Sv: Distanshäst? korsning Kallblodstravare-Arab
Självklart finns det marknad för friska hästar, alla mina har bra egenskaper även bakåt. Har aldrig haft problem med köpare, däremot med BRA köpare (viss skillnad där). Folk ringer ofta innan annons är ute, har kontakt med alla köpare. Kul!
Sedan kan det missa med sin avel, javisst men ärligt talat så är det väl så att friska egenskaper i första hand brukar ärvas.
Vad jag menar med det är att naturen föredrar friska leder, raka vinklar osv. Naturen fungerar så att den eftersträvar perfektion, men vad är perfekt för oss?
För mig är det (förutom psyket, men det beror mkt på uppfödaren åxå) korrekta ben, inga cystor, starka ryggar, bärighet, friska hovar osv osv. Kan jag styra det? Svar NEJ, men jag kan försöka genom att bara använda friska korrekta ston med korrekta föräldrar och någorlunda frisk stam bakåt (100% finns inte)
Hingsten ska vara avelsvärderad minst klass 1, presterat och vara korrekt. Sedan kan allt fela, men ta i trä - inte ännu.
Jag föder även upp renrasiga så det är inte alls så att jag är emot det, men att säga att blandraser skulle vara fel tycker jag är galet. ALLA hästar är blandraser och de flesta härstammar på ngt sätt från araben. Det är ett utmärkt val om man vill förädla.
Renrasiga hästar föds med MINST lika mycket defekter (om inte mer) än korsningar. Skillnaden är att man oftast har en rasstandard som säger vad som är "rätt och fel". Jag tror att om man avlar med hjärtat, ögat och huvudet så är chansen väldigt stor att det blir en fin kuse. Att använda grannens hingst för att den är "snäll", "go" eller "hoppar skitbra" kanske inte är så smart, man måste titta på stoet åxå.
Linda