djurens rätt

Sv: djurens rätt

Ja du har nog rätt där. Så varför inte angripa det verkliga problemet? Brott mot djur prioriteras så lågt att lagen blir tandlös idag. Då hjälper ju inte lagändringar.
Men samtliga här inne är ju även för en hårdare djurskyddslag övarlag.

kl

Med tanke på att man vill mena på att en lag mot tidelag skulle vara näst intill omöjlig att få igenom..hur tror man att Norge gav OK för sin? På vilka grunder?

Gränsen ska gå vid tidelag överlag för att skydda dom djur som utstätts utan att få fysisk skada.

Dom djur som får fysisk skada, där är det ju helt klart, det går under djurskyddslagen. Punkt.

Men om man tänker efter, vad är värre (om vi nu tar häst, 600 kg halvblodssto som exempel)? 3 alternativ.

1. En manssnopp i vagina.

2. En arm i vagina vid insemination + en arm och UL-prob i anus/vagina senare för att bekräfta dräktighet. Ofta i tvångspilta, ibland med band över ryggen för att hindra all rörelse.

3. Betäckning med hingst, fasthållen samt med språnglinor. Man kan få assosiationer med gängvåldtäkt, två killar som håller i och en som våldtar en tjej - om man vill göra jämförelser.

Om punkt 2 och 3 säger de flesta att ja men det är ju nödvändigt för att få föl.
Stoet vill kanske inte ha något föl, har någon frågat henne?:confused:
Och sist och slutligen är det p.g.a. att människan ska tjäna pengar/ få en till häst som det görs, INTE FÖR HÄSTENS SKULL.

Jag är inte för tidelag på något sätt, kan inte förstå de som gör det, men i de fallen djuret är så stort att det inte skadas, tror jag inte att lidandet är så stort faktiskt, JÄMFÖRT med mycket annat som vi gör mot djuren.

Dom djur som får fysisk skada, där är det ju helt klart, det går under djurskyddslagen. Punkt.

Men om man tänker efter, vad är värre (om vi nu tar häst, 600 kg halvblodssto som exempel)? 3 alternativ.

2. En arm i vagina vid insemination + en arm och UL-prob i anus/vagina senare för att bekräfta dräktighet. Ofta i tvångspilta, ibland med band över ryggen för att hindra all rörelse.

3. Betäckning med hingst, fasthållen samt med språnglinor. Man kan få assosiationer med gängvåldtäkt, två killar som håller i och en som våldtar en tjej - om man vill göra jämförelser.

Om punkt 2 och 3 säger de flesta att ja men det är ju nödvändigt för att få föl.
Stoet vill kanske inte ha något föl, har någon frågat henne?:confused:
Och sist och slutligen är det p.g.a. att människan ska tjäna pengar/ få en till häst som det görs, INTE FÖR HÄSTENS SKULL.

Jag är inte för tidelag på något sätt, kan inte förstå de som gör det, men i de fallen djuret är så stort att det inte skadas, tror jag inte att lidandet är så stort faktiskt, JÄMFÖRT med mycket annat som vi gör mot djuren.

Jag ser din poäng här.
Problemet är väl att det inte bara gäller hästar utan också mindre djur där människosnoppar inte är lika bagatellartade.
Men absolut. Jag tycker inte heller att det är helt bekvämt då stona tvingas till att ta emot hingsten för betäckning.

Men samtliga här inne är ju även för en hårdare djurskyddslag övarlag.

Nej det vet jag inte om jag tror. I vissa avseenden skulle jag vilja ha hårdare bestämmelser medan andra bestämmelser idag är nästan lite löjliga.

Men generellt hårdare djurskyddslag vet jag inte om en majoritet här vill ha. Den lagstiftning vi har räcker långt om vi bara börjar att verkligen beivra överträdelser mot den.

Problemet är väl att det inte bara gäller hästar utan också mindre djur där människosnoppar inte är lika bagatellartade.

Men där finns ju djurskyddslagen? Djuret skadas - alltså är det djurskyddsbrott.

Nej det vet jag inte om jag tror. I vissa avseenden skulle jag vilja ha hårdare bestämmelser medan andra bestämmelser idag är nästan lite löjliga.

Men generellt hårdare djurskyddslag vet jag inte om en majoritet här vill ha. Den lagstiftning vi har räcker långt om vi bara börjar att verkligen beivra överträdelser mot den.

Okej, jag får den uppfattningen att folk vill det.

Och ingen har sagt motsatsen.Punkt.

Den frågan har jag redan gett svar på otaliga gånger. Var vänlig och läs igenom diskussionen innan du upprepar sådant som redan tagits upp.

Det kan ju vara ett måste och en fördel om man vill se till stoets bästa samt fölets under dräktigheten. En häst kan ju känna samma obehag/smärta mm om andra undersökningar ska göras.
Men vill man ha ett friskt djur måste man ju. Det är där skillnaden ligger.

Helt fel anser jag.

Jag är inte för tidelag på något sätt, kan inte förstå de som gör det, men i de fallen djuret är så stort att det inte skadas, tror jag inte att lidandet är så stort faktiskt, JÄMFÖRT med mycket annat som vi gör mot djuren
Och än en gång har ingen hävdat motsatsen.

Om vi tittar i andra trådar om djurskyddsinspektörer och deras jobb får man tvärtom uppfattningen att "folk" tycker vi har för många regler.

Och vilka är "folk" egentligen?

I den här tråden och faktiskt alla jag känner till som kan fram och bak på ett djur.

D e SJUKT d borde vara förbjudet o kränkande för djuren för d e ingen naturlig partner!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

D e SJUKT d borde vara förbjudet o kränkande för djuren för d e ingen naturlig partner!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ja det kanske borde vara förbjudet men inte för att det är sjukt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka