Distans i värmland *nybörjare*

verrdogan

Trådstartare
Hallo!
Intresserad av sporten men har ingen som hellst koll än :laugh:
Har tagit mej in på distans i värmlands hemsida, men vill lära mej mer.
Vore kul att komma i kontakt med fler som håller på med distans runt om i krokarna här. Tränings sällskap och så.

Som sagt är total nybörjare och har ingen aning om något direkt. Men är nyfiken på att prova. Har en travare och en frieser, men travaren är väl kanske den som är mest lämpad till detta :D

Så, vilka är med i värmlands distans?

Andra får gärna skriva här inne också och berätta lite om era hästar och om sporten i sej.

Tack i förhand!

Sv: Distans i värmland *nybörjare*

Vad behöver man tänka på när man drar igång?
Vilken utrustning är bra och finns det speciella utrustnings sidor?
När vet man att hästen är redo i kondis och form innan man beger sej ut.
Vad finns för regler? Gröntkort?
Vilken häst lämpar sej mest för detta?

Ja berätta allt :D

vet att det finns en hel del från värmland här på buke, dom hittar säkert tråden snart;)

För att testa distans behöver man ingen specifik utrustning, huvudsaken är att det sitter/passar bra, fast jag föredrar biothane träns, inte bara för de är färgglada men dom är mycket lätta att rengöra samt blir inte så stela som läderträns blir.

En normalt tränad häst som blir riden ca 4-5 gånger i veckan brukar man säga ska klara en 50km ritt.
På ridsports sida under distans finns regler osv. För CR och uppåt behövs gröntkort samt licens ibland även på PP.

Många olika hästar ses på distansbanorna, araberna är nog de vanligaste men så sent som i år var där en fjordning som gick 160km på dackeritten, så det är nog mera individen.
Hoppas du fick svar på något, tycker självklart du borde testa världens roligaste sport:)

Finns många bukefalister på distansforumet som säkert kan svara bättre än mig.

Tack så mycket för det svaret :laugh:
Du får gärna pma en länk till dom där tränsen om du har :)

Hoppas jag kan få ytterligare info om distans.

Hallo!
Intresserad av sporten men har ingen som hellst koll än :laugh:
Har tagit mej in på distans i värmlands hemsida, men vill lära mej mer.
Vore kul att komma i kontakt med fler som håller på med distans runt om i krokarna här. Tränings sällskap och så.

Som sagt är total nybörjare och har ingen aning om något direkt. Men är nyfiken på att prova. Har en travare och en frieser, men travaren är väl kanske den som är mest lämpad till detta :D

Så, vilka är med i värmlands distans?

Andra får gärna skriva här inne också och berätta lite om era hästar och om sporten i sej.

Tack i förhand!

Hej!:)
Jag bor i Värmland, Storfors!
Vart i Värmland bor du? Om du inte vill skriva det här så skicka ett PM så ska jag försöka att hjälpa dig till att få kontakt med någon som bor närmast.
Som du säkert sett på Distans i Värmland så ska vi ha en träningsritt i Storfors den 28/12 där det finns alternativ även för nybörjare.
Det vore trevligt om du kanske kunde komma till oss så kan vi förhoppningsvis hjälpa dig med en del funderingar och frågor?
/Camilla

Hästarna står i karlstad/hynboholm. Tror det finns ett gäng som håller på runt om i trakterna.

Vore verkligen kul att vara med på träningsritter och lära känna folk och lära sej mer om distansen.

Hästarna står i karlstad/hynboholm. Tror det finns ett gäng som håller på runt om i trakterna.

Vore verkligen kul att vara med på träningsritter och lära känna folk och lära sej mer om distansen.

Du har PM!;)
/Camilla

jag va med på min förra frieser på liter träningsritter...det va jätteskoj

Jag bor också i värmland och är lite intresserad av distans men vet egentligen ingenting :laugh:

Jag har ridit ett par prova på ritter och har tänkt försöka mig på en lite längre ritt kommande år. Jag bor i norra värmland så tyvärr kan vi inte träna ihop. Hoppas du kommer iväg på träningritter

Jag bor också i värmland och är lite intresserad av distans men vet egentligen ingenting :laugh:

Hej!
Ett tips är att besöka denna hemsida, Distans i Värmland!
Där finns det informaton om aktiviteter och möjlighet att söka kontakt med likasinnade som kan dela med sig av erfarenheter och kunskap!
Vi har en träningsritt nu på söndag i Storfors som alla är välkomna på!:laugh:
/Camilla

Jag har ridit ett par prova på ritter och har tänkt försöka mig på en lite längre ritt kommande år. Jag bor i norra värmland så tyvärr kan vi inte träna ihop. Hoppas du kommer iväg på träningritter

Hur långt upp i norra värmland bor du?
Det finns några distansryttare i Sunne!
/Camilla

Jag bor i Torsby,och jag har pratat lite med de som bor i Sunne och ska försöka ta mig dit och rida lite med dem. Lite lättare om man kommer med i ett gäng som rider

Du befinner dig visst i liknande situation som jag, men jag håller till i Stockholm. Om det är någon som kan hjälpa mig med info om distans i Stockholmsområdet så vore jag tacksam! Jag har en tråd här på Distans där jag skrivit massa frågor som längtar efter svar. :)

Du befinner dig visst i liknande situation som jag, men jag håller till i Stockholm. Om det är någon som kan hjälpa mig med info om distans i Stockholmsområdet så vore jag tacksam! Jag har en tråd här på Distans där jag skrivit massa frågor som längtar efter svar. :)

Hej!
Här kommer en länk som kanske kan hjälpa dig?
http://distansrittstockholm.se/
/Camilla

Liknande trådar

T
Distans Distansgalan 2010 börjar närma sig! Dax att boka in i kalendern! Distansgalan är den perfekta upptakten inför tävlingssäsongen. Här...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 232
Senast: Litenvit
·
Hästmänniskan Har länge funderat över var jag ska ta vägen här i livet. Hästar är redan en självklarhet, men jag vill kompletera det med något. Och...
Svar
3
· Visningar
2 317
Senast: Grena83
·
G
Distans Jag heter Angelica och har en 8-årig ponny-valack som troligen är korsning arab och fjording. Vi har tävlat lätta hoppklasser i c.a 1...
2
Svar
30
· Visningar
2 412
Senast: SiZo
·
P
Hästmänniskan Jag kände bara att jag måste få skriva av mig lite. I stallet där jag har min haflinger finns ett äldre par med varsin häst. Tanten...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 326

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka