Distansträns

Chili

Trådstartare
Har funderingar på att köpa en snyggt distansträns inom en hyfsat snart framtid, ett sådant färgglatt i nylon. :) Men är materialet "inplastat" eller ytbehandlat så det är plastigt? Har föreställt mig att det är som teryleneband till tex. grimmor, men har sett bilder där tränsen ser väldigt glansiga ut?

Sv: Distansträns

Det finns olika material.
De som är glansiga o inplastade är ett material som heter Biothane.
Sen finns det i nylon, samma som grimmor brukar vara gjorda av.
// Linda

jag tycker matrialet känns som typ en blandning av gummi o plast, för det är inte hårt som jag tänker mig vanlig plast;)

Vilket material är bäst då? Det inplastade håller sig väl bäst i regn och rusk kan jag tro...? En grimma blir ju tung och äcklig när den är blöt. Nån som vet om någon ÅF av Biothane (finns det inget märke som heter Running Bear?) på gbg horseshow?

Hej har ett distansträns i det material du pratar om. Nu rider jag inte distans utan har det enbart för att det är smidigt & färgglatt.

har nu provat det två vintrar inbillade mig att det skulle bli hårt i kylan men konstigt nog blev det inte hårt.
Är jättenöjd med tränset
Tränset jag har är av märket zilco, sälja i sverige av följande kan finnasfler men dessa är de jag vet om.
http://www.cliffords.se/
http://www.zolitzas.com/
hälsn snuffsie

Åh det var ju jättfint! Vad rider du med för tyglar? Följer inte med några, men får väl rida med svarta antar jag..

Hej köpte mitt på Z***s de rekommenderade ett par svarta tyglar.
de i färg var väldigt tjocka med tjock gummibeläggning.
har ett i rött, tränset alltså...

hälsn snuffsie

Okej! Var ju gratis frakt nu :angel: Tyckte zilco tränset var riktigt fint. Inte så dyrt heller :) Kul att höra att du är nöjd med det också!

Håller med om att de förgade Zilkotyglarna är lite tjocka, de svarta är mycket bättre. Tränset är kanon! Doppar det i en hink vatten med lite diskmedel eller såpa och sedan är det som nytt!:bump:

Hej, jag har också tittat lite på distansträns och funderar på att köpa ett men tycker att det verkar ganska dyrt.. Jag vet att det kostar en del men tycker att det borde finnas billigare.
Skulle gärna veta var ni har köpt era träns någonstans och för hur mycket. :)

Då och då säljs det begagnat. Kanske en tanke.
Sen tycker jag inte att det är så dyrt. Jämför med ett bra läderträns i ett bra märke.
// Linda

Trådkap och vad man nu vill kalla det ..

åh henne ska jag köpa ett ifrån ;) !
har lite funderigar kring det bara.. då jag rider på hack. så kostar ju huvudlaget inte speciellt mycket. men hacket kostar ju över 8**kr, vilket gör mig lite tveksam (h**ks kostar ju ca 2**kr. jag gör ett eget med egen design & läder i toppkvalitet för ca 1**-15*kr + tiden det tar förstås) på om det är värt det men det är ju fiiint :angel: . Nån som använt/använder detta? Bra/dåligt? Vill helst slippa ludd & dylikt då det verkar bli väldigt varmt på sommaren....

Senast ändrad:

Hacken kan upplevas som skarpt utan ludd, men fördelarna är ju att man behöver ta så minimalt att kommunikationen med hästen blir bättre och tydligare. Stoor skillnad mot "ponnyhacket" :-):p

Knapplån

Har detta distansträns, köpt av Mia...

43094_1208002167.jpg

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej alla bukare! (Ja, detta är tyvärr en till rastråd ;)) Läget är sådant att jag är på jakt efter rasen för mig, eller nått sånt, och...
2
Svar
28
· Visningar
3 591
Senast: Explorer
·
Hästmänniskan Vi har en längre tid börjat fundera på att skaffa annan gård med lite mer mark och större boningshus. Efter att ha bott i snart 20 år på...
2
Svar
36
· Visningar
5 064
Senast: gylle
·
Övr. Barn Hur gör man? Jag är 22 år fyllda nu och har hittat mannen som jag vill vara med för alltid, bilda familj och köpa den där gården med...
Svar
9
· Visningar
1 605
Gravid - 1år Hej Har en liten fundering hur ofta man skall/bör gå till både MVC och BVC... Väntar bebis i slutet av Aug samt har en 6 åring...
2
Svar
27
· Visningar
4 565
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar