inte riktat till någon i tråden, jag blir bara så allmänt upprörd på att dålig djurhantering verkar vara utspritt inom varenda disciplin. Det finns rötägg överallt, men det borde inte finnas det. :cry:

Kan bara hålla med!

Rider själv western och sitter som tävlingsansvarig i ett av WRAS distrikt.

Att stoppa hästen i väggen är visst en metod för att hästen verkligen ska lära sig stoppa...:eek: Vad jag förstått är det en inte alltför ovanlig träningsmetod, tyvärr!
Antar att det är ett sätta att skynda på inlärning alternativ verkligen SKRÄMMA hästen.

Visst kan okunniga ryttare vara brutala och inte förstå bättre, men här handlar det om världsklass!
På tävlingsbanan däremot får man inte rycka i stångbett, där ska hästen gå i fri form, självmant sänka sig.

Metoderna är helt förkastliga, liksom att böja ihop dressyrhästar och barrera hopphästar på framridning....

Tyvärr blir det nog alldeles för mycket pengar inblandade i toppen, varför EN DEL tar till obarmhärtiga metoder!:mad:

Det mest beklämmande i det hela är att det blir mer ok med "tuffa" metoder eftersom toppryttare gör så. Jag har fått så många argument från ryttare i lägre klasser som rättfärdigar detta "om man vill nå toppen"...det är liksom enda vägen dit, av någon anledning:crazy:

Visst är det hemskt?
Och att inte dessa toppryttare förstår att de är förebilder och ska bete sig som sådana också?

Jag såg en s.k duktig hästmänniska hjälpa en inte lika erfaren tjej att lasta hennes rätt tuffa föl. Med kedjegrimskaft, pisk och nedläggningar.
Ägaren till fölet gick bort till mig och sade "Jaaa.. så där visste jag inte att man kunde göra. Det ser ju rätt hemskt ut... men ******** är ju så väldigt duktig, så då är det nog rätt!"
:cry:

Naturligtvis pratar vi sken, eller upptakten till sken. I kontrollerade situationer finns väl inget behov av "nödstopp"?

Jag har heller aldrig råkat ut för skenturer, men det gällde alltså vad man tar till om det skulle hända. Så min fråga till dig var vad du skulle använda, om det inte är OK att använda bettet?

Vad har du emot "one-rein-stop"?

LIA

En häst som skenar leder man in på en volt och där får den cirkulera tills den har lugnat ner sig. Att slita i en tygel låter fullkomligt livsfarligt för både häst och ryttare.

Det mest beklämmande i det hela är att det blir mer ok med "tuffa" metoder eftersom toppryttare gör så. Jag har fått så många argument från ryttare i lägre klasser som rättfärdigar detta "om man vill nå toppen"...det är liksom enda vägen dit, av någon anledning:crazy:

Just precis. Även om filmen visar upp tvivelaktiga moment så ryser jag inte mest över just det jag ser på filmen. Det som får mig att må dåligt är tanken på vägen dit. Hur har träningen sett ut? Vilka övningsmetoder använder man, utrustning, hur ofta och på vilka villkor?

Precis som du skriver. Vilka signaler skickar det ut till lägre klasser och till hobbyutövare?

Vissa moment inom all tävling är definitivt inte på hästarnas villkor och det är alltid tragiskt och beklämmande.

Fast skenar hästen är det svårt att få in den på en volt och långt ifrån alla platser lämpar sig för volter, jag har svårt för att tänka mig mer än en handfull platser på mina uteritter där det ens finns rum med en volt.

Vid riktiga nödläge är i princip vilka metoder som helst okej för att undviak ännau större skador. För att ta ett drastiskt exempel, jag klår heller upp en häst som vägrar gå än låter tåget köra över den.

Nu är det inga nödlägen alls här så det är knappast relevant för diskussionen.

Berätta för oss som inte förstår! Vad är syftet? En satans modig häst som ökar rakt in mot en vägg, tvärnitar på kommando och blir omedelbart ryckt i munnen. Vad är syftet?

Du kanske kan förklara varför man snurrar en häst 20 varv också. Vad vill man uppnå?

Jag förstår att du inte försvarar det, men du som verkar förstå syftet kan väl förklara för oss som inte kan reining.

Syftet med att fenca hästen är att den ska lära sig att stoppa hårdare, snabbare. Hästar vill givetvis inte springa in i en vägg vilket givetvis gör att den stoppar när den är tillräckligt nära. Huruvida metoden är bra eller dålig kan man diskutera.
Anledningen till att spinna hästen 20 varv kan jag själv inte riktigt se.. jag tycker dock inte att det är djurplågeri. Onödigt, ja!

Rycken i munnen på en häst som har ett skarpt stångbett tycker jag är hemska. Kan inte se att en häst på den nivån skulle behöva rättas på det sättet.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Radannons Bevaka ridsporten som ung journalist! Är du en ungdom 13-25 år som är fascinerad av ridsporten och trivs framför och bakom kameran...
Svar
0
· Visningar
442
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Sverige var egentligen redan innan onsdagens final i laghoppning utanför medaljstriden. Men medaljhoppet i individuellt tävlande, Peder...
Svar
0
· Visningar
515
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Jordbruksverkets tidigare djurskyddschef Björn Dahlén tar plats i Djurskyddet Sveriges styrelse. Det står klart efter...
Svar
0
· Visningar
542
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En hästägare i Åraslöv lämnade på måndagen in en anmälan om djurplågeri till polisen i Hässleholm, då ett sto ska ha skurits i...
Svar
0
· Visningar
763
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama