Alltså, klart man kan kommunicera med djur, till och med shibor och andra katter i hundkropp
Tänker att du och shiban kommunicerar varje dag, precis som jag gör med mina hundar och precis som jag gjorde med mina medryttarhästar när jag hade dem. Djur kommunicerar hela tiden och man kan absolut vara olika bra på att läsa deras kroppsspråk. Men – det är inget som inte går att lära sig som vanlig dödlig, som inte går att pinpointa och synliggöra med exempel och illustrationer och tid tillsammans med djuren.
Det som gör mig så förbannad är att man claimar en särställning likt en kultledare ungefär, "gud/hästen talar endast till mig" och sedan finns det absolut inga bevis för detta påstående, men på detta påstående bygger sedan en absolut auktoritet. Liksom, en veterinär som är en auktoritet som förtjänat den är inte oantastbar på samma sätt, och ska inte vara det. En veterinär hänvisar i sina beslut till praxis, till forskning, till erfarenhet med mera, och kan därför och utifrån det ifrågasättas. Kollegor kan komma med andra åsikter och hänvisa till annan forskning. Man hänvisar inte till något diffus sanning som är endast en själv förunnad. Så ska det vara. (Sorry att det blev lite knapplån.)