Sv: Djävulsklo
mirage skrev:
Men är det inte lite konstigt att en försäljare (verkade vara tillverkaren men jag vet inte) säger att det inte är smärtlindrande på det sättet utan att det är smärtlindrande för att inflammationen tas bort? De borde ju veta menar jag.
Hur mycket DK ger du/dag? Ger du hela tiden eller bara i perioder?
Bara i perioder. Jag köper inte att ett preparat som i studier uppvisat NSAID-liknande effekter INTE har NSAID-mag(bi)effekter. Min equiatriker anser fö att det inte är bra för magen att ge hela tiden, vad hon stödjer det på vet jag inte, men eftersom jag själv har samma känsla så vill jag inte ge hela tiden.
Jag ger 'när det behövs' vilket i mitt fall är när herrn börjar se knackig ut. Då ger jag 10 - 14 dagarskurs av DK. Använder torkad rot och ger 15 gram/dag.
Om det av någon anledning är så att han röjt extra vilt i hagen eller på inte så bra underlag (tungt t ex) och jag vet att han ansträngt sig lite mer än han borde så ger jag DK i tre dagar ungefär, även där för den smärtlindrande effekten.
Dock funkar DK uppenbarligen inte på alla hästar. Kblstoet jag hade hade INGEN effekt av DK. Arabvalcken får BÄTTRE smärtstillande effekt av DK än av butta.
Dock, jag ger DK vid lindrig knackighet, främst för smärtlindring men det är ju trevligt om det funkar antiinfl med, men där har jag ju svårare att 'mäta' verkan och kan inte säga varken bu eller bä eg, då behöver jag mer underlag, veterinärkunskap osv. Vid mer än lindrig knackighet ger jag butta, för då vill jag ffa ha den antiinflammatoriska verkan, och med butta är jag SÄKER på det funkar antiinfl, med DK vet jag inte.
(och innan folk ylar om tippa i hästen DK/butta när den är knackig utan att göra något åt orsaken, så jag VET orsaken och den är permanent, herrn ä T-märkt. Och både butta och DK ges med veterinärs goda minne och godkännande)
Jag skulle dock inte ge DK om jag inte visste vad problemet var. Jag har en gång använt det i diagnostiskt syfte. Hästen kändes inte okej, galoppen krånglade och han kändes 'ovillig'. Dock inte halt, det enda som fanns var tidvist krångel i galopp (inte hela tiden) och min KÄNSLA av att nåt var fel. För att kolla om det var smärta eller ej fick han DK (hade ingen butta hemma) och när hästen då kändes som en miljon igen, och problemen kom tillbaka när DK:n sattes ut så åkte vi pronto till klinik. Och det var upptakten på den resa som 9 månader senare gjorde honom utdömd och T-märkt.. Det fanns alltså bevisligen ett problem, och där man kunnat konstatera att det fanns där under den period när jag provade DK och fick förbättring (smärtlindring) med, dvs det var inte önsketänkande från min sida att han kändes bättre på DK, utan han hade mindre ont och kändes därför bättre.