Distans, något för mig?

scientifical

Trådstartare
Hej!
Jag rider en arabkorsning ca 3 ggr i veckan, två ggr ut och en ggn på lektion då hon står på ridskola. Jag var med på den årliga hubertusjakten och kände; det här vill jag fortsätta med! en kompis rekommenderade då distansritt, det red hon då och då. :)
Därför undrar jag om distansritt är något för mig? Jag har en väldigt känslig häst som tar mina hjälper direkt, spö rider jag bara med som förstärkande hjälp, men det går lika bra utan. :laugh:
Hennes känslighet gör att hon även är lite små tittig. Om det kommer fram något läskigt runt en krök kan det bli en rejäl tempominskning, men hon struntar i det efter ett tag.
Hon har normal ridkondition, brukar inte bli speciellt svettig efter ett ridpass, och då har hon ändå rätt tjock päls, jag förmodar att hon tidigare gått i lösdrift utan täcke. :D

Så, har ni några tips?:bump:

Sv: Distans, något för mig?

Såklart du ska prova distans! :D Det är kanonkul och jättehärligt om man gillar att rida ut :love:

Mitt tips är att du börjar med att besöka någon distanstävling "nära dig" för att "reka" hur det går till på en tävlingsplats. Ett annat tips kan vara att leta upp en distansaktiv ridklubb som har klubbritter och kanske introduktionskurser. (fast man kan såklart testa på utan sådant - räcker ju att läsa mycket på Buke eller läsa TR för distans).

Sedan är det ju alltid ett bra tips att rida någon Prova-På ritt någon gång eller två för att testa, innan du går över till ClearRound-ritt.

Det är kalaskul - såklart du ska testa! :)

Jag håller med "BandyBoy" - självklart ska du testa!

Du verkar bo i Linköping så mitt tips är att du tar kontakt med gänget "Distans i Östergötland"

Nästan alla distansryttare är supertrevliga och det brukar vara lätt att få kontakt när man kommer som ny.

LYCKA TILL!
/Anne

Vart mer exakt finns du o hästen? Jag finns utanför Vikingstad och rider distans! Du får gärna hänga med mig på en tur då o då!

jag rekomenderar boken "Naturen som ridhus" av Elisabeth Hjortvid, jag har ganska nyligen börjat med distans och denna bok har verkligen hjälpt mig på vägen!

Och som BandyBoy sa, rid några Prova På-ritter först! :)

Liknande trådar

Western Det behöver jag. Men det finns givetvis några krav som gör det svårt för mig att beställa en på måfå (att känna på en först är bara...
2
Svar
21
· Visningar
4 246
Senast: SAVVY
·
Hästhantering Hej på er! Som ny medlem är det här mitt första inlägg och jag hoppas att ni som är kunniga kan komma med goda råd, tankar och åsikter...
2
Svar
30
· Visningar
4 141
Senast: Jakobine
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 286
Hästmänniskan Jag har två problem som jag inte riktigt vet hur jag ska lösa. Nr 1 är min medryttare, hon älskar min häst och jag älskar henne men...
2
Svar
28
· Visningar
3 750
Senast: Ni_Co
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tips i London
  • Valet i USA
  • Träning och hälsa del 12