Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
För en kombination av storlek, prestation och arabtyp utan att vara för "spinkig" skulle jag nog välja Om El Tanam, men det vete tusan om de tar emot något annat än arabston?
Gimmick känns som ett ganska bra val av de arabhingstar som redan nämnts. Luxor såg jag på ARAB-SM i fjol och jag tyckte han var riktigt läcker där i dressyren, men vet inte om han har något att komma med på distanssidan?
När det gäller renrasig arabavel så förespråkar jag ju det egyptiska blodet, men här blir jag osäker, för de är ju tunnare och då riskerar man ju verkligen att få den där jobbiga kombon med spinkig kropp, kort tjock hals och stort tungt huvud...
Men vänta?!? Kanske en Shagyahingst skulle kunna vara nåt!
Den här kanske? Ebonit
Eller den här? Oberon
/JES
För en kombination av storlek, prestation och arabtyp utan att vara för "spinkig" skulle jag nog välja Om El Tanam, men det vete tusan om de tar emot något annat än arabston?
Gimmick känns som ett ganska bra val av de arabhingstar som redan nämnts. Luxor såg jag på ARAB-SM i fjol och jag tyckte han var riktigt läcker där i dressyren, men vet inte om han har något att komma med på distanssidan?
När det gäller renrasig arabavel så förespråkar jag ju det egyptiska blodet, men här blir jag osäker, för de är ju tunnare och då riskerar man ju verkligen att få den där jobbiga kombon med spinkig kropp, kort tjock hals och stort tungt huvud...
Men vänta?!? Kanske en Shagyahingst skulle kunna vara nåt!
Den här kanske? Ebonit
Eller den här? Oberon
/JES
Jag vet en Akhal-teke hingst den rasen är väldigt bra till distans och även annat som hoppning mm. Jag vet vilken hingst du menar men jag som har galopp hästar tycker nog inte man ska ha eng fullblod i distansen. Det finns mkt bättre raser. Dom är lite för heta och känsliga bättre att hålla sig till coola hästar (Lugna) så är dom rätt känsliga vi har kommit så långt fram i aveln.Borde avla på mer starka individer en snabba. Låter kanska dumt men dom har kommit så långt att dom är för snabba för sin egen kropp och då håller dom inte.
Hej Jag vet en jätte bra ras ttill distans den är rätt okänd i Sverige ännu men den är mkt bra och stark uthållig, lugnt psyke, allmänt bra till hoppning dressyr,fältävlan men används främst i distans. Akhal-teke. står en godkänd hingst i västergötland han är svettfux el chockladbrun och har mkt gula anlag. Ger jätte fina avkommer och trevliga i huvudet vilket är mkt viktigt.