Sv: djävulsklo doping?
Jag mailade en del med STC för en tid sedan för att försöka reda ut vad som gäller för naturläkemedel.
Detta svar fick jag från STC:
"Naturläkemedel, och med naturläkemedel menas enbart de som av Läkemedelsverket är registrerade och godkända som sådana, de har 96 timmars karenstid.
Fodertillskott, liksom foder och vatten, är inte åsatta någon karenstid alls utan används på egen risk under förutsättning att dom är inregistrerade som fodertillskott hos Jordbruksverket. Om de inte är registrerade där så får de inte säljas för användning på häst. Tillskott som innehåller koffein har 14 dagars karenstid.
Om produkten åsätts läkemedelspåståenden, dvs att de förebygger, lindrar eller botar sjukdom, då är de enligt lagen läkemedel och har karenstid och får endast säljas på apotek. I annat fall är de olagliga.
Undersökningsplikten att kolla var produkterna är inregistrerade ligger hos hästens tränare/ägare. Om det inte klart framgår av förpackningen, då är det samtal till respektive myndighet som gäller."
Med andra ord: preparaten är fodermedel med 0 timmars karens förutsatt att inte leverantören marknadsför dem som effektiva, i så fall är de helt enkelt olagliga...?
Mina följdfrågor till STC:
"Om jag tolkar ditt svar rätt så beror det alltså på leverantörens marknadsföring om jag får nyttja preparatet eller inte. Normalt är de klassade som fodermedel men om leverantören påstår att de är effektiva och hjälper mot ledproblem så är det doping att använda det. En leverantör med annan marknadsföring kan alltså tillhandahålla exakt samma substanser utan att det är doping... Beroende på vilken leverantör man köper ifrån kan samma substans vara normala fodertillskott eller dopingklassade läkemedel/naturläkemedel. "
STC svarar:
"Jag förstår ditt problem. MSM mm mm förekommer i både godkända o icke godkända produkter. Håll dig till de av Jordbruksverket godkända, de är inte omgärdade av karens. Att sedan vissa sådana marknadsförs på ett olagligt sätt kan inte läggas dig som nyttjare till last utan detta är tillverkarens problem. Vi försöker tillsammans med Läkemedelsinspektionen åtgärda dessa"
Slutsats:Kolla med Jordbruksverket om de godkänt just det fabrikat som du vill använda som fodermedel. I så fall gäller noll timmars karens.
Denna info kommer från tidigare i höstas så med reservation för att reglerna ändrats...
Hälsningar
Lejonelle