Verkar ju dock som jag har spaning på lite frön nu, ovan, såDu kanske kan fråga vaktmästaren, eller vem det är som står för skötseln, om du försiktigt får gräva upp några?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Verkar ju dock som jag har spaning på lite frön nu, ovan, såDu kanske kan fråga vaktmästaren, eller vem det är som står för skötseln, om du försiktigt får gräva upp några?
Jag är lovad dubbla snödroppar från en vän sm bor vääääldigt långt från mig. De har vuxit i hans familjs trädgård länge. Han ska gräva upp när de blommar och sända.Hade du bott nära mig hade det säkert varit lösbart. Men tyvärr är jag rätt säker på att du inte gör det..
//Hon med väldigt vildvuxen trädgård
Kanske både och så går det snabbare? Jag vet inte hur lätta de är att få att gro, undrar om inte fröna måste stratifieras?Verkar ju dock som jag har spaning på lite frön nu, ovan, så
De gror fint ändå. Men först andra året. De behöver en vinter för att starta.Kanske både och så går det snabbare? Jag vet inte hur lätta de är att få att gro, undrar om inte fröna måste stratifieras?
Misstänkte det, att fröna behöver kylan under vintern för att groDe gror fint ändå. Men först andra året. De behöver en vinter för att starta.
Det upptäckte jag när jag misslyckades med att så. Bara det att året efter, när jag hade annat i den såbädden, så dök det upp gullvivor i mängd.
Där har du troligtvis en trevlig lundflora på våren. Jag hade lämnat de bukettformiga småträden, verkar inte vara hassel (?) men hade lämnat dem och tagit de småträd som är mer i framkant på fotot. Lönnen (gissar igen) till vänster har du säkert någon naturvårdsart på bland mossor-lavar-svampar. Spännande att gå där och inventera nu när våren kommer!Var nere på baksidan för första gången igår. Här finns potential!
Visa bifogad fil 65164
Gallra lite, upp med lite holkar och en äng uppe på krönet. Själva trädgården och huset ligger alltså däruppe, det här är en del av min baksida.
Såg spår efter räv och rådjur och skrämde upp en hare, så det finns lite liv här redan.
@sthu och jag känner mig ganska säker på att det är hassel, trädet till vänster gissar jag på ek. De "småiga slyna" i framkant ser ut som asp och björkDär har du troligtvis en trevlig lundflora på våren. Jag hade lämnat de bukettformiga småträden, verkar inte vara hassel (?) men hade lämnat dem och tagit de småträd som är mer i framkant på fotot. Lönnen (gissar igen) till vänster har du säkert någon naturvårdsart på bland mossor-lavar-svampar. Spännande att gå där och inventera nu när våren kommer!
I denna miljö hade jag satsat på att gynna just lundfloran och därigenom en stark vårblomning. Senare på säsongen har du säkert gott om fågelbon här. Du kan hjälpa till genom att så in lämpliga fröer på små jordblottor. Svårt att se hur det ser ut på krönet men har du en äng där vore det toppen med stenröse eller en stenmur i soligt läge, som gynnar både insekter, kräldjur, groddjur och flora. Om du gräver upp stenar när du grejar i trädgården kan du ju lägga dem samlat på ett bra ställe.
Svårt att se hur det ser ut på krönet men har du en äng där vore det toppen med stenröse eller en stenmur i soligt läge, som gynnar både insekter, kräldjur, groddjur och flora. Om du gräver upp stenar när du grejar i trädgården kan du ju lägga dem samlat på ett bra ställe.
Såg att det blev lite lustigt formulerat, @sthu och jag har inte kommit överens om att det är hassel och ek - men vi verkar vara ense ändå .
En annan sak att tänka på är att inte ha tänt utomhus på natten eftersom det kan störa både fåglar och insekter
Är lampan på framsidan tänd hela natten kommer den nog tyvärr störa även baksidan. Många insekter flyger ganska långt på natten och får svårt att navigera med även enstaka störningar. Men är den bara tänd då och då är det ju en annan sakVi har bara en lampa ovanför dörren på framsidan, baksidan ska förbli mörk.
Är lampan på framsidan tänd hela natten kommer den nog tyvärr störa även baksidan. Många insekter flyger ganska långt på natten och får svårt att navigera med även enstaka störningar. Men är den bara tänd då och då är det ju en annan sak
Ah. Ja, då har ni redan ljusmurar på alla håll då tyvärr :/Den stör nog inte mer än gatubelysningen. Jag bor mitt i samhället så ljus finns det gott om.
Ah. Ja, då har ni redan ljusmurar på alla håll då tyvärr :/
Ja, det beror ju på lite hur det ligger, men ljuskällor kan ha påverkan på vissa arter inom flera kilometer tyvärr.Inte alla håll, bara framsidan. Finns inget bakom oss förutom en gammal banvall och en å. För att vara inne i samhället blir det mörkt på baksidan.