Distansen växer eller???

S

Stopek

Tycker att jag det senaste året märkt ett stort ökat intresse för distans. Tänkte att det måste synas i antalet ryttare som startat distans under de senaste åren. Gick därför in på distanslistan och kollade. Så är inte fallet. Det var t.o.m. så att fler ryttare tävlade distans 2001 än 2004. Det låg hela tiden runt 400 ryttare som startat distans under de fyra åren.
Kanske är det så att det ökade intresset det senaste året inte visar sig förrän denna säsongen. Eller så är det för att vi startat en distansklubb i vårt distrikt som vi här lyckats locka fram fler ryttare. Är det någon mer än jag som tycker sig ha upptäckt ett ökat intresse?
Hälsning Maja

Sv: Distansen växer eller???

Klubben Skånska Distanssällskapet har 10-års jubileum i år. Vi har haft upp o ner i intresset genom alla åren. Antalet medlemmar och nya intresserade har varierat år för år.
Varje år tillkommer några och några trillar från.
I det stora hela tror jag det är fler som vet vad distans är idag än för 10 år sedan.
// Linda

Jag tycker att det är fler och fler man pratar med som är intresserade - ja! Men när det sedan kommer till kritan så är väl entusiasmen lite sådär. Många säger: "Ooh, vad roligt det låter med en prova-på, vi kommer absolut.." Sedan händer inte så mycket och jag vet faktiskt inte riktigt hur man skall kunna fånga upp dessa människor annat än att peppa dem, tipsa om träning, välkomna dem till klubben och träningar etc. I vår klubb är vi nog ungefär lika många utövare som för några år sedan med skillnaden att vi samlats i en enda klubb nu. Förut var vi utspridda på olika klubbar men grannar och tränings/tävlingskamrater ändå.

Jag har haft ungefär lika många prenumeranter till Distansryttaren de senaste tre åren, så någon direkt uppgång har jag inte heller märkt av.

När det gäller distansklubbar så tycker jag personligen att det är synd att man måste starta en renodlad distansklubb (verkligen ingen kritik mot de som gör det, jag förstår behovet av det!) men det bästa vore att kunna ha en aktiv sektion i den vanliga klubben bland alla andra grenar. Man kan ju "bestämma sig" för att samlas i en av regionens klubbar (det brukar ju bli så i praktiken) där fler distansare finns, se till att "infiltrera" klubbladet och skriva om distans, ha aktiviteter som alla klubbmedlemmar kan delta i. I de klubbar jag varit medlem i, har det faktiskt givit resultat: attityden till distansen i stort har kunnat förändras till det positiva, man har lockat med folk ur andra discipliner att våga prova distans osv.

Det är ändå konstigt att distans fortfarande anses suspekt av så många. Montergrannen på Globenshowen i år var från England och hon tyckte att distans var "wow!" och berättade att det är en respekterad gren i england.
Hur har England och flera andra länder lyckats få status och respekt för grenen och varför anses vi ibland fortfarande som ett gäng buskryttare i Sverige?

I mittsvenska har vi de senaste åren bara haft ett tiotal aktiva ryttare per år, att jämföra med åren innan (från senare delen av 90-talet och framåt) då vi hade 20-30 ryttare per år. För oss beror det främst på att vi inte längre har någon större tävling med flera klasser i mitten av distriktet, dvs Östersund. Nu ligger de större tävlingarna i Sveg och det är lite långt för de flesta i distriktet.

Istället har antalet elitnivåryttare ökat och antalet som går över till 8-mil. Så det är väl också att se som en ökning av intresset, eller?

/Camilla

Liknande trådar

Relationer För ett par dagar sedan rasade hela min värld när min sambo berättade att han vill göra slut. Han säger att han älskar mig, men som vän...
Svar
6
· Visningar
3 154
Äldre http://nyheteridag.se/nytt-sd-rekord-i-sentio-pa-otroliga-269-procent-moderaterna-stortdyker-till-samsta-nagonsin/ SD ( 26,9 )och C (...
Svar
19
· Visningar
1 841
Senast: Blue
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 445
Senast: Karminnie
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 894
Senast: supercassie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar