Nybörjare

Sv: Nybörjare

Men då kan de väl inta vara många som åker ut p.g.a för hög puls?

Nej det är det inte.... personligen tror jag att de som åker ut för det är klantiga/har otur... enda gången jag ser risk för det är vid mål om man har galloperat för ett upplopp... då kan mjölksyran göra att pulsen inte går ner...

men annars är det väl nästan ingen som blir utesluten pga det...

Men då kan de väl inta vara många som åker ut p.g.a för hög puls?

Om hästen är frisk och tränad för sin uppgift så ska det inte vara några problem att få ner pulsen inom 20 min, men när det är tävlingsklass så vill nog de flesta att pulsen ska gå ner så fort som möjligt eftersom ridtiden tickar på till pulsen är godkänd.

Titta gärna på ett ryttarprotokoll,http://www.dekaltext.com/rimboritten/Klass 1 ryttarrapport.pdf Just detta protokoll är från Rimboritten 2008 (Lag-SM).
Den kolumn där det står Diff. är tiden som går mellan ankomsttid och intid som är den tid man får när man ber om pulsning.
Den säger en del om hästens dagsform, teamets snabbhet, samarbete och erfarenhet.
Sen har naturligtvis tävlingsdagens förutsättningar (varmt/kallt), banan (flack/backig) stor betydelse. Men alla startande har ju samma förutsättningar just vi det tillfället, men det kan vara bra att tänka på om man jämför ryttarprotokoll från olika tävlingar.

Jämför gärna ekipage nr 11 & nr 13, placering 11 & 12?
Nr. 11 är ett team som har mycket erfarenhet, ett bra samarbete mellan varandra och naturligtvis en häst som har framförts under ritten på ett passande sätt.
Nr. 13 är ett team där jag själv ingår och vi är på god väg, men har mycket kvar att lära.

Hoppas att jag återigen har förklarat på ett förståligt sätt?
/Camilla

Okej, ja jag förstår.

Trots att ni red i samma väder, på samma stigar och under samma omständigheter så fick ryttare nr. 11 ner sin hästs puls först p.g.a att hästen är mer van vid uppgiften och vet precis vad den ska göra för att matte/husse ska bli nöjd, för att denna ryttare vet hur hon/han snabbast får ner sin hästs puls o.s.v

Nej det är det inte.... personligen tror jag att de som åker ut för det är klantiga/har otur... enda gången jag ser risk för det är vid mål om man har galloperat för ett upplopp... då kan mjölksyran göra att pulsen inte går ner...

men annars är det väl nästan ingen som blir utesluten pga det...

Så blir man diskad pga hög puls så beror det oftast på att man inte inte hinner få ner pulsen innan tiden är slut eller att hästen stressar upp sig inne hos veterinären och pulsen går upp?:idea:

tror du har missförstått lite...

groomarna påverkar extremt mkt den tiden det tar faktiskt, jag kan lätt få ner min hästs puls på under 2 min, men... om nån av groomarna glömmer bort att göra nåt så går den snabbt upp!

Det jag talar om är att kyla hästen förstås, och på rätt sätt, kyler man för mkt så åker pulsen upp, kyler man för lite så går inte pulsen ner, det handlar inte så mkt om hästen som du tror.

Sen blir det förvisso lite lättare med tiden, men inte så mkt ändå, tycker inte iaf jag.

Jag höll på att bli utesluten pga av puls 1 gång... min häst la sig ner och rullade sig 2 varv och pulsen gick upp till över 70, men jag var inte placerad eller nåt och det var en liten tävling så vet väntade yttligare 1 min med att pulsa och då hade han 45 eller nåt sånt haha.

Okej, ja jag förstår.

Trots att ni red i samma väder, på samma stigar och under samma omständigheter så fick ryttare nr. 11 ner sin hästs puls först p.g.a att hästen är mer van vid uppgiften och vet precis vad den ska göra för att matte/husse ska bli nöjd, för att denna ryttare vet hur hon/han snabbast får ner sin hästs puls o.s.v

Ungefär så menade jag!

Hela teamet runt nr. 11 som innehåller häst, ryttare & groomar har en gedigen erfarenhet & kunskap. De ingår i YR-landslaget! :bow:

Sen kan nog inte hästen påverka så mycket att pulsen går ner för att matte/husse ska bli nöjda? Däremot så kan hästen vänja sig vid situationen och händelserna runt omkring så att den med tiden slappnar av ett sätt som får pulsen att sjunka snabbare.

Våran Sobra har haft den förmågan nästan från början och i början kopplade hon av så mycket att hon såg helt slutkörd ut, lite föragligt var det för jag tänkte att en del kan ju tro att man ridit hästen över dess förmåga!

/Camilla

Det är kart att du kan ta pulsen själv. Jag har inte tävlat så mycket men jag har min häst alldeles nära en ryttare som rider internationellt, så är det något som man undra så kan man bara fråga.

Nu "kommis87" tror jag ändå att du generaliserar lite väl kraftigt vad gäller uteslutning pga puls. Så enkelt är det inte att ryttaren klantat sig. På Rimboritten hade givetvis alla hästar samma förutsättningar, men alla hästar klarade inte värmen lika bra. Har nog inte så mkt med klantighet att göra.. Alla jag träffat på är väldigt rädda om sina hästar och alla vill vi väl bli godkända?
Jag har två hästar tex och deltog med båda. Maken red den ena. Hästarna är lika gamla, samma ras o bakgrund och tränade på i princip samma vis. Den ena hade puls 48 vid slutbesiktningen och var sval och pigg.Den andra hade 64. och var extremt varm och trött. Och då hade vi ändå ridit så långsamt att vi inte klarade maxtiden. Det var ingen slutspurtgalopp där inte.. Behöver väl inte tillägga att jag inte kommer att starta den värmekänsliga någon mer gång på tävling där det kan tänkas bli 30 grader. Och jag tål dessutom själv värme dåligt..

då kanske ni skulle stannat oftare och svalkat hästen?
om hästen enligt mig är helt slut av värmen så tycker jag man har misslyckats med sitt jobb som ryttare, om det sen är träningen, svalkningen eller vad som så är min åsikt att man ha misslyckats, man har missbedömt hästens förmåga nåt enormt! en uteslutning pga av mjölksyra för att man har spurtat kan jag absolut förstå, för där är det lätt att göra fel så att hästen inte hinner få ner pulsen, annars som sagt... jag skulle vara MKT orolig över min häst om den var trött efter en ritt! Det har aldrig hänt hittils och jag hoppas att jag aldrig behöver uppleva det heller!

hästen kanske var förskyld eller nåt, vad vet jag, men som sagt, jag skulle uppleva det som ett enormt misslyckande om min häst var trött efteråt.

men du har ju lärt dig nåt och kommer ju inte göra om det igen, och det är ju det viktigaste!:laugh:

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 395
Senast: hhere
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 268
Senast: Lady_S
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 610
Senast: Cambrie
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 513
Senast: Pyrran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar