djurens rätt

Sv: djurens rätt

*KL*

Frågan är väl inte om det är "äckligt" eller inte. Frågan är väl om det behövs en lag som förbjuder tidelag eller om det räcker med den djuskyddslag som finns idag.

Jag anser att det gör det.

Ja men nuvarande lagstiftning räcker dock inte till för att hindra fall som det ovan eftersom hingsten knappast led. Risken för en ytterst plågsam död el ett liv med påse på magen är däremot enormt stor för den som är så här korkad.
När det gäller fall som orsakar lidande med eller utan fysisk skada bör nuvarande lagstiftning räcka till om den verkligen tillämpas.
Intressant är att de flesta som anser att ny lagstiftning behövs argumenterar utifrån att det skadas så många djur eller utifrån exempel som helt klart är straffbara idag om man får fram hållbar bevisning.
PL

Ja men nuvarande lagstiftning räcker dock inte till för att hindra fall som det ovan eftersom hingsten knappast led. Risken för en ytterst plågsam död el ett liv med påse på magen är däremot enormt stor för den som är så här korkad.
När det gäller fall som orsakar lidande med eller utan fysisk skada bör nuvarande lagstiftning räcka till om den verkligen tillämpas.
Intressant är att de flesta som anser att ny lagstiftning behövs argumenterar utifrån att det skadas så många djur eller utifrån exempel som helt klart är straffbara idag om man får fram hållbar bevisning.
PL

Sant, men det gäller ju en väldig massa böjelser och fetischer (stavning) Vilket jag absolut inte vill lagstifta emot.

Det verkar faktiskt som att det är själva tanken på zoofili som är värst.

Jag känner mig inte anklagad.
Eftersom jag enbart gör det som arbete och inte ens tycker det är särskilt behagligt.
Om en sådan handling är tidelag eller inte bestämms av den personen som gör det.

Och ska jag vara lite äcklig så tror inte jag att en sugga skulle neka någon som satte på henne, bara hon är brunstig.

Men det är ju fortfarande inte det som det handlar om. Utan om dom djuren som faktiskt far illa utan att för den sakens skull bli illa behandlade fysiskt. Om så bara för stunden! Jag försöker liksom få fram en debatt om hur man åtgärdar ett sånt problem!

Men det är ju fortfarande inte det som det handlar om. Utan om dom djuren som faktiskt far illa utan att för den sakens skull bli illa behandlade fysiskt. Om så bara för stunden! Jag försöker liksom få fram en debatt om hur man åtgärdar ett sånt problem!

Hur menar du? Att de lider psykiskt?

Jag har försökt få någon som är för lagstiftning mot tidelag att ge ett förslag på var gränserna skulle gå!
PL

PL

Men är inte det just svårigheten, att få fram hållbar bevisning?

Jag vet.

Men jag är inte så insatt i den biten att jag egentligen kan gå in på djupare diskussion.
Jag tycker inte det spelar någon roll hur man tänker, lagmässigt verkar det bli svårt att få det fungera fullt ut hur man än gör.
Som lagen är nu och har använts verkar det som det måste vara ett ganska stort fysiskt lidande för djuret för att dom ska fälla.
Om man skapar en lag mot tidelag, vad hjälper det i det stora hela?
Man måste ju ändå bevisa sexuellt umgänge?
Och hur gör man det om inga fysiska skador finns annat i de fallen där man får tag på en film eller foton? Och hur bevisar man psykisk skada hos ett djur där man är säker på att det uppkommit av tidelag?

Jag har sett hundar som har uppvisat stor psykisk skada av att vara ensamma 10 timmar om dagen. Hur ser man att det är just sexet som gör de störda?

Jag vet.

Men jag är inte så insatt i den biten att jag egentligen kan gå in på djupare diskussion.
Jag tycker inte det spelar någon roll hur man tänker, lagmässigt verkar det bli svårt att få det fungera fullt ut hur man än gör.
Som lagen är nu och har använts verkar det som det måste vara ett ganska stort fysiskt lidande för djuret för att dom ska fälla.
Om man skapar en lag mot tidelag, vad hjälper det i det stora hela?
Man måste ju ändå bevisa sexuellt umgänge?
Och hur gör man det om inga fysiska skador finns annat i de fallen där man får tag på en film eller foton? Och hur bevisar man psykisk skada hos ett djur där man är säker på att det uppkommit av tidelag?

Jag har sett hundar som har uppvisat stor psykisk skada av att vara ensamma 10 timmar om dagen. Hur ser man att det är just sexet som gör de störda?

Fast bara för att en sak berättigar ju inte en annan. En hund ska inte vara ensam tio timmar om dagen-om än i värsta nödfall. Bevis kan ju vara tex sperma..och ja som du säger. Film eller foton. Det är ju så med alla brott. Det svåra är ju att bevisa. Hur bevisar man misshandel? Där uppkommer inte heller uppenbara skador alla gånger.

Väldigt stor skillnad!
För att ngn skall bli fälld för djurplågeri fordras att man kan påvisa ett lidande för djuret, psykiskt eller fysiskt.
En synlig skada är förstås en hjälp att bevisa ett fysiskt lidande men inget krav.
Att bevisa att ett sto ellr en ko lider psykiskt av tidelag, dvs mer än av annan mer normal mänsklig hantering är troligen omöjligt.
Ingen kan få mig att tro att ett djur får ånger eller skuldkänslor av ett sexuellt utnyttjande som inte innebär ett fysiskt lidande.
Jag ändrar mig den dag ngn kan dokumentera motsatsen.
En lag som förbjuder saker som inte ger lidande kan inte vara ngt annat än en morallag.
PL

Väldigt stor skillnad!
För att ngn skall bli fälld för djurplågeri fordras att man kan påvisa ett lidande för djuret, psykiskt eller fysiskt.
En synlig skada är förstås en hjälp att bevisa ett fysiskt lidande men inget krav.
Att bevisa att ett sto ellr en ko lider psykiskt av tidelag, dvs mer än av annan mer normal mänsklig hantering är troligen omöjligt.
Ingen kan få mig att tro att ett djur får ånger eller skuldkänslor av ett sexuellt utnyttjande som inte innebär ett fysiskt lidande.
Jag ändrar mig den dag ngn kan dokumentera motsatsen.
En lag som förbjuder saker som inte ger lidande kan inte vara ngt annat än en morallag.
PL

Jag ska lista det jag har fått upprepa om och om igen vid det här laget. Då hoppas jag inte att det går att missa.
Jag tycker att dessa punkter styrker FÖR en lag:

1. Ca 2-300 (enligt tidningen Metro)djur i sverige kommer in och behöver behandling av skador uppkomna efter tidelag per år.

2. Djur kan inte tala för sig själva-med tanke på den okunskap jag ser i främst hundhantering i vardagliga sammanhang varje dag
om beteende kan jag inte tänka mig att just tidelagare skulle vara bättre på att läsa tex hund. Hur vet dom då hur signalerna ska tolkas? Jag tänker även på dom otaliga som våldför sig på tex kvinnor och hur dom ofta menar på att dom inte förstod att kvinnan inte ville..Hon sa ju inte nej?
Därmed inte sagt att all tidelag är av ondo. Men jag tror att en stor del är det.

3. Hur mår dom människorna som tvunget ska ha sex med djuren?
Är det ett sunt beteende att inte hålla sig till sin egen art? Nej.

Summan av kardemumman. Med tanke på att vi vet att en ganska stor andel djur far illa av tidelaget (jag tycker åtminstone att första siffran är tillräcklig). Ja, då ser jag faktiskt inte minsta anledning till att folk i allmänhet ska få leva ut sina fantasier hipp som happ.
Jag anser att sätter man stopp för tidelag skyddas även djuren där man inte kan bevisa skada-kan man bevisa umgänget är det nog.
Det har fortfarande inte med äckelkänslor att göra. Utan faktiskt oro för djuren. Det jag har sett har varit långt mer än tillräckligt.
I dagens läge finns inte en lag som kan sätta stopp för den typen
av "misshandel" och som kan ge ett skydd åt dom djuren där skador inte kan bevisas.

Om det skulle finnas ett annat sätt skulle jag givetvis vara öppen för det också-men jag har inte lyckats komma på något bättre själv. För övrigt skulle det vara intressant att göra en undersökning om hurvida folket i sverige hade samtyckt med en lag eller inte..hmm.

Senast ändrad:

Jag känner otaliga..och då menar jag verkligen otaliga som har fått stryk som en del av uppfostran när dom var små (främst folk runt 40-50 års åldern men även i min ålder). Ändå är samtliga
vettiga människor i dagsläget! Varför finns då lagen mot barnaga?
Jo, för att det finns en andel som tar skada av det. Jag anser inte att det
är en morallag.

1 Dessa är åtalbara i sig. Siffran gäller vilken tidsperiod?

Jag undrar fortvarande var du anser gränsen skall gå.
PL

Målen är knappast prioriterade vilket visar sig i att många läggs ner "brott kan ej styrkas" trots synbara skador som knappast kunnat uppkomma naturligt.
PL

Ja du har nog rätt där. Så varför inte angripa det verkliga problemet? Brott mot djur prioriteras så lågt att lagen blir tandlös idag. Då hjälper ju inte lagändringar.

kanske kunde vi ta en del av de resurser som tex används för att kontrollera att lantbrukare inte har för många träd i hagarna och liknande ? :devil:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka