Distans till uppfödare

bigwig

Trådstartare
Kloka bukare!

I över 1 års tid har jag förberett/läst/träffat min nästa ras - australian kelpie. Mycket har jag lärt mig (framförall av paradox :bow: ) och jag börjar nu närma mig att träffa uppfödare och tinga valp!

Men! Jag är kluven till avstånd mellan mig-uppfödare. Jag vill ha en nära relation till uppfödaren då jag 1. Byter ras 2. Har lydnad- och bruksvänner att träna med men de har alla aussies, skulle vilja ha en mentor att kunna bolla träning/utveckling med.

Det finns en del uppfödare runt om uppsala, några som kan vara aktuella men det finns även 1-2 stycken som jag är väldigt intresserade av som ligger 3-4 timmar bort.
Min nuvarande uppfödare (alaskan malamute) bor 1 timme bort, har inte behövt samma stöd som jag vill ha nu då jag är uppvuxen med polarhundar, men har självklart varit väldigt roligt att ha dem nära.

Frågor:
hur långt är avståndet mellan dig och din uppfödare?
Hur ofta träffar du din uppfödare? Har avståndet begränsat träffarna?
Skulle du vilja ha kortare avstånd till din uppfödare eller har avståndet ingen betydelse?

Tacksam för svar/ Jenny

Sv: Distans till uppfödare

Jag hade hellre valt en uppfödare med bra hundar långt bort, än en sämre uppfödare med dåliga hundar nära.

Jag bor 100 mil från min uppfödare. Min förra hunds uppfödare bodde inte ens i Sverige ;) Självklart begränsar det hur mycket man kan ses, men precis som Brandgul säger så köper jag utan tvekan hellre en bra hund från uppfödare långt bort än en sämre hund från uppfödare nära. Träning osv kan man alltid få hjälp med ändå och det finns ju telefoner och mail osv :)

Jag skulle aldrig dra mig ens för att importera hund från andra sidan jordklotet om det nu råkade vara där min drömhund fanns och ärligt talat bryr jag mig inte ett smack om hur nära uppfödarna finns när jag kollar efter nya. Jag går in på rasklubbens hemsida och kollar igenom uppfödarna i bokstavsordning, en efter en och ser vilka som verkar bäst.

Självklart går Föräldradjuren och deras meriter först, men jag vill känna förtroende för uppfödaren och känna att denne är en tillgång. I de bästa världar skulle det vara en och samma person.

Den kullen jag har intresserat mig för nu planeras i årskiftet 13/14, så jag är beredd på att vänta..

Jag har ganska nära till min uppfödare av den yngsta, kör på mindre än en timme. Jag tyckte framförallt det var bra under valpåldern till valpträffarna, men det är ju inte fel att enkelt kunna träna ihop.

Men den andra hundens uppfödare bor 70 mil bort, men vi har haft god kontakt ändå. Vi har inte samma träningsfilosofi så jag tror inte vi hade funkat så bra ihop om vi skulle tränat;)

I över 1 års tid har jag förberett/läst/träffat min nästa ras - australian kelpie.
Bra rasval :D

Frågor:
Skulle du vilja ha kortare avstånd till din uppfödare eller har avståndet ingen betydelse?

Jag har ca 1,5-2 h (beroende på rusningstrafik eller ej genom Stockholm) till min uppfödare.

Jag har inte varit hemma hos uppfödaren sen vi hämtade valpen men däremot har vi setts på andra platser för valpträff/kurs, utställningar, kennelläger och kennelträff. Eventuellt att vi hade åkt någon gång mer och tränat med dem om vi bott närmare. Kortare vore ju trevligt men är inte jätteviktigt, nu kommer vi att flytta ännu längre bort till och med.

Den stora nackdelen som jag upplevde var innan leverans av valpen, då hade det varit bekvämt att bo närmare för att kunna träffa valparna oftare och lära känna dem bättre under den korta tiden.

/ägare till en Australian Kelpie på snart 1 år.

Boss uppfödare bor ca 2 h bilresa bort.

Fridolf, Frodo och Ida kommer från en uppfödare som bor bara 1½ km härifrån, fågelvägen.

Boss uppfödare träffar jag på lite tävlingar, samt på kennelträffen 1 gång/år. Skulle nog inte vara där så mycket även om de bodde närmare.

Den andra uppfödaren träffar jag minst fyra dagar i veckan. Klart påverkat av närheten!

Det har inte så stor betydelse, även om jag håller kontakten.

134 mil (schäfer)
5 km (Corgi)

Hur ofta träffar du din uppfödare?
Träffar ingen av dem, annat än om vi råkar springa på varandra. Den i Tyskland har jag aldrig träffat.

Har avståndet begränsat träffarna?
Nej. Man kan knappast bo närmare än vad jag och min ena uppfödare gör.

I mina ögon har avståndet ingen betydelse. Vill jag ha en viss hund från en viss uppfödare så åker jag den sträcka som krävs. Visst blir det enklare att träffas och träna ihop om det är kortare avstånd, men aldrig att jag tar en sämre hund bara för att den finns nära. Det går att få bra hjälp via telefon också.

Jag väljer utifrån linjer och att kullen passar mig i tiden. Klart att avståndet spelar roll, om det stod mellan 100 mil bort och 10 mil bort skulle det behöva vara stor skillnad på kullarna för att jag skulle välja den längst bort. Annars spelar det inte så stor roll om jag kan åka fram och tillbaka över dagen. Har inget behov av att sitta i knät på uppfödaren men det är roligt att kunna hälsa på och träffa föräldradjuren och att kunna åka och titta på valparna några gånger innan de är leveransklara. Men att gå bara på avståndet skulle jag inte göra.

Det finns telefon ;) Nä, men jag har 2 1/2 timme till min uppfödare. Det bara blev så. Han bodde där han bodde, jag ville ha hund från honom så då åkte jag dit.

2 1/2 timme.

Nu har vi inte träffats på snart ett år. Väldigt länge sedan alltså. Annars har vi setts kanske 6-8 gånger om året typ, träningar och utställningar och så. Men vi pratar desto mer. Jag klarar mig själv med träningen.

Spelar ingen roll.

Jag säger också grattis till ett bra rasval :D

Jag har en liten Vickulas och det tar lite mer än 5 timmar att köra dit. Har varit hemma hos uppfödaren 2 gånger innan jag köpte valp, och 3 gånger efter det (MH och kennelläger x 2). Hunden blev 2 år nu i jan. För min del var det ingen tvekan om vem jag skulle köpa hund av, få har ju så mkt erfarenhet av rasen som denna uppfödare. Avkommorna har dessutom presterat. Dessutom är min uppfödare väldigt engagerad i sina uppfödningar och vi har pratat en del i telefon + haft mejlkontakt. Därmed inte sagt att det inte finns andra uppfödare som är bra! Och linjerna i de bruksavlade är ganska lika.

Får man fråga vad du haft för hund tidigare? För jag måste säga att av de tre hundar jag har haft så är Kelpien den klart lättaste. Jag tror alltså inte det behövs så mycket annan hjälp om du har bra träningskompisar och kanske träffar någon privat instruktör då och då.

Camaros uppfödare - 3,5 timmar. Ridgeback.
Alices uppfödare - många timmar med bil och flyg (utomlands). Ridgeback.
Ilas uppfödare - 3 timmar. Aussie.

Camaros uppfödare träffar jag väldigt sällan. Vi har träffats för MH och på några utställningar.
Alices uppfödare träffade jag bara två gånger. När vi valde valp och när jag hämtade hem henne. Men vi hade väldigt mycket och bra kontakt via FB/mail/sms så jag kunde ändå få massor med hjälp och stöd.
Ilas uppfödare har jag träffat några gånger hittills och det kommer säkerligen bli fler. Har träffats när vi först hälsade på, när jag hämtade henne, på kennelläger och en gång när jag ville ha hjälp med träningen.

Avstånd begränsar helt klart men det är inte avgörande för hur mycket man träffas och hur mycket stöd man får.

Jag tycker det har betydelse men är som sagt inte avgörande. Jag väljer inte uppfödare efter avstånd utan går på andra kriterier.
Hellre en riktigt bra uppfödare några timmar bort än en sämre på nära håll.

Man kan ju dessutom ha kontakt och få hjälp/stöd på så många andra sätt än att träffas. Telefon, facebook, mail, bloggar, bilder, filmer osv.
Och för en riktigt bra uppfödare som kanske kan hjälpa en i träningen är det ju värt att ha några timmars resväg även om det såklart gör att man inte åker så jätteofta.

Senast ändrad:

Hur långt är avståndet mellan dig och din uppfödare?
Nu efter att jag flyttat lågt söderut för 2 månader sen så är avståndet ca 52mil. När jag skaffade honom var det 6,5mil (Whippet)

Till omplaceringens uppfödare som jag aldrig träffat är det ca 30mil (italiensk vinthund)

Whippens uppfödare träffade jag en gång innan jag hämtade honom. Sen träffade jag dom strax innan jag flyttade, då var hunden ca 1,5år.
Avståndet begränsade inte träffarna när jag bodde närmare, men blev inte att man träffades oftare.

Till whippens uppfödare hade jag jättegärna velat ha närmare! Det var otroligt mysigt att besöka dom och vi satt i timmar och bara pratade om allt möjligt. Eftersom jag är ny i vinthundsvärlden hade jag desto mer velat ha närmare till dom för att kanske kunnat ha följat med dom på olika tillställningar inom vinthundsvärlden, som jag ännu är rätt så främmande med.
Men jag har löst det genom att så gott det går söka upp nya kontakter på orterna jag bott på för att träffa andra vinthundsmänniskor att utbyta erfarenheter med :)
Jag har dock lite kontakt med hans uppfödare per mejl, skickar bilder osv.

Till italienarens uppfödare känner jag ingen betydelse alls av att vara nära. Vi har ingen kontakt mer än att jag berättade att jag nu tagit över en av hennes tidigare valpar.

Däremot vill jag tillägga att när jag väl väljer hund så har inte avståndet någon större betydelse, mer än att det hade varit roligt att få närvara ofta innan valpen är leveransklar.

Senast ändrad:

Tack för alla kloka svar!

Jag har en alaskan malamute (hane, 3 1/2 år) och om den tilltänkta Kelpien ska vara lika ifrågasättande och jäklig under sina unghundsår får den verkligen jobba ;)
Egentligen handlar det nog om att jag anser att det är en fantastisk tillgång med en engagerad/duktig/erfaren uppfödare som man "klickar med", framförallt när jag är ny på rasen och än så länge är ganska grön inom flera områden i brukset och lydnaden!

Det är Vickulas och Busligan som har kullar som är väldigt intressanta, jag hoppas bara att jag anses tillräckligt bra :o

Du får gärna PMa om du undrar om vickulashundarna. Jag har träffat Nytta, Piraya och alla Rekas bröder (om det är dem du tänker på) :)

Vi har ca 60 mil till vår uppfödare. Träffar någon av dem i genomsnitt kanske en gång per år, pratar i telefon vid behov och "pratar skit" på Facebook nån gång i veckan.
Naturligtvis skulle det vara praktiskt att ha dem på nära håll, särskilt då hon är veterinär (;)) men eftersom ingen av oss har för avsikt att flytta så... Tycker ändå att vi får den support vi behöver och hunden är vi galet nöjda med :love: Vår nästa hund kommer troligtvis att köpas från samma kennel.

Jag tycker rätt uppfödare och kombination är viktigare än att uppf är nära. Hade ju närmare till Grimms uppf när jag bodde i Uppsala, men det var ju ändå iaf 1,5-2 h.

Jag tror inte det kommer vara några problem för dig att få köpa en kelpie från ngn av de uppfödarna. Om det behövs lovar jag att vara referens!

4 mil ungefär. 40min med tråkbilen, 30 med den roliga :D (eller, det är ju till 2 av hundarnas uppfödare, den tredje är ju egenuppfödd ;) )

Olika beroende på säsong. Vi ses på i princip alla inoffare i trakterna, 1-2g/mån på miljöträning och hälsar på där av och till, oftare när hon har valpar hemma ( ;) ) Telefonkontakt efter behov. Hade vi inte bott på samma ort hade vi definitivt inte setts så ofta som vi gör.

Jag är mycket nöjd med mitt korta avstånd. Kommer dock inte att tveka att köpa från någon annan om en bra valp dyker upp vid lämplig tidpunkt, oavsett vem uppfödaren är och var h*n bor. Kommer troligen inte att "behöva" en lika nära kontakt vid det laget, även om det alltid är kul att ha någon att bolla och diskutera med. Telefon är en fantastisk uppfinning :)

Jag har ca 2 timmars bilfärd till min hunds uppfödare. Motorväg nästan hela vägen så det går amidigt att ta sig dit :)

Köpte hunden i maj och vi sågs på utställning i augusti, vallningsträning i september och valpträff i oktober.

Vi har bra kontakt och hörs ofta på sms, men jag känner inte att det är nödvändigt att träffas hela tiden. Kanske hade jag känt det om jag varit ny med rasen.

Roligt är att alla (4) valpar hamnade ganska nära, förutom en som hamnade i skåne, men hans husse kör gärna långt för att träffas så det är inga problem. Då kan man dra ihop hela gänget på aktiviteter emellanåt. Nu i vår/sommar ska vi försöka få ihop alla på ett BPH :)

Dock tycker jag inte man ska välja en uppfödare som är lite sämre bara för att det är nära. Hellre åka en bit om det är en kull du känner starkare för!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 972
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Flytta med utekatt