Sv: Djurplågeri
Var och vad skall vi reagera?
Fylla i listor?
Skicka e-post?
Mot djurförsök?
Mot djurförsök som gjordes för väldigt många år sedan (en del kort är riktigt gamla)?
Mot att publiseraren i det forumet bryter mot lagen och använder foton som denna inte har tagit?
Mot att det i något land någonstans har skett vanvård men var och vem som är skyldig vet vi inte?
Jag tycker i så fall att verkan att försöka få en skärpning i lagen här i Svergie vore på sin plats. Borde kanske vara mer ledande och visande på när det skall räknas som vanvård och när det inte är vanvård.
Att fler tar kurser och tar emot vanvårdade djur precis som djurhem i England och USA för var hade du tänkt dig att vi skulle flytta alla djuren?
Eller borde vi avliva dom?
Det blir ju ett
ramaskri om vi avlivar dom men samtidigt vill inte många nog ha ett djurhem för att kunna ta emot akutfall mm.
En verkan för totalt djurförbud i Svergie och inte bara bitvis och att det krävs lite mindre vanvård för att ett omhändertagande mot ägarens vilja skulle kanske sitta fint?
Jag ser det som idag är lagen för vag och det är svårt att ingripa och ta ett djur från sin ägare vid vanvård. Däremot orkar jag inte engagera mig att försöka komma på bra motiverade förslag till lagändring och jag orkar inte ta emot djur för akutplacering heller. Hade jag haft platsen, orken och pengarna skulle jag nog kunna tänka mig att gå utbildning (är obligatorisk) och ta emot smådjur för omplacering.
Ett antal marsvin har på olika platser i Svergie hittats ute i plastpåsar levande under den sista tiden vilket tack och lov har omplacerats hos marsvinsuppfödare för omplacering i ett nytt hem. Sköldpaddor kan man också hitta ute ibland då folk har lagt ut dom för dom har "tröttnat".
Den andra länken har redan varit under forumet Gnägg och hör mer hemma där. Det var inte alls speciellt länge sedan den fanns där.
Frågan är vad skall vi göra för att människor i tex USA plågar sina djur?
Åter igen är det vissa bilder som är rätt gamla och en aningens förent att göra något åt.
Finns det inte tillräckligt med bilder på vanvård i dagsläget att visa att man måste scanna in bilder som är från 60-talet och tom längre tillbaka?
Vissa saker idag är vidriga och där är det att icke konsumera som kan avgöra hur det blir ialla fall när det inte är inom Svergie.
Så vad skall jag våga reagera på och hur?
Jag vet ingen vanvård i min närhet eller där jag är i kontakt och jag upplyser om hur man bäst tar hand om dom djur jag har kunskap om /har haft telefonsamtal från människor jag inte känner och gett "support".
Vad gör du själv för att förändra?