Djurplågeri

Sv: Djurplågeri

Men liksom hästar som blir vanvårdade här i sverige...det händer ju faan inget..!!??man kan ju ringa och polisanmäla ägaren..ägaren får en tillsägelse att hästen ska ha fri tillgång på hö.............. Och sedan efter ett antal veckor så kommer de tillbaka och kollar...om de kommer ihåg!!

Jag vet en häst som bara blir magrare och magrare men ändå har han fri tillgång till hö..!Det är inte mat han behöver utan kärlek och få vara ute och galoppera på vägar och ängar med kompisar!!
Så att han kan skaffa sig lite muskler.....
Han har en hö mage.. men ser ut som en ko över ryggen..bara för han inte har en enda muskel..

Är det någon som vet om man kan skicka någon annan på ägaren än polisern..??

Va var de där dom hade på hovarna på de sista bilderna? :confused:
Varför sätter man på sånt?

förutom att tipsa polisen på 114 14 så kan man höra av sig på djurensratt.org
jag tror inte polisen vet så mycket mer än 'aha, hästar äter hö, ge den så mycket hö som möjligt'.
hö mättar, övrigt foder ger energi.

har hästen verkade hovar? eller raspade tänder? eller har hästen ens blivit avmaskad?

jag vet inte..var längsedan jag så hästen..men jag var där och fösökte hjälpa henne att sätta igång hästen.. men när inte jag kunde rida på tex 2veckor så stod hästen bara där så när jag kom igen så var jag tvungen att börja om på nytt..så jag tröttnade..
Men det är en underbar häst..

vet ej om han är avmaska nu.. men när jag var där ute så gjorde jag det för jag frågade om hon hade avmaskat hästen men hon sa att den inte hade blivit det så länge hon hade haft den..på ca3år..!!
Det tog ett bra ta för henne att byta skor på hästen för hon såg ju att inte skorna var slitna , då tyckte Hon att det inte var någon idée att ta dit en hovslagare..(Men hovarna växer ju fast inte skorna blir slitna!!!)
Hästenes tänder har inte heller blivit raspade...och jag tror inte hästen är vaccinerad heller...

Det är så tragiskt hur dom blir behandlade, men man kan inte göra så mycket för att hjälpa känns det som, visst man kan skänka pengar och kanske rädda 1 eller 2 men något mer måste ju göras.

Men 1 eller 2 som får det bättre är bättre än ingenting, men folk tycker inte djur har någon betydelse, dom betraktas som saker och det som är hela felet.

Det är väl snarast lagen som måste ändras och bli lite hårdare på var gränser skall gå vid vanvård för miljökontoret är ju rätt så maktlösa så länge som lagen inte ger dom rätt att ta ifrån ägaren djuret.
Lagen, förordningar mm kan man försöka påverka genom att skicka idéer till tex Djurskyddsmyndigheten. Ju fler desto bättre och motivera bra med hur vad och varför.
Sedan är ju frågan var man skall göra av djuren också.
Skall dom avlivas?
Finns det någonstans där man kan omplacera dom?
Vi har inte djurhem i samma utsträckning som i tex England och USA.

Var och vad skall vi reagera?
Fylla i listor?
Skicka e-post?
Mot djurförsök?
Mot djurförsök som gjordes för väldigt många år sedan (en del kort är riktigt gamla)?
Mot att publiseraren i det forumet bryter mot lagen och använder foton som denna inte har tagit?
Mot att det i något land någonstans har skett vanvård men var och vem som är skyldig vet vi inte?

Jag tycker i så fall att verkan att försöka få en skärpning i lagen här i Svergie vore på sin plats. Borde kanske vara mer ledande och visande på när det skall räknas som vanvård och när det inte är vanvård.
Att fler tar kurser och tar emot vanvårdade djur precis som djurhem i England och USA för var hade du tänkt dig att vi skulle flytta alla djuren?
Eller borde vi avliva dom?
Det blir ju ett :devil: ramaskri om vi avlivar dom men samtidigt vill inte många nog ha ett djurhem för att kunna ta emot akutfall mm.
En verkan för totalt djurförbud i Svergie och inte bara bitvis och att det krävs lite mindre vanvård för att ett omhändertagande mot ägarens vilja skulle kanske sitta fint?
Jag ser det som idag är lagen för vag och det är svårt att ingripa och ta ett djur från sin ägare vid vanvård. Däremot orkar jag inte engagera mig att försöka komma på bra motiverade förslag till lagändring och jag orkar inte ta emot djur för akutplacering heller. Hade jag haft platsen, orken och pengarna skulle jag nog kunna tänka mig att gå utbildning (är obligatorisk) och ta emot smådjur för omplacering.
Ett antal marsvin har på olika platser i Svergie hittats ute i plastpåsar levande under den sista tiden vilket tack och lov har omplacerats hos marsvinsuppfödare för omplacering i ett nytt hem. Sköldpaddor kan man också hitta ute ibland då folk har lagt ut dom för dom har "tröttnat".

Den andra länken har redan varit under forumet Gnägg och hör mer hemma där. Det var inte alls speciellt länge sedan den fanns där.
Frågan är vad skall vi göra för att människor i tex USA plågar sina djur?
Åter igen är det vissa bilder som är rätt gamla och en aningens förent att göra något åt.
Finns det inte tillräckligt med bilder på vanvård i dagsläget att visa att man måste scanna in bilder som är från 60-talet och tom längre tillbaka?
Vissa saker idag är vidriga och där är det att icke konsumera som kan avgöra hur det blir ialla fall när det inte är inom Svergie.
Så vad skall jag våga reagera på och hur?
Jag vet ingen vanvård i min närhet eller där jag är i kontakt och jag upplyser om hur man bäst tar hand om dom djur jag har kunskap om /har haft telefonsamtal från människor jag inte känner och gett "support".
Vad gör du själv för att förändra?

antagligen har ju den hästen proteinbrist om den inte har mask eller tänder som stör..

Övrigt så tycker jag det är hemskt att männsikor kan behandla djur så, att utnyttja dom bara för eget nöjes skull, slapphet, okunskap eller för mat på bordet.
Världen är stor och det kommer knappast att slutas misshandla, uttnyttja, plåga, missköta och ätas djur men man kan ju iaf väcka andra människors uppmärksamhet att det faktiskt händer.
Frågan är bara hur det ska nå ut så männsikor fattar vad de gör för fel?
För de männsikor som behandlar djur så tror jag inte vet att de gör fel ens..

Undrar precis som Hildalgo Varför sätter de sådant skit kring hästarnas hovar?

horse59.jpg

för att få "bättre action" i steget. väldigt vanligt på gångartshästar typ saddlebreds etc. i USA.

Jag börjar faktiskt att AVSKY människo-släktet det är ju hemskt att ens vara människa tycker jag när man ser sånthär! och vad fan kan man göra?! Allt styrs ju av pengar och vad fan kan stoppa pengarnas makt?:cry:

*vet att tråden har några år på "nacken"*

Håller med om att bilderna ser förjävliga ut, men hästar/djur har det ju annorlundare i världen, de har inte lika mkt mat eller ägaren som har råd med djuret egentligen.

Illa. Tycker att det borde finnas något sätt att förhindra. Men vad vi anser tycker nog de övriga är struntprat :crazy:

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 358
Senast: IngelaH
·
Relationer Hej! Jag skriver under nytt konto för att slippa bli igenkänd. Jag har varit tillsammans med samma man i närmare 30 år och har under...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
20 877
Senast: Tufs
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 144
Avel Läste M. Rundgrens avhandling om avvänjning av föl. Här har vi en som verkligen studerat fölets utveckling:bow: "Berger (1986) fann att...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 857
Senast: Fenestra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve