Djurplågeri även i dressyren?

Status
Stängd för vidare inlägg.
M

Muppo

På travsidan pågår förtillfället heta diskussioner efter Kalla Faktas dokumentär. I den tråden fann jag denna bild tagen på Monica Therodorescus häst nu vid Globentävlingarna, vad säger vi/tror vi om detta? varför har vi inte hört något? :confused:

http://foxygirl.blogg.se/images/2008/img_6623_22664334.jpg

(försökte ta upp detta tidigare i tråden om bilder från globendressyren- men då låstes den?)

Sv: Djurplågeri även i dressyren?

jag såg också den bilden. :crazy: man tror knapt det är sant, hon som förespråkar ett väldigt mjukt sätt att rida och är väldigt "klassisk". med vad annat än spömärken kan det vara??:(

tycker dock det är oerhört konstigt att man kan få spöa upp sin häst så rejält på en internationell tävling utan att någon reagerar??!! :mad: att inte funktionärer eller andra ryttare rapporterade det??

Hur vet man säkert att detta är märken efter spö? Så där kan min häst se ut efter ett ridpass, och jag rider inte ens med spö.

ja, jag tycker oxå det är märkligt att ingen isf reagerade? Eller törs man inte säga åt "de stora" ? :confused: Bilden är ju från framridningen och man kanske inte ser vad som händer i kulisserna riktigt :angel:

nä säkert vet man väl aldrig, men självklart kommer ju frågorna då det ser ganska likt ut märken efter spö, eller? :confused: Av vad, eller hur får din häst sådana märken?

Bilden säger nog det mesta. Kanske hästen repade sig på julgranar som det stod i den andra tråden....
Dressyrhästar blir nog ganska pressade de också, eftersom det är en sån millimeter ridning. Nacken ska krökas hitåt och ditåt, bakbenen ska vara där och här och "dutta" lite med spöt för den harvar banan etc etc
Några dressyrryttare spänner ihop hästen och den ska fjanta med benen fram och tillbaka.

Det är svett på låren som ser ut som strimmor, och det ter mig märkligt att ingen skulle ha reagerat om hästen fått spö. Med dessa märken krävs det en rätt rejäl duvning, sådana märken uppstår bara vid ren misshandel.

nja sådan punktsvettning låter mysko. den är ju dessutom helklippt och verkar inte svettig i övrigt? :confused:

Barrering är enkelt att fördöma. Likaså vanförhållanden inom travet. Eller för den delen, hemska slakttransporter. Jag håller med dig - var är debatten inom dressyren?

Det verkar vara så mkt svårare att "komma åt"?

Jag upplever i a f att det inte ens förekommer diskussioner, men jag rör mig å andra sidan i en jätteliten ankdamm. ;) Inte ens rollkur kan ju dressyrpubliken fördöma, utan kräver en hel radda med studier som de facto skulle visa på att hästen upplever obehag. Inga sådana studier om barrering finns väl ens? Där är det så enkelt att förstå att det inte är kul att bli slagen på benen.

För några år sedan förbjöds en svensk ryttare tävla i Falsterbo då hans/hennes häst uppvisade blodiga sporrmärken. Hur gick debatten? Den var tyst. Tyst, tyst, tyst.

jag tycker det är konstigt.

Hur vet man säkert att detta är märken efter spö? Så där kan min häst se ut efter ett ridpass, och jag rider inte ens med spö.

det finns ju hästar med väldigt runn hud på rumpan som kan rynkas sådär vid arbete. förvisso är då huden väldigt lös/"rörlig", men det hör iofs inte heller till saken. kan ju vara det.

och här är en fråga/fundering rent generellt angående framridning med spö på denna nivå; är det verkligen nödvändigt? SKA det vara nödvändigt? framför allt om ryttaren i fråga förespråkar mjuk ridning, som TS sade att ryttaren på bilden gör, ska då inte ett spö då ingå i leken finn fem fel? (knappast fem då, men ni fattar vad jag menar)

enligt min mening ingår inte spö i mjuk ridning. sporrar för att förfina hjälper som inte ska missbrukas eller användas olämpligt granted, men att spöa hästen (förutsatt att det brukas olämpligt, men vissa ryttare använder det itne ens även om det hålls i under ridpasset, vilket iofs gör det överflödigt) är inte mjukt på något sätt.

nja sådan punktsvettning låter mysko. den är ju dessutom helklippt och verkar inte svettig i övrigt? :confused:

Hur vet vi det, när det endast är låret som syns? Sorry, men jag kan inte få det till spömärken hur jag än funderar eftersom det krävs att så väldigt många människor skulle ha blundat vilket jag inte alls tror på om man vet vilka som rörde sig i kulisserna. Många av dem skulle ALDRIG blunda för något sådant.

Nee, du får kalla det vad du vill, men det där är ta mig f-n spörapp.

*kl*

Även om just detta kanske inte är spöränder så finns det helt klart djurplågeri inom ridsportens alla grenar. Tyvärr sker detta på alla nivåer... Var på en tävling där segraren i klassen (MSV:B) red fram så fruktansvärt illa på sin häst. Sedan undrar man ju hur människor som plågar sina hästar på en framridning rider hemma, när ingen ser...

Det sjuka är ju att en sådan ryttare sedan kan gå in på banan och vinna.

Senast ändrad:

Nee, du får kalla det vad du vill, men det där är ta mig f-n spörapp.

Ok, och jag säger ju som sagt att jag inte tror på det av flera orsaker som jag skrev tidigare. Samtidigt blir jag skrämd av tanken om det är vad man tror, eftersom det talar ju bara för vilken erfarenhet man har själv i tävlingssammanhang och hur det ev går till där.:eek:

Ser mer ut som en häst med "rynkig" hud, har sett hästar som ser ut sådär utan att ryttaren ens haft ett spö i handen, bl.a på tävling där hästen inte såg ut så när den gick in men såg ut så när den skrittade ut - garanterat spöfritt. ;)

Hästen är ju rynkig i huden även vid shabraket och längre ner på bakbenet också. Att få till sådana märken genom att piska hästen torde kräva en ordentlig jäkla upprappning? Och vem slår hästen så på magen exempelvis (randig där också)?

Det förkommer säkert inom alla discipliner, men att se och inget göra/säga innebär att man själv har deltagit och accepterat. Det tycker jag är väldigt olyckligt, jag tycker det är ännu olyckligare att man sen skriver om det att man sett sådant. Men varför gör man inget då?

Tävlingsarrangören kan ju uppmärksammas också, de kan inte alltid övervaka allt och överallt.

Vad menar du att jag ska kunna göra när en tränare påpekar det hela och de inte lyssnar?

Jag önskar att jag hade haft sådan auktoritet och sådant mod så att jag hade kunnat stoppa sådant.

En lösning på sådant är ju att ha en kontrollant på framridningen. För jag kan garantera att större delen av de som rider fram eller deras hästskötare inte vågar stå på sig och säga vad de tycker, tyvärr... inte på den nivån jag rider på iaf.

Senast ändrad:

Vad menar du att jag ska kunna göra när en tränare påpekar det hela och de inte lyssnar?

Vilka lyssnar inte? Om det är tävlingsarrangören så har jag förstått att man kan gå vidare mot arrangören, det gäller väl i de flesta discipliner så även i våran.
Bra är ju då om man är flera, sådant ska utrotas och inte ens finnas i tanken hos någon.

Skulle en tävlingsarrangör acceptera att hästar misshandlas, så ska de nog inte hålla i en tävling.

Samtidigt är det ju viktigt att man verkligen vet, och inte bara tror eftersom mycket saker kan ha andra förklaringar också.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka