Djur som inte luktar?

Sv: Djur som inte luktar?

hö kanske man kan köpa från någon hästmänniska funderar jag på? vi brukade köpa en bal i taget till kaninerna från ett stall.. så det kanske går att ordna?
tja varför inte?
är höet friskt och grönt så why not?:)


fast här kommer ju problemet in.. jag är höallergiker... :p fast i såna små mängder borde det inte vara någon fara tycker jag... hur mycket hö går åt per dag ungefär?

Haha du det är jag med! i början så höll jag på att dö å undrade vad fan jag gett mig in på:angel:
började med att blötlägga höet och det funkade kanon!
sen tröttnade jag och slutade med att blötlägga men det funkar nu utan att jag känner av det..(och jag är RIKTIGt allergisk!) men det är som sagt ändå såpass små mängder att man till slut lär sig att leva med det,jag känner inte av höet alls längre vilket är väldigt skönt måste jag säga.
 
Sv: Djur som inte luktar?

hihi ja jag har inget emot att lukta djur! :D

det är mest pojkvännen som är nojjig att hela lägenheten ska stinka marsvin (eller vad det blir för djur).


men höet kan kanske bli ett problem.. fan att jag inte tänkte på det.. glömmer liksom bort min höallergi eftersom jag brukar strunta i den.. :angel: men inne i ens lägenhet kan man ju itne strunta i den... :crazy:

haha näe jag stör mig inte alls av att lukta djur:angel:
men det är inte så illa som jag kanske fått det att låta som,men jag ville ändå göra det klart för dig att marsvin har en mkt egen och speciell lukt..dom stinker inte men luktar som sagt lite...

Höet kan du ju som sagt blötlägga om du "orkar". För dte gjorde jag och det funkade..men det funkar även nu när jag inte blötlägger det..tror nog snarare att det är första dagarna som är värst! som man får en reaktion från höet då man varit ifrån det så mkt..
 
Sv: Djur som inte luktar?

hehe, det här blir ju bara bättre o bättre! :D

fast igelkottarna är ju så söta... o dom äter inget hö... fast marsvinen är så väldigt mycket mer okomplicerade...
 
Sv: Djur som inte luktar?

Ja men det kalrt att du ska köpa marsvin!;)
(vart bor du?)
Tänkte om du ska köpa renras eller om du kör från djuraffären??

näe inga igelkottar,dom ska vara ute i det fria ju:smirk:
 
Sv: Djur som inte luktar?

Degusar är i princip luktfria (det luktar i buren såklart, men inte i resten av rummet). De blir mycket tama och klarar även av att bli lämnade ensamma nån dag eller två. Kan leva hane-hane eller hona-hona. Helst syskon ur samma kull, så slipper man problem med att de inte går ihop.
Om nu pojkvännen tycker marsvin luktar för mycket.
 
Sv: Djur som inte luktar?

inte såna igelkottar, utan tamigelkottar.. :p

men marsvin är ju lite lättare.. vart jag bor står under mitt användarnamn ju! ;)

vad jag ska köpa vet jag inte.. funderar på att köpa vuxna som behöver nytt hem...
 
Sv: Djur som inte luktar?

ja degus har jag tänkt lite på med... hur mycket kostar dom ungefär? hur stora är dom, som små kaniner eller mer som marsvin eller nåt?

äter dom ungefär som andra gnagare eller något speciellet? hur är det med höt?

är dom svåra att få tag i?
 
Sv: Djur som inte luktar?

hmm.. läste det här, och det kan ju bli ett problem?

"Degun tål inte svenska värmeböljor utan måste hållas i luftkonditionerade rum sommartid. "
 
Sv: Djur som inte luktar?

Degusar är lite mindre än råttor, ca 200 gram väger de. De påminner mycket om chinchillor i skötsel.
Vet inte hur mycket de kostar, men de är inte jättelätta att få tag på då de inte direkt förökar sig som kaniner... (var jag fyndig nu?). Men mer än ett par månader ska du inte behöva vänta förrän de har degusar till salu igen på zoo eller hos uppfödare.

De äter en bas på hö (fri tillgång) och chinchillapellets. De är väldigt känsliga för för kraftig mat, så du kan inte ge dem vanliga gnagarblandningar, för då blir de jättesjuka och kan dö. Man vet väldigt lite om vad de egentligen äter i naturen, men low-fat, low-sugar, brukar funka väl. Det finns bra chinchilla-pellets och även en del degus-/chinchillablandningar i djuraffärer. Var bara försiktig och läs noggrant på innehållsförteckningarna så de inte innehåller massa frukt och nötter, sånt hör INTE hemma i en degus matsedel. Lite havre kan de få som gidos och lite sallad eller gurka som omväxling.

De har ett stort gnagbehov, så ta gärna in grenar till dem. Dock är de rätt känsliga, så de tål inte allt. Kolla upp först vilka sorts träd de tål.
De är känsliga för kyla och drag, men du har dem väl inomhus?
De är trädlevande, så köp gärna en stor bur son är hög. Då kan du inreda den med pinnar och "etager" som de kan klättra och hoppa runt i. Fågelburar och fågelvoljärer brukar passa bra. Höjden är nästan viktigare än bottenarean.
De gnager mycket, så buren får inte vara av plats, det gnager de igenom snabbt. Bottnen kan vara av plast så länge det inte finns några kanter de kan få fatt i att gnaga på.

De är väldigt lättskötta djur som trivs bra med att mest vara i sin bur, men har absolut inget emot att komma ut och se världen en liten stund om dagen. Dock har de väldigt svårt för att sitta stilla längre än en sekund i taget, så det är inga som gosedjur man ha i famnen och myser med, som marsvin.

De påminner faktiskt lite om ekorrar kan man säga. Men det positiva är att de luktar betydligt mindre än marsvin. Men de är lite känsligare i matväg och inte lika "mysiga" och stilla. Driftskostnad skulle jag uppskatta till lika mycket som marsvin.
 
Sv: Djur som inte luktar?

hmm.. läste det här, och det kan ju bli ett problem?

"Degun tål inte svenska värmeböljor utan måste hållas i luftkonditionerade rum sommartid. "
Nja, så länge du har under 30 grader inomhus så går det bra. Du ska bara inte ha dem direkt i solen, men det gäller även under kallare perioder. Men så är det för marsvin etc. också.
Så himlans mycket värmeböljor har vi väl ändå inte?
 
Sv: Djur som inte luktar?

Det viktigaste är att skydda marsvinet från fukt och drag, så en inglasad balkong med ordentligt strö i buren (tex mycket halm) tror jag nog fungerar, så länge du inte flyttar dem fram och tillbaka. Skulle det bli extremt kalla temperaturer är det nog inte att rekommendera. Mina damer är rumsrena när det gäller kisseriet, de har en liten låda ute i köket som de sätter sig i om det blir bråttom, annars springer de in i buren och kissar. Bajs hamnar det lite var som helst, men det är ju som sagt väldigt enkelt att ta reda på.

Agria anger marsvins medellivslängd till 3-4 år har jag för mig, men det är lite snålt. 6-8 år bör de bli om de har social kontakt, bra foder och mycket motion. Min Tuva blir sju nu, och är fräschare än nånsin.
 
Sv: Djur som inte luktar?

jo drag o fukt är det ju inte ute på balkongen, det kan ju bara blåsa in om man har det öppet... men det kanske får bli en sommarplats eller så, för det känns som att dom kanske är lite för känsliga för att tas ut o in? även om det i dagsläget är ca 12 grader där ute...


jag vill ha ett djur nuuuuu men måste vänta iaf till månadsskiftet.. hur kul är det? :mad:
 
Sv: Djur som inte luktar?

kl hur gamla blir marsvin? kanske någon som sagt men jag har missat :p
 
Sv: Djur som inte luktar?

Agria anger marsvins medellivslängd till 3-4 år har jag för mig, men det är lite snålt. 6-8 år bör de bli om de har social kontakt, bra foder och mycket motion. Min Tuva blir sju nu, och är fräschare än nånsin.
 
Sv: Djur som inte luktar?

99% så har vi bestämt oss för marsvin nu! :love:

jag var nog mer inne på iller, men pojkvännen ville inte ha det.. och även om han ville ha en igelkott så tyckte han att dom verkade lite läskiga att ha som förstadjur, medans som han sa "ett marsvin vågar ju tom jag hålla i :D " :rofl:

så nu undrar jag- vad tycker ni är bäst, köpa ungar eller köpa vuxna som behöver nya hem?
jag har varit inne på att köpa vuxna. det känns bra om dom redan är tama sas och man vet ju att det finns många barn som tröttnar på sina djur och att vuxna djur kan vara svårare att bli av med än ungar. då kan man ju ofta få med bur o allt sånt som behövs.

eller tycker ni att vi ska satsa på ungar? och jag antar att ni absolut säger privata uppfödare och inte djuraffär?
 
Sv: Djur som inte luktar?

Chinchillor och, som redan nämnt degus, är luktfria, lättskötta och supertrevliga djur. Om det trots allt inte skulle bli något marsvin ;)
Vad gäller höallergin kan du ju köpa höbriketter istället.
 
Sv: Djur som inte luktar?

oj det har jag inte ens tänkt på! angående briketterna alltså! smart! tack! :)

chinchilla har jag alltid velat ha! :love:
men dom lever väl jättelänge? har för mig att 15 inte var ovanligt.. och jag skäms över att säga det, men det känns som så väldigt lång tid.. :o
 
Sv: Djur som inte luktar?

Ja chillor lever länge, 15-20 år kan de bli. Vår sista blev 14.
Och helt luktfria är de ju inte precis heller
Men de är mkt söta och trevliga djur faktiskt :love:
 
Sv: Djur som inte luktar?

jag har alltid varit fascinerad av dom och velat ha! :love:

men det känns lättare att skaffa ett djur som lever lite kortare såhär i början.. det är ju mitt första djur sedan jag var barn, så ja, det känns bättre så! :D

sen får vi väl öppna en egen 4Hgård eller nåt med tanke på alla olika djur jag vill ha... :rofl:
marsvin, iller, igelkott, chinchilla, hund, kanin, häst, katt, gris....
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 958
Senast: Amha
·
Katthälsa Är förstagångskattägare men är inte ny på djurmat sas, har haft hundar med känsliga magar och allergier så att läsa...
Svar
15
· Visningar
711
Senast: Krålus
·
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
887
Senast: Red_Chili
·
Övr. Katt Nattdjur som dom är så kommer mina gärna igång lagom till att man ska sova/mitt i natten 😅 Någon som har bra tips på någon leksak som...
Svar
9
· Visningar
839
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp