Djävulsklo

mirage

Trådstartare
Jag har alltid trott att Djävulsklo ska ha samma effekt (ungefär) som tex butta dvs smärtstillande och antiinflammatoriskt. Nu i helgen var det ju horse show och jag träffade en representant från Hippo K9 som berättade lite om ledpreparat. När jag sa att jag inte ville ha något smärtstillande sa hon att Djävulsklo inte fungerar på det sättet utan att det hjälper hästen att få igång sin naturliga läkningsprocess och hålls inflammationsfri pga detta. Skulle med andra ord inte alls fungera som butta eftersom butta bedövar smärtan.

Kan detta stämma? En person som säljer örterna borde ju veta men jag har alltid hört att Djävulsklo går att jämföra med smärtstillande medel. Är det inte så så borde det ju vara fritt fram att använda Djävulsklo? :confused:

Tacksam för svar och funderingar! :bow:

Mvh Linda

Sv: Djävulsklo

mirage skrev:
Jag har alltid trott att Djävulsklo ska ha samma effekt (ungefär) som tex butta dvs smärtstillande och antiinflammatoriskt. Nu i helgen var det ju horse show och jag träffade en representant från Hippo K9 som berättade lite om ledpreparat. När jag sa att jag inte ville ha något smärtstillande sa hon att Djävulsklo inte fungerar på det sättet utan att det hjälper hästen att få igång sin naturliga läkningsprocess och hålls inflammationsfri pga detta. Skulle med andra ord inte alls fungera som butta eftersom butta bedövar smärtan.

Kan detta stämma? En person som säljer örterna borde ju veta men jag har alltid hört att Djävulsklo går att jämföra med smärtstillande medel. Är det inte så så borde det ju vara fritt fram att använda Djävulsklo? :confused:

Tacksam för svar och funderingar! :bow:

Mvh Linda

Djävulsklo ÄR smärtstillande och antiinflammatoriskt. Att påstå att det inte är smärtstillande är trams.

Jag anv DK just som butta i 'lindrigare' fall och har ett par ggr anv just den SMÄRTSTILLANDE effekten av DK i diagnostiskt syfte.

Hej !

Djävulsklo är vad jag vet klassad som doping !

mvh/ Tova

Den är inte klassad som doping men de flesta anser att den borde vara det.

Men är det inte lite konstigt att en försäljare (verkade vara tillverkaren men jag vet inte) säger att det inte är smärtlindrande på det sättet utan att det är smärtlindrande för att inflammationen tas bort? De borde ju veta menar jag.

Hur mycket DK ger du/dag? Ger du hela tiden eller bara i perioder?

Dom som säljer har ingen aning hur preparatet verkar. Det finns ngn studie som visar på antiinflammatoriska egenskaper men ingenting om verkningsmekanismer.
PL

Ok. Måste vara kul att sälja något man inte kan bevisa fungerar... :smirk:

Är det lämpligt att ge hästen detta under en längre period eller ska det endast ges i intervall? Kan man ge det i förebyggande syfte eller ger man det när hästen redan fått en inflammation?

mirage skrev:
Den är inte klassad som doping men de flesta anser att den borde vara det.
Räknas inte Djävulsklo som naturläkemedel? Vad är det annars? :confused:

Samtliga invärtes naturläkemedel har en karenstid på minst 96 timmar. Det kan även vara längre längre karenstid på naturläkemedel beroende på vad de innehåller.

Vad jag hört så klassas det inte som doping iaf. Jag kan ha fel om det kommit nya rön men det har varit lite diskussion här på forumet om att DK borde vara dopingklassat men inte är det.

mirage skrev:
Men är det inte lite konstigt att en försäljare (verkade vara tillverkaren men jag vet inte) säger att det inte är smärtlindrande på det sättet utan att det är smärtlindrande för att inflammationen tas bort? De borde ju veta menar jag.

Hur mycket DK ger du/dag? Ger du hela tiden eller bara i perioder?

Bara i perioder. Jag köper inte att ett preparat som i studier uppvisat NSAID-liknande effekter INTE har NSAID-mag(bi)effekter. Min equiatriker anser fö att det inte är bra för magen att ge hela tiden, vad hon stödjer det på vet jag inte, men eftersom jag själv har samma känsla så vill jag inte ge hela tiden.

Jag ger 'när det behövs' vilket i mitt fall är när herrn börjar se knackig ut. Då ger jag 10 - 14 dagarskurs av DK. Använder torkad rot och ger 15 gram/dag.

Om det av någon anledning är så att han röjt extra vilt i hagen eller på inte så bra underlag (tungt t ex) och jag vet att han ansträngt sig lite mer än han borde så ger jag DK i tre dagar ungefär, även där för den smärtlindrande effekten.

Dock funkar DK uppenbarligen inte på alla hästar. Kblstoet jag hade hade INGEN effekt av DK. Arabvalcken får BÄTTRE smärtstillande effekt av DK än av butta.

Dock, jag ger DK vid lindrig knackighet, främst för smärtlindring men det är ju trevligt om det funkar antiinfl med, men där har jag ju svårare att 'mäta' verkan och kan inte säga varken bu eller bä eg, då behöver jag mer underlag, veterinärkunskap osv. Vid mer än lindrig knackighet ger jag butta, för då vill jag ffa ha den antiinflammatoriska verkan, och med butta är jag SÄKER på det funkar antiinfl, med DK vet jag inte.

(och innan folk ylar om tippa i hästen DK/butta när den är knackig utan att göra något åt orsaken, så jag VET orsaken och den är permanent, herrn ä T-märkt. Och både butta och DK ges med veterinärs goda minne och godkännande)

Jag skulle dock inte ge DK om jag inte visste vad problemet var. Jag har en gång använt det i diagnostiskt syfte. Hästen kändes inte okej, galoppen krånglade och han kändes 'ovillig'. Dock inte halt, det enda som fanns var tidvist krångel i galopp (inte hela tiden) och min KÄNSLA av att nåt var fel. För att kolla om det var smärta eller ej fick han DK (hade ingen butta hemma) och när hästen då kändes som en miljon igen, och problemen kom tillbaka när DK:n sattes ut så åkte vi pronto till klinik. Och det var upptakten på den resa som 9 månader senare gjorde honom utdömd och T-märkt.. Det fanns alltså bevisligen ett problem, och där man kunnat konstatera att det fanns där under den period när jag provade DK och fick förbättring (smärtlindring) med, dvs det var inte önsketänkande från min sida att han kändes bättre på DK, utan han hade mindre ont och kändes därför bättre.

mirage skrev:
Vad jag hört så klassas det inte som doping iaf. Jag kan ha fel om det kommit nya rön men det har varit lite diskussion här på forumet om att DK borde vara dopingklassat men inte är det.

4 dygns (96 h) karenstid för tävling. (ändrat, skrev 8 först men det är bra om man räknar med 24 h dygn och inte 12 h ;))

Dock så är ju frågan om man skulle åka dit för doping i en dopingkontroll (dvs man talar inte om hästen fått DK), och där är jag tveksam.

men en häst som kräver DK ska banne mig inte tävlas, den är inte fräsch om man anser att dne behöver DK och en sådan häst ska INTE tävlas. Dopingklassat eller ej.

Senast ändrad:

Faktaunderlag för karenstiden på Djävulsklo (som är 4 dygn, dvs 96 h). Mina markeringar i fetstil.

"Av djurskyddslagens (SFS 1988:534) § 18 framgår att djur som tränas för eller deltar i tävling inte får utsättas för dopning eller andra otillbörliga åtgärder som påverkar djurets prestationsförmåga eller temperament.
Med dopning avses här att ett djurs prestationsförmåga eller temperament är påverkat genom tillförsel av läkemedel, läkemedelssubstanser eller andra ämnen.
Med otillbörliga åtgärder avses att djurets prestationsförmåga eller temperament är påverkat genom annan behandling än tillförsel av ämnen. Exempelvis akupunktur, ultraljud, laser eller nedkylning av ben i smärtlindrande syfte. Med träning avses att ett djur ansträngs på ett sätt som är jämförbart med tävling beträffande t.ex. tempo, distans och utformning av hinder.
--
Enligt L 13 gäller följande karenstider innan häst får tränas för eller delta i tävling på tävlingsbana:
4 dygn (96 timmar) vid behandling med andra läkemedel och läkemedelssubstanser eller andra ämnen än ovanstående.
"

Dessutom, från STC:S karenstidslista:

Preparat med inflammationshämmandeegenskaper (t ex DMSO) minst 14 dygn. Detta är intressant då djävulsklo ju PÅSTÅS iaf ha inflammationshämmande egenskaper. Dock kan DMSO ses på dopingprov och det finns ett fastställt värde där. Och so m sgat ovan, DK syns inte på dpoingtest, men DK-beh häst är ju inte fräsch och ska då inte träna/tävla

Invärtes naturläkemedel minst 96 tim

Senast ändrad:

Djävulsklo har en dokumenterat anti-inflammatorisk och smärtstillande effekt på människa. Det förefaller inte verka riktigt på samma sätt som butazolidin utan mera som de moderna s k COX 2 hämmarna, dessa ger mindre magbiverkningar än de gamla sorterna anti-inflammatoriska medel. .

HelenaHandberg skrev:
Djävulsklo har en dokumenterat anti-inflammatorisk och smärtstillande effekt på människa. Det förefaller inte verka riktigt på samma sätt som butazolidin utan mera som de moderna s k COX 2 hämmarna, dessa ger mindre magbiverkningar än de gamla sorterna anti-inflammatoriska medel. .

Hur är det med NSAID-biverkningar på människa vs häst? Får du samma biverkningar på häst som på människa eller får den ena gruppen mer/mindre biverkningar eller lindrigare/kraftigare biverkningar? *orkar och hinner inte kolla det i fass själv så tar den lata vägen*

Min häst har en pålagring (defekt kan man nästan säga) i vf knä. Vet inte om han kommer att få problem pga den eller om han har fått knäledsinflammation pga något annat. Vi ska dock försöka få bort inflammationen först innan vi letar efter något annat.

Jag har testat nu under hösten när han har varit halt till och från att ge ett preparat med djävulsklo i (ej ren DK alltså) och jag tycker inte att det hjälpte ett smack. Kan kanske vara så att inflammationen satt så "djupt" att det tog tid att få bort, preparatet var inte så bra, pålagringen gjorde att inflammationen bara kom tillbaka hela tiden eller så fungerar det inte på honom. Vad verkar troligast? Preparatet heter N.A.F. Devils' relief.

mirage skrev:
Min häst har en pålagring (defekt kan man nästan säga) i vf knä. Vet inte om han kommer att få problem pga den eller om han har fått knäledsinflammation pga något annat. Vi ska dock försöka få bort inflammationen först innan vi letar efter något annat.

Jag har testat nu under hösten när han har varit halt till och från att ge ett preparat med djävulsklo i (ej ren DK alltså) och jag tycker inte att det hjälpte ett smack. Kan kanske vara så att inflammationen satt så "djupt" att det tog tid att få bort, preparatet var inte så bra, pålagringen gjorde att inflammationen bara kom tillbaka hela tiden eller så fungerar det inte på honom. Vad verkar troligast? Preparatet heter N.A.F. Devils' relief.

Allihop? ;) Skämt åsido, alla är lika troliga förklaringar. Om du ändå vill ge DK en chans, köp torkad rot och prova ge. Dvs ren djävulsklo (och torkad rot, inte flytande) och se om det hjälper.

Sen tror inte JAG DK hjälper mot regelrätta ledinflammationer så annat än smärtstillande. OM det gjorde det borde min herre blivit av med sin för länge sen. Och där är trad veterinärmedicin överlägsen DK. Jag ser dom sagt mest som smärtstillande, och att det kan mota Olle i grind om det är nåt begynnande skit på gång eller risk för det ska bli begynnande skit.

Ok. Min häst var iaf fortfarande halt till och från (ca var tredje dag) medan jag gav detta preparat. Ger fortfarande eftersom jag har lite kvar. Ska tillbaka till kliniken om två veckor och får väl diskutera lite mer med veterinären då. Hon verkar dock vara lite utav en skeptiker tyvärr.

Mirage är behandlad med tuppkam, kortison och Naproxen så jag hoppas ju att vi ska kunna få bort inflammationen en gång för alla. Frågan är ju bara om han får tillbaka den så fort man sätter igång honom igen... :( Om vi får bort den ska jag iaf be att få hela hästen ordentligt igenomkollad så att vi vet att det inte är något annat som stör. UA enligt kiropraktor och massör iaf.

Helt rätt att Djävulsklo inte agerar exakt som Butta.

Butta häver processen direkt och du kan få en gravt halt häst att röra sig obehindrat.
Det händer ej när du ger Djävulsklo. utan den kan tillfälligt bli ännu varamare i området då processen inte trycks tillbaka på stört. Du kan inte få en gravt halt häst att gå obehindrat det tar kanske en vecka innan du får tydliga resultat på även om det går åt rätt håll från dag ett.

Klart den har antiinflammatorisk och smärtlindrande effekt men inte på långa vägar på samma sätt som butta även om slutresultatet blir en frisk häst.

Nypon är också antiinflammatorsik och smärtlindrande och den agerar inte heller som butta utan många fantastiska saker som indirekt leder till inflammations fria och därmed smärtfria muskler/leder

Kom i håg att det är 96 tim karens på djävulsklo.

Ja från och med i år;o)
samt Valeriana

Men ingen är väl så tokig att man tävlar på en sjuk dvs ex en halt häst.

Berömmer verkligen Peter kallings pondus och agerande inom FEI som lyckades få en butta fri hästsport. De andra länderna tyckte det var OK att tävla på sjuka hästar ätandes butta???!!!

Liknande trådar

Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
40 934
Senast: Korven
·
Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 379
Senast: sandrafors
·
I
Hästvård Jag har en d-ponny som inte rör sig som han borde.. Och ingen hittar vad som är fel på honom, men ngt fel ÄR det. :confused: Det...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 206
Senast: Ida
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka