Djur i skyddsrum (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 20)

I fredstid avlivar jag inte husdjur heller, men i ett krisläge skulle jag hjälpa till. Nu är samtliga grannar på 5 km radie jägare själva eller har nära familj som är jägare så jag har svårt att se att det skulle bli rusning.
På en radie av 5 km så har jag kommit halvvägs till Kungsbacka eller kommit 1/3 del av vägen till Göteborg åt andra hållet.

Så helt olika förutsättningar.
 
Jag tänker likadant, hur många trådar har vi inte sett bara här på forumet om fullständiga I-landsproblem (jämfört med krig då) om folk som vägrar samarbeta om semestrar och tycker att vissa personer och vissa personers familjemedlemmar är mer värda? Hamnar vi i en situation på riktigt där det handlar om liv och död är nog de allra flesta beredda att göra allt för att hjälpa sina närmaste, på bekostnad av okända människor. Hade valet stått mellan min mormor och en för mig okänd eller mindre närstående person är det rätt uppenbart vem jag hade valt, och det är inget jag tänker skämmas för eller som jag tror att jag är ensam om att resonera så.
Håller absolut med!
Tänker inte heller skämmas för att mina närmaste står mig närmast och är dem jag väljer i första hand om jag hamnar i situationer där jag måste göra snabba val. Det är inte av elakhet man gör så.
 
Jag tycker att det är en direkt onödig diskussion. I en situation då ett flyglarm går kommer ingen att reflektera över om grannens katt, hund eller undulat är med i skyddsrummet eller inte. På samma sätt kommer ingen att bry sig om ifall havregrynen är ekologiska, mjölken laktosfri eller brödet glutenfritt. I det läget kommer överlevnad att vara det enda man bryr sig om.

Om tid för förberedelser fanns skulle jag avliva min hund och försöka att sätta mina barn i säkerhet någonstans där bombning vore mindre troligt än mitt stan.
Bryr en sig om att överleva så lär det finns folk som bryr sig om det finns djur som tar syre.
Kan tänka mig att maxantalet i ett skyddsrum styrs mycket av hur många luften räcker till.
 
Du letar verkligen efter problem, för mig är personalen att göra iordning ett förråd en ickefråga om man har 48 timmar på sig. Man rekryterar de som finns i närheten och som sannolikt är de som kommer att utnyttja förrådet. Dvs du och jag och våra grannar/arbetskamrater beroende på var det är lokaliserat. Sen ställer man ett par starka typer vid ingången som ser till att folk varken tar med sig stora resväskor med kläder/husdjur/onödiga prylar eller vad folk nu anser är viktigt.

Och fortfarande, för den med grav hundallergi eller den som inte får plats för att grannarna envisas med att ta med husdjur, det lär ju inte handla om en hund utan det är många som har husdjur, så är det en mycket stor fråga som de inte kan undgå att reflektera över.
Letar efter problem? Knappast, det är enormt uppenbart att den typen av resurser inte finns i samhället idag. Det som skulle ske är att de boende fick ett meddelande om att flytta sina saker som majoriteten antagligen skulle ignorera… ”man” rekryterar inte personal på någon timme genom att ta folk som finns i närheten utan det måste till planering av att transportera runt personerna, avtal osv så det finns försäkringar, riskbedömningar osv osv om det inte är garanterat skarpt läge med krigslagar vill säga. Då är det ”bara” att hitta folk och logistiken som är problemet, och den största hyresvärden här har tex runt 20000 lägenheter (och under 200 anställda), det är inget jag behöver leta efter problem för att se svårigheterna med att röja ur lika många förråd på två dygn.

Ska man sen se till allergiker som är så enormt allergiska att de trots medicinering riskerar att dö av att ha ett allergen i samma rum så lär det inte spela någon större roll eftersom alla djurägare antagligen ändå har hår på kläderna, någon använder parfym, någon äter en snickers osv osv
 
Ingen kommer bry sig om det.
Jo givetvis kommer de som inte tål pälsdjur mjölk gluten fortsätta bry sig för alla reagerar och vissa blir väldigt sjuka OCH jag har aldrig sagt att det ska serveras specialkost och att de promt ska äta utan enbart svarat på att jo de kommer bry sig.
 
Jag bryr mig jättemycket om människor i min närhet. Men människan som art bryr jag mig väldigt lite om. Så om folk dör och det räddar djur så tänker jag att det känns rätt vettigt.

Dessutom så har vi människor bara oss själva att skylla (på artnivå alltså). Djuren är helt oskyldiga. Djuren borde skyddas mer än människor.

Då kan vi ju om vi går till det extrema lägga ner allt bistånd till t.ex. Ukraina nu då? Låta de ukrainska och ryska soldaterna ha ihjäl varandra bäst de vill, och låta resten svälta eller frysa ihjäl, även barn, vad de nu kan belastas för. Strunta i det lidande det skapar för att det möjligen ger något bättre på sikt; färre människor som kan bidra till miljöförstöring och i bästa fall ett fullskaligt världskrig som kan slå ut en än större del av mänskligheten. Det finns nog ett och annat även husdjur som får det bättre oavsett vad som sker, med tanke på att alla djur knappast mår väl av den djurhållning de tvingas leva under.

Igen: Mitt hjärta blöder och ömmar något extremt för djur och jag håller med om deras oskyldighet i all grymhet som vi människor utsätter både dem och vår gemensamma planet för. Men jag häpnar faktiskt en del över tongången här inne (trots full förståelse för att man är beredd att gå långt för att rädda sina djur om fara hotar) medan ett fullskaligt krig de facto just nu pågår bara några timmar bort och skapar ett enormt lidande för generationer framöver. Man kan ju hoppas att en väpnad konflikt inte kommer hit för här verkar man ju inte kunna räkna med någon större solidaritet.
 
Jo självklart. Men det mattas ju av.
Stackars alla de som är allergiker- pälsdjur, parfym osv och födoämnen och hamnar i skyddsrum i en katastroftid där man inte kan ta hänsyn på samma vis. Eller överhuvudtaget i en katastroftid där det är svårt att få tag i mediciner man behöver, mat man tål osv.
Jag skulle nog själv få svårt att andas om en parfymperson hamnade på samma ställe som jag, och utan medicin skulle det ju inte gå bra. Det är ju inte så att alla duschar innan de går till ett skyddsrum utan man kommer ju "som man är". Vissa tappar ju parfym på sig typ.
 
Stackars alla de som är allergiker- pälsdjur, parfym osv och födoämnen och hamnar i skyddsrum i en katastroftid där man inte kan ta hänsyn på samma vis. Eller överhuvudtaget i en katastroftid där det är svårt att få tag i mediciner man behöver, mat man tål osv.
Jag skulle nog själv få svårt att andas om en parfymperson hamnade på samma ställe som jag, och utan medicin skulle det ju inte gå bra. Det är ju inte så att alla duschar innan de går till ett skyddsrum utan man kommer ju "som man är". Vissa tappar ju parfym på sig typ.

Jo många kommer ju som sagt dö av indirekta orsaker under krig.
 
Letar efter problem? Knappast, det är enormt uppenbart att den typen av resurser inte finns i samhället idag. Det som skulle ske är att de boende fick ett meddelande om att flytta sina saker som majoriteten antagligen skulle ignorera… ”man” rekryterar inte personal på någon timme genom att ta folk som finns i närheten utan det måste till planering av att transportera runt personerna, avtal osv så det finns försäkringar, riskbedömningar osv osv om det inte är garanterat skarpt läge med krigslagar vill säga. Då är det ”bara” att hitta folk och logistiken som är problemet, och den största hyresvärden här har tex runt 20000 lägenheter (och under 200 anställda), det är inget jag behöver leta efter problem för att se svårigheterna med att röja ur lika många förråd på två dygn.

Ska man sen se till allergiker som är så enormt allergiska att de trots medicinering riskerar att dö av att ha ett allergen i samma rum så lär det inte spela någon större roll eftersom alla djurägare antagligen ändå har hår på kläderna, någon använder parfym, någon äter en snickers osv osv
Jag tror de som ska använda skyddsrummet slänger ut prylarna jäkligt fort när det blir uppenbart att det behövs, så det hade jag inte oroat mig för.
 
Letar efter problem? Knappast, det är enormt uppenbart att den typen av resurser inte finns i samhället idag. Det som skulle ske är att de boende fick ett meddelande om att flytta sina saker som majoriteten antagligen skulle ignorera… ”man” rekryterar inte personal på någon timme genom att ta folk som finns i närheten utan det måste till planering av att transportera runt personerna, avtal osv så det finns försäkringar, riskbedömningar osv osv om det inte är garanterat skarpt läge med krigslagar vill säga. Då är det ”bara” att hitta folk och logistiken som är problemet, och den största hyresvärden här har tex runt 20000 lägenheter, det är inget jag behöver leta efter problem för att se svårigheterna med att röja ur lika många förråd på två dygn.

Ska man sen se till allergiker som är så enormt allergiska att de trots medicinering för av att ha ett allergen i samma rum så lär det inte spela någon större roll eftersom alla djurägare antagligen ändå har hår på kläderna, någon använder parfym, någon äter en snickers osv osv
Så du tror att majoriteten skulle ignorera att skyddsrummet de förväntas ta skydd i är fullt av skräp? Det handlar inte om personalrekrytering utan om att rädda sitt eget liv. Skulle du ignorerat en förfrågan om att göra iordning skyddsrummet som kan rädda ditt liv behöver tömmas? Jag skulle ställt upp alla gånger och känner inte någon som skulle vägrat om de bara hade möjlighet. De flesta är rädda om sitt liv.

Att inte ta med prylar/djur som inte hör hemma i ett skyddsrum handlar inte bara om allergier som sagt, utan att göra plats för alla, att syret ska räcka och temperaturen ska vara dräglig. Och angående allergi så är det en enorm skillnad att vistas i samma rum som ett djur och att vistas i ett rum där det finns folk som umgåtts med djur.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp